janna001 |
|
(19.6.2014 11:16:06) Na základní škole by měly děti získat základní poznatky z různých oblastí. Vyznávám heslo, že nic se nemá přehánět. Pokud se učí pouze frontálně (učitel celou hodinu mluví, děti sedí a píší) a drilem, je to špatně, ale aplikovat na všechno školu hrou, to je druhý extrém. Státní základní škola by měla dle mého zachovávat spíše klasický přístup, různým alternativním či domácím školám bych nebránila.
|
x x |
|
(19.6.2014 12:55:47) Jenže když to máš těžký, jak chceš aplikovat jiný než frontální přístup tam, kde je ve třídě 30 dětí. Učitelka nemá čas vůbec na individuální přístup, když navíc dobrá třetina dětí má na něco papíry. Zkrátka, pokud v dnešní době chceme mít kvalitní základní školství, musí se do toho investovat peníze, aby nebylyl přeplněné třídy silnými ročníky
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 13:31:59) jenže naše školství šetří kde se dá a tak dá do třídy klidně 30 dětí, přestože by bylo lepší mít dvě třídy po 15 snížila by se tím nezaměstnanost učitelů, zvýšila by se efektivnost výuky, zlepšil by se individuální přístup k dětem, zlepšilo by se chování dětí ve školách
|
Ajlina | •
|
(19.6.2014 13:57:26) Nejlepší individuální přístup je mít na něco dys-. Z toho se stala doslova móda. Pepíček se nemůže naučit vyjmenovaná slova? To neva, tak ho vyšetříme a dáme mu dys-. Pak nemusí psát úkoly, a když už něco napíše, je to samá hrubice. Pořád to neva. Pak ale nemusí udělat příjmačky na střední školu a následně maturitu, protože seká hrubky typu Větnamec a v neděly. Co na tom, že to měl na základní škole drilovat? Blbec je učitel, měl ho to hrou naučit, Pepíček za nic nemůže, on má přece papír, že je dys-něco. Matematika je jedno a totéž, další obory taky.
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:14:50) To jsi totálně mimo - ani ti, co mají nějaký dys. nejsou osvobozeni od přijímaček kamkoli, ani od maturity. Jen mají nějakou úlevu s ohledem na jejich problém. A není to móda, dřív byl Pepíček za blbce, který pořád dělá chyby a teď se ví, že i kdyby se rozkrájel a znal pravidla, tak prostě s tím má problém a nelze to změnit.
|
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:17:08) Mimochodem - i Pepíček s dys. musí znás vyjm. slova - to jen abys nemyslela, že nemusejí znát pravidla
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 15:23:12) tak to opravdu není, mám syna s dys, je premiant třídy, to znamená, že umí všechno, i ta vyjmenovaná slova, diktáty píše, úlohy dělá, přijímačky udělal
ne budeš o něčem psát, na něco nadávat, tak si o tom něco zjisti
|
Ajlina | •
|
(19.6.2014 15:33:58) Yuki, já nenadávám. Takhle jsem sledovala jedno dítko od konce základky až po maturitu. Na základce dostalo dys-, pak střední škola a následně neudělalo maturitu, právě kvůli dys-. Protože to, co mělo dítko znát u státní maturity, bylo učivo základní školy. Pohořelo na pravopisu, protože si neumělo odvodit základní pravidla.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 15:50:45) možná mohla být někde chyba, možná je to už delší dobu
za mých školních let se dys neuznávalo, neznalo, během vš jsme se o dys učili jako o nesmyslným výmyslu někoho neschopnýho
jenže jak o tom člověk zjistí víc a pak to má doma, zjistí, že to tak opravdu někdy není snadný a je potřeba počkat, až nervová soustava dozrje a zvolit někdy jinou metodu
rozhoně by dys nemělo v dnešní době znamenat, že děcko něco nemusí, i když to tak někdy je, tak je to z neznalosti učitelů, bohužel, někdy přistoupí na řešení, který vyhovuje rodičům a děcku, ale není to řešení k ničemu, jsou to jen úlevy, kerý nepřináší žádný pokrok
v současné době se už ví, jak s dys pracovat, aby děcko mělo šanci zvládnout cokoliv, včetně maturity a vš
|
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:51:21) Pravidla dítě s dys. musí znát, jen je problém je aplikovat rovnou ve psaném textu. Můj syn to třeba zvládá, ale jen tím, že potřebuje na následnou kontrolu pravopisu více času. A nebo - jak to dělají teď, ale je v páté třídě - učitelka nechce mu dát více času, práci sebere a syna se ptá na různá slova a on je musí odůvodnit. Pokud to udělá správně, má jedničku, i když třeba v původní práci má v tom samém chyby. To je prostě dys....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 15:54:27) u příïjímaček na 8G mají děcka s dys možnost většího písma, víc času jinýho způsobu zápisu výsledků, aby se ve vlatních zápiscích neztratili, žádný jiný úlevy nejsou,. není ani jiný test, ani míň otázek ,jen tyto možnosti a navíc je na škole, kterou možnost vybere, může všechno, nemusí nic, může dát času navíc od 20 do 50 % a je to jen na té škole, co chce, jak moc chce děckám usnadnit postup
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:06:44) U nás dávají o 20% víc času, i v matematice - syn je dysortografik - potřebuje víc času na rozložení slovních úloh a uvědomění si, co tam vlastně po něm chtějí.
|
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:08:05) A z principu - není možný takovým dětem dát polovinu testu - dítě musí umět ten test celý, jen prostě nemají šanci ho zvládnout dobře v čase, který stačí dětem bez dys.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 15:52:15) na druhou stranu jestli ho někdo oddiagnostikoval pozdě, to chudák dítko s tím nemohlo nic dělat a doplatilo na něčí chybu, nevšímavost, neznalost čím dřív se prpoblém pozná a začne se s tím něco dělat, tím větší šance na zvládnutí problému, jako všude jinde
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:54:15) Tak problém je hlavně v tom, když rodič vidí v dys... nějakou úchylku a nebo výmysl a přece nebude kolem dítěte skákat. Je to blbý, ale pak omezenost rodiče odnese dítě, protože i učitel může doporučit návštěvu PPP, ale nemůže ji nařídit.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 15:56:27) dost často je ještě jeden problém, chytrý děcko kompenzuje dys inteligencí a pamětí, dlouho to jde, až pak najednou to jít přestane a když to všechno uměl do 4-5. třídy, tak je to najednou považovaný za lenost a nidko tomu děcku nepomůže a dlouho nebo navždy se to svádí na lenost a vlastní chybu, že se nesnaží
tak končí spousta chytrých dětí kvůli nerozpoznanýmu dys na učňácích, který je nebaví a nemají možnost dělat to, na co opravdu mají rozum
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:12:26) Já mám dokonce pocit, že někteří učitelé se ani nesnaží rodiče upozornit na případný problém, protože pak budou řešit další dítě s dys. a to se jim nechce. To jsem si uvědomila na původní škole, kde jsem vyjádřila obavu, zda syn nemůže něčím takovým trpět a učitelka se mě snažila neustále přesvědčovat, ať nikam nechodím, že to je ztráta času, protože on není dys. , jen je líný a potřeboval by nad sebou pádnou ruku a více křiku. Já se rozhodla jít, ale až mnohem později mi docvaklo, proč byla v tom přesvědčování tak urputná. Měla by další dítě s problémem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 16:20:08) já jsem měla podezření na dys hned od začátku psaní malování, během první třídy se to málokdy diagnostikuje, čeká se, až se ruka víc vypíše taky jsem si domluvila ppp bez ohledu na školu, zatím máme podezření na dys, v pololetí 2. třídy máme jít na potvrzení, bude určitě, jen se to prostě tak brzo nedělá
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:22:34) Ano - já byla se synem ve druhé třídě a dostali jsme posudek, že vykazuje znaky dys...., ale nic konkrétního, že prý je brzy. Pak změnil školu a nebylo to potřeba, protože s ním pracovali jako s dys. a já v podstatě intuitivně taky - viděla jsem, co musíme a jak s ním pracovat. Ale bude přecházet na druhý stupeň a tak jsme šli znovu na testy a tam se potvrdily všechny dys plus porucha pozornosti bez hyperaktivity.
|
|
|
|
|
|
Ajlina | •
|
(19.6.2014 16:15:59) Nevím, kdy se dys- diagnostikuje, ale tady se prostě s dítkem necvičilo a chyběl určitý dril. V pravopisu se i hodně načte z literatury. Pravda, něco se dá odvodit, ale musí se to víc procvičovat. A to je to, co se nestalo. Dítko samo spoléhalo na to, že když má dys-, tak se to prostě nemusí učit. No, a u maturity to bohužel chtěli.
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:19:43) Tak dítě s dys nic nenačte - ohledně pravopisu. To vidím u syna - on to prostě nevidí, nemá ten cit. Ale jinak pochopitelně musí neustále cvičit víc než ostatní - a v jeho případě nefunguje - tady máš úkol a ten udělej. Musím pak jít a znovu odkontrolovat a vyptat se na chyby a zjistit, zda příslušná pravidla náhodou nezapomněl. Ale ono jde taky o to, jaký je to dítě - i podle toho se dle mýho přizpůsobuje příprava doma. Syn mě u sebe chce, někomu by třeba vyhovovalo víc času - uvidím, aby byl připravený, tak to občas zkoušíme i se stopkama - ale od učitelky mám třeb info, kolik času by dala ostatním dětem a já dávám 20% navíc.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 16:22:31) tady s tebou teda nesouhlasím, s dys se načte, ale musí se číst opravdu moc, asi víc než u "normálních" dětí chce to mít asi dobrou paměť, aby to do hlavy nalezlo, ale jde to, mám to doma :)
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:25:18) Tak to možná jo, mně řekli, že toho moc nenačte - ale syn čtení nesnáší, občas nerozumí delším textům a to ho zdržuje. Nemám ho prý nutit, spíš mu nabízet ty texty, které bude číst dobrovolně. Což jsou komiksy. Ale tam toho moc nenačte. On třeba v textu nepozná tečku, neví, jestli už je nová věta nebo ne. Je to hrozně složitý. U něj to nevidím moc nadějně - s tím načtením pravopisu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 16:32:35) tak to já mám dys už podruhé, ten malý zatím čte rád a dobře, ten starší čte pořád a strašě oc, jen nikdy nečetl nahlas, to jen ve škole, dokud ho nutili, pak to vzdali, zjistili, že číst umí, textu rozumí a stejně neví, kde čtou ostatní, protože on čte daleko rychleji :)) navíc má vadu výslovnosti, takže nutit ho číst nahlas je utrpení pro všechny zúčastněný
ale čte opravdu moc a je rychločtenář, přesto, že je dys (on má těch zvláštností víc :)))
|
|
|
|
x x |
|
(21.6.2014 12:31:40) Jen tak, ale každé dítě zkrátka nemá "cit" na něco jiného. Přijde mi to nefér vůči tem ostatním dětem, které úlevy nemají, ale třeba jsou roztržité atd. To je svým způsobem taky něco, za co nemůžou a mají smolíka. Jako třeba můj syn. Učivo zvládá v pohodě, ale ve škole dělá zbytečné chyby, protože je zmatkař a je trošku dost introvertní, nemá rád velké skupiny lidí a cítí se tam blbě. A co s tím mám jako dělat, jít do PPP a vyžádat mu taky nějaké papíry na hlavu? To by je fakt pak mohl mít každý. Nebo dcera je dřevo na TV, zkrátka na to nemá "cit" a nemá "cit" ani na hudebku, nemá hudební sluch, na to se taky dávají papíry??? Když vidím, jak středoškoláci píší, tak si myslím, že ne nejspíš "dys" 90% z nich. Nediv se, že se k tomu plno lidí staví skepticky, když máš ve třídě plno dětí s nějakými specifickými požadavky a na ty "normální" pak učitelka nemá čas. Moje dcera je obecně velmi nadaná, ale veze se s průměrem, protože učitelka musí 2/3 hodiny věnovat těm, co mají na něco papíry, nebo jsou zkrátka blbí. Jak k tomu pak přijdou ti šikovní? Máš nějaké řešení? Mně nepřijde normální, aby dobrá třetina dětí měla nějakou poruchu, ať už hyperaktivitu, nebo dys nebo vím já co, to přece není možné.
|
Ajlina | •
|
(21.6.2014 20:20:00) Žubko, a to byla ještě představa, že zrušíme zvláštní školy a tyto děti integrujeme mezi děti normální, protože ony mají také právo na vzdělání. Tak to už si vůbec nedovedu představit. To se bude učitel bavit s těmi vysloveně slabými a přizpůsobí jim výuku a ostrouhají i ti normální. Vidím v tom cestu k debilizaci národa.
|
Peťulka sluníčko |
|
(22.6.2014 20:50:25) Přesně...
|
Peťulka sluníčko |
|
(22.6.2014 21:01:06) Jejda, toto měla být odpověď na cizí příspěvek Není to souhlas s obsahem článku
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 16:21:00) v ničem se děcko nemůže nechat samo, i u toho dys, to přece neznamená, že se na všecho bude kašlat, ale naoka, je to víc práce pro všechny, jen je ptořeba vědět, co konkrétně dělat
|
jentak | •
|
(19.6.2014 16:27:01) Ale rozhodně souhlasím s tím, že dítě se nesmí nechat samo s tímto problémem - a to ani na druhém stupni, ani na střední škole, možná ani ne na VŠ.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2014 16:33:45) navš už s tím moc nenaděláš, al znám kluka s vš, který byl na technickým oboru, takže pravopis nikdo neřešil, a když potřeboval něco odevzdat, dal text k přečení někomu z rodiny, oni sice nrozuměli obsahu, ale pravopis zvládli
|
Ajlina | •
|
(20.6.2014 9:05:57) Tohle je dost vypovídající: http://zpravy.idnes.cz/u-maturit-propadlo-temer-19-procent-dta-/domaci.aspx?c=A140620_081304_domaci_jj#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6 Jen otázka: byli ti studentí líní, neschopní nebo jich má skoro 20% nějakou dys-?
|
|
jentak | •
|
(20.6.2014 10:34:26) No právě - já taky dceři upravovala v její práci pravopis - tam to nejde odevzdat s chybami.
|
|
|
|
|
|
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:53:07) Problém ale u slohu k dys studenta je to, že on má být hodnocen z formy a nemá být hodnocen z pravopis. chyb, protože to je pro něj příliš.
|
|
|
|
Dana | •
|
(20.6.2014 19:14:36) Dnes je hlavní starostí, aby škola byla pro děti zábavná a aby je náhodou nějak nezatěžovala. Učebnice jsou psané "zábavně", samé hraní, obrázky a doplňování. Hlavně, aby se snad žáci nemuseli učit něco zpaměti a nějak víc se namáhat. Domácí úkoly se skoro nedávají, písmo se jim zjednodušilo, v počtech místo učení se počítat řeší či spíš hádají zábavné příklady se zvířátky dědy Lesoně. Když se k tomu připočte velký počet volných dní prázdnin a ředitelského volna během školního roku, tak není divu, že děti nic neumějí. Jenže místo, aby se laťka alespoň postupně vracela tam, kde kdysi byla, tak se neustále posunuje dolů. Jsem zvědavá, kdy se změkčí i obsah státních maturit, aby je opět složila většina žáků středních škol a to hlavně i ti, kteří by se dříve na střední školu ani nedostali.
|
Ajlina | •
|
(21.6.2014 9:11:16) Právě. A když se pak někde zmíníte o tom, že je nutné s dítětem některé věci procvičovat, protože některé dítko se třeba naučí psát rychleji, jinému to jde pomaleji, takže musí více trénovat, je oheň na střeše. Chudák dítě, ono by při učení trpělo, tak na něj nalepíme nálepku dys-, aby teda netrpělo, a je vymalováno. K nám pak do práce nastoupila dívenka, po které jsme chtěli občas napsat nějaký dopis. Jedna pravopisná chyba na druhé. Ona se divila, že ji za to tepeme, protože ona je přece dys-. S tím dys- se jí podařilo složit i maturitu z češtiny (pravda, ještě před zavedením státních maturit). Nakonec odešla sama, dělá účetní. Jenže naši zákazníci nebyli na nějaké hrubky v obchodním dopise zvědaví, protože pravopis v reklamě nebo v dopisech to bohužel i image naší firmy.
|
x x |
|
(21.6.2014 12:32:56) No když ono plno rodičů si nerado přizná, že je jejich dítě zkrátka blbé. Mě by zajímalo, jestli všechny ty dys poruchy co jsou diagnostikované, jsou opravdu oprávněné.
|
|
|
|
|
jentak | •
|
(19.6.2014 15:15:42) No právě - šetří se vždy na nesprávném místě.
|
|
|
|
|