16.8.2016 23:38:36 Delete
Re: Vyjmenovaná slova
Žluťásku,
právě, že TY koně v tělocvičně s tvrdým Y v přísudku, ale TI koně živí, s měkkým I v přísudku. Když si odůvodňuješ přes zájmeno, máš tendenci sklouznout jen k jedné z těchto variant (buď si pro všechny typy koní říkáš TI nebo TY).
Já nepíšu, že je to špatně, ostatně si to tak taky určuju, jen se snažím vysvětlit, proč se ve škole učí to odůvodňování přes rody a životnost, ne každý má na ta zájmena ten cit a proto to není možno používat univerzálně.
To zdůvodňování přes rody a životnost má také svá úskalí, která jsem zmiňovala, ale je schopný to používat i člověk bez jazykového citu, je prostě univerzálnější.
Ta zájmena jsou už jen "zkratky", sice většinou stačí ke správnému psaní, ale může přitom unikat ta podstata a ona se ve škole učí nejen funkčnost, ale i ta znalost, která se sice nedá očekávat u všech (pak sláva za ty zkratky), ale je obsahem vzdělání a proto ji nemůžeš vynechat a musíš ji ověřovat (to k vysvětlení, proč to asi učitel zkoušel a proč se to pořád ve školách učí).
Já si dokážu představit, že by se po dítěti prvního stupně tahle znalost nevyžadovala, pokud by umělo funkčně používat tu zkratku (bezpečně určovat shodu podle pomocných zájmen) s tím, že by se to mohlo pořádně probrat až na stupni druhém místo něčeho, co se učí tam a dalo by se učit klidně až na střední škole, a že mi přijde, že tam takových věcí je dost. Ale tohle nastavení asi jen tak nezměníme
.
Odpovědět