tisk-hlavicka

Už zase mi neříká pravdu!

29.3.2010 Tereza Beníšková 45 názorů

Moje dítě lže. Pro rodiče je to signál, že něco zanedbali ve výchově.

Místo obviňování je lepší vědět, že lhaní je u dětí úplně běžná věc. U předškoláka se dokonce považuje za důkaz jeho normálního vývoje.

Snad každé dítě někdy zkusí zalhat. I to, které se ve svém okolí obvykle se lhaním nesetkává. U předškoláka bývá pokus o lež dokonce považován za jeden z důkazů normálního sociálního vývoje. Jak to?

Úplně malé dítě si ještě neuvědomuje fakt, že jiní lidé nemusí vědět to, co ví samo. Dokud si myslí, že všichni vědí všechno, nemá pro něj lhaní smysl. Tato ,,dovednost” se vytváří zhruba mezi třetím a pátým rokem věku. Použití nepravdy svědčí o tom, že si dítě uvědomilo, že lidé nejednají podle toho, jaký svět skutečně je, ale podle informací, které o něm mají.

A tak maminka nemusí vědět, že si po použití toalety neumylo ruce, protože u toho nebyla. A když jí to neřekne, třeba se to ani nedoví. Proto se říká, že ,,odvážné děti by neměly lhát, ale zdravé děti by to měly umět.”

Není lež jako lež

Je potřeba rozlišovat různé druhy lží. Někdy se ani nejedná o skutečnou lež. Dítě sice neříká pravdu, ale neuvědomuje si to. Samo je přesvědčeno o pravdivosti toho, co říká. Co je tedy lež, a co ne? Opravdová lež vzniká v okamžiku, kdy dítě záměrně říká nepravdu s úmyslem uvést druhého v omyl.

Dále je potřebné odlišovat důvody, proč děti lžou. Některé pohnutky jsou netolerovatelné (například když dítě chce poškodit někoho druhého, ublížit mu), některé jsou pochopitelné (lže, protože má strach). Dokonce jsou lži, u kterých je nám dítěte spíš líto, a rozhodně ho za ně nebudeme trestat (například když šikanované dítě doma říká, že je ve škole všechno v pořádku, aby se ochránilo před pomstou spolužáků).

Proč předškolák neříká pravdu

  1. Nerozezná skutečnost a fantazii. Předškolák má živou fantazii a teprve se učí poznat rozdíl mezi realitou a fantazií. Osvojuje si rozlišení pravdy a fikce, svého přání od skutečnosti. Může se mu proto stát, že si třeba ten červený traktůrek, který má jeho kamarád Matýsek, tolik přeje, až má pocit, že je přece jeho.
  2. Přehání a zveličuje. Úplně běžně to dělají i dospělí. Dítě si toto chování však teprve trénuje, takže dobře neodhadne snesitelnou míru, a přehání příliš okatě, nevěrohodně.
  3. Selektuje informace a neřekne vše, často to nejpodstatnější. Může to být proto, že si všechny informace už nepamatuje, nebo proto, že mu nepřipadají důležité. Celkový smysl sdělení to však významně ovlivní a vypadá to, že dítě lže schválně, ačkoliv to není pravda.
  4. Chce se vyhnout něčemu nepříjemnému. Může to být strach z potrestání, ale i ze zklamání či smutku rodičů. Dítě může lhát třeba proto, že ví, že kdyby řeklo pravdu, tak by to mamince bylo líto.
  5. Touží po nějaké věci. A může mít pocit, že by ji jinak nedostalo, nebo že s použítím lži vše půjde snáze.
  6. Chce získat pozornost a péči. Když na sebe chce dítě upoutat pozornost, používá někdy i velmi závažná obvinění – například, že mu někdo ubližoval, dospělý ho udeřil nebo ho dokonce zneužíval. Takové tvrzení rodiče vždy vyburcuje. Dítětem se pak někdo zabývá, je v centru pozornosti. Lež o ubližování je nepříjemná, ale v předškolním věku bývá docela častá. Dá se však většinou odhalit, že to není pravda. Pokud stejným způsobem lže školák či teenager, znamená to většinou starosti pro celou rodinu a další zaangažované osoby.

Jak správně reagovat

Hledejte důvod, proč předškolák lže. Je to skutečně záměrná lež? Co tím dítě chtělo získat? Co ho vede k tomu, že říká nepravdu? Uvědomuje si vůbec, že to, co říká, neodpovídá skutečnosti? Říká to schválně proto, že vás chce oklamat?

Umožněte dítěti, aby neztratilo tvář, dejte mu možnost ,,čestného ústupu” ze situace. Neříkejte mu například: „Ty zase lžeš! Jsi lhář!” Ukažte dítěti, že víte, jak je to ve skutečnosti. U předškoláků často není ani potřeba slovo lež užívat.

Například dítě sedí u snídaně a má před sebou ještě celý rohlík. Vy se ptáte z druhého pokoje, zda už rohlík snědlo. OdpoŘíká ví, že ano. Přijdete do kuchyně a zjistíte pravý stav věci. Pak je vhodné jen konstatovat skutečnost: „Ale podívej, vždyť ten rohlík tady ještě je!”. Na popsanou situaci je slovo „lhář” velmi silná munice. Předškolní dítě ke svým rodičům vzhlíží a jejich soudy o sobě přejímá za vlastní. Proč by si o sobě mělo myslet, že je lhář? Teprve se učí, co se smí a co ne, co je vhodné říkat a podobně.

Lhát se nevyplácí

U předškoláků je lhaní běžné, protože ještě často nerozumějí tomu, že jde o něco špatného a nepoctivého. Když dítě zalže, je vhodné využít příležitost a ukazovat, proč je lhaní nežádoucí. Řešit a napravovat následky jednání je však lepší než trestání.

Například když dítě něco rozbije, mělo by to s úklidem pomoct. Když lhaním někomu ublíží, mělo by se mu omluvit. Ukradenou věc by mělo vrátit. Když lže proto, aby se mohlo dívat na další pohádku na DVD, ten den by již nemělo vidět žádnou pohádku. Mělo by zažít, že se mu lhaní nevyplácí.

V každém případě ale dítě ujistěte, že je máte rádi, ať se děje cokoliv. I když se mu něco nepovede, když něco zkazí, když něco rozbije… ba i když zalže. Bezpodmínečná láska rodičů k dítěti je potřebná jak pro zdravé vztahy v rodině, tak i pro zdárný vývoj dítěte.

Jak vést děti k pravdomluvnosti

Komunikujte zdravě

Ve zdravě komunikující rodině je přípustné vyjadřovat různé názory, nesouhlas, negativní emoce (ale vše slušně, korektně, bez urážek a napadání druhého). Nepanuje obava z odlišného názoru druhého. Všichni chápou, že mít různé názory na jednu věc je normální a přirozené. Ve zdravě komunikující rodině se bere ohled i na přání a názory dětí. Dítě nemusí souhlasit úplně se vším, co mu dospělý řekne. Dítě ví, že o mnoha věcech se dá vyjednávat. Pak může říct svůj odlišný názor, nemusí se schovávat za lež.

Buďte důslední

Stejné lži by měly mít pokaždé stejné následky, aby s nimi dítě mohlo počítat a začalo se podle toho chovat. Když se domluvíte na nějakém rodinném pravidle ohledně lži, tak byste ho pokaždé v dané situaci měli uplatňovat.

Povídejte si o pravdě a lži

Zkuste použít příklady z pohádek či filmů, ze života dětí. Mluvte o tom, jaké má lež následky, jak se cítí ten, komu je lháno, jak se cítí ten, kdo lže. Vymýšlejte různé varianty příběhů – co by se stalo, kdyby hrdina mluvil pravdu, kdyby lhal… Povídejte si o důvěře a důvěryhodnosti. O tom, co se dá lží získat, a co ztratit.

Jděte příkladem a také nelžete

Děti hodně napodobují. Rodiče, kteří lžou svým dětem nebo někomu jinému v přítomnosti dítěte, tím dítěti vlastně ukazují, že lhaní je pro ně akceptovatelné chování. Když vás dítě má rádo a vidí vás lhát, proč by si pak mělo myslet, že je lhaní špatné?

Dítěti se věnujte

Nemusí se jednat o nějaké složité činnosti, žádný závodní sport, ani při nich dítě nemusíte nijak rozvíjet. Je to všechno, co děláte rádi a dítě také. Může to být třeba společné nakupování oblečení, společné hraní počítačových her nebo klidně společné sledování televize. Cokoliv, co vás spolu těší dělat. Při takových činnostech máte nenásilnou příležitost si s dítětem popovídat. Přirozeně, nenuceně, pokud budete oba chtít. Společnými radostnými činnostmi se upevňuje váš vzájemný vztah.

Autorka článku je dětská psycholožka a autorka knihy Když dítě lže

Názory k článku (45 názorů)
Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 9:42
*Re: Lhaní Jana D. 29.3.2010 9:48
**Re: Lhaní caira (Vojta1/03,Mates11/04) 29.3.2010 9:54
***Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 10:53
***Re: Lhaní Miriam, 4r + 2r 30.3.2010 2:36
****Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 30.3.2010 7:6
*Re: Lhaní jitucha 29.3.2010 10:13
**Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 10:55
***Re: Lhaní Mortadela 29.3.2010 11:16
****Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 11:20
*****Re: Lhaní Nítěnka 29.3.2010 11:52
******Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 12:29
*******Re: Lhaní štěpánka 29.3.2010 18:2
********Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 30.3.2010 7:8
*******Re: Lhaní Margot+1 29.3.2010 20:1
********Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 30.3.2010 7:10
*Re: Lhaní komba 29.3.2010 11:9
**Re: Lhaní BludickazBC 29.3.2010 11:13
***Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 11:22
**Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 29.3.2010 11:22
***Re: Lhaní Lída+2 29.3.2010 13:25
***Re: Lhaní Lída+2 29.3.2010 13:28
***Re: Lhaní Lída+2 29.3.2010 13:31
**Re: Lhaní MartinaNov (dva rošťáci 29.3.2010 16:22
*Re: Lhaní Libena 1 syn 29.3.2010 16:59
**Re: Lhaní Jana + 3 rošťáci 30.3.2010 7:12
***Re: Lhaní kamcula+david 08/05+Verca 11/0 4.4.2010 12:36
*Re: Lhaní hbf 30.3.2010 9:15
jak u nás Beruška+J02A07T10 29.3.2010 13:10
*Re: jak u nás Vrtule 30.3.2010 9:45
**Re: jak u nás Marcela 30.3.2010 11:30
**Re: jak u nás rusmar 30.3.2010 13:58
Je to složité Katka + 2 29.3.2010 18:50
Trest za lhaní Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 29.3.2010 21:0
*Re: Trest za lhaní Dalila, kluk 4r + holčička 10 29.3.2010 21:21
*Re: Trest za lhaní štěpánka 29.3.2010 23:4
*Re: Trest za lhaní Jana + 3 rošťáci 30.3.2010 7:15
**Re: Trest za lhaní Švestka,Vojtík06&Tomík08 12.4.2010 21:53
*Re: Trest za lhaní Myss 7.4.2010 17:8
Lžou malí inteligenti Astrit 30.3.2010 12:34
*Re: Lžou malí inteligenti Alena Musilová 30.3.2010 15:52
**Re: Lžou malí inteligenti luthienka 6.4.2010 17:53
Lhaní Duslik 2.4.2010 21:52
*Re: Lhaní Švestka,Vojtík06&Tomík08 12.4.2010 21:57
proč děti lžou? Myss 7.4.2010 17:4




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.