Některé děti se ve škole zle potýkají s učením, vyrušují celou třídu, učiteli nedopřejí chvilku pokoje, své rodiče dohánějí na pokraj šílenství. Mají problémy s čtením a psaním, často i spočítáním. Mnohé z nich navíc bývají nepozorné, hyperaktivní a impulzivní, mohou mít sklon k agresivitě a nemotornosti.
To vše jsou příznaky poruchy označované ADHD (u nás se častěji používá označení LMD), která postihuje kolem dvaceti procent chlapecké a osmi procent dívčí populace.
Základním předpokladem je skutečnost, že naprostá většina dětí s ADHD si nedokáže sama naplánovat a organizovat denní činnosti, a proto jsou doma i ve škole závislé na řádu a jasně specifikovaných podmínkách.
Pevný řád neplatí jen ve škole, ale i doma. Je potřeba, aby si dítě zvyklo dělat různé činnosti v přesně daném časovém rozvrhu. Činnost, která byla na programu dnes v osm hodin ráno, se bude zítra v tutéž dobu opakovat.
Kamenem úrazu pro školáky trpící ADHD jsou domácí úkoly a samostudium. Nedokážou si odpolední čas rozvrhnout tak, aby se tam vešlo i učení; proto je pro ně vhodné, aby si napsali časový rozvrh s půlhodinovými úseky vyplněnými hrou, svačinou, učením, vypracováním domácí úlohy, sledováním televize, večeří, koupáním atd. Dohlédněte na to, aby dítě rozvrh dodržovalo co možná nejpřesněji. Zpočátku mu budete muset pomáhat, než si na řád zvykne.
Takovýto řád rozdělí odpoledne a večer na menší časové úseky a umožní dítěti věnovat se rozmanitým činnostem. Zároveň zajistí, že si dítě splní své domácí úkoly. Vzhledem k poruchám krátkodobé paměti je potřeba dítěti instrukce a informace vícekrát opakovat.
Základní pilíře specifického životního stylu dítěte tvoří řád, pravidelnost a opakování. V životě dítěte s ADHD jsou stejně důležité jako tři hlavní části učení - čtení, psaní a počítání.
Řád v životě dítěte je nerozlučně spjat s klidným a nerušeným chodem domácnosti bez náhlých změn a zvratů.
Pro dítě s ADHD, které má sklon k nízkému sebehodnocení a podceňování, je nesmírně důležité přijetí rodinou a jistota, že je jejím stejně hodnotným a právoplatným členem jako všichni ostatní. Nezastupitelnou úlohu v tomto procesu hraje otec. Chlapci trpící ADHD často mívají různé emocionální potíže a dokážou trpělivost rodičů řádně otestovat. Tyto náročné momenty bývají krušné zejména pro matky, které stojí v "první frontové linii". Otec zde figuruje nejen jako hlavní výchovná autorita, ale zároveň zásadním způsobem ovlivňuje citový vývoj dítěte. Děti s ADHD většinou potřebují zvýšené množství fyzických projevů lásky a náklonnosti rodičů. Když něco provedou, měl by následovat spravedlivý a okamžitý trest, a tím by měla celá záležitost skončit.
Ukázka z nové knihy Potíže dětí s učením a chováním z nakladatelství Portál, k dostání u všech dobrých knihkupců nebo na adrese naklad@portal.cz.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.