| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Domácí úkoly prohlubují rozdíly mezi žáky

 Celkem 55 názorů.
 susu 
  • 

mmm 

(27.1.2015 7:59:58)
Asi není dobrý přístup kvůli tomu, že znevýhodnění nemají podmíky, zrušit úkoly i těm, kteří je mají, aby se ten rozdíl zmenšil. To je pak už záměrné ohlupování.
 cyann 


Re: mmm 

(27.1.2015 8:19:35)
No vtip je v tom, že podle článku neznamenají delší domácí úkoly nutně lepší výsledky - tj. dá se to dělat dobře i bez úkolů, když je škola dobře nastavena, viz Finsko. Takže úkoly možná pomáhají (i když ani to všude neplatí), ale jen těm s lepším zázemím (kteří jsou zvýhodnění už i různě jinak). Tedy by bylo dobré nastavit systém tak, aby mohli dobrých výsledků dosahovat všichni podle svého nadání, a ne podle svého rodinného zázemí.
V Evropě je ČR na třetím místě v tom, jak na 1. stupni rodinné zázemí ovlivňuje výsledky ve škole (před námi je Maďarsko a Malta).
Jenom teda se podle článku jeví, že úkolů v ČR děti moc nemají, když jimi tráví jen něco přes tři hodiny týdně. takže úkoly na vině asi tolik nebudou. Podle výzkumu největší rozdíl dělají tzv. "výběrové třídy" na ZŠ - kumulují se v nich děti s podnětnějším rodinným zázemím a tím se prohlubují rozdíly.
 susu 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 8:24:47)
Teď je otázka, jestli existence výběrových tříd je to nastavení systému, aby všichni mohli maximálně využít své nadání, nebo jestli jejich neexistence náhodou není záměrné ohlupování té nadanější části dětí.~:-D
 cyann 


Re: mmm 

(27.1.2015 13:49:00)
Ne, nejde o záměrné ohlupování ani o snahu všechno srovnat do jedné lajny. Rozdíly v dětech podle rodinného zázemí samozřejmě budou vždy. jde o to, jestli je má prohlubovat i ten základní systém školství - tj. ten základ, který by měl být společný pro všechny, bezplatný, s cílem dát všem stejné šance do začátku. To co je nad to - tedy kroužky, mimoškolní vzdělávání, soukromé školy, učení se doma navíc - to si samozřejmě může dělat každý jak chce. Ale ten základ by neměl už předem stavět na tom, že např. třetinu učiva se děti mají naučit doma a nechávat to na rodině - protože pak vznikají nerovnosti, se kterýma ty děti nemůžou nic dělat. Systém by měl být postavený tak, aby se alespoň v tom veřejném základu mohly rozvíjet všechny děti podle svých schopností a ne podle peněženky rodičů.
Ono to totiž není tak úplně jen podle nadání. Výběrové třídy se skládají z dětí motivovaných rodičů, ne z těch nejnadanějších dětí. Spousta nadaných dětí se tam nedostane, protože to rodiče nezajímá nebo nejsou schopni je tam vozit. Spousta nenadaných se tam dostane, protože s nimi rodiče doma makají (tj. mají čas) nebo jim můžou zaplatit doučování.
Cílem by měl být takový systém, který by ve svém základu individuálně přistupoval ke každému - např. pokud chceš výběrové třídy, tak by se do nich rozřazovaly všechny děti, které přijdou k zápisu. nebo ještě mnohem lépe, na každé škole by fungovaly "rychlejší" a "pomalejší" skupinky podle věku a předmětů.
Nebo myslíš, že když je ČR třetí evr. zemí s nejsilnější závislostí výsledků dětí (ve standardizovaných testech) na socio-ekonomickém zázemí rodiny, že to znamená, že v čr je inteligence či nadání dětí (na rozdíl od jiných zemí) takhle výrazně rozdělena podle ekonomické situace rodin? Tj. že bohatší mají chytřejší děti, zatímco v jiných zemích to tak silně neplatí?
 susu 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 14:06:06)
"Ale ten základ by neměl už předem stavět na tom, že např. třetinu učiva se děti mají naučit doma a nechávat to na rodině "

Cyan, ale ono to tak není. Jo, někteří učitelé tak učí, ale to není nastavení školství jako takového.
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 15:16:48)
Já se dozvěděla, že běžná škola nesmí kupř. rozřazovat děti dle jejich výsledků - konkrétně třeba jak se půlí třída na jazyky - žádné dítě nesmí být diskriminováno tím, že bude zařazeno do tzv. horší skupiny. Jenže pak to chodí tak, že se nastaví průměr, nadprůměrné dítě se nudí a podprůměrné je frustrované, protože nestačí. Ale když to je takto v jazycích, tak to bude zřejmě ve všech předmětech.
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 15:19:05)
Ano - škola vysvětlí cosi a jestli nerozumíš, douč se, kde chceš.
A to ti přijde správné? V počtu 30 dětí ve třídě to ani jinak nejde, kde najdeš kapacitu pro to, aby se učitelka věnovala dejme tomu 10ti dětem, kterým by to či ono vysvětlila extra.
Takže to je tak, jak psala - kruci, už nevím kdo - vysvětlím, co je třeba, kdo nepochopí, tak to bere jako informaci o tom, co má umět a poraď si dle svého. Jestli to nezvládneš, máš za pět.
A to je správně?
 Filip Tesař 


Re: mmm 

(28.1.2015 8:12:43)
Není to všelék, ale naše školství by docela dost potřebovalo systém výuky využívající skupinovou práci (ve dvojicích i víc). Právě to, že je postavený přísně individuálně, pak v praxi z učení dělá něco jako závod. Třicet závodníků na učitele je samozřejmě moc, jedni se přitom nuděj a druhý stejně nestíhaj. Spolupráce by přitom mohla přinést všem důležitý schopnosti pro budoucí život, možná i potřebnější než umět poznat v atlase 120 ptáků (jak tady před časem na diskusi padlo jako příklad výuky).
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(28.1.2015 9:39:13)
U nás ve škole se využívá skupinová práce. Ale je to větší problém, než jsem si myslela a stojí to hlavně zpočátku učitele spoustu energie a práce. Problém je v tom, že většina si myslí, že pracovat ve skupině umějí děti tak nějak intuitivně, však se sdružují. Neumějí, resp. ve svém volnu si vybírají skupinu, která jim sedne. Ve škole si ledaskdy nemohou vybrat a pak to nefunguje. Když mi popisovala učitelka, jaký měla problém rozřadit děti do tří skupin - a to je dětí 10, tak jsem zírala, že prý zpočátku nejenže nebyly schopné pracovat, ale nezřídka někomu ruply nervy a došlo k bitce nebo někdo ze skupiny odmítl spolupracovat s tím, že se to nedá. Chtěla udělat smíšené skupiny - absolutně to nešlo. Ve třídě je holka, která prosazuje za každou cenu svůj názor - žádný kluk nebyl ochoten s ní jít do skupiny a padalo tam cosi ve stylu - ať si dělá co chce, nebudu pracovat. S ostatníma holkama byli ochotni jít do skupiny, jenže pak by dotyčná byla osamocená, jediné řešení bylo udělat skupinu čistě z holek. Ale ani to nedopadá dobře, protože od syna vím, že i když ve skupině jsou holky poměrně chytré, tak přes hádky nejsou často schopny úkol zpracovat na rozdíl od skupiny kluků, kde je mnohem různorodější zastoupení co se týká schopností. A dost často ona dotyčná ostatní holky uštěká a ty se stáhnou jen proto, aby úkol byl dokončen.
A zkus tohle řešit ve třídě s 30 dětmi.
 Filip Tesař 


Re: mmm 

(29.1.2015 9:30:20)
No jo, já vím, že jsem to nadhodil jak Hurvínek válku. Jenže já neměl ani tak na mysli skupiny po deseti a práci na "projektech", to je spíš už taková třešnička na dortu. Spíš spolupráci ve dvou, případně ve třech až čtyřech.

Já bych osobně kacířsky naboural ten zajetej individualizovanej systém: písemky, testy, zkoušení, domácí úkoly. Nevidím v tom, pokud je tohle celej systém, potřebnej účel. Individuální prověřování znalosti jo, ale mělo by navazovat až jako nejvyšší stupeň, základ by měl bejt postavenej trochu jinak.

A vím, že to nejde udělat přes noc, nejen kvůli učitelům, i kvůli žákům, který i v liberálních školách bejvaj pérovaný od první třídy zásadou "hlavně samostatně" (neopisovat, nenapovídat...).
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(29.1.2015 9:52:54)
Ale však jo - já píšu o té naší škole - tam jsou 4 holky, tudíž jsou spolu a zbývajících 6 kluků se dělí na 2 skupiny po 3.
Tam pracují skupiny pospolu a jsou určené tak, aby slabší byl se silnějším a tak nějak se počítá, že ten silnější tomu slabšímu pomůže.
V případě samostatné práce /pokud to není písemka/ se může kterýkoli žák přihlásit /a taky to dělá/ a říct - že tohle mu nejde, že tomu nerozumí. Pokud se najde jiný žák, který se dobrovolně přihlásí stylem - počkej, já ti to vysvětlím, nechá se to tak, pokud se nikdo nepřihlásí, řeší to učitelka - buď sama vysvětlí a nebo obejde ostatní žáky a podívá se, zda by někdo nemohl pomoci a toho požádá.
Můj syn má třeba silně zakořeněno z bývalé školy, že je potrestán ten, kdo opisuje, ale i ten, od koho se opisuje s tím, že to vlastně umožní. Tady to tak není - ale konkrétně u mého syna z toho vyplývají problémy, neboť on to opisování od něj nesnáší a hrozně špatně se smiřuje s tím, že učitelé říkají - nevadí, neřeš to, my přece víme.
 Filip Tesař 


Re: mmm 

(29.1.2015 10:02:42)
Jentak, zajímavá škola, díky za rozšíření obzorů. A já vím, že si tady píšu teorie, úplně z prstu to necucám, ale ze široširý školní praxe zkušenosti nemám. Budu vděčnej za jakýkoliv další informace v tomhle směru, opravdu.
 susu 
  • 

Re: mmm 

(28.1.2015 10:44:30)
Já už zažila, že práci ve dvojici vypracovala jen dcera, protože druhá půlka se na to vybodla a známku pak dostaly obě, dcera nechtěla žalovat.
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(28.1.2015 11:02:55)
Jo - to je v té holčičí skupině běžný - vypracuje to jen tak jedna. Ale ne že by se ostatní na to vybodly, ale ona je uštěká a ony rezignují, aby vůbec bylo hotovo. A to kluci bez výjimek odmítají, tudíž tato situace je pro učitele patová. Myslím, že poněkud alibisticky to nechávají být, protože by to znamenalo konflikt a řešit neustále konfliktní situace.
 susu 
  • 

Re: mmm 

(28.1.2015 13:21:19)
Jentak, ona ta druhá k nám vůbec nepřišla.~d~ Tak nevím, jestli ji dcera uštěkala hned ve škole, aby to pak doma tvořila sama.
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(28.1.2015 14:24:52)
Aha - u nás se projekty nesmí plánovat tak, aby bylo nutné je dělat doma - tedy myslím skupinové projekty. Jde o to, že jsou zde i dojíždějící 20 km a děti jsou roztroušené po celém městě a blízkém okolí. Já mluvím o skupinové práci v hodině.
 Yuki 00,03,07 


Re: mmm 

(27.1.2015 15:27:04)
cyann, mám dítě nadaný, kerý jsme vozila roky do vzdáleníé školy, za cenu své kariéry nebo aspoň platu, ale výsledek je takový, že je tu dostupný gymnázium, který si s ním absolutně neumí poradit, tak kde už jinde? a nebo s gymázium, aby to mělo snadnější, snaží mít ze všech průměrný jedince, i když třeba nadprůměrný, al všechny stejný

když jsm se před lety ptala jedné učitelky toho gymnázia, jak to budou řešit ,až tam toho mýho kluka dostanou, tak mi na to řekla - on počká na ostatní, to se mezi tím srovná

takže jsem vyřídila integraci, ivp, a po půl roce musím říct, že se mu nevěuje nikdo a na mě se dívají jako na prudiče největšího, když se mi to nelíbí
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 15:30:50)
No vidíš - a o tom to je. Na individualismus není prostor. To je to, co celou dobu říkám.
 Yuki 00,03,07 


Re: mmm 

(27.1.2015 15:57:11)
je to tak, a problém je v tom, že když už rodič, to jako já, chce od školy spolupráci, jak se psalo nedávno v článku na hlavní straně Rodiny, tak je za prudiče, co ZASE něco chce - ani spolupráce, ani individuální přístup, to jsou jenom kecy, ale skutečnost je jiná
 jentak 
  • 

Re: mmm 

(27.1.2015 16:04:23)
Ale proto mluvím o ovcích, rodiče si stěžují, že jim to či ono nevyhovuje, ale stěžují si mezi sebou, oficiálně nikdo. A pak se diví. nemůžu říct, že je nechápu, když vím, jaké to může mít následky, ale na druhou stranu - pak zas nemohou očekávat změnu.
No a pochopitelně pokud "otravuje" jen jeden či dva rodiče max., tak pak se jednoduše rodiče či děti eliminují podle toho, co na koho platí.
 Heffy 
  • 

Re: mmm 

(1.2.2015 7:49:24)
Máte pravdu i nemáte. Přestože témata rozřazování společnosti a předurčenost jsou stejně tabu témata jako eugenika, neznamená to, že neexistují. Je známo, že inteligence lidstva je rozložena podle Gaussovy křivky. S tím, co je vlevo od peeku toho mnoho nenaděláte. Respektive velké úsilí přinese jen malé výsledky. Od peeku vpravo pak závisí na prostředí, motivaci a dalších faktorech. Tyto děti by i s minimem vzdělání se o sebe dokázaly v životě postarat. Já jsem navštěvoval běžnou základní školu s nemalým podílem rómů a sociálně slabších a následně školu výběrovou s dětmi z řekněme exkluzívních rodin. Mohu porovnat průběh i dopady. A jsou velmi silné. A tak jako vždy bude rozdíl mezi veřejným a soukromým zdravotnictvím, bude to i ve školství. Elita se bude vzdělávat separovaně a zastávat statisticky významnější posty i kdyby daný jedinec měl menší předpoklady než někdo z nižší vrstvy. Stačí se podívat na Harwardské kolejní sekty a jejich podíl v americké vládě, veřejném sektoru, armádě a top ekonomických postech. Slovy Járy Cimrmana: "Můžete nesouhlasit...ale to je to jediné, co s tím můžete dělat".
 Martina, 2 děti 
  • 

Co s tím 

(27.1.2015 8:04:48)
Souhlasím, také nechápu, co tím chtěl básník říci. Všeobecně děti, které mají doma vhodné prostředí, jsou na tom lépe ... nejen pokud se týče domácích úkolů. Tak co s tím? Zrušit úkoly nebo se snažit pomoci těm znevýhodněným?
 susu 
  • 

Re: Co s tím 

(27.1.2015 8:26:17)
"Všeobecně děti, které mají doma vhodné prostředí, jsou na tom lépe ... nejen pokud se týče domácích úkolů"

Právě.~R^
Nevidím opravdu cestu v tom, snažit se ty s lepšími možnostmi poškozovat.
 daba+holčička 


Re: Co s tím 

(27.1.2015 9:05:32)
jenže úkoly jsou jen zlomek domácí přípravy. Mám prvňačku s ADHD a nejspíš dyslexií a úkolům věnuje tak 10 minut denně, zato další cvičení, čtení, didaktické hry... to doplní určitě na hodinu.
 Binturongg 


Kdyby se lidi raději zabývali skutečnými problémy 

(27.1.2015 8:53:22)
Domácí úkoly mají svůj účel a platí zlatá střední cesta.
Někteří učitelé tím řeší nestíhačku ve výuce, někdo je naopak líný úkoly zadávat, tedy spíše opravovat - je to práce navíc a každý domácí úkol je zároveň domácí úkol i pro učitele. Ani jeden extrém není správně.
DÚ se nedávají proto, aby se buzerovaly děti a učitel tak lstivě odhaloval sociální úroveň famílie :-)

Co třeba jazykové kurzy, hudebka - hudební nástroje v LŠU?

Také tam učitelé nesmí dávat DÚ a je jejich povinnost naučit to žáky pouze v hodině, aniž by si to doma směli zopakovat nebo zkusit sami vypracovat?
 susu 
  • 

Re: Kdyby se lidi raději zabývali skutečnými problémy 

(27.1.2015 9:01:21)
Jéééžiš, jsi mi připomněla naši učitelku flétny, která chce, aby dcera cvičila každý den.~8~

V duchu toho článku by asi ani do flétny neměla chodit, aby neprohlubovala propast mezi sebou a dětmi z méně podnětných rodin.
 Binturongg 


Re: Kdyby se lidi raději zabývali skutečnými problémy 

(28.1.2015 10:18:45)
susu - no právě, a tak je to se všemi úkoly. A počkej, až přijde do lidušky příkaz, že se v rámci rovnoprávnosti nesmí dělat vánoční koncerty, aby tam nevylezlo najevo, že Pepíček Žouželů má absolutní hluch a ještě jsou chudí jak kostelní myši a Jenůfka Nováková má neurotického otce, který jí zakazuje doma cvičit na housle, tudíž je na tom hůř než děti, jejichž rodiče mají buď nervy nebo peníze na zvukotěsný dětský pokoj :-)
 Hanina 
  • 

A to jako co?  

(27.1.2015 9:12:51)
A to jako co? To mají jedni rodiče přestat jezdit s dětmi po dovolených nebo sportovat, aby se druhé děti necítily ukřivděné a znevýhodněné? To se mají rodiče přestat věnovat svým dětem, nebrat je na různé akce, koncerty a výlety a mají spolu s těmi znevýhodněnými přesazovat kytičky ve škole? Větší blbost jsem nečetla. Takže máme zrušit osmiletá gymnázia a nadané děti nacpat nejlépe do praktických škol, protože děti, které tam patří, by se cítily znevýhodněné? Proboha, kam autorka na ty pitominy chodí? Že by měla z nedávných mediálních atak otok na mozku? Vždyť z lepšího vzdělání nadaných dětí má prospěch celá společnost! Tyto děti jsou schopné ji posunout o hodný kus dopředu, pokud je teda nastavením nevýhodných celospolečenských podmínek nevyženeme do emigrace. Nebo to autorka myslí tak, že všichni by měli být popeláři, aby se některí necítili znevýhodněně?
 Sousedka od vedle 
  • 

Re: A to jako co?  

(30.1.2015 21:25:25)
Naprosto s Vámi souhlasím. Když už je tato společnost nastavená tak, že ti "méně kvalifikovaní" nemůžou sehnat práci a tím pádem žijí z dávek, tak aspon těm, kteří mají schopnost dosáhnout vyšší kvalifikace a na ty dávky jim jednou vydělávat, neházejte klacky pod nohy.
Jinak si myslím, že nerozdělování dětí dle výkonnosti je obrovský problém. Po učitelkách se částečně chce, aby dávaly individuální práci tj. jednodušší cvičení horším žákům, obtížnější látku cvičily se zbytkem třídy, ale jak to asi mají v počtu 30 dětí za 45 minut všechno stihnout?
 jentak 
  • 

Finsko 

(27.1.2015 10:38:23)
nežiju tam, jen vím, co jsem měla možnost vypozorovat o těch dom. úkolech - tam /samozřejmě neznám vzorek škol, jen jednu, a to ještě v malé škole a na úrovni prvního stupně/ to fungovalo tak, že děti vesměs chodily do školy od devíti, častokrát na desátou - to byl tzv. normální začátek vyučování. Jenže předtím od osmi chodily děti, které měly v čemsi mezery a potřebovaly cosi individuálně doučit či vysvětlit. Učitel měl pro každé takové dítě připravený individuální úkol, který dítě tam řešilo a na kterém se mu vysvětlilo učivo individuálně. Jinak to fungovalo tak, že učitel řekl - ty, ty a ty přijď od tolika, podíváme se na to a tamto, protože ti to moc nejde a asi tomu nerozumíš. Škola byla taková domácká a hodně přátelská, ale platilo tam, že neexistuje přijít bez úkolu, když už úkol byl - ani rodiče se neangažují, hlavně proto, že rodiny tam mívají dost dětí. Ale rodič neřeší, že žák neumí a nerozumí - to je v kompetenci školy a škola nad tím ovšem nemává rukou.
Nevím, jak to funguje na větších školách, na druhém stupni a na vyšších typech škol.
Třeba synovi se nelíbila škola v Dánsku - byla to megaškola, ve třídě 40 dětí, směrem do chodby prosklené stěny, škola byla skvěle vybavená, vlastní bazén, kam děti chodily po vyučování jen tak apod. Ale mému synovi spíš vyhovoval ten finský a osobní přístup, tohle ne, tam v podstatě ani nedokázal navázat nějaké přátelství.
 susu 
  • 

Re: Finsko 

(27.1.2015 10:52:15)
Hele já o Finsku prd bvím, ale narazila jsem na toto.

http://www.reformy.cz/zpravy/finsko-bankro/
Člověk by si mohl myslet, že je to skvělé, že je v zemi s tak málo obyvateli tolik míst poskytujících vysoké vzdělání, a že je to důkazem, že lidé ve Finsku jsou vzdělaní a civilizovaní. Jen máloco by mohlo být dále od pravdy.

Zaprvé, důvodem pro tolik univerzit je regionální politika. Politici si kupují hlasy vytvářením a udržováním pracovních míst v oblastech postižených krizí – nejstarší trik v učebnici.

Zadruhé, velké množství univerzit a polytechnik snižuje celkovou úroveň vzdělání, protože tak malá populace nemůže udržovat vysokou úroveň vzdělání na tolika různých místech. Jednoduše není na výběr tolik kompetentních lidí, a to nezmiňuji, že mnoho univerzit a polytechnik se nachází na více než nevhodných místech. Pouze několik málo finských univerzit si může činit nárok na skutečně vysoké standardy vzdělání. Samozřejmě ekonomické vzdělání je paušálně podprůměrné.

Zatřetí, takto dostupné vysoké vzdělávání přiláká každý rok tisíce lidí k tomu, aby si udělali titul, ačkoliv v akademickém světě nemají co pohledávat. Toto produkuje obrovské množství bakalářů, magistrů a doktorů [PhD], kteří na trhu práce nemají žádnou cenu, protože studovali předměty jako literatura, historie umění, náboženské studie nebo něco podobného. V mnoha případech si nevybrali hlavní obor proto, že si mysleli, že jim přinese práci. Vybrali si ho, protože se jim zdál zábavný nebo zajímavý, nebo měl prostě snazší přijímací zkoušky než právo nebo medicína.

Nezaměstnanost mezi vzdělanými lidmi se tak stala chronickým problémem. Druhou stranou mince je, že Finsko má akutní nedostatek řemeslníků: tesařů, instalatérů, mechaniků a tak dále – lidí, kteří dokáží skutečně produkovat hodnotné služby. Tento nedostatek, předvídatelně, zvýšil ceny a prodloužil časy dodávek.

 jentak 
  • 

Re: Finsko 

(27.1.2015 11:36:13)
Tak když si nebudeš myslet, že já propaguji Finsko jako nejlepší místo k žití - protože nepropaguji, neboť o žití tam mám jen malou představu, tak pár poznám.
Ad vzdělávání a VŠ - ČR je taktéž kritizována za neuvěřitelně velký počet různých VŠ škol a i to, že tam pochopitelně si kolikrát kupují titul ti, kteří by VŠ nezvládli. A že studenti u nás chodí na školy takové, aby získali po studiu práci? To si myslíš? Myslíš, že ČR potřebuje takový kvanta absolv. mediálních a jiných fakult a dalších? Takže já si myslím, že v této oblasti to je u nás víceméně stejné - tedy krom toho, že zde u nás stojí vzdělání i na státní VŠ poměrně velký peníze - o soukromých ani nemluvím.
Ad zdravotnictví - nikdy jsi neslyšela, že pokud máš náhlou mozkovou příhodu, tak největší šanci na přežití bez následků máš v Praze? Není to nic tajného. Okresní nemocnice se holedbají ledasčím, ale neumějí poskytnout péči tam, kde jde o čas - nepopírám, jde o vysoce specializovanou péči. Ale pokud dostaneš mozk. příhodu v Horní Dolní a nebude moci vzlétnout vrtulník nebo nebude k dispozici, nemáš moc šancí. A o tom, jak je leckde poskytována lékařská péče, si nemusím vyprávět. Dost často nemáš šanci se dostat na specializované pracoviště. Takže v ČR to taktéž není bez ztráty kytičky.
Ad daňoví úředníci - asi jsi nebyla dlouho na nějaké kontrole z FU - nemůžu pochopit, jak je možné, že jsou tak rozdílné přístupy úředníků z různých částí ČR k jedné věci - a ujišťuji Tě, že bojovat s tím vůbec není jednoduché - a vymoci si cosi je mnohem a mnohem horší a složitější. Pokud Ti jeden cosi neuzná, můžeš se postavit třeba na hlavu a nemáš ve své podstatě šanci jeho rozhodnutí zvrátit.

Tím neobhajuji finský systém, jen říkám, že všude je něco.
Ale v původní příspěvku jsem reagovala na dom. úkoly - a to z praxe, kde vím, jak to chodí tady v ČR a jak to chodí ve Finsku - a taky jsem psala, že nemohu posoudit celé školství, ale jen tu jednu konkrétní školu.
 susu 
  • 

Re: Finsko 

(27.1.2015 11:53:34)
Ale jo, jentak, o tom, jak to chodí v ČR vím.
Nevím, jak tě napadlo, že to tady považuju za ideál, nic takového nepíšu.
Noa ten odkaz nebyl nic jiného než info o odvrácené straně vychvalované finské dokonalosti, protože tady je trochu snaha právě Finsko idealizovat.
 jentak 
  • 

Re: Finsko 

(27.1.2015 12:32:15)
No - jenže třeba ten systém školství na prvním stupni - a ano, na té konkrétní škole - mi ideální připadal. V naší škole jsme mluvili o tom, zda by tento systém nešel aplikovat tady. Prý nešel, ne že by nechtěli, ale děti migrují ze školy na školu a jde o změnu celé koncepce, tudíž děti by měly problém se začleněním na jinou školu - a na střední vůbec. Nejde o vědomosti, jde o přístup - už takhle děti mají na jiných školách problém, neumějí držet pusu a krok, jsou zvyklé diskutovat a i kritizovat učitele. Je pravda, že běžné dítě si naběhne jednou a pak ví, co nesmí - ale prostě tento koncept nelze aplikovat v žádné škole v současném školství v ČR.
 nordica 


Re: Finsko 

(27.1.2015 11:20:01)
Jentak, ano, ty velké dánské školy jsou strašlivé a jejich výsledky taky. Ale občas se najde menší vesnická škola a ty děti i jejich znalosti jsou úplně jiné. Jinak by mne zajímalo, zda zakladatelka chce svým článekm sdělit, že vše kolem vzdělání a aktivit dětí prostě srovnáme do jedné lajny podle toho nejslabšího článku, pěkně všechno znivelizujeme, aby se, proboha, někteří necítili ukřivdění. To je teda cesta do pekel.
 Yuki 00,03,07 


Re: Finsko 

(27.1.2015 11:33:21)
tupý poslušný průměr náš cíl ~8~
 Yuki 00,03,07 


hahaha 

(27.1.2015 11:10:31)
mám tři děti, tři kluky, a každý má k úlohám jiný přístup, stejně jako k životu

kdysi mi jedna kolegyně učitelka řekla ,že podle aktovky pozná, jaká je rodina. Tak sjem druhý den schválcně cetou ze školy vzala oba svý starší kluky - jeden měl aktovku vzornou, čistou, uspořádanou, nikde ani rožek neohnutý, radost pohledět
druhý měl všechno narvaný do jednoho útvaru, trčely z toho papíry, obaly, ohnutý rožky, mezi tím vypadávaly pastelky a čouhala nedojezená svačina.

přitom jsou od sebe kluci o 2 roky a ve spoustě věcí jsou jak dvojčata a samozřejmě mají stejnou rodinu
 Yuki 00,03,07 


Re: hahaha 

(27.1.2015 11:12:52)
a co se týká samotných úloh - jeden je dělá hodinu a druhý deset minuta třetího k tomu musím dokopat
 nordica 


Re: hahaha 

(27.1.2015 11:26:18)
Yuki, tak kdyby se podle vzhledu aktovky měla posuzovat rodina, tak by bylo mé, dnes už dospělé, dítě na odebrání už před 20 lety :-)(učitelka dost paušalizuje). Větší binec v aktovce jsem snad nikdy neviděla, ale já to vzdala a radši než na srovnanou a uspořádanou aktovku jsem se zaměřila na podporu veškerých synových zájmů a aktivit - od extra výuky jazyků až po hudebku. U něčeho vydržel, u něčeho ne, ale velmi se tento přístup vyplatil. Zakladatelka této diskuze by mi určitě řekla, že byl můj syn zvýhodněn a těm ostatním to muselo být líto. Podotýkám, že jsem byla samoživitelka na volné noze a lítost ostatních mne fakt nezajímala.
 Yuki 00,03,07 


Re: hahaha 

(27.1.2015 11:32:44)
já jsme každý večer synovu aktovku vysypala, zkontrolovala kde má kiwi nebo banán, párek v rohlíku a podobný lahůdky, srovnala rožky, obalila sešity, ostrouhala pastelky.... a on tam nenašel ve škole pak ani sešit, protože se v tom pořádku nevyznal

pořádek je pro blbce a on je hodně inteligentní ~t~

dodneška, je na gymplu, občas něco hledá a nemůže to najít, většinou to má na stole, v batohu, v kapse, a když nenajde on, já hmátnu a vy´táhnu, znám jeho skrýše a zákoutí batohu líp než on :))))

taky ho zvýhodňuju, no a co?
 nordica 


Re: hahaha 

(27.1.2015 11:52:59)
Yuki, to jsi popsala moc hezky, u nás zase na gymplu "letěly" hromádky - vše do školy a k tomu, co ho zajímalo, se zásadně nevyskytovalo na stole nebo v batohu, ale v hromádkách po podlaze v jeho pokoji. Argument" pořádek je pro blbce" jsem slýchávala několik let. Prostě to chtělo zatnout zuby a být ráda, že se dítě zdárně rozvíjí a nelpět tolik na pořádku. Jinak jsi to v dřívějším příspěvku vystihla přesně - srovnat všechny do řady a do stáda, budou stejně motivovaní, stejně chytří a vzdělaní, všichni se budou stejně dobře ovládat. Hlavně nikomu nebude nic líto a budou bečet na stejnou notu, jako stádo ovcí.
 jentak 
  • 

Re: hahaha 

(27.1.2015 12:37:13)
srovnat všechny do řady a do stáda, budou stejně motivovaní, stejně chytří a vzdělaní, všichni se budou stejně dobře ovládat. Hlavně nikomu nebude nic líto a budou bečet na stejnou notu, jako stádo ovcí.
- ale copak nevidíš, že přesně tohle jsou snahy v ČR? A že místo aby to šlo k lepšímu, tak je to čím dál horší? Že v některých školách jsou už praktiky, které se používaly za bývalého režimu? - platí dvě pravidla, první, že učitel má vždy pravdu, a pokud nemá, platí pravidlo č. 2, které zní - viz. pravidlo č. 1.
A lidi jsou jako ovce - autorita má pravdu a dají si kvůli tomu třeba nohu za krk. Je to čím dál horší a ne lepší.
 Yuki 00,03,07 


Re: hahaha 

(27.1.2015 15:23:35)
jenže já jsme především maminka a u nás platí pravidlo č. 1 - maminka má vždycky pravdu a když ne, tak platí pravidlo číslo 2 - za všech okolností platí pravidlo č. 1 :)))
a vnucuju to i školám, někde to jde snadno, někde hůř, ale odbýt se nedám nikdy, jen je takových rodičů strašně málo a tak si připadám jako exot
 jentak 
  • 

Re: hahaha 

(27.1.2015 15:28:36)
Ani já se nedám odbýt, nicméně netvrdím, že jsem neomylná - i maminka se může mýlit. Zrovna tak oceňuji na učiteli, když pak řekne - aha, takhle to je, to se omlouvám.
 Yuki 00,03,07 


Re: hahaha 

(27.1.2015 15:58:03)
jasně, trocha nadsázky, ale většinou se mi potvrdilo, že orpavdu znám svý děti nejlíp a vím, co je pro ně nejlepší (to je zase jak z reklamy na nějaký mlíko, ne?) :)))
 jentak 
  • 

Re: hahaha 

(27.1.2015 16:02:16)
Jo, to jistě - taky jedu podle intuice, ale jsou situace, kde může dojít k nepochopení a když se to vysvětlí, tak to všechno může být tak, že maminka může zkusit jiný postup. - třeba.
 jentak 
  • 

Re: hahaha 

(27.1.2015 11:40:52)
Nevím, co tím chtěla sdělit pisatelka, nicméně mám spíš pocit, co se chce v ČR - ze škol vyhodit individuální přístup - a není to složité, stačí zvedat normu pro počet dětí ve třídě. Tak co, teď je to 30. Který politik říkal, že v Africe je ve třídě třeba 90 dětí - no co, kdo se chce učit, naučí se, kdo ne, má smůlu. A mluvil o tom v souvislosti s tím, kdy obhajoval, aby se zvedl počet dětí ve třídách zase na 40 - no co, nejsou místa pro děti a takhle to nebude stát víc - pořád je to jen jedna třída, budova a učitelka.
Myslí si snad někdo, že při třiceti dětech /o čtyřiceti ani nemluvím/ lze zajistit individuální přístup?
 katka+synek2007 


Re: hahaha 

(29.1.2015 20:43:16)
Já všeobecně nemám ráda hodnocení slušnosti rodiny dle srovnaných věcí. Samozřejmě nesmí být špína a musím vědět, kde co mám. Ovšem, že by dítě, které má ve skříni komínky nakřivo a u sešitů ohnuté rožky na tom muselo být sociálně nějak špatně, to mi vždy přišlo absurdní. Pokud se nemýlím, i takové věci sociálka kontroluje (např u adoptovaných dětí), nebo ne?
Já osobně mám totiž s tímhle problém i u sebe. Můžu se snažit jak chci, ale obsah prádelníku se mi stejně vždycky rozjede, stejně jako papíry a sešity, které používám, vždycky dostanou oslí rohy. Obdivuji každého, kdo to tak nemá, asi mi chybí nějaké geny pro pořádek~;)
 Ivka (dva kluci) 


Výzkum postavený na zkreslených faktech 

(28.1.2015 9:37:52)
"Počet hodin strávených domácím cvičením ale automaticky neznamená, že budou žáci dosahovat lepších výsledků, uvedl mezinárodní průzkum.."

Slavný "mezinárodní výzkum" opominul jeden PODSTATNÝ fakt, a to že děti tráví v různých zemích různý čas výukou ve škole. Ty, které končí s výukou v 11:40 (např. v ČR 1.-2.třída), si samozřejmě nestihly procvičit látku tolik, jako děti, které mají výuku ve škole denně o 2-3 hodiny déle. A mnohým pak nepomůže ani odpolední 20min domácí úkol.

Možná by bylo řešením zavést "doučovací družinu" nebo "skupinku" v rámci družiny pro děti, které to potřebují/rodiče na ně nemají čas/podmínky/schopnosti. Tím by se mohlo vykompenzovat případné sociální znevýhodnění. Na mnoha školách je naopak práce na úkolech v družině zakázána nebo na ni absolutně nejsou podmínky. Děti zaneprázdněných nebo neangažovaných rodičů, které se dostanou z družiny domů utahané v 17:30 i později, už toho doma moc neprocvičí~d~.
 jentak 
  • 

Re: Výzkum postavený na zkreslených faktech 

(28.1.2015 9:40:57)
No jo - ale jak pak vysvětlíš dětem, že tamty si hrají a ono tzv. musí se učit. Děti to rozklíčují rychle - ty se musíš učit, protože jsi blbý.
A jede s nálepkou od první třídy.
 katka+synek2007 


Re: Výzkum postavený na zkreslených faktech 

(29.1.2015 20:49:32)
Není ten zákaz úkolů v družině dokonce ze zákona či nějaké vyhlášky? neplatí nějaký dokument o náplni a poslání družiny, podobně jako platí ŠVP pro výuku?
 Nítěnka 


Re: Re:úkoly v družině 

(1.2.2015 11:52:49)
O zákazu úkolů ze zákona nebo vyhlášky nevím, ale také jsme s tím bojovali.
Ve druhé třídě jsme si vymohli, aby si naše dítě smělo dělat úkol, když měli volný program (tj. asi od 15h, byla tam zhruba do 15:45h). My jsme si úkoly naopak v družině dělat museli jako děti - což ale nepovažuju za dobré.
Chápu, že ne každé dítě si dělá úkol samo za deset minut - u nás šlo o to, že už takhle tahala hrozně těžkou aktovku s těmi svými 19kg, tak aby to nemusela zbytečně nosit sem tam. Někdy to měla i hotové před koncem hodiny.
Jo a jak někdo psal výše, že se začíná někde později - to by bylo sice fajn, ale děti by stejně musely vstávat ráno, když většina rodičů musí do práce dřív než v 10h.
Je fakt, že děti z okolí, které přijdou domů z družiny v 17:30 s těmi úkoly dost bojují a to ani nemusejí mít nějakou dys...
Jinak s druhým dítětem pozoruji, že každá učitelka má svá specifika ...
 Helena, tři děti 
  • 

žádný tichý kout nepotřebují 

(28.1.2015 9:45:26)
Domácí školy jsem si psala zásadně o přestávce v šatně. Pokud vím, tak moje děti taky. A na vysokoškolských kolejích taky žádný klidný kout k učení nenajdete, tak jsme byli dobře vycvičeni a vše jsme zvládli.
 jentak 
  • 

Re: žádný tichý kout nepotřebují 

(28.1.2015 10:30:44)
A kdy sis hrála se spolužáky? O přestávce jsme psali úkol jen v případě, že jsme zapomněli - navíc to bylo zakázaný a trestalo se to, takže potají a rozhodně ne v šatně, ta se hlídala nejvíc.
Mladší syn potřebuje blbnout s kamarády, takže ho ani nenapadne si úkol napsat ve škole, starší syn naopak zastával názor, že to musí udělat hned, protože jinak zapomene, což bylo běžné, takže jakmile byl zadán úkol, okamžitě ho zpracoval, třeba i při hodině.
 Hanina 
  • 

Re: žádný tichý kout nepotřebují 

(28.1.2015 14:06:13)
My jsme kdysi psali úkoly ZÁSADNĚ ve škole, hlavně o polední pauze. V sešitech jsme totiž nesměli škrtat, ale na tabuli se špatný postup dal smazat. Takže jsme např. matiku kolektivně vypočítali na tabuli a poté přepsali do sešitů. Totéž chemické rovnice. Ti slabší to pak opsali z tabule.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.