| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jaké chceme základní školství?

 Celkem 72 názorů.
 Ajlina 
  • 

Obecné kecy 

(19.6.2014 9:05:52)
Obecné kecy. Když klesla úroveň vzdělání za středních školách hluboko pod úroveň škol základních, byly nařízeny státní maturity (byla jsem ze začátku dost tvrdě proti nim), které odhalily, kam až lze klesnout v požadavcích na výuku. My jsme schopni dát VŠ diplom i absolventovi mateřské školy. Učňovské školství je totálně v troskách, učně nemá kdo učit (mistři odborného výcviku jsou povětšinou v důchodu) a nemá je na čem učit. Moderní mašiny stojí peníze a ty učňovské školství nemá a mít nikdy nebude. Dřív byly učňovské čkoly součástí fabrik, po privatizaci se majitelé fabrik s radostí učňovského školství vzdali, byly to pro ně hlavně náklady navíc, přičenž vyučenci v řadě případů odcházeli do firem, které se na jejich vyučení nepodílely a měly tudíž větší zisk. Ani se nedivím, že se na to velké fabriky vybodly. Kadeřnice, kuchařka nebo truhlář se ještě vyučí, soustružník těžko. O zastaralosti výuky svědčí třeba to, že frekventant kursu "moderních metod výuky" (v rámci získání pedagogického minima) má ovládat zpětný projektor nebo diaprojektor, což jsou věci, které se už nějakých 30 let nepoužívají a jsou k vidění možná v muzeu (když jsem viděla skripta tohoto předmětu, chutě jsem se zasmála. Autor patrně ještě nikdy neviděl ani počítač, přesto se podle toho učí!)
Řešením by bylo:
- polovinu středních škol pozavírat. Jejich kvalita je tristní.
- vyplácet peníze ne na žáka, ale podle kvality výuky. To ale taky neprojde, o tom by musela rozhodovat komise, která je - jak známo v tomto státě - úplatná a je vytvořen prostor pro korupci.
- pozavírat polovinu tzv. vysokých škol. Což ale asi neprojde, protože např. v Plzni se i přes odhalené podvody nestalo vůbec nic. Opět z důvodu nekvality.
Jak z bahna ven, to fakt netuším.
 kreditka 


Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 9:21:01)
~g~
 jentak 
  • 

Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 10:29:37)
Dle mýho - nad učňovským školstvím by měl převzít odpovědnost stát - právě proto, že učňovské školství je bezpochyby dražší než výuka v lavici. A měl by to stát financovat, ovšem nezbavit se kontroly. Pak budou učňové kvalitně vyučení. A není pravda, že stát na to nemá peníze. Ale má, stačí se jen podívat, kam se ty miliony a miliardy odkloňují. Ale nechce se, to je celý.
A pak zas mohou být učňovské obory prestižní a mohly by si mezi dětmi vybírat ty, kteří opravdu mají zájem o výuku a ne brát všechny, protože každá kačka se počítá.
 Ajlina 
  • 

Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 10:50:21)
Na to nebudou prachy. Ony nejsou už takhle. Když koupíš moderní soustruh nebo jinou mašinu za půl mega, pustíš k tomu učně, aby to zmrvil? Kdo a za kolik to bude opravovat? A kdo je bude učit?

Názor mojí známé (má cukrářskou výrobu):
Měla jsem učně. Protože jde o potraviny, vedla jsem je v 1.roce k hygieně. Protože ta se jim musí zadřít pod kůži. Právě proto, že jde o práci s potravinami. Když způsobí nákazu, jsou za to tvrdé pokuty. To se nelíbilo ani škole, ani učenkám. Ty chtěly dělat odbornou práci, ale zatím toho moc neuměly. To jsme ale nějak překousaly. Pak přešly do vyšších ročníků, kde jsme je pustily ke strojům. Jeden mi zmršily chybnou obsluhou, oprava stála dost a platila jsem to já, ony byly jen učnice. Učila jsem je postupy, poznávaly receptury. Já mám ale za XX let podnikání vychytané receptury, to si mám vychovávat konkurenci? Já je vyučím a ony si za 2 roky otevřeou ve vedlejší ulici konkurenční provozovnu? Proč bych to dělala? A tak už učně nemám. Když jsem je měla, zdržovaly moje lidi od práce a ještě jsem jim musela platit. Tak jsem to zabalila a mám klid.
 jentak 
  • 

Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 11:07:51)
No tohle je právě blbě - celý systém je blbý. Já jako podnikatel tohoto druhu si taky nevezmu učně, aby mi pak byli konkurencí. A zrovna tak je blbě, že když učeň zničí stroj, že to platí onen podnikatel.
Právě proto si nad učňovským školstvím vezme patronát stát - však by se už dalo vymyslet, jak třeba motivovat vhodné podnikatele, aby měli zájem mít učně, ovšem musí to být podnikatel profík - tedy ten, kdo umí.
Učeň pochopitelně může něco zničit, ale na druhou stranu - když půjde do práce, taky přijde do kontaktu se stroji a zařízením, které dejme tomu může chybnou obsluhou zničit a taky to je vyřešené. Prostě dokud nezíská učňovské školství trochu prestiž, tak tam budou chodit děti s prominutím IQ tykve, kteří složitější stroje nemohou obsluhovat.
 Ajlina 
  • 

Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 12:31:23)
Dopadne to jednoduše: když budeš chtít být učeň u profíka, tak mu prostě zaplatíš za to, že se u něj můžeš učit. Školství bude pro ty, co se učit chtějí, osatatní budou mít smolíka. Ale to bude mít dopad i na výplaty. Nebudeš se učit u profíka, když na to nebudeš mít. Vždyť to chceme a 25 let na tom pracujeme, ne?
 jentak 
  • 

Re: Obecné kecy 

(19.6.2014 12:42:01)
Nejsem si jistá, zda tohle všichni chceme - nejspíš ne, jen některým to nedochází.
 Dana 
  • 

Re: Obecné kecy 

(20.6.2014 18:59:18)
Ale ono by to šlo docela dobře. Na jedné straně peníze ve školství přebývají, živí se obrovské množství zbytečných středních škol i vysokých. Třeba by šlo udělat, že soukromé školy, jak střední, tak vysoké by nebyly vůbec státem financovány, jen by stát kontroloval nepodkročitelnou kvalitu výuky. Když někdo chce chodit na soukromou školu, ať si ji hradí celou sám. Ušetřené peníze by pak mohly jít právě třeba na potřebné učňovské obory.
 Hanka 
  • 

učení bolí? 

(19.6.2014 9:13:11)
Přitom podstata jakéhokoli učení tkví v tom, že ať chceme nebo ne, tak prostě bolí. Není to příjemný proces, zkuste se kohokoli zeptat, zda se něčemu novému učí rád - jedno, zda oslovíte dítě nebo dospělého.

Nemám dost energie komentovat celý článek, ale tohle... no... já se tedy nové věci učím ráda a moje děti také. Neříkám, že všechny nové věci a vždy, teď nedávno jsem se třeba ke zkouškám neučila s valným nadšením, protože mi čas zabíraly jiné povinnosti a já pak měla chuť si spíš číst než studovat, ale obecně - učení něčemu novému je pro mě jedním z podstatných zdrojů zábavy a představa "bezbolestně známé" práce mě v dlouhodobém horizontu děsí.

A myslím, že zvídavost je velmi silný motor. Naštěstí.
 Yuki 00,03,07 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 10:11:32)
člověk se obecně učí rád, přece se děti učí, nebo ne? a mají radost z poznávání světa kole msebe, toi snad nikdo nemůže popřít, jenže pak přijdou do školy, kde je svážou a vnucují jim způsoby, který jim nevyhovují a pak už se učí rád opravdu málokdo

takže chyba nebude v samotným učení, ale ve způsobu učení
 Yuki 00,03,07 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 10:44:15)
už nevím, kdo to kdy řekl, ale bylo to něco v tom smyslu "vždycky jsem se rád učil, ale pak jsme musel začít chodit do školy"
 ALL 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 10:38:34)
"Přitom podstata jakéhokoli učení tkví v tom, že ať chceme nebo ne, tak prostě bolí. Není to příjemný proces, zkuste se kohokoli zeptat, zda se něčemu novému učí rád - jedno, zda oslovíte dítě nebo dospělého."

Tak přesně tenhle výrok mne také praštil do očí. Ten, kdo si tohle myslí má o významu slova "učit se" naprosto zdeformovanou představu.
Dokud děti nějsou poznamenány oficiálním vdělávacím procesem, učí se nové věci dychtivě a rády.
 Ajlina 
  • 

Re: učení bolí? 

(19.6.2014 11:12:06)
Já to chápu, ono to někdy fakt bolí. Třeba naučit se malou násobilku je dril, stejně jako číst a psát. To nepochopí ten, kdo má bystřejší dítě, které na to má buňky, tam je to pak skutečně o radosti z poznávání a ty děti do sebe poznatky vstřebávají stejně rychle jako houba vodu. Ale pro hodně dětí je učení bolestivé a je třeba je do toho nutit. Kdo má dítě s ADHD, dobře ví, kolik potu ho stojí napsání domácího úkolu.
 Yuki 00,03,07 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 11:15:49)
mám dítě s průměrnou inteligencí a adhd k tomu a mám děti nadané
přesto si myslím, že je způspb, jak naučit všechny děti a přitom jim nezkazit dětství

jenže naše školství to neumí a odmítá, bojí se změn, z části proto, že už každá změna je problém, lidi chtějí stereotypy, a z části proto, že by to stálo peníze. Co na tom, že by se vrátily...
 jentak 
  • 

Re: učení bolí? 

(19.6.2014 11:27:42)
Děti z bývalé školy syna nedokázaly pochopit, jak to, že když procvičují násobilku v synově nové škole, mohou mít všechny děti před sebou tabulku a odkládají ji dobrovolně až poté, co jsou si jisty, že to umí - a to i při procvičovacích testech.
Děti to sdělily v bývalé škole, proč ony to tak nemají. Dostaly přednášku o tom, že takhle se nikdo násobilku nenaučí. No - a naučily se jich všechny, některé samozřejmě dříve a některé později, ale umí ji všechny. A hlavně - tyto děti neměly z procvičování násobilky stres a nervy, jako děti z bývalé školy. To samý je s vyjm. slovy apod.
 Yuki 00,03,07 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 12:03:54)
jak málo stačí...

jenže naše školství je zaměřený na průměrný děti a ty se třeba náspbilku třech naučí za tři týdny (ne, já fakt nevím, kolik jim plány dávají :))
a kdo to zvládne dřív, jeho chyba, bude se nudit
kdo to zvládne později, jeho chyba, jde se dál a ať dělá co (ne)umí
 Roya 
  • 

Re: učení bolí? 

(19.6.2014 12:29:46)
"Přitom podstata jakéhokoli učení tkví v tom, že ať chceme nebo ne, tak prostě bolí. Není to příjemný proces, zkuste se kohokoli zeptat, zda se něčemu novému učí rád - jedno, zda oslovíte dítě nebo dospělého. Učení je proces náročný, jde-li nám tedy o učení záměrné, ne bezděčné, mozek pojímá nové informace, musí si je zapamatovat, musí si je v požadované chvíli vybavit, jinak jejich osvojení by bylo k ničemu, musí být schopen je zasadit do širších souvislostí konkrétní problematiky, použít je v praxi apod. Proč je zde tedy požadavek na učení bezproblémové, hravé, když podstata samotného učení je s tím poněkud v rozporu?"

Naprostý nesmysl, autor netuší, o čem mluví.
 Ajlina 
  • 

Re: učení bolí? 

(19.6.2014 13:30:56)
Já autora chápu. Někdy se musím naučit i to, co mne nebaví, protože to musím na něco aplikovat. Soustružníka nepostavím ke složité mašině a nenechám ho dělat složité výrobky, musí začít jednoduššími úkony a postupně přecházet ke složitějším, mezitím se musí naučit číst technickou dokumentaci a aplikovat ji do praxe atd. Totéž u programátora a koneckonců i třeba u kadeřnice nebo kuchařky. Občas něco zvrznou, ale s tím musím počítat, na něčem se to naučit musí. Nebo taky nemusí, i v rámci jednoho oboru jsou jedni lepší a druzí horší. Totéž platí nejen pro učně, ale i pro středo- a vysokoškoláky.
 Yuki 00,03,07 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 13:34:48)
učit se něco, i když mě to nebaví bduu, pokud budu vědět, že je to nurná součást toho, co mě ale jinka zajímá
pokud neuvidím NIC, co by mě bavilo a zajímalo, tak se neduu ani namáhat a podle toho to bdue vypadat
a nebo se budu snažit, ale ono to stejně nepůjde, protože chybí ta vnitřní motivace, která je ohromně důležitá, a nezachrání ji ani snaha mít co nejlepší známky, protože člověk velice brzo zjistí, že výsledný rozdíl mezi samýma jedničkama a třeba trojkama je absolutně žádný, důležitý to začíná být v 8. třídě, ael i tam to děcka ještě moc neprožívají, to spíš rodiče
 withep 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 10:53:13)
I mě upoutala tato věta, do té doby jsem jen mírně vrtěla hlavou :-)

Pokud něco takového hlásají učitelé, není divu, že je naše základní školství tam, kde je...

Nejsem proti tomu, abychom přistupovali k věcem střízlivě (chápu, že ne všemu lze všechny děti naučit s jejich bezbřehým nadšením), ale říct, že učení je bolestivé ve své podstatě... ~e~ Pak je vlastně v pořádku, když budeme děti systematicky hodiny denně prudit (třeba i zbytečnostmi, bolest jako bolest, že).
 jentak 
  • 

Re: učení bolí? 

(19.6.2014 11:10:06)
Tak pochopitelně ne všechny dětí se budou dobrovolně a s nadšením učit, ale většina z nich se díky nadšení naučí i to, pro co nadšení nemají, protože chápou, že je to třeba. Ale prudit je od malička s tím, že učení je otrava - to nevím, k čemu vede. Teda vím, k čemu to vede, ale nic dobrýho to není.
Ale bohužel to o tom, že učení je otrava a musí to tak být, je přesvědčeno příliš mnoho lidí a příliš mnoho pedagogů.
 Ráchel, 3 děti 


Re: učení bolí? 

(19.6.2014 17:04:20)
souhlasím a... taky nemám energii na komentování pitomostí.
 Eržika. 


Můj názor 

(19.6.2014 9:18:06)
Já bych byla ráda, kdyby tradiční školství bylo především smysluplné.

Viz publikace a přednášky "Mýty ve vzdělávání", kde postupy formulovala doktorka Nováčková již před pomalu 20 lety...
 janna001 


Základní školství 

(19.6.2014 11:16:06)
Na základní škole by měly děti získat základní poznatky z různých oblastí. Vyznávám heslo, že nic se nemá přehánět. Pokud se učí pouze frontálně (učitel celou hodinu mluví, děti sedí a píší) a drilem, je to špatně, ale aplikovat na všechno školu hrou, to je druhý extrém. Státní základní škola by měla dle mého zachovávat spíše klasický přístup, různým alternativním či domácím školám bych nebránila.
 x x 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 12:55:47)
Jenže když to máš těžký, jak chceš aplikovat jiný než frontální přístup tam, kde je ve třídě 30 dětí. Učitelka nemá čas vůbec na individuální přístup, když navíc dobrá třetina dětí má na něco papíry.
Zkrátka, pokud v dnešní době chceme mít kvalitní základní školství, musí se do toho investovat peníze, aby nebylyl přeplněné třídy silnými ročníky
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 13:31:59)
jenže naše školství šetří kde se dá a tak dá do třídy klidně 30 dětí, přestože by bylo lepší mít dvě třídy po 15
snížila by se tím nezaměstnanost učitelů, zvýšila by se efektivnost výuky, zlepšil by se individuální přístup k dětem, zlepšilo by se chování dětí ve školách
 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 13:57:26)
Nejlepší individuální přístup je mít na něco dys-. Z toho se stala doslova móda. Pepíček se nemůže naučit vyjmenovaná slova? To neva, tak ho vyšetříme a dáme mu dys-. Pak nemusí psát úkoly, a když už něco napíše, je to samá hrubice. Pořád to neva. Pak ale nemusí udělat příjmačky na střední školu a následně maturitu, protože seká hrubky typu Větnamec a v neděly. Co na tom, že to měl na základní škole drilovat? Blbec je učitel, měl ho to hrou naučit, Pepíček za nic nemůže, on má přece papír, že je dys-něco. Matematika je jedno a totéž, další obory taky.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:14:50)
To jsi totálně mimo - ani ti, co mají nějaký dys. nejsou osvobozeni od přijímaček kamkoli, ani od maturity. Jen mají nějakou úlevu s ohledem na jejich problém. A není to móda, dřív byl Pepíček za blbce, který pořád dělá chyby a teď se ví, že i kdyby se rozkrájel a znal pravidla, tak prostě s tím má problém a nelze to změnit.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:17:08)
Mimochodem - i Pepíček s dys. musí znás vyjm. slova - to jen abys nemyslela, že nemusejí znát pravidla~;)
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:23:12)
tak to opravdu není, mám syna s dys, je premiant třídy, to znamená, že umí všechno, i ta vyjmenovaná slova, diktáty píše, úlohy dělá, přijímačky udělal

ne budeš o něčem psát, na něco nadávat, tak si o tom něco zjisti
 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:33:58)
Yuki, já nenadávám. Takhle jsem sledovala jedno dítko od konce základky až po maturitu. Na základce dostalo dys-, pak střední škola a následně neudělalo maturitu, právě kvůli dys-. Protože to, co mělo dítko znát u státní maturity, bylo učivo základní školy. Pohořelo na pravopisu, protože si neumělo odvodit základní pravidla.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:50:45)
možná mohla být někde chyba, možná je to už delší dobu

za mých školních let se dys neuznávalo, neznalo, během vš jsme se o dys učili jako o nesmyslným výmyslu někoho neschopnýho

jenže jak o tom člověk zjistí víc a pak to má doma, zjistí, že to tak opravdu někdy není snadný a je potřeba počkat, až nervová soustava dozrje a zvolit někdy jinou metodu

rozhoně by dys nemělo v dnešní době znamenat, že děcko něco nemusí, i když to tak někdy je, tak je to z neznalosti učitelů, bohužel, někdy přistoupí na řešení, který vyhovuje rodičům a děcku, ale není to řešení k ničemu, jsou to jen úlevy, kerý nepřináší žádný pokrok

v současné době se už ví, jak s dys pracovat, aby děcko mělo šanci zvládnout cokoliv, včetně maturity a vš

 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:51:21)
Pravidla dítě s dys. musí znát, jen je problém je aplikovat rovnou ve psaném textu. Můj syn to třeba zvládá, ale jen tím, že potřebuje na následnou kontrolu pravopisu více času. A nebo - jak to dělají teď, ale je v páté třídě - učitelka nechce mu dát více času, práci sebere a syna se ptá na různá slova a on je musí odůvodnit. Pokud to udělá správně, má jedničku, i když třeba v původní práci má v tom samém chyby. To je prostě dys....
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:54:27)
u příïjímaček na 8G mají děcka s dys možnost většího písma, víc času jinýho způsobu zápisu výsledků, aby se ve vlatních zápiscích neztratili, žádný jiný úlevy nejsou,. není ani jiný test, ani míň otázek ,jen tyto možnosti a navíc je na škole, kterou možnost vybere, může všechno, nemusí nic, může dát času navíc od 20 do 50 % a je to jen na té škole, co chce, jak moc chce děckám usnadnit postup
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:06:44)
U nás dávají o 20% víc času, i v matematice - syn je dysortografik - potřebuje víc času na rozložení slovních úloh a uvědomění si, co tam vlastně po něm chtějí.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:08:05)
A z principu - není možný takovým dětem dát polovinu testu - dítě musí umět ten test celý, jen prostě nemají šanci ho zvládnout dobře v čase, který stačí dětem bez dys.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:52:15)
na druhou stranu jestli ho někdo oddiagnostikoval pozdě, to chudák dítko s tím nemohlo nic dělat a doplatilo na něčí chybu, nevšímavost, neznalost
čím dřív se prpoblém pozná a začne se s tím něco dělat, tím větší šance na zvládnutí problému, jako všude jinde
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:54:15)
Tak problém je hlavně v tom, když rodič vidí v dys... nějakou úchylku a nebo výmysl a přece nebude kolem dítěte skákat. Je to blbý, ale pak omezenost rodiče odnese dítě, protože i učitel může doporučit návštěvu PPP, ale nemůže ji nařídit.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:56:27)
dost často je ještě jeden problém, chytrý děcko kompenzuje dys inteligencí a pamětí, dlouho to jde, až pak najednou to jít přestane a když to všechno uměl do 4-5. třídy, tak je to najednou považovaný za lenost a nidko tomu děcku nepomůže a dlouho nebo navždy se to svádí na lenost a vlastní chybu, že se nesnaží

tak končí spousta chytrých dětí kvůli nerozpoznanýmu dys na učňácích, který je nebaví a nemají možnost dělat to, na co opravdu mají rozum
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:12:26)
Já mám dokonce pocit, že někteří učitelé se ani nesnaží rodiče upozornit na případný problém, protože pak budou řešit další dítě s dys. a to se jim nechce. To jsem si uvědomila na původní škole, kde jsem vyjádřila obavu, zda syn nemůže něčím takovým trpět a učitelka se mě snažila neustále přesvědčovat, ať nikam nechodím, že to je ztráta času, protože on není dys. , jen je líný a potřeboval by nad sebou pádnou ruku a více křiku.
Já se rozhodla jít, ale až mnohem později mi docvaklo, proč byla v tom přesvědčování tak urputná. Měla by další dítě s problémem.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:20:08)
já jsem měla podezření na dys hned od začátku psaní malování, během první třídy se to málokdy diagnostikuje, čeká se, až se ruka víc vypíše
taky jsem si domluvila ppp bez ohledu na školu, zatím máme podezření na dys, v pololetí 2. třídy máme jít na potvrzení, bude určitě, jen se to prostě tak brzo nedělá
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:22:34)
Ano - já byla se synem ve druhé třídě a dostali jsme posudek, že vykazuje znaky dys...., ale nic konkrétního, že prý je brzy. Pak změnil školu a nebylo to potřeba, protože s ním pracovali jako s dys. a já v podstatě intuitivně taky - viděla jsem, co musíme a jak s ním pracovat. Ale bude přecházet na druhý stupeň a tak jsme šli znovu na testy a tam se potvrdily všechny dys plus porucha pozornosti bez hyperaktivity.
 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:15:59)
Nevím, kdy se dys- diagnostikuje, ale tady se prostě s dítkem necvičilo a chyběl určitý dril. V pravopisu se i hodně načte z literatury. Pravda, něco se dá odvodit, ale musí se to víc procvičovat. A to je to, co se nestalo. Dítko samo spoléhalo na to, že když má dys-, tak se to prostě nemusí učit. No, a u maturity to bohužel chtěli.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:19:43)
Tak dítě s dys nic nenačte - ohledně pravopisu. To vidím u syna - on to prostě nevidí, nemá ten cit. Ale jinak pochopitelně musí neustále cvičit víc než ostatní - a v jeho případě nefunguje - tady máš úkol a ten udělej. Musím pak jít a znovu odkontrolovat a vyptat se na chyby a zjistit, zda příslušná pravidla náhodou nezapomněl. Ale ono jde taky o to, jaký je to dítě - i podle toho se dle mýho přizpůsobuje příprava doma. Syn mě u sebe chce, někomu by třeba vyhovovalo víc času - uvidím, aby byl připravený, tak to občas zkoušíme i se stopkama - ale od učitelky mám třeb info, kolik času by dala ostatním dětem a já dávám 20% navíc.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:22:31)
tady s tebou teda nesouhlasím, s dys se načte, ale musí se číst opravdu moc, asi víc než u "normálních" dětí
chce to mít asi dobrou paměť, aby to do hlavy nalezlo, ale jde to, mám to doma :)
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:25:18)
Tak to možná jo, mně řekli, že toho moc nenačte - ale syn čtení nesnáší, občas nerozumí delším textům a to ho zdržuje. Nemám ho prý nutit, spíš mu nabízet ty texty, které bude číst dobrovolně. Což jsou komiksy. Ale tam toho moc nenačte. On třeba v textu nepozná tečku, neví, jestli už je nová věta nebo ne. Je to hrozně složitý. U něj to nevidím moc nadějně - s tím načtením pravopisu.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:32:35)
tak to já mám dys už podruhé, ten malý zatím čte rád a dobře, ten starší čte pořád a strašě oc, jen nikdy nečetl nahlas, to jen ve škole, dokud ho nutili, pak to vzdali, zjistili, že číst umí, textu rozumí a stejně neví, kde čtou ostatní, protože on čte daleko rychleji :))
navíc má vadu výslovnosti, takže nutit ho číst nahlas je utrpení pro všechny zúčastněný

ale čte opravdu moc a je rychločtenář, přesto, že je dys (on má těch zvláštností víc :)))
 x x 


Re: Základní školství 

(21.6.2014 12:31:40)
Jen tak, ale každé dítě zkrátka nemá "cit" na něco jiného. Přijde mi to nefér vůči tem ostatním dětem, které úlevy nemají, ale třeba jsou roztržité atd. To je svým způsobem taky něco, za co nemůžou a mají smolíka. Jako třeba můj syn. Učivo zvládá v pohodě, ale ve škole dělá zbytečné chyby, protože je zmatkař a je trošku dost introvertní, nemá rád velké skupiny lidí a cítí se tam blbě. A co s tím mám jako dělat, jít do PPP a vyžádat mu taky nějaké papíry na hlavu? To by je fakt pak mohl mít každý. Nebo dcera je dřevo na TV, zkrátka na to nemá "cit" a nemá "cit" ani na hudebku, nemá hudební sluch, na to se taky dávají papíry???
Když vidím, jak středoškoláci píší, tak si myslím, že ne nejspíš "dys" 90% z nich. Nediv se, že se k tomu plno lidí staví skepticky, když máš ve třídě plno dětí s nějakými specifickými požadavky a na ty "normální" pak učitelka nemá čas. Moje dcera je obecně velmi nadaná, ale veze se s průměrem, protože učitelka musí 2/3 hodiny věnovat těm, co mají na něco papíry, nebo jsou zkrátka blbí. Jak k tomu pak přijdou ti šikovní? Máš nějaké řešení? Mně nepřijde normální, aby dobrá třetina dětí měla nějakou poruchu, ať už hyperaktivitu, nebo dys nebo vím já co, to přece není možné. ~a~
 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(21.6.2014 20:20:00)
Žubko, a to byla ještě představa, že zrušíme zvláštní školy a tyto děti integrujeme mezi děti normální, protože ony mají také právo na vzdělání. Tak to už si vůbec nedovedu představit. To se bude učitel bavit s těmi vysloveně slabými a přizpůsobí jim výuku a ostrouhají i ti normální. Vidím v tom cestu k debilizaci národa.
 Peťulka sluníčko 


Re: Základní školství 

(22.6.2014 20:50:25)
Přesně...
 Peťulka sluníčko 


Re: Základní školství 

(22.6.2014 21:01:06)
Jejda, toto měla být odpověď na cizí příspěvek :-) Není to souhlas s obsahem článku :-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:21:00)
v ničem se děcko nemůže nechat samo, i u toho dys, to přece neznamená, že se na všecho bude kašlat, ale naoka, je to víc práce pro všechny, jen je ptořeba vědět, co konkrétně dělat
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:27:01)
Ale rozhodně souhlasím s tím, že dítě se nesmí nechat samo s tímto problémem - a to ani na druhém stupni, ani na střední škole, možná ani ne na VŠ.
 Yuki 00,03,07 


Re: Základní školství 

(19.6.2014 16:33:45)
navš už s tím moc nenaděláš, al znám kluka s vš, který byl na technickým oboru, takže pravopis nikdo neřešil, a když potřeboval něco odevzdat, dal text k přečení někomu z rodiny, oni sice nrozuměli obsahu, ale pravopis zvládli

 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(20.6.2014 9:05:57)
Tohle je dost vypovídající:
http://zpravy.idnes.cz/u-maturit-propadlo-temer-19-procent-dta-/domaci.aspx?c=A140620_081304_domaci_jj#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6
Jen otázka: byli ti studentí líní, neschopní nebo jich má skoro 20% nějakou dys-?
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(20.6.2014 10:34:26)
No právě - já taky dceři upravovala v její práci pravopis - tam to nejde odevzdat s chybami.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:53:07)
Problém ale u slohu k dys studenta je to, že on má být hodnocen z formy a nemá být hodnocen z pravopis. chyb, protože to je pro něj příliš.
 Dana 
  • 

Re: Základní školství 

(20.6.2014 19:14:36)
Dnes je hlavní starostí, aby škola byla pro děti zábavná a aby je náhodou nějak nezatěžovala. Učebnice jsou psané "zábavně", samé hraní, obrázky a doplňování. Hlavně, aby se snad žáci nemuseli učit něco zpaměti a nějak víc se namáhat. Domácí úkoly se skoro nedávají, písmo se jim zjednodušilo, v počtech místo učení se počítat řeší či spíš hádají zábavné příklady se zvířátky dědy Lesoně. Když se k tomu připočte velký počet volných dní prázdnin a ředitelského volna během školního roku, tak není divu, že děti nic neumějí. Jenže místo, aby se laťka alespoň postupně vracela tam, kde kdysi byla, tak se neustále posunuje dolů. Jsem zvědavá, kdy se změkčí i obsah státních maturit, aby je opět složila většina žáků středních škol a to hlavně i ti, kteří by se dříve na střední školu ani nedostali.
 Ajlina 
  • 

Re: Základní školství 

(21.6.2014 9:11:16)
Právě. A když se pak někde zmíníte o tom, že je nutné s dítětem některé věci procvičovat, protože některé dítko se třeba naučí psát rychleji, jinému to jde pomaleji, takže musí více trénovat, je oheň na střeše. Chudák dítě, ono by při učení trpělo, tak na něj nalepíme nálepku dys-, aby teda netrpělo, a je vymalováno. K nám pak do práce nastoupila dívenka, po které jsme chtěli občas napsat nějaký dopis. Jedna pravopisná chyba na druhé. Ona se divila, že ji za to tepeme, protože ona je přece dys-. S tím dys- se jí podařilo složit i maturitu z češtiny (pravda, ještě před zavedením státních maturit). Nakonec odešla sama, dělá účetní. Jenže naši zákazníci nebyli na nějaké hrubky v obchodním dopise zvědaví, protože pravopis v reklamě nebo v dopisech to bohužel i image naší firmy.
 x x 


Re: Základní školství 

(21.6.2014 12:32:56)
No když ono plno rodičů si nerado přizná, že je jejich dítě zkrátka blbé. ~t~ Mě by zajímalo, jestli všechny ty dys poruchy co jsou diagnostikované, jsou opravdu oprávněné.
 jentak 
  • 

Re: Základní školství 

(19.6.2014 15:15:42)
No právě - šetří se vždy na nesprávném místě.
 kocour 


teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(19.6.2014 18:02:16)
Co se týká těch škol, kde rodiče stojí fronty, tak do jedné takové můj syn chodí. A náhodou je to zrovna škola s Montessori třídama, kde se děti učí hravě a s důrazem na individualitu každého děcka.
Pravdou je, že je tam jen pár Monte tříd, ale celá škola je docela invenčně postavená.

Zrovna tady stát šetří ma tom nejblbějším místě, když tlačí školu do tříd s třiceti děckama, a to i Monte třídy. Opravdu nemám na to, abych dojížděl s dítětem někam daleko do soukromé školy a platil školné. Myslím že většina lidí tady na to nemá.

Takové školství chci: Kde stát podporuje typy pedagogiky typu Montessori nebo podobné, platí dostatek učitelů a dává pedagogům všestranou podporu, včetně finanční. Proč třeba pedagogové nemají možnost supervize?

Tohle celé je ale v rozporu s převládající neoliberální doktrínou, tedy spíš ideologií. Kdo je bohatý, ať si kvalitu zaplatí, kdo je chudý, jistě si za to může sám, protože je líný.

Někde jsem četl, že sociální status lidí je určen zhruba třísetletou historií jeho rodiny. Samozřejmě, peníze dělají peníze.

 Ajlina 
  • 

Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(19.6.2014 20:07:17)
Kvůli tomu jsme kdysi volili Kalouska s Topolánkem. Docela živě si pamatuju ty články, že nechceme dopadnout jako Řecko, kde mají na ostrově učitele pro pár dětí (ale nikdo neřekl, jak daleko je to na nejbližší větší ostrov, kde už je větší škola a jak by teda děti dojížděly). Následovaly škrty a je otázkou, jestli směřujeme tam, kde bychom školství chtěli mít. Jestli bude vychovávat konkurenceschopné žáky, učně a studenty, nebo jestli budeme platit státní školství pro všechny a vedle toho soukromé pro ty, co budou chtít, aby se děti ve škole něco naučily. Soukromé základy se školným už existují. Nějak mám dojem, že tady nejde ani tak o děti, jako o peníze. Hlavně o peníze.
 katka+synek2007 


Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(19.6.2014 21:22:05)
Pár soukromých škol jsem viděla a nemám dojem, že by to, že je škola soukromá, bylo automaticky zárukou kvality. U jedné konkrétní školy mám naopak dojem, že přes lepší finanční zajištění je ta škola spíše horší. Rovněž to Montessori, které se mi v principu líbí, je ted jaksi v módě a často slouží jako líbivá nálepka (stačí se podívat na některé montessori pomůcky - 5 pohlednic v krabičce s textem na druhé straně za 500 kč a podobně).
 jentak 
  • 

Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(20.6.2014 10:33:09)
Tak třeba angličtinu mají rozdělenou podle schopností a v synově tzv. schopnější skupině jsou 3 žáci - a to je sakra vidět - z toho jsem úplně nadšená a on i učitelka taky. A jejich znalosti jsou neporovnatelné - to jsem si ověřila s jinými školami. A dost je i motivuje to, že na procvičování mají dost času, takže odpoledne jim skutečně stačí na procvičení doma 10-15 minut denně.
 katka+synek2007 


Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(19.6.2014 21:28:12)
Ani to, že malá třída by automaticky zaručovala větší kvalitu výuky, se mi nepotvrzuje. je to sice logické, že s menší skupinou se líp pracuje, ale někteří učitelé na to spíš hřeší, takže, když to napíšu zjednodušeně , vydrží zlobení v malé skupině a já (jako lektorka zvenčí) s těmi dětmi pak skoro pracovat nemůžu. Naproti tomu znám velké třídy, které perfektně fungují a navíc jsou zvyklé na práci ve skupinách.
Ještě mám postřeh od jedné paní učitelky: se skupinou pod 15 se pracuje hůř, protože už je to málo právě na práci ve skupinách.
 Yuki 00,03,07 


Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(19.6.2014 21:31:13)
zase pod 15 sice neuděláš skupiny, ale skupinky joi, a je víc příležitostí pro to, aby se každý uplatnil
ve skupině 6 lidí se málokdo prosadí, když jsou 3 tak už musí

syn byl nějakou dobu ve třídě, kde jich bylo 7, i tam se dělaly skupinky a pracovalo se perfektně, jen se musí změnit způsob z těch skupin o 6 a víc lidech
 jentak 
  • 

Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(20.6.2014 10:36:41)
Můj syn má poruchu pozornosti a má velký problém se soustředěním a ve třídě s třiceti dětmi prostě nejde - tedy on v tom neumí fungovat.
 Yuki 00,03,07 


Re: teda,s tím bych až tak nesouhlasil 

(20.6.2014 15:24:15)
to se mu nedivím, já taky ne ~t~

ale vážně, děcko v 6-7 letech má podle psychologů problém zorientovat se ve 20 lidech, i když jsou pořád stejní, je jich na něho prostě moc
takže třída s 24 dětma je na 1. třídu moc velká,
ona ta schopnost zorientovat se s věkem roste, ale to ještě není důvod k těm původním 24 dětem pak přidat třeba po roce nebo dvou dalších 5-6, aby bylo 30 a škola šetří...
bohužel toto se děje a děcka a jejich potřeby nikoho nezajímají

jsem přesvědčená o tom, že děcka ze tříd, kde je hodně dětí, kdyby byly v polovičních třídách, většina těch neprospívajících i těch šikovných by ,měla znateně lepší výsledky, nejen proto, že by tam byl větší klid na práci, ale taky by se častěji dostalo právě na ně a dalo by se tam provozovat to, co má být individuální přístup

protože individuální přístup při 26 dětech třeba v 1. třídě je nesmysl

taky dávají ppp super doporučení, jako je "zajistit klidné místo ve třídě" - to mě vždycky pobaví, stejně jako doporučení posadit nějaký problémovější děcko do 1. lavice - super, takže v první lavici mají být děti, který jsou prťata, mají tam být ti, co špatně vidí nebo spyší, ti s problémy v učení, pak tam mají být ti, kdo jsou hyperaktivní, pak by tam měli být ti, kdo potřebují trochu povzbudit případně budit, pak ti, kteří jsou málo odvážní - já to vidím jedině na kruh židlí kolem zdí :)))

ovšem ve třídě s 15 dětma to jde a každý má klid a na všechny je vidět a všichni se dostanou k řeči a o každým učitelka hned ví všechno
 zlatana 


nesouhlasím 

(21.6.2014 6:48:33)
"Úspěchy chválit, neúspěchy tvrdě sankcionovat…""

No tak to je u většiny dětí cesta do pekel,u mých tedy určitě~:(.Neúspěch ve škole má vždy nějakou příčinu,takže bezhlavě trestat za špatnou známku je opravdu hloupé.Článek mě neoslovil,souhlasím pouze s tím,že každá škola má jasně definovat kam směřuje a následně se toho opravdu držet,aby ten systém byl přehledný.
 Peťulka sluníčko 


Učení bolí??? 

(22.6.2014 20:49:52)
"Přitom podstata jakéhokoli učení tkví v tom, že ať chceme nebo ne, tak prostě bolí."
A to je to naprosto nejsmunější - že si TOHLE pedagogové myslí.
Byla jsem premiantka od základky po gympl. Je mi 31 - a moc z toho ve mně nezůstalo. K čemu to pak bylo...? Ano, občas to bolelo, potože jsem musela dostat do hlavy spoustu naprostých zbytečností, které si můžu teoreticky najít na Google. Bohužel, jak správně hledat mě škola nenaučila - takže která země těží nejvíc černého uhlí, to už netuším - a nejsem si jistá, jestli bych správně zadala do Google požadavek. V tomto případě snad ano. Kdybych měla zjistit, kolikátá je ČR ve světě v těžbě uhlí, tak už si tak jistá nejsem.
Učila jsem se taky 2 jazyky. Spoustu gramatiky a slovíček. Ano, občas to bolelo. Výsledek? Neuměla jsem ani jedním z jazyků mluvit. Protože se u nás šprtá gramatika a trestají chyby. Studenti pak dlooouze přemýšlejí, jak říct větu gramaticky správně - a pokud to nevědí, tak radši neřeknou nic, aby neudělali chybu.
Teď končím tříletý zahraniční pobyt v neanglicky mluvící zemi. Nicméně angličtina byla mým primárním jazykem pro dorozumění se. A víte co? Ono to nebolelo. Dělám chyby. A mluvím. Naučila jsem se spoustu slovíček naprosto samozřejmě a bezbolestně - protože když jsem se chtěla bavit o majiteli našeho bytu, tak jsem si našla patřičné slovíčko, abych to pořád neopisovala. A to slovíčko si budu pamatovat - stejně jako spoustu dalších slovíček, které jsem používala. Včetně slovíček z řečtiny, kterou jsem se neučila, ale jejíž část mi prostě sama "naskákala do hlavy", protože jsem jí byla obklopená.
Pokud učení zaujme, tak není důvod, aby bolelo.
A o tom to je.
 Hanina 
  • 

Re: Učení bolí??? 

(23.6.2014 13:05:48)
Ne vždycky všechno vygooglím. Nemusím mít mobila nebo PC u ruky. Když budu na procházce a zlomím si ruku, těžko budu googlit, jak mám udělat provizorní dlahu nebo kam se dopravit k lékaři, nehledě na to, že na netu často bývají hlouposti. Měla bych tedy mít nějaké základní znalosti. Nejen zdravotní, ale třeba o tom, které rostliny jsou neškodné a které jedovaté, které zvíře je jaké, abych se třeba nesnažila pohladit zmiji atd. To všechno by mi měla dát škola.
Ne každý má možnost pobývat v cizí zemi, aby se naučil jazyku. Základní znalosti by mu měla dát škola. A ve škole záleží na učiteli, jak učení podá, jestli jen přečte, nebo jestli to bude děti aspoň trochu bavit. Vždycky platilo, že zapálit dovede jen ten, kdo hoří.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.