tisk-hlavicka

5 největších chyb v komunikaci s dětmi: Předpokládání

9.10.2006 Ing. Eva Mizerová Děti a my 68 názorů

Předpokládání je zdrojem nedorozumění a někdy i konfliktů velmi často. Jde o zklamání z chování druhého, které nenaplnilo naše představy. Všichni si jistě přejeme, aby z našich dětí byli jednou spokojení a zodpovědní dospělí. Stanovováním pravidel a hlídáním vlastních předpokladů jim to můžeme hodně usnadnit.

Oproti nevyžádaným radám a vysvětlování se předpokládání děje "tiše v naší hlavě". Nejčastěji je pak doprovázeno myšlenkou nebo sdělením: "No, já jsem ale myslel(a)..." nebo "Je snad přece jasné, že...". Jak často býváme zklamáni, když chování dítěte nebo partnera neodpovídá našim představám!

Dotyčný, který nás "zklamal", pak bývá často považován za hloupého či nekompetentního (kolik je ti let, že ještě nevíš, že si máš sundat čepici, když vejdeš do místnosti?), nebo si dokonce myslíme, že "nám to dělá schválně".

Předpokládání je založeno na domněnce, že jisté věci jsou jasné a není třeba o nich komunikovat. To je ale mylná domněnka! Proč uštvaná maminka naříká: "No ale já jsem si myslela, že mi pomůžete aspoň s prádlem, když máme jet na chalupu," místo aby jednoduše a přímočaře požádala: "Prosím vás děti, seberte a poskládejte prádlo, ať stihneme jet na chalupu včas."

Zatímco v asertivitě jde o to jít si za svým, ale nechat druhé okolo "žít podle svého", v "klasické" komunikaci, na kterou je většina z nás zvyklá, jde totiž většinou o prosazení svého na úkor někoho druhého. A předpokládání je jen další mechanismus, jak v dítěti (partnerovi, kolegovi...) vyvolat špatné pocity, že se nechová, jak my si přejeme nebo představujeme. Výrok: "Ale to se přece nedělá!" má v podtextu: "Jestli to nevíš, jsi hloupý."

Dát předem pravidla.

Lepší než "předpokládat", a pak být opakovaně zklamaný, protože "do hlavy nám nikdo nevidí", je dát dětem pravidla. Čtrnáctiletá Maruška si např. chce vzít do školy v přírodě mobil, přestože speciálně mobily není doporučeno s sebou brát. Pokud předpokládáme, že nakonec "dostane rozum" a mobil nechá doma a v hlavě si případně dokonce spřádáme sankci, jak jí třeba zatrhneme kapesné, pokud jí ho tam někdo ukradne, tvrdím, že škodíme sobě i jí. Lze to ale například ošetřit takto: "Dobře, bereš si ho s sebou na vlastní riziko. Pokud tam o něj jakkoliv přijdeš, nový nedostaneš. Můžeš si ho pak koupit z vlastního kapesného." To je fér a dítě má navíc možnost samo se rozhodnout a zvážit i důsledky.

Uvedu ještě několik praktických domácích pravidel, která mohou být inspirující:

Pravidlo 1.: Školní povinnosti mají přednost před domácími pracemi. To znamená, že když má Honzík moc úkolů a učení, je zproštěn např. povinnosti utřít po večeři nádobí. (V takovém případě pak ale není fér vzdychat: "Ale já jsem myslela, že to nádobí přece jen utřeš.")

Pravidlo 2.: Hraní není omluvou za neplnění domácích povinností, škola ano. Například, když Markétka kvůli hraní nevynese koš, je to špatně, když proto, že má moc úkolů, je to prominuto.

Pravidlo 3.: Při sporech rozhodne dospělý. Nebudete-li se například se svým "puberťákem" moci dohodnout, máte jako dospělý právo veta a raději nepředpokládejte, že on sám nakonec "přece musí pochopit", že pravdu máte vy. Věřte, že nemusí...

Všichni si jistě přejeme, aby z našich dětí byli jednou spokojení a zodpovědní dospělí. Stanovováním pravidel a hlídáním vlastních předpokladů jim to můžeme hodně usnadnit. Pravidla jsou nesmírně důležitá, ale fungují, jen když jsou stanovena předem. Rozhodně není dobré dát "pravidlo", když už je vlastně trestem: "Taaak, protože sis zničil autíčko, nedostaneš kapesné." Ale je dobré mít pravidlo: "Pokud si vlastní nedbalostí zničíš hračku, novou nedostaneš." Je dobré doplňovat nová pravidla podle toho, jak děti rostou, i jak rostou naše nároky a jak se vyvíjí naše domácí soužití.

Jak zatočit s předpoklady

Nedávno jedna paní odcházela z mého dvoudenního kurzu s objevem: "Aha, tak jsem zjistila, že nejlepší je nic si o ničem nemyslet a na všechno se jako blbec zeptat!" Ano, i takhle může znít "návod" jak zatočit s předpoklady. Rozhodně ale přemýšlejme o sobě, o svých cílech, i o tom, jaký chceme mít vztah se svými dětmi, ale nepředpokládejme (čili nemysleme si), že se děti budou nějakým určitým způsobem chovat. V tom je musíme vést a neustále jim věci opakovat, žádat, stanovovat pravidla.

Autorka vede kurzy komunikačních dovedností a osobního rozvoje.

Názory k článku (68 názorů)
A opravdu to funguje? Dagmarjana 9.10.2006 12:37
*Re: A opravdu to funguje? Zlatokači 9.10.2006 12:47
*Re: A opravdu to funguje? žinča 9.10.2006 13:21
**Re: A opravdu to funguje? žinča 9.10.2006 13:22
***Re: A opravdu to funguje? Yuki 00,03,07 9.10.2006 13:51
****Re: A opravdu to funguje? žinča 9.10.2006 14:47
**žinčo Damila 9.10.2006 13:50
***Re: žinčo žinča 9.10.2006 15:50
****Re: žinčo petr 9.10.2006 18:11
****Re: žinčo Petulina+ F.+ Š.+19tt 10.10.2006 8:22
****Chybný předpoklad Blanimour 11.10.2006 15:5
*****Re: Chybný předpoklad žinča 11.10.2006 23:54
****Re: žinčo Etraska 30.6.2009 15:43
****Re: žinčo Jindřich 19.7.2013 20:28
**Re: A opravdu to funguje? Jana (2 děti) 9.10.2006 14:15
***Re: A opravdu to funguje? žinča 9.10.2006 16:3
****Re: A opravdu to funguje? Jana (2 děti) 11.10.2006 13:31
**Re: A opravdu to funguje? Adriana 11.10.2006 15:52
*Re: A opravdu to funguje? Jirina, 4 deti 9.10.2006 13:57
**Re: A opravdu to funguje? Yuki 00,03,07 9.10.2006 14:0
**Re: A opravdu to funguje? Damila 9.10.2006 14:3
*Re: A opravdu to funguje? Linka 9.10.2006 15:19
*Myslim si ze ma autorka pravdu Ajlili. 9.10.2006 17:21
Jeden příklad Jája 9.10.2006 16:1
*Re: Jeden příklad Xantipa. 9.10.2006 20:27
**Re: Jeden příklad Kreli+Madlenka7 18.10.2006 17:5
*Re: Jeden příklad Jana, syn 7,5 9.10.2006 20:34
**Re: Jeden příklad Jája 10.10.2006 8:17
***Re: snadná volba Xantipa. 10.10.2006 9:59
****Zašpiněné oblečení Barbora, 4 děti 10.10.2006 11:29
*****Re: Zašpiněné oblečení Xantipa. 10.10.2006 12:1
****Re: snadná volba Jája 10.10.2006 16:18
***Re: Jeden příklad Jana, syn 7,5 10.10.2006 13:19
****Re: Jeden příklad Xantipa. 10.10.2006 13:32
*****Re: Jeden příklad Jája 12.10.2006 9:39
*Re: Jeden příklad Trouble (cvrk 6m) 9.10.2006 20:39
**Re: příkaz nepříkaz petru 9.10.2006 21:1
***Re: příkaz nepříkaz Xantipa. 9.10.2006 21:14
****Re: příkaz nepříkaz JaninaH 9.10.2006 21:30
*****Re: příkaz nepříkaz & 9.10.2006 23:2
*Re: Jeden příklad Lucienda 10.10.2006 8:27
*Re: Jeden příklad Martina 16.1.2011 22:41
**Re: Jeden příklad Jindřich 19.7.2013 20:29
Všechno je trochu složitější Radka 9.10.2006 19:10
*Re: Všechno je trochu složitější Xantipa. 9.10.2006 20:35
**Re: Všechno je trochu složitější Jana, syn 7,5 9.10.2006 20:43
***Re: Všechno je trochu složitější Marika, Kačenka 07/06 10.10.2006 7:6
**Chlapa je někdy třeba "nakopnou... Trouble(+ 6m) 9.10.2006 21:20
**Re: Všechno je trochu složitější Radka 10.10.2006 7:22
***Re: Všechno je trochu složitější Zlatokači 10.10.2006 9:10
***Re: Všechno je trochu složitější Xantipa. 10.10.2006 9:36
***Re: Všechno je trochu složitější & 10.10.2006 9:52
****Re: Všechno je trochu složitější Klarchen 10.10.2006 11:19
***Re: Všechno je trochu složitější Pat 10.10.2006 10:57
**Re: Všechno je trochu složitější Rony 17.1.2011 15:23
*Re: Všechno je trochu složitější JaninaH 10.10.2006 10:39
*Re: Všechno je trochu složitější Barbora, 4 děti 10.10.2006 11:40
**Re: Všechno je trochu složitější JaninaH 10.10.2006 12:4
**Re: Všechno je trochu složitější Xantipa. 10.10.2006 12:6
***Re: Všechno je trochu složitější Barbora 13.10.2006 15:19
*Re: Všechno je trochu složitější - odp... Zuzana, 2 vnoučata 16.10.2006 11:23
Super Jana, syn 7,5 9.10.2006 20:28
*Re: Super Jana,děti 19,17,6 20.10.2006 12:18
Jak je to s pomáháním Pruhovaná, dcera a syn 10.10.2006 18:54
*Re: Jak je to s pomáháním b+h 17.10.2006 20:28
Principy života Pavla, Mája 08/04, Viky 09/07 19.10.2006 18:39
Tohle Marcela Šolínová, 2dospívající dcery 20.11.2006 9:19
Z toho pristupu me trochu mrazi rratamahata 16.1.2011 23:15




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.