"Vím, že domácí příprava na školu a psaní úkolů má smysl a náš Jirka si to také uvědomuje. Přesto s ním musíme bojovat, aby si úkoly doma napsal. Opravdu nevíme, co s ním máme dělat."
Pedagogové a rodiče obvykle zastávají shodný názor, že domácí úkoly působí nejlépe tehdy, když je všem zúčastněným stranám jasné, co mají dělat.
Učitelé by měli ukládat takové úkoly, které jsou v souladu s osnovami a probíraným učivem. Měli by dbát na to, aby zadání bylo jasně a důkladně vysvětleno. V zájmu maximálního vzdělávacího účinku by měli žákům poskytovat okamžitou zpětnou vazbu - tedy opravené, příp. okomentované úkoly by děti měly dostat zpátky co nejdříve.
Rodiče by měli na práci svých dětí dohlížet. To je jejich celá úloha. Domácí úloha není úkol, o který se rodiče s dítětem dělí, je to výhradně odpovědnost dítěte. Rodiče by mu však měli poskytovat optimální prostředí, povzbuzovat je, eventuálně vysvětlit nejasnosti apod.
Žáci by měli úkol vypracovat samostatně a zkontrolovat si jej. Schopnost dítěte důkladně vypracovat domácí úkoly se mění v závislosti na jeho věku, zdravotním stavu, rodinné situaci a dalších okolnostech.
Typy domácích úkolů
Jak dítěti pomoci
Trestání dítěte za nevypracovaný domácí úkol nemá zdaleka takový pozitivní účinek, jaký má odměna za úkol vypracovaný. Je tedy daleko vhodnější odměnit dítě za dobře vypracovaný úkol, než jej za nevypracovaný trestat různými zákazy.
Skupina psychologů vyvinula metodu, jak postupovat s pomocí Seznamu problémů spojených s domácími úkoly.
Jako motivace odměna
Pro děti ve věku 6 až 12 let je možné napsat do obálky, ktará bude otevřena až po napsání úkolu, jaká odměna dítě čeká. Jestliže dítěti trvá úkol pravidelně příliš dlouho, je dobré nařídit kuchyňskou "minutku" na určitý čas. Jestliže dítě nad minutkou vyhraje, dostane odměnu.
S dospívajícími potomky lze uzavřít jistou dohodu, tedy vyjasnit si s teenagerem své základní pořadavky a dát mu svobodu. Pokud potíže s úkoly trvají, je dobré nejprve sepsat společně s potomkem seznam výhod a odměn, které by chtěl získat (např. společná návštěva kina, víkend s kamarády apod.). Potom sepíšeme přehled činností, za které bude dítě dostávat body pro získání odměn. Do zvláštního sešitu se budou zapisovat data a získané body. Zhruba jednou za měsíc seznam činností a výhod přehlédneme a podle potřeby pozměníme.
Jestliže žádný s uvedených způsobů nezabral a potíže s úkoly trvají, je zapotřebí obrátit se na odborníky.
Zpracováno podle knihy M. Martina a C. Waltmannové-Greenwoodové Jak řešit problémy dětí se školou, kterou vydalo nakladatelství Portál.
Těhotenství |
Dítě |