Pokud ředitel školy tuto možnost připustí, budou si žáci volit mezi „taháním otázek“ ve vybraných předmětech a tvorbou profilové práce.
Novela školského zákona, kterou poslanci schválili minulou středu, obsahuje také vcelku nenápadné opatření, které ale pro střední školy znamená příležitost významně zmodernizovat školní část maturity. K úpravě dochází po čtyřleté pilotáži – letos se do ní zapojilo čtrnáct škol.
Úprava se týká profilové (školní) části maturity u všech středních škol (vyjma konzervatoří), a to přesto, že se v minulosti komplexní profilová práce pilotovala jen na odborných školách. Využití tedy nalezne i na gymnáziích a dalších všeobecných oborech středních škol. O možnosti konat školní část maturitní zkoušky formou komplexní profilové práce bude rozhodovat ředitel školy. Pokud tuto možnost připustí, budou si žáci volit mezi „taháním otázek“ ve vybraných předmětech a tvorbou profilové práce. Praktické detaily této volby bude ještě stanovovat úprava vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou . Nyní musí návrh potvrdit Senát a podepsat prezident.
Komplexní profilová práce bude součástí školního vzdělávacího programu a bude realizována během posledního roku studia, její nedílnou součástí bude také obhajoba. Přestože znění zákona působí, že změna míří primárně na odborné školy, není tomu tak. Všeobecné školy mohou k práci přistoupit podobně jako vysoké školy, které studentům zadávají seminární nebo bakalářské práce. Tedy v daném předmětu se vymezí odborný problém, který žák zkoumá, hledá vhodné zdroje, které analyzuje a zpracuje, doplní vlastním názorem či výsledky pozorování a připraví závěry. U odborných škol se navíc nabízí spolupráce s odborným pracovištěm, s nímž lze uzavírat smlouvy o spolupráci.
Nikola Šrámková, analytička EDUinu: „Jednoznačná výhoda komplexní profilové práce je řečena již v jejím názvu. Jde o skutečně hloubkové a ucelené ověření řady znalostí a dovedností absolventa střední školy, není to zkouška závislá na jednorázovém výkonu. Žák by měl práci konzultovat se svým učitelem, tím se učí další dovednosti. Je to způsob, jak skutečně spravedlivě žáka ohodnotit a zjistit, co se během studia naučil. Zároveň je to skvělá příprava na studium na vysoké škole nebo na vstup do zaměstnání.“
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.