tisk-hlavicka

Hrajeme si s hudebním nástrojem

20.9.2007 Žofie Vokálková Máma a já 38 názorů

Vytváření zvuků, tónů a hudby nás provází od vzniku lidstva na této planetě. Od nepaměti lidé používali zvuk jako prostředek k dorozumívání a hudbu jako zdroj zábavy.

Léčivá síla hudby je známa od pradávna. Tím, že uvolňuje emoce, harmonizuje organizmus, zvyšuje odolnost a může léčebně ovlivnit průběh řady fyzických i psychických nemocí. Jak vyjádřil neurolog Oliver Sachs: "Schopnost hudby integrovat a léčit je zázračná. Hudba je nejefektivnější medicína."

A co vaše rodina? Patříte mezi rodiče, kteří považují hru na hudební nástroj za nemoderní přežitek, nebo fandíte amatérskému muzicírování a sami se pokoušíte na nějaký hudební nástroj hrát? V každém případě hra na hudební nástroj zpestří svět vašeho dítěte, jen je potřeba zachovat podstatu věci, tj. "aby hra zůstala vždy pro dítě hrou s oblíbenou hračkou, v tomto případě hrou s hudebním nástrojem".

Lékařští odborníci dnes sami říkají, že dnešní forma vzdělávání rozvíjí především levou mozkovou hemisféru (verbální) a hra na hudební nástroj přispívá k celkové vyváženosti, protože rozvíjí pravou mozkovou hemisféru (neverbální). Již Platón zdůrazňoval význam hudby, cenil ji nejvýše ze všech umění, protože nenapodobuje, nezobrazuje pouze předměty, ale vniká do podstaty a řádu věcí.

Kdy tedy začít?

Když opomenu to, že již v těhotenství získává miminko první vztah k hudbě, protože nechtěně musí poslouchat to, co sami posloucháme, a ono na to již reaguje, tak bychom měli hudby využívat od narození miminka jako příjemnou pomůcku k uspávání. Klidně pusťte CD s klasikou nebo něžným populárem a děťátko se uklidní. Odborně se toto působení nazývá využívání primárních účinků hudby na emocionální ladění dítěte. Samozřejmě maminčin zpěv je tou nejlepší uspávankou (i když budete zpívat falešně). Prvním obdobím jakési hudební činnosti je věk, kdy se již můžeme s dítětem pohybovat do rytmu hudby a rytmizovat první slůvka. Ale tomu se budeme věnovat podrobněji v některém z příštích článků.

Zajímá vás, jak rozpoznat hudební nadání vašeho dítěte?

To, že celá vaše rodina zpívá falešně a nikdo u vás pořádně na žádný hudební nástroj po tři generace nehrál, ještě nic neznamená. Hudební nadání máme v určité míře všichni, jen je buď více, nebo méně rozvinuté. Stejně jako učíme dítě rozpoznávat barvy a držet v ruce tužku, aniž by to musel být náš budoucí Picasso, nebo určovat, co je studené a teplé, je potřeba, aby se naučilo, který tón je vysoký a který nízký a cítit rytmus. Batole je i v otázce hudby teprve na začátku dlouhé cesty, jejíž úspěšnost je ovlivněna mnoha faktory.

Kdy je ten správný okamžik pro výběr hudebního nástroje?

Některé dítě se zhlédne při náhodném sledování zahájení festivalu Pražské jaro v televizi v některém hudebním nástroji, např. se slovy: "Jéééé, maminko, ta paní hraje na plot, to chci taky" a vy začnete přemýšlet třeba o harfě. To je skupina dětí, které si okamžik pro hudební nástroj v podstatě vyberou samy.

Dítě musí být na hudební nástroj fyzicky připraveno, musíme vycházet z tělesných dispozic a povahových vlastností. Připravte dítěti možnost se s jednotlivými základními nástroji seznámit živě, aby ono samo zareagovalo na to, který nástroj se mu líbí. Navštivte s ním koncert, projděte ve vaší hudební škole několik různých tříd, ukazujte mu při všech příležitostech hudební nástroje a popisujte zvuk stejně, jako jej učíte, jak dělá ovečka. Určitě nebude na škodu, když dítě dostane jako hračku plastovou flétničku nebo malý xylofonek.

Jaké nástroje tedy dětem nabídnout?

Mezi nejobvyklejší volbu patří dechové nástroje. Zobcová flétna je velmi dobrou průpravou pro jakýkoli další nástroj, rodič může spolupracovat i jako spoluhráč a často se na ní děti učí kolektivně. Není finančně náročná. Příčná flétna a klarinet jsou vhodné přibližně od osmi let. Pro tyto nástroje jsou potřeba rovnější rty, pokud možno bez jizev po úrazech, a alespoň průměrně rovné zuby. Další příbuzné nástroje jsou hoboj a fagot, které budou však již náročnější po fyzické stránce. Stejné předpoklady vyžaduje i žesťový nástroj trubka, na který ale dítě začne spíše o něco později. Trubka a ostatní žesťové nástroje pozoun, lesní roh nebo tuba budou vhodným výběrem zvláště v místech s rodinnou nebo krajovou tradicí dechovky a folklóru. Všeobecně všechny dechové nástroje, zvláště flétny, pomáhají velmi pozitivně pro rozvoj správného dýchání a při léčbě astmatických potíží. Celkem brzy dítě dosáhne určité úrovně, kdy může zahrát melodii, proto jsou tyto nástroje vhodné v podstatě pro všechny typy dětí. (Pokud vám nástroj nepůjčí hudební škola, jak je běžné, tak orientační cena kvalitou použitelných nástrojů pro začátečníky je od 5 000 Kč.)

Druhým nejčastějším nástrojem jsou klávesové nástroje. Klavír v mnoha domácnostech slouží jako hezký "kus nábytku" , na který to naše dítě také hraje. Výhodou klavíru je okamžité vytvoření poslouchatelného zvuku, pro dítě i okolí. Tím, že se jedná o vícehlasý nástroj, dítě může hrát melodii i doprovod zároveň, vystačí si s malým koncertováním samo.

Elektronickou formou klavíru je keyboard, který je do dnešní domácnosti úspornější na prostor, peníze a skýtá rodičům sladkou možnost připojit dítěti sluchátka, a tím zajistit klid v bytě. Vyrábějí se od dětských jednodušších variant po koncertní verze. Další možností keyboardů je využití různých zvukových efektů, popřípadě možnosti skládání hudby, využití automatického akordického doprovodu k melodii, připojení na počítač. Pořízení klavíru je finančně náročné (orientačně např. starší pianina najdete od 10 000 Kč, nový klavír od 30 000 Kč), keyboardy jsou cenově dostupnější (od 1 500 Kč).

Tradičně oblíbené jsou smyčcové nástroje. Pokud máte doma hudební zázemí nebo malého hudebního nadšence a rozhodnete se pro housle nebo violoncello, máte výhodu, že tyto nástroje se vyrábí i v malých velikostech pro děti od 3 let. Je potřeba zmínit i violu a kontrabas, které ale dítě případně zvolí později, již s určitou hudební zkušeností. Počítejte s tím, že než uslyšíte příjemný poslouchatelný výsledek na smyčcový nástroj, chvilku to potrvá. U všech smyčcových nástrojů se dnes vyrábějí kvalitní elektrofonické verze. U těchto nástrojů je obzvlášť důležité motivující vedení kvalitním pedagogem, jinak obtížnější začátek dítě může přestat rychle bavit. Naopak pokud tento problém překonáte, uplatnění smyčcových nástrojů je velké a zájem často přetrvává do dospělosti. Ceny jsou velmi různé, vzhledem k historickým hodnotám nástrojů. Lze zakoupit i nově vyrobené kusy, případně malé dětské velikosti zapůjčit v hudební škole.

Kytara je pro děti velmi atraktivním nástrojem, se kterým se můžou předvést nejen doma a v hudební škole, ale i mezi vrstevníky. Často bývá nástrojem samouků. Další výhodou je, že cvičení není hlučné. Pořízení nástroje není cenově náročné a repertoár je velmi bohatý. Samozřejmě elektrická kytara bude snem mnoha teenagerů a může se stát, že vaše garáž se stane svědkem zrodu nové hudební skupiny.

Bicí nástroje tvoří zcela zvláštní skupinu nástrojů. Každé dítě od batolete do něčeho bubnuje a něčím rytmicky chrastí. Bicí nástroje nejsou jen bubny a bicí soupravy, tamtamy a činely, ale též nástroje melodické, na které lze hrát melodie a které mají velmi příjemný zvuk. Proto nebraňte dítěti, které se třeba zajímá o rockovou hudbu, aby se seznámilo s bicími a aktivně na ně začalo hrát. Kromě výdeje přebytečné energie, která by se mohla zvrtnout špatným směrem, se dítě může přímo začlenit do svého oblíbeného hudebního světa.

Hudební škola, nebo soukromý učitel hudby?

Záleží určitě na možnostech, které máte v dosahu vašeho bydliště. V hudební škole má dítě možnost poznat více nástrojů a osobně i více učitelů. Efektivního výsledku a chuti cvičit docílíme jen tehdy, je-li učitel dítěti vzorem a obdivovanou osobností. Dejte na názor dítěte, jak se mu učitel líbí a jestli chodí z hodin nadšené, veselé a chce vám sdělovat, co nového se dnes naučilo a co mu nešlo. Pokud vám učitel není sympatický, nenechte se přesvědčit k zápisu do hodin jen proto, že má volné místo, pod heslem "lepší něco než nic". Není to pravda a takové hodiny u "nabručeného pavouka či ječící paní učitelky" mohou zanechat na dítěti spíše špatné stopy a negativní vztah k hudbě. Soukromý učitel bývá většinou dražší, ale jako u jazykových lekcí se plně věnuje dítěti. Může být ale problém přihlásit se ze soukromé pedagogické sféry např. do některé hudební soutěže. Pokud máte na výběr několik učitelů, jak v hudební škole, tak soukromých, zajímejte se o výsledky jejich žáků, o názory jiných rodičů, případně možnosti koncertů, protože dítě bude chtít své dovednosti předvést nejen v rodinném kruhu.

Cvičení dělá mistra…

Ve sportu dítě většinou nediskutuje nad tím, že bez tréninku se jeho výkony nebudou zlepšovat. Je to vázáno na viditelný fyzický výsledek, pokud svaly, kondičku a techniku nevytrénuji, nepoběžím rychleji. Dítě má možnost měřitelného srovnání s kamarádovým výsledkem. Hudba by nás neměla nutit od začátku ke srovnávání, že sousedovic Anička chodí do hudebky stejně dlouho a už hrála na koncertě, kdežto ten náš moula ještě neumí všechny noty. Dítě potřebuje cítit váš zájem o tu "svoji" hudbu a pak to půjde. Bude na vaší fantazii, kolik her a různých veselých lstí vedoucích k tzv. "cvičení" vymyslíte, než dítě začne cvičit samo proto, že ho to baví, a aby jak u případného budoucího profesionálního hudebníka, tak u nadšeného amatéra navždy zůstal ten krásný pocit "HRÁT SI".

Článek je ze zářijového čísla časopisu Máma a já. Obsah čísla najdete zde.

Získejte předplatné i dárek z MÁMA a já! Objednejte si v období od 28. srpna do 27.září 2007 na jeden rok předplatné časopisu MÁMA a já a získejte automaticky dáreček - kačenku v kouli od Fisher-Price.Časopis si můžete předplatit i prostřednictvím internetu zde.

Názory k článku (38 názorů)
Hm..:-) Lizzie 20.9.2007 8:46
*Nechuť ke každodennímu cvičení 1.3Magráta13 20.9.2007 9:28
**Re: Nechuť ke každodennímu cvičení Slunečnice 20.9.2007 9:47
**Re: Nechuť ke každodennímu cvičení Ráchel, 3 děti 20.9.2007 12:40
**Re: Nechuť ke každodennímu cvičení Dana, Terka 12 let 20.9.2007 14:1
No ja nevim, ...neviditelná... 20.9.2007 9:52
*Re: No ja nevim, LU,2děti 20.9.2007 13:17
**autorka Žofie Žofie Vokálková 21.9.2007 11:5
***Re: autorka Žofie ...neviditelná... 21.9.2007 11:58
****Re: autorka Žofie ...neviditelná... 21.9.2007 12:44
*****dětská verze příčné flétny Žofie 21.9.2007 12:50
******Re: dětská verze příčné flét... ...neviditelná... 21.9.2007 12:55
****zobcová flétna a příčná flétna Žofie 21.9.2007 12:45
Učení mučení fisperanda 20.9.2007 11:3
*Re: Učení mučení Líza 20.9.2007 11:30
*Re: Učení mučení Lizzie 20.9.2007 11:40
*Re: Učení mučení ...neviditelná... 20.9.2007 11:57
**Re: Učení mučení fisperanda 20.9.2007 12:4
***Re: Učení mučení ...neviditelná... 20.9.2007 12:24
Já je Yamaha Róza 20.9.2007 12:55
vzpomínka na dětství Mája 20.9.2007 13:42
Hra, nebo nudná dřina? Linda 20.9.2007 16:31
*Re: Hra, nebo nudná dřina? ...neviditelná... 20.9.2007 18:38
*Re: Hra, nebo nudná dřina? LU,2děti 20.9.2007 18:39
*Re: Hra, nebo nudná dřina? Ivana Procházková 20.9.2007 21:37
*Re: Hra, nebo nudná dřina? Ivana Procházková 20.9.2007 21:37
*Re: Hra, nebo nudná dřina? Ivana Procházková 20.9.2007 21:37
**Re: Hra, nebo nudná dřina? Ivana Procházková 20.9.2007 21:40
***Re: Hra, nebo nudná dřina? Anezka73 20.9.2007 22:41
****Re: Hra, nebo nudná dřina? Lizzie 20.9.2007 23:2
***Re: Hra, nebo nudná dřina? Lizzie 20.9.2007 22:41
U nas to bolo vecou navyku Helena 20.9.2007 22:17
*Re: U nas to bolo vecou navyku Helena 20.9.2007 22:33
**Re: U nas to bolo vecou navyku Winky 21.9.2007 12:31
*Re: U nas to bolo vecou navyku Ráchel, 3 děti 21.9.2007 13:36
A co akordeon??? RáďaS 20.9.2007 23:22
*Re: A co akordeon??? Lizzie 20.9.2007 23:24
co se kaybordu týče... Vrie 11.9.2010 14:1




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.