| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Vyjmenovaná slova

 Celkem 25 názorů.
 Barbuschka 


Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 12:17:29)
Čeká nás letos třetí třída, tak vymýšlím, jak pojmout vyjmenovaná slova. Určitě se podívám do pomůcek "narovině", pak mám nějaké kartičky atd. Ale budu ráda i za další osvědčené nápady, nebo odkazy.
A pak jsem se ještě chtěla zeptat na zkušenosti - učili jste je po jednotlivých skupinách tak, jako ve škole, nebo nějak napříč? Třeba nejdřív zvířátka, pak slovesa, zvlášť města... A jak se to osvědčilo? Mně by se líbilo to druhé, ale nevím, jeslti jsem schopná dát to dohromady a zda by to dcera ocenila. Už teď se vytahuje, že umí vyjmenovanná slova po "S", tak přemýšlím, jestli by jí ten klasický způsob přece jen neseděl víc. I když mě tedy neláká vůbec...
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 15:31:32)
Barbuschko,

zrovna si to chystám do školy ~;). A vzhledem k tomu, že do školy, tak mi nic jiného, než po skupinách nezbývá. Ale mám v plánu do toho míchat to třídění podle slovních druhů, pak i na ty zvířata, lidi, věci....to všechno se ve třetí třídě učí a vlastně se to i v té škole s těmi vyjmenovanými slovy míchá.

Mám vymyšleno, že to budou mít celý rok před sebou zavěšené nad tabulí ve formě věží velkého hradu, co věž, to jedno písmeno, a někdy dostanou za úkol nějakou skupinu zapsat podle abecedy, jindy najít všechna zvířata, jindy slovesa, v matematice můžou sčítat písmena a slabiky v jednotlivých věžích, slova v zadaných věžích atd. Prostě aby je to nutilo číst to pořád dokola, aniž by měli pocit, že se to učí. Očekávám, že až přijde na probírání té které řady, budou už je povětšinou umět.

Ty řady vyjmenovaných slov jsou sestavené tak, že se dobře učí jako básnička (trochu se to rýmuje) a když se probírají, tak většinou po skupinách 3 - 4 slov, aby se to pořádně procvičilo, vysvětlily se chytáky, podobná slova (syrová/sýrová/sírová). Podle mě nemá moc smysl snažit se najít jiný systém, ono ne všechno, co se dělá ve škole, je špatně, a tohle je dost osvědčené. Aby to zapamatování nebyla pruda nuda, na to jsou různé hry, ale nejvíc stejně pomáhá ta slova často používat při psaní a vidět při čtení. Zrovna mě napadlo vymýšlení příběhu, ve kterém se použije co nejvíce vyjmenovaných slov a nesmí tam být žádná jiná...to by mohla být docela legrace....
 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 17:37:27)
Delete - když Tě tu tak vidím. Neměla bys tipa jak na vyjmenovaná slova u dyslektika a dysortografika s kombi oční vadou?

Zatím mi tu visí na zdi, takže pár jich už umí vyjmenovat. ALE v praxi ...

Uvažovala jsem, že bych třeba každé to jedno slovo - i skloňovala, či časovala, užila v jeho nejrůznějších podobách. Aby to viděla. Neudělám jí v tom ale třeba větší guláš?
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 18:40:08)
Helčo,

dysortografie je právě o neschopnosti užívat pravidla, i když je zná. Dyslexie komplikuje čtení a tedy i pochopení toho, co čte. Myslím, že u ní

Základ je tedy, aby chápala každé to slovo a poznala jeho různé podoby. Takže nejprve musí zvládnout poznat, která slova jsou jen tvary toho vyjmenovaného slova, může je samozřejmě sama zkoušet tvořit, užívat ve větách...vše ústně a manipulačně, takže různé kartičky, pomůcky, aby ona získala jistotu, že ví...

Potom to, co bezpečně umí, tak psát...nejdřív jen opisovat, pak diktát (nezavrhovat, na začátku jde třeba zkoušet jen diktát s doplňováním slov, později psaní celých slov vynechaných ve větách apod.), pak tvpoření vlsatních vět, příběhů...a pořád mít k dispozici možnost se podívat, ověřit si, když neví, aby to určitě napsala dobře...

Postupně přidávat další slova.

Akorát teď mi došlo, že píšu jen k těm dys-, ale neberu v úvahu tu oční vadu...ani nevím jakou...ale asi to zrakové vnímání bude oslabené a celé to bude o to komplikovanější, co?

Ale základ je stejný, brát to co nejvíc přes ruce, manipulaci, ústní ověřování pochopení a správnosti...

No a slova postupně přidávat
 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 19:49:28)
Delete - očí vadu má astigmatismus a dalekozrakost (kamarádka co to má, mi líčila, jak jí občas plavou písmenka, přibližují se apod.).

Takže jestli tomu rozumím (úderem prázdnin šel můj mozek na odpočinek a žel se ještě nevrátil) - jedno slovo, základní podoby (i v pádu, čísle, event. časech ?), ústně, kartičky. Písemně až potom? Když si to bude chtít napsat - tak neva?

S Jeníkem to bylo snadné - ten si je napsal, pak jsme vymýšleli příbuzná slova - jako první jsme začali stavbou slova - kořen - předpona - přípona - a pak jsme si říkali výjimky.

ad možnost kontroly - myslíš, aby měla k nahlédnutí i příbuzná slova a výjimky? Nebo jen základní řadu?

 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 20:15:02)
Helčo,

psaní sice pomáhá k lepšímu zapamatování, ale s dysortografií je velká pravděpodobnost chyby, takže hrozí její zafixování. Takže když si to bude chtít napsat, tak nevadí, ale víc než u dětí bez dys- je třeba dbát na to, aby napsané to bylo správně. Když chybuje ústně, při třídění a tak, tak to je dobré pro práci s chybou, ale jak to přenese do té písemné podoby, hrozí, že bude chybovat pořád. Takže psát, až když doopravdy ví, a při psaní důsledně kontrolovat, protože to je klasika, že ti ústně správně doplní, odůvodní, a pak napíše chybu a ještě si ji jako dyslektik s oční vadou jen těžko hledá (když neví, že tam je, většinou ji neodhalí).

Nejprve je nutné zvládnout tu základní řadu a tvary těch základních slov. Takže vzít různé tvary od dvou slov a nechat je třídit, který tvar patří ke kterému...postupně přidávat slova a třídit na víc hromádek.....totéž se dá později dělat i s příbuznými slovy, ale nejdřív je nutné poznat různé podoby těch základních slov. Samozřejmě vymýšlet věty, hledat v textu, hrát slovní hry...

Příbuzná slova jsou zařazena až ve čtvrtém ročníku, i když se jim v trojce stejně nevyhneš, ale o to spíš to chce mít možnost si ověřovat, takže třeba mít kartičky s kontrolou (na jedné straně slovo na doplnění, na druhé barva podle příbuznosti, případně i celé to slovo rozložené na části, aby ta příbuznost byla vidět)...něco takového se používá při nápravách SPU, to není z mojí hlavy....
 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 19:50:53)
Ještě jsem se chtěla zeptat, zda začínat B nebo, když mě nikdo nehoní nezačít L a pak se vrátit?
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 20:27:33)
Helčo,

jo a začít můžeš klidně od Z, dokonce některé učebnice (autoři, metodici) to tak mají, že se začne tím nejjednodušším, na tom se vysvětlí princip, děti získají jistotu, protože je to jednoduché, a potom se přidávají řady podle obtížnosti...takže slovy po B se vlastně končí, spolu s V....v diskuzích učitelek na FB jsem našla, že někdo jede Z, (F), S, L, P, M, V, B.

Ale smysl má i opačný směr, začít těmi nejtěžšími, že je pak víc času na jejich procvičení, zažití, přičemž čím víc toho je, tím hůř se to učí, takže s B na konci hrozí, že to už dítě nepobere.

Já se chystám začít se Z a pak pojedu klasicky B, L, M, P, S, V, ale to i proto, že to tak máme v učebnicích a je to provázané s dalším učivem. Jinak bych za Z dala ještě S, a teprve pak učila ten zbytek.
 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 21:33:30)
ad pořadí - na FB jsem to četla také, tak vezmeme Z a pak to S (to už pořadí umí sama od sebe) a pak asi B. Jsem zvědavá, zda se poperu s výrobou kartiček~f~. Nějak jsem vyšla ze cviku.
 noemmi 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 21:43:56)
Helčo, ty kartičky se myslím dají někde stáhnout a vytisknout. My měli něco z Frause, pak jsou jako příoha u víc učebnic.

Kotrmelko, učitel je milý, že? Bych se ho asi zeptala, vysvětlila vaši situaci a optala se ho, jestli jeho požadavek má nějaké opodstatnění (třeba má, to myslím vážně tu otázku, třeba to je k něčemu dalšímu dobré).

Se na tu češtinu ve vyšších ročnících vůbec netěším, musím přiznat.

 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 22:05:15)
Noemmi - jaké kartičky máš na mysli? Obrázkové mám ještě po Jeníkovi, používala jsem i materiály z dum.rvp.cz od Miloše Novotného (snad si pamatuji jméno správně).
Spíš mám na mysli takové, co mají na jedné straně vynecháno a na druhé správnou odpověď.
 kotrmelka 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 22:35:24)
Helčo: dík,že ses zeptala. Já chápu, že to ve škole asi jinak nejde, jenže v domškole to lze nastavit individuálně, vždyť proto taky učíme doma,že? Já třeba myslela, jestli ten způsob s těmi zájmeny nemá nějaké slabiny, že to třeba na všechna slova nefunguje. ...Takže to panu učiteli asi nějak vysvětlíme a budeme to dělat po svém :)
 Barbuschka 


Re: Vyjmenovaná slova 

(16.8.2016 9:23:20)
Díky všem za tipy. Hlavně díky Delete. Jsem na to letos zvědavá, přece jen už toho začíná být hodně. První a druhá třída byla oproti tomu legrace :-)
 arsiela, 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 20:08:13)
Chtěla jsem se ptát na to samé.Delete moc díky za rady,určo využiju.Ještě se připojím s dotazem Bystrá kobyla bila kopyty na babykové mýtině ,Sýkorčiny syrečky,deskové hry Procvičujeme vyjmenovaná slova,hra ypsilonie máte někdo zkušenost? Má cenu pořizovat? Musela bych objednávat z netu,bez možnosti se předem na to mrknout.Moc díky.
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 20:28:45)
arsielo,

ani jednu z her neznám, takže neporadím ~d~. Ale jsem zvědavá na reference, jestli někdo zná.
 kotrmelka 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 21:13:47)
Arsielo: Znám jenom "procvičujeme výjmenovaná slova - deskové hry". A je to celkem fajň. Je to jednoduchá hra s panáčkem a kostkou (není součástí hry). Jdete po políčkách a plníte úkoly. Součástí jsou i kartičky s výjm. slovy. Občas si zahrajeme, děti to celkem baví. (hrajeme i s mlaďochama, úkoly jim upravuji,takže supr, že si může zahrát celá rodina vč. předškoláků)
na netu jsem našla náhledy, tak jestli se chceš podívat.
http://www.theohry.cz/products/deskove-hry-procvicujeme-vyjmenovana-slova/

 kotrmelka 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 21:24:45)
Delete: měla bych též na tebe dotaz, jestli můžu. Jde mi o koncovky v příčestí minulém. Syn má s poučkama problém, má už v nich guláš a tak jsem ho to učila stylem, že si má ukázat na podmět ukaz. zájmenem (ty děti běžely, ta děcka křičela, ty ženy zpívaly..atd)...jenže v učebnicích a i učitel na přezkoušení to chtěl jinak. Tedy tak, že si má zjistit, v jakém rodě je podmět a potom si pamatovat jaké i,y v tom kterém případě píšeme. Je v tom prosím tě nějaký rozdíl? Mě se zdá ten první způsob jednodušší. Dík.
 Helča + J+V+M 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 22:01:52)
Kotrmelko - manžel říká, že je to o jazykovém citu. Má žáky, kteří klidně řeknou TY chlapi šli - a proto tam napíší ... šly. Proto je mechanicky učí poznat rod a popřípadě životnost podmětu.
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(16.8.2016 8:41:27)
kotrmelko¨,

je to jak píše Helča. Ten způsob s ukazovacími zájmeny je jednodušší, ale méně spolehlivý.

Na maglajs doporučuju udělat si přehled, jak postupuješ při odůvodňování i/y. Kolegyně ho měla ve škole pro všechny gramatické jevy, je to takový jakoby vývojový diagram, kdy dítě postupně určuje, jestli je to i/y po měkkých/tvrdých/obojetných souhláskách, potom, jestli je uprostřed (vyjm. slova), nebo na konci, pak jestli je to pods. jm./příd. jm./sloveso, no a bakonec u jednotlivých slovních druhů ten, rod, životnost, čas....

Je to vlastně to, co člověku při odůvodňování běží v hlavě, ale má to před sebou, může si to ukazovat, neztratí se v tom...
 kotrmelka 


Re: Vyjmenovaná slova 

(16.8.2016 20:26:42)
Delete: ta metoda s těmi zájmeny není spolehlivá? Můžeš uvést třeba příklad? (předpokládejme, že si dítě ukáže na podmět správně)
S tím přehledem dík, máme něco podobného uděláno jako křižovatky (v materiálech od nakl. Tobiáš),ale není to tam komplet, takže to musím dodělat. Stejně mi to příjde hodně krkolomné,takhle odůvoďňovat pomocí toho rodu a životnosti. To děti třeba v diktátu opravdu stihnou??? Mě dost vadí, že syn si s tím zájmenem poradí, nedělá chyby, i na přezkoušení doplnil všechna i,y dobře. Jenže panu učiteli to nestačilo,chtěl vědět jak k tomu došel.No a když zjistil,že to dělá pomocí toho zájmena,tak mu to opět nestačilo,že je to málo, že musí ten rod..atd. a to pak syn už dělal chyby. Jako pan učitel není špatný (pro Noemmi :) ,ale asi to tak ve škole prostě chtěji všude :( ..příjde mi to, jako by cílem bylo umět všechny poučky, a ne napsat správné i,y. :(
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(16.8.2016 21:46:58)
kotrmelko,

není spolehlivá obecně, pro každého a všude. A zrovna na Moravě, pokud jste v Březové, se vůbec nedivím, tam je to samé "ty krásné děvčata", takže je to pro ně ještě těžší.

Takže jednotlivec si tím tak může pomáhat, ale nemůže to být všeobecně používaný a hlavně jediný způsob, jak to určit. Proto se, dokud se to ty děti teprve učí, trvá na tom zdlouhavém postupu, i když i tam se chybuje, třeba v té životnosti (já furt bojuju se sněhuláky, strašáky, plyšáky...nikdy si nejsem jistá, co je správně ~f~).

Na druhou stranu i v těch zájmenech se dá chybovat...např. u podmětu lidičky se v přísudku píše "i", i když si řekneš TY lidičky. Pak třeba koně...ti živí jsou skutečně TI, ale dřevění, ti v tělocvičně i ti na šachovnici jsou TY.

Proč učitel trval na tom zdlouhavém postupu, když syn určoval shodu správně, to netuším, snad chtěl na tom ověřit znalost rodů a životnosti. možná jako ověření toho, že látce rozumí, že ví, proč používá ta která zájmena, že chápe podstatu....
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(16.8.2016 23:38:36)
Žluťásku,

právě, že TY koně v tělocvičně s tvrdým Y v přísudku, ale TI koně živí, s měkkým I v přísudku. Když si odůvodňuješ přes zájmeno, máš tendenci sklouznout jen k jedné z těchto variant (buď si pro všechny typy koní říkáš TI nebo TY).

Já nepíšu, že je to špatně, ostatně si to tak taky určuju, jen se snažím vysvětlit, proč se ve škole učí to odůvodňování přes rody a životnost, ne každý má na ta zájmena ten cit a proto to není možno používat univerzálně.

To zdůvodňování přes rody a životnost má také svá úskalí, která jsem zmiňovala, ale je schopný to používat i člověk bez jazykového citu, je prostě univerzálnější.

Ta zájmena jsou už jen "zkratky", sice většinou stačí ke správnému psaní, ale může přitom unikat ta podstata a ona se ve škole učí nejen funkčnost, ale i ta znalost, která se sice nedá očekávat u všech (pak sláva za ty zkratky), ale je obsahem vzdělání a proto ji nemůžeš vynechat a musíš ji ověřovat (to k vysvětlení, proč to asi učitel zkoušel a proč se to pořád ve školách učí).

Já si dokážu představit, že by se po dítěti prvního stupně tahle znalost nevyžadovala, pokud by umělo funkčně používat tu zkratku (bezpečně určovat shodu podle pomocných zájmen) s tím, že by se to mohlo pořádně probrat až na stupni druhém místo něčeho, co se učí tam a dalo by se učit klidně až na střední škole, a že mi přijde, že tam takových věcí je dost. Ale tohle nastavení asi jen tak nezměníme ~d~.
 Delete 


Re: Vyjmenovaná slova 

(17.8.2016 0:30:18)
No koně většinou vysvětluješ zvlášť, když se učí to příčestí, prostě upozorníš, stejně jako na ty lidičky nebo děti....to si dítě zapamatuje, že se o tom mluvilo. U zkratky tě vůbec nemusí napadnout to řešit.
Já třeba, jak používám taky ta zájmena, tak nepřečíst si ty poučky (hledala jsem sněhuláky, strašáky...), tak mi to ani nedojde, že jsou taky TY koně...a ještě navíc dřevěnÉ, tělocvičnÉ, šachovÉ...jak bych na to narazila, určitě bych měla problém to určit.

Jinak to učivo o rodech a životnosti tam v té čtvrté (a třetí) třídě stejně je, takže k té shodě podmětu s přísudkem to není nic navíc, jen se používá to, co už v tu dobu má dítě stejně umět. Riziko je právě to "ztrácení se", když to není až tak dobře zažité nebo je v tom dítě prostě slabší (třeba z důvodu dys- poruchy), proto se pak třeba při diktátu hodí umět to i přes tu zkratku.

Jo, taky nevidím problém v tom používání těch zájmen, ani ve škole. Jen asi chápu důvod, proč to učitel zkoušel. Plus kdo ví, jestli za tím nebylo i nějaké jištění se kvůli inspekci, když si letos na domškoláky tak vyšlápli.
 Tragika 


Re: Vyjmenovaná slova 

(17.8.2016 21:28:26)
Všem, kteří chtějí probírat vyjmenovaná slova, vřele doporučuju knížku Výři nesýčkují. Je to opravdu to nejlepší, co se dá pořídit. Dítě čte komiksy a v každé kapitole je vše shrnuto, včetně vyjímek. V podstatě nám knížka suplovala učebnici češtiny pro třetí ročník. Na konci jsou pak doplňovačky.
 arsiela, 


Re: Vyjmenovaná slova 

(15.8.2016 22:58:21)
Díky,moc.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.