Kolik hodin se vyučuje který předmět je částečně dáno. Když pominu to, že předměty, jak je obvykle známe, vůbec nemusejí být, tak je dané minimum pro každou oblast v souhrnu 1. stupně a 2. stupně.
Pak jsou hodiny, které rozdělí vedení v rámci profilování a potřeb školy.
Mně třeba přijde momentálně dotovat tělocvik další hodinou jako zbytečné (minimum jsou 2 h týdně pro každý ročník), protože bez ohledu na potřebnost pohybu, ty děti teď potřebují i víc prostoru na doplnění a docvičení i těch naukových předmětů. A když přijde další vlna zavírání a omezování, tak tělocvik přijde na řadu první, takže místo dvou hodin se bude hledat náhradní náplň pro tři hodiny týdně. A protože právě tělocvik přináší do rozvrhu nejvíc omezení (záleží na počtu tělocvičen a vyučujících), při jedné tělocvičně se pak není co divit, že je potřeba obsazovat i 9. a 10 hodiny. U nás by to bylo při 23 třídách 70 hodin týdně, které je potřeba narvat do 5 dnů). Totéž pak dílny, kuchyňka, prostě specializované místnosti.
Druhá věc jsou úvazky. Většina učitelů chce plný úvazek, ale chce učit jen svou aprobaci. Matematika a čeština jsou v pohodě, ale třeba kombinace D - OV nebo PŘ - VZ při dvou paralelkách na ročník a OV a VZ ne ve všech ročnících (u nás ve dvou) znamená, že jen těmito předměty se ten úvazek nenaplní. A jsou i horší kombinace.
Pak třeba kombinace TV - PČ zase ovlivňuje obsazování hodin. 22 hodin úvazek složený převážně z těchto předmětů je nemožné nacpat do 5. - 8. hodiny, zejména když je jen jedna dílna a jedna tělocvična. Proto se pak tyto hodiny objevují i dopoledne.
Samozřejmě, že na rozvrhy jsou dneska aplikace, ale nastavení parametrů podle omezení (specializované místnosti, nenasazování třeba HV po TV nebo AJ a NJ hned po sobě apod.) je leckdy komplikovanější, než si to poskládat hodinu po hodině. Nám se letos Bakaláři zacyklili, prostě to pro ně nemělo řešení. Našli jsme jednu variantu, ne ideální, ale snesitelnou, pokud lze za snesitelné považovat 4 odpoledky pro 8. a 9. třídy (ale převážně výchovy a některé jen 1x za dva týdny).
A pak 26. 8. oznámí učitelka s neběžnou kombinací předmětů, že končí. Je téměř vyloučeno najít někoho se stejnou kombinaci předmětů, takže je nutné to celé předělat a hlavně někoho najít, protože jinak musíš těch 22 hodin rozdělit mezi ty stávající a můžeš si být jistá, že to většinou nebude učit někdo, kdo na to má aprobaci. V takovou chvíli rozhoduje, kdo je ochotný jít do nadúvazkových hodin a toho předmětu. Pravda, není to běžná situace, ale u nás se to povedlo letos 4x
. Dvě učitelky na konci června, kdy už byly hotové úvazky. Jedna na konci července a jedna na konci srpna. A samozřejmě, že čím víc se snažíš, aby to bylo dobré pro děti i učitele, tím hůř se pak do toho sahá
.