Re: reakce na článek
Napoprvé se mi to nepřidalo, takže ještě jednou - sama 12 let učím a skutečně považuju několikahodinové debaty na téma "Existuje Bůh" nebo "Je vesmír opravdu nekonečný", vedené s devítiletými dětmi, za flákání se. Tyto debaty totiž nevedou k rozvíjení znalostí ani k nějakým "komunikačním dovednostem", za které se rády schovávají (musel by je řídit specialista, školený na vedení kolektivních diskuzí) - jen k tomu, že část dětí prostě "uřve" ty druhé - názor na tyto otázky nemají ani mnozí dospělí a také jejich smysl pro normální život (pokud nejde o církevní školu) je podle mě sporný. Výuka, která je podle mě přínosem, je asi výuka Daltonského typu - pokud je mi známo, děti dostanou sérii SMYSLUPLNÝCH A NA SEBE NAVAZUJÍCÍCH otázek k danému tématu, a zpracovávají je pomocí encyklopedií, slovníků a případně počítačů. Tyto děti ale běžně zvládají rozsah učiva, daný Základní školou a ještě i cosi navíc - proč to tedy jinde nejde? (Sama narážím na to, že já zadávám:určete si téma a k němu navrhněte webovou stránku... kdežto zkušenější kolegové: stiskněte F5 a vložte soubor A1...Ale mají přípravy na každou minutu, což já nemám, a taky - hádej, kdo se víc nadře?)A ještě něco - mému synovi dá určitě víc "Kronika mého města", kde jednotlivé listy zpracovávají děti samy, než několikadenní povídání o městě ve třídě, bez pomůcek a bez přípravy a osnovy - zatímco v prvním případě ztrávil několik hodin hledáním po Internetu a sháněním pohlednic aby "neudělal spolužákům ostudu", ve druhém přišel ze školy s tím, že "to se zas Pepa vykecal...a půlka z toho ani nebyla pravda" (což vzhledem ke svým zájmům - turistice a historii - posoudí docela dobře). Nicméně ve drhém případě Pepa, který jiné děti nepustil ke slovu, vyhrál - dostal jedničku na vysvědčení přesto, že sám vykřikuje, jak zbytek roku nemusel nic dělat...stačilo jen vydržet kecat dost dlouho.
Odpovědět