| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Tři nejčastější mýty o písmové předloze Comenia Script

 Celkem 88 názorů.
 susu 
  • 

prima 

(27.4.2010 9:08:32)
No vida, tak se dnem se dnem sešel a máme tu nový článek o písmu Comenia Script a není tak nadšený jako ten první. Dokonce se shoduje s příspěvky pod prvním článkem v některých bodech. Tak fajn, snad nám psací písmo zůstane.
 Samarlu 


Re: prima 

(27.4.2010 9:27:27)
"Psací písmo," tj. spojité, rychlejší, plynulejší, bude vždycky - v latince se vyvinulo už ve starém Římě a neexistuje latinský rukopisný typ písma, který by neměl spojitou formu.

A to se do škol chodilo míň a psychologie psaní nezkoumala vůbec.
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 9:07:56)
No jasně. Navíc vždyť až do Gutenberga ani žádný tiskací nebylo. Psalo se rukou (nebo to rovnou tesali :-).
 kdosicosi 
  • 

Re: prima 

(16.9.2010 11:03:25)
To je ale pěkný nesmysl co říkáte
 Sitti 


Re: prima 

(27.4.2010 9:47:57)
držím palce, aby se Vám povedlo zachovat psací písmo. Absence kliček a nespojování písmen u Comenia Script mi vadí hodně. Jeden čas jsem dost písmen psala tiskace, ale stejně jsem zachovávala kličky. Pak jsem si přečetla něco o grafologii a grafoterapii a naučila jsem se znovu psát vše psace.
Byla by škoda, aby děti neuměli psát psace...
 jana38 


Re: prima 

(27.4.2010 10:25:03)
Moje ségra sama od sebe přešla před deseti lety na střední škole k typu písma, co je v podstatě totožné s Comenia skriptem. A poznámky z přednášek na VŠ v něm stíhala psát v pohodě.

Dokud musela psát na ZŠ psacím, nebyla schopná zapisovat si rychle. A čitelný to nebylo vůbec.

Co takhle trošku pracovat s individualitou dítěte a jeho motorickými schopnostmi a nechat ho, aby si samo zvolilo, kterej typ písma mu sedne lépe? Zda psací napojený nebo tiskací typu Comenia Script?

Mmch já třeba umím napojovat i text psaný jenom z verzálek~;) Nemám s napojováním písma problém na rozdíl právě od mojí ségry, pro kterou je propojení a navázání písmen k sobě naprosto nesplnitelný úkol.~:-D
 Sitti 


Re: prima 

(27.4.2010 10:37:30)
tak já jsem pro individualitu... ale jak tu individualitu vyřešit v první třídě? - to by se pak děti museli učit psát obě písma...
 susu 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 10:47:45)
Tak jsem si představila, jak rodiče před nástupem do ZŠ dostanou tabulku možných skriptů a vybírají, jak chtějí, aby jejich dítě psalo. Aby se pracovalo s individualitou dítěte, možná by musel pomoci psycholog. Paní učitelka by musela zvládat různé druhy písma a každé dítě by psalo trochu jinak. Není to trochu na bednu?
 susu 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 10:49:25)
Chybí mi tam smajlíci, bylo to míněno jako legrácka.:-)
 jana38 


Re: prima 

(27.4.2010 11:23:34)
No a co prostě před vstupem do školy u zápisu s dětma udělat nějaký testy, jaký písmo by jim vyhovovalo asi víc (třeba já už nyní vidím, že dcera se zkříženou lateralitou si s psacím písmem užije:-)) a podle toho je učit psát psací/comenius?
 susu 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 11:42:37)
Zkříženou lateralitu máme taky a jak to vidím, nemyslím si, že by to Comenius vyřešil.

Skutečně nevidím žádný důvod, proč zrovna Comenia Script(kromě toho, že se někdo napakuje) a jinak si lidi každý vyberou něco jiného, když budou moci, takže mi to opravdu nepřijde jako schůdná cesta. Navíc, koho to opravdu zajímá, tak se v dospělosti může písmem zabývat a zvolit si pro sebe to nejlepší. Dětem bych to nekomplikovala.
 jana38 


Re: prima 

(27.4.2010 12:16:11)
Susu, já když si pamatuju kolik hrůzostrašných zoufalých odpolední strávila moje máma pokusy naučit moji ségru psací písmo, jak nosila ségra ze školy špatný známky jenom kvůli tomu, že prostě nikdy její mozek nepobral všechny ty kličky a navazování, tak mi to přijde jako poměrně dost velký penzum totálně zbytečně zabitýho času, kterej se na straně mámy i ségry dal využít jinak. Mmch moje ségra vystudovala VŠ, má úspěšnou firmu... ale psací písmo prostě nedá:-)
 susu 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 12:22:02)
Napadlo mě, jestli tvoje sestra není dysgrafik.:-) Dokážu vzít fakt, že někdo psací písmo prostě nedá. Ale současně si pořád myslím, že ostatní by se ho učit měli. Opravdu mi přijde rychlejší a pohodlnější. Výjimky jako tvoje setra potvzují pravidlo.:-)
 jana38 


Re: prima 

(27.4.2010 13:16:44)
susu nevím, před pětadvaceti lety, když chodila ségra na základku, se moc dysgrafie nezkoumala. Pravda je, že je všeobecně na ruční práce "levá", ale když píše tím svým malým tiskacím, tak se to přečíst dá normálně.

Dneska by zřejmě nějaký doporučení do PPP dostala a řešilo se to případně úlevama při psaní, tehdá to byly fakt zbytečný potoky slz....
 Ráchel, 3 děti 


Re: prima 

(27.4.2010 17:15:04)
no, tak pro mého syna dysgrafika by právě Comenia Sript byl vysvobozením... Mimochodem, už dva roky plánuje, že až bude velký, "stanu se ministrem školství a zruším psací písmo!" ~:-D
 Líza 


Re: prima 

(27.4.2010 20:54:04)
Ráchel, přesně tak, o kolik jednodušší by to bylo pro moji dysgrafickou dceru.
 Petrajda 


Re: prima 

(28.4.2010 1:22:02)
No, a nebylo pro dysgrafiky prostě jednodušší je psací písmo neučit žádné?

Já nechci nikoho, komu v učení psacího písma brání zdravotní potíže, mučit s krasopisným psacím písmem, jen prostě nevidím důvod, proč zavádět v podstatě druhé tiskací písmo, jen obohacené o pár spojovacích čárek navíc...
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 9:06:21)
ono také záleží s čím má to které dítko potíže protože pokud např. zaměňuje d/b tak mu v tom psací písmo pomůže. Navíc se kličky, smyčky apod. používají ke grafomotorickým cvičením k uvolnění ruky apod. Psací písmo je podle mě prostě logické, spojovací čáry jsou tam kudy pero prostě jde od tvaru jednoho písmena ke druhému, nejde o něco navíc. Jen předloha ukazuje, že je lepší jet smyčkou než zubaticí (protože když někdo běží, tak taky nezahne do ostrýho úhlu, ale musí po oblouku) nebo jako had (to zabere hrozně místa). CS s těmi háčky (zobáčky) kličku úplně znemožňuje-
 susu 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 7:22:12)
I pro Kočajdu i pro Ráchel: je rozumnější, dát úlevu dysgrafikům, než přestat všechny děti učit psát psací písmo, ne?
 jana38 


Re: prima 

(28.4.2010 8:16:11)
No susu, vždyť to je to, co jsem psala hned v prvním příspěvku - přistupovat k dětem indivindi a dát jim na výběr, zda CS nebo psací.
 susu 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 9:51:55)
No, ale ti kteří mají dysgrafii, už mají úlevu i teď? Není nutno to řešit CSkriptem, který je jinak zbytečný.
 Ráchel, 3 děti 


Re: prima 

(28.4.2010 21:10:28)
zlatý voči. učitelka, která měla syna dva roky, sice tzv. souhlasila s IVP, ale synovi říkala "žádnou dygrafii nemáš, jenom se nesnažíš" ~a~
 susu 
  • 

Re: prima 

(29.4.2010 7:35:27)
Ráchel, věřím ti to, hmmm, to je další problém. Možná bych ho radši řešila přednostně, než zavedení C-scriptu.
 Horama 


Re: prima 

(27.4.2010 10:43:31)
Taky souhlasím, že po nějaké době by si děti měly písmo přizpůsobit. Jenže na výběr mají pouze, pokud se psací někdy učily. Tiskací znají vždycky - z knížek, a dokáží ho napodobit a výchozí psací variantu si tak uzpůsobit (což dokladuje fakt, kolik lidí píše směsicí psacího a tiskacího písma). Pokud se ale psací písmo učit nebude, jak si z něj do tiskacího přenesou to nejlepší?
 Alice 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 18:03:39)
Tak podle mého vždy člověk přejde na to, co mu nejvíc vyhovuje. Jediný rozdíl je v tom, že tiskací písmo vidí všude kolem sebe, takže není problém přejít na něj, předlohu má (můj brácha taky píše tiskace, podobně jako comenius). Ale pokud se psací písmo nebude učit ve škole, tak se s ním děti víceméně nesetkají a nemohou si vybrat, co jim více vyhovuje. Já píšu "upraveným" psacím - velká písmena píšu tiskací, malá pací, zachovávám klasické napojení, pro psaní poznámek třeba na přednáškách je to pro mě jednoznačně nejrychlejší. A ano, nikdo jiný než já to po mě nepřečte, ale kdo by po mě chtěl číst poznámky z přednášek :D Pokud píšu něco, co bude číst i někdo jiný, píšu tiskace.
Prostě a jednoduše, dle mého se v dnešní době krasopis ve škole už tak nehrotí, já si tedy nepamatuji, že by mě nebo nějakého spolužáka někdo buzeroval za to, jak píše (a já píšu s opačným sklonem než se od praváka čeká :D ), takže bych normálně učila děti psací písmo a ony si pak už individuálně v průběhu let najdou, co ji vyhovuje. Rozhodně bych nehodnotila krasopis, ale je jasné, že třeba u diktátů je důležité, aby učitel poznal, kde končí slovo a začíná mezera, a dle toho by děti měly psát.
Pro dysgrafiky bych udělala vyjímku a učila je comenia script, i když dle mého budou psát nečitelně i tímhle typem písma ;) Jen se jim bude lépe učit než ty kličky.....
 Klára 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 11:10:36)
Tak paní učitelka naší dcery (momentálně druhačky) krasopis prožívá velmi silně, opravuje dceři (i ostatním dětem) sebemenší odchylku od "ideálního" tvaru písmene a navíc za to dává zhoršené známky. Pokud je na jedné stránce v sešitě byť jedna jediná její oprava (například se učitelce zdá, že by mělo být písmenko víc nakloněné, smyčka j delší apod.), tak je hodnocení automaticky dvojka. Přijde mi to naprosto choré a zbytečné, děti to jen stresuje. Takže po této zkušenosti jsem nad zrušením krasopisu zajásala. Přinejmenším by se psaní podle mého názoru nemělo známkovat.
 Sylvie 


Re: prima 

(28.4.2010 11:23:07)
Kláro, a myslíš, že taková učitelka nebude děti stresovat i nad CS? Třeba že písmo mají moc nakloněné, zobáčky moc odtažené, bříško moc široké, horní linku u velkého písmena přetahujou až moc...
 Markéta s párkem 
  • 

Re: prima 

(28.4.2010 14:22:07)
Zrušit by se měla ta učitelka, ne psací písmo.

Krasopis a psací písmo, to je setsakramentský rozdíl, ovšem někteří tady píší, jako by to bylo to samé.

Myslíš, že kdyby děcka psaly jiným písmem, že by je ta vaše úča nebuzerovala? Jiný písmo by asi nic neřešilo, ne? Přece se kvůli jedný zaostalý učitelce nebude rušit psací písmo!
 Alice 
  • 

Re: prima 

(29.4.2010 16:12:41)
Aouhlas se Sylvou a marketou, já jsem to tu níže taky psala. Tohle prostě není problém písma ale přístupu paní učitelky a ten bude stejný, ať budou děti psát jakýmkoliv písmem. Vždy se najde něco, na čem je bude moct "buzerovat". Tohle prostě změna písma nevyřeší, protože ty zobáčky na CS jsou taky pěkný opruz a vsadím se, že se najde dost učitelek, které na tom budou bazírovat.....
 rachomejtle 
  • 

Re: prima 

(27.4.2010 12:56:40)
No tak se modlím, abych za pár let, až půjde synek do školy, ještě našla základku, kde se bude psát psacím. To nové mu skutečně nepřeju.
 Marta 
  • 

Souhlasím 

(27.4.2010 9:35:12)
Je pravda, že pro sebe škrábu rychle a psacím-na seminářích k nezaplacení. Ještě se mi nestalo, že bych po sobě něco nepřečetla. Seznam pro manžela tiskacím. A velké psací Y, Q a spol. jsem snad v životě nepotřebovala.
 Anadar 


Někdo se chce zviditelnit 

(27.4.2010 10:51:11)
Když jsem už před časem viděla návrh nového "psacího" písma,docela jsem se zděsila-tohle má být úleva?Například malé el-místo jedné smyčky malovat jedničku i s podtržením.To než děti vymalují,to bude práce.Místo toho,aby se zjednodušilo psací písmo-třeba tak,že se zhodnotí vypsané písmo z hlediska srovnání s původním předpisem- tak se bude zavádět nepraktické psané tiskací.Pro děti,co mají problém se psaním, se moc nezmění,protože vymalovávat to budou muset tak jako tak.Zato přednášku si tímhle písmem nezapíše nikdo.
 pm 
  • 

Re: Někdo se chce zviditelnit 

(1.9.2010 18:45:31)
Ba ba.
Dnes nejde o nic jineho, nez vydelat.
 Omega 


Zmena je ocekavana 

(27.4.2010 11:22:22)
Souhlasim s psychologem, ze zmena psaciho pisma je na miste, ale nemusi prijit zrovna Comenia Script. Soucasne pismo je zastarale, neodpovida dnesnim pozadavkum.

V nekterych skolach v zahranici pisi deti nejprve tiskacim pismem a mnohem pozdeji prechazi ke kurzive. Takova cesta se mi zda pro dite prijemnejsi. Ale to uz se tyka vic metodiky vyuky.
 Blanka+Adámek 


Re: Zmena je ocekavana 

(27.4.2010 11:53:41)
Me na to vadi hlavne ta nespojitost. Zkusila jsem dat neco napsat v tomhle novem pismu nekolika malym detem (prvnaci i druhaci) a vsichni do jednoho prestaly delat mezery mezi slovy. Proste mastily pismenka vedle sebe, takze citelnejsi to rozhodne nebylo.
 Alice 
  • 

Re: Zmena je ocekavana 

(27.4.2010 18:06:21)
Toho se právě bojím. A co až přijdou diktáty - to se pak bude učitel dohadovat s dítkem, zda tam mezera je nebo není (třeba s sebou versus ssebou).
 Ráchel, 3 děti 


Re: Zmena je ocekavana 

(28.4.2010 0:25:25)
No, tak to sis teda nevybrala nejlepší příklad. Buď "sebou", nebo "s sebou". "ssebou" jaksi nic neznamená ~t~ Ale hlavně, když to napíšeš krasopisně ~;)
 Alice 
  • 

Re: Zmena je ocekavana 

(29.4.2010 16:15:05)
fajn, chybička se vloudila. Beru. Každopádně mezery půjdou odlišit dost špatně.
P.S. Všichni mi říkají, že mojepísmo jepěkné do té chvíle, než se ho někdo pokusí přečíst. Takže krasopisně fakt nepíšu.......
 Liška s banem :) 


Re: Zmena je ocekavana 

(27.4.2010 12:11:24)
Já bych ponechala staré psací písmo, jen velká písmena psala jako tiskací. Pokud jsem si všimla, k takovému typu psaní přejde časem hodně lidí, takže je to i praktické.
 Petrajda 


Re: Zmena je ocekavana 

(28.4.2010 1:40:48)
Tak s tím bych 100% souhlasila. Mně se to písmo samo tím směrem vyvinulo a myslím, že je to docela praktické. V psaní to nezdrží a mně to při čtení připadá i přehlednější. Navíc by se rodiče ani učitelé nemuseli učit úplně zbytečný nový typ písma a děti by zároveň nepřišly o schopnost rozumět i starším písemným textům.
 Liška s banem :) 


Re: Zmena je ocekavana 

(28.4.2010 10:22:56)
Petrajdo, také tak píšu. Krasopisná forma velkých písmen je dost odtržená od tiskací formy a je i nepřehledná. Na druhou stranu, dělat se s nějakými zobáčky u malých písmen, by akorát zdržovalo.
 Jája 
  • 

Co jsem tak měla možnost poorovat 

(27.4.2010 13:02:20)
Co jsem tak měla možnost pozorovat, tak většina dospěláků píše písmem vpodstatě tiskacím (malá tiskací písmena). Když napíšou něco psacím, je to nečitelné, že to po nějaké době nepřečtou ani sami po sobě. Na záznam čehokoli je to tudíž dokonale nanic. Velká psací písmena nikdo neřeší, píše tiskací.
Podle mne je rozhodující čitelnost, ne nějaké smyčky a kličky. V době PC řešit psací písmo? To si radši sednu a nadatlím to rovnou do PC. Ale byla bych pro, aby se děti seznámily s historií písma, co, kdy a proč se psalo, a taky s jinými znakovými sadami (azbuka, čínské znaky).
 Dalila, kluk 4r + holčička 11měs. 
  • 

Re: Co jsem tak měla možnost poorovat 

(27.4.2010 14:24:46)
Já zas mám v okolí dospěláky, kteří píší psace. Tak to nemůžete brát. Je to případ od případu.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 13:15:37)
to se mi zdá jako dobrý nápad, ale CS se mi nejeví jako moc fajn. Když si vezmu, jak dcera mastí tiskací písmo, mezery mezi slovama jsou stejné jako kdyby nebyly, sem tam nějaké písmeno otočí zrcadlově... V psacím písmu se jí nic takového nestává. Ale je pravda, že já sama jsem psací písmo nesla dost těžce (díky bohu po prokázání dysgrafie mě přestali známkovat) a dneska píšu výhradně tiskací velká písmena - velká prostě větší ~;) Ale třeba podpis mám psací ~:-D
 Alice 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 18:10:35)
Ale dneska se už přece psaní neznámkuje.....Já chodila do první třídy před 17 lety a psaní nám nikdo neznámkoval, v první třídě se dávali razítka a spíš za snahu, je jasné, že ne každý má dobré předpoklady na psaní krasopisně, takže spíš šlo o to, zda učitelka viděla, že se dítko snaží, nebo že na to kašle. Na vysvědčení v první třídě jsme měli slovní hodnocení. Brácha chodil do školy 6 let po mně a systém byl víceméně podobný. Ani nikdy později jsem nezažila, že by se známkovalo jen písmo (a třeba se jen kvůli "škrabopisu" snižovala známka třeba ze slohu), takže mi neříkejte, že se v dnešní době písmo známkuje.......Podle mého pokud se krasopis nehrotí a psaní neznámkuje ale ocení se spíše snaha, tak na psacím písmu není žádný problém......
 Líza 


Re: Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 20:52:55)
Alice, a odkud svoje přesvědčení bereš? Dneska se psaní známkuje, ano, známkuje se krasopis. Nemá samostatnou známku na vysvědčení, ale za to, že píše dítě hnusně, může mít sníženou známku z češtiny na vysvědčení.
 Alice 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 21:44:03)
Opakuju, nezažila jsem to. Pokud to někde praktikují, tak je to podle mě dost nefér, protože ne každý umí psát pěkně. Jak jsem psala - já před 17 lety ani bratr o šest let později jsme nebyli )a ani nikdo jiný ze třídy) za psaní známkovaní, známka z češtiny se odvíjela pouze a toliko od znalosti gramatiky (když už jsme známky měli - do třetí třídy bylo víceméně slovní hodnocení....). Ani neznám nikoho ze své generace, komu by krasopis známkovali a že znám i dost škrabalů a dysgrafiků.
 Alice 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 21:46:51)
A jen tak mimochodem, zavedení nového písma stejně problém známkování krasopisu nevyřeší. Vyřešilo by ho, kdyby se vydala směrnice, že se prostě krasopis hodnotit nebude. Jinak budou některé učitelky pedanticky vyžadovat "zobáčky" na písmenech nového písma stejně jako kličky na písmenech toho stávajícího. rostě a jednoduše, učitelka, která dnes buzeruje dítě za špatné psaní psacího písma bude úplně stejně buzerovat dítě za (pro ni) špatné psaní písma Comenia Script, takže dle mého to tento problém nijak nevyřeší.
 Líza 


Re: Zjednodušit psací písmo 

(28.4.2010 7:41:11)
Alice, ono to písmo je o dost jednodušší, to je celý. Pro dysgrafický dítě snáz zvládnutelný. Je tam mnohem míň těch prvků, který dysgrafika matou a zaměnuje je.
 Alice 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(29.4.2010 16:13:49)
Psala jsem, pro dysgrafika to beru. Ale nevidím důvod, proč by měly být o psací písmo ochuzené všechny děti.....
 Ráchel, 3 děti 


Re: Zjednodušit psací písmo 

(27.4.2010 22:25:18)
no to je možný, žes to nezažila, ale je to naprosto běžné, že se psaní známkuje, přesně, jak píše Líza
 susu 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(28.4.2010 7:27:53)
Psaní se u mojí dcery v 1. třídě známkuje tak, že pí učitelka hodnotí zapomenuté háčky a čárky nad slovy, zapomenutá písmena, nestejnou velikost písmenek v jednom slově, víc nevím. Celkový krasouis rozhodně nehodnotí.
 susu 
  • 

Re: Zjednodušit psací písmo 

(28.4.2010 7:48:57)
Ach jo," krasopis".
 Maci1 


Souhlasím s body č. 1 a 2, 

(27.4.2010 15:09:07)
ne ovšem s bodem třetím. Absolvovala jsem část VŠ studia v Německu, na začátku v jazykovém kursu se sešla velmi pestrá národnostní směska, ale já byla opravdu jediná, kdo používal psací písmo. Lektorka nebyla schopná moje texty číst (píšu přitom celkem čitelně), většina spolužáků taky ne. Podle mých zkušeností se přinejmenším v Německu, Nizozemí, Dánsku, Francii, Belgii nebo Itálii (o Japonsku nemluvě ~;)) psací písmo, jak ho známe my, v současnosti už určitě nevyučuje ~d~.
 nordica 


Re: Souhlasím s body č. 1 a 2, 

(27.4.2010 17:55:39)
Omlouvám se, že se budu opakovat, psala jsem něco podobného už v diskuzi pod první článek o Comenia Script: mám s tiskacím písmem, jaké se používá v Dánsku, zkušenosti "chudáka" překladatele. Nikomu, kdo tady projevuje nadšení nad touto inovací, bych nepřála, aby musel luštit některé rukopisy, jak se to stává mně. I můj bývalý dánský, vysokoškolsky vzdělaný šéf, psal, s prominutím jak prase..Jsem asi konzerva, ale pro tuhle novinku nemám fakt pochopení a doufám, že to celé zvadne. Kultura národa se projevuje i v takových maličkostech, jako je čitelné a trochu úhledné písmo. Mmch - jsem předělaný levák (což už se dnes vůbec nesmí) a přežila jsem to ve zdraví.
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: Souhlasím s body č. 1 a 2, 

(27.4.2010 19:52:51)
nevím přesně jaká je teď školní předloha v Německu, ale podle mých informací je to toto - a píše se spojitě: http://www.myfonts.com/fonts/fontfont/ff-schulschrift/

možná je i několik předloh paralelně, jako tradičně v USA.
 Blanka 
  • 

Re: Souhlasím s body č. 1 a 2, 

(5.5.2010 14:58:08)
máme za sebou první třídu v Bavorsku. Děti tam "psace" opravdu nepíšou. Je to takové tiskací písmo, některá písmenka spojená. Velká písmena jsou tiskací.
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: Souhlasím s body č. 1 a 2,-předlohy 

(28.4.2010 8:52:18)
v citovaném Tvaru jsou ukázky francouzské a italské předlohy a obě jsou spojité a kličkovité... tak nevím...
 Hana 
  • 

Re: Souhlasím s body č. 1 a 2, 

(27.4.2010 18:08:32)
mám kamarádku v Německu a odjakživa byly její dopisy psané psacím písmem - byl to skoro krasopis. Mám dojem, že se ze všeho dělá moc velký problém. A´t se děti v první třídě naučí psát tak jak dosud a ať učitelky od druhé třídy už neznámkují krasopis - jedinná podmínka by byla a by to bylo čitelné a ne škrabopis. To už bychom pak mohli zrušit i,y a psát jen jedno ičko, protože takhle to je moc těžké, pak zrušit některé pády - máme jich 7 a v např. v Německu mají jen 4, pak by se daly zrušit háčky, čárky, kroužky - vždyť to ř, č,ž.... taky nikdo nechápe a ve finále by mohli zrušit celou češtinu, protože je to vlastně pakárna, protože česky se učí málo lidí protože je těžká a nikde po světě se s ní nikdo nedomluví, takže bychom tu měli např. angličtinu jako mateřský jazyk a volitelné předměty jako je např. čeština nebo romština.
 Jana, dvě dcery školou povinné 
  • 

Děkuji. 

(27.4.2010 18:49:44)
Děkuji, naprosto souhlasím. Naštěstí obě moje dcery už psacím písmem psát umí.
Jana
 mamula 


To bude zbytečně vyhozených peněz 

(27.4.2010 22:25:58)
Učím na speciální škole, jsou tu děti s různým dys a sníženým IQ, ale zatím se vždy všechny vcelku bez velkých problémů psací písmo naučily, tak opravdu nevím, proč se z toho dělá problém. Pravda, některé písmo je trochu méně úhledné, ale o to tu nejde. Myslím, že peníze by byly potřebnější v jiných směrech, než aby se dávaly do vytváření nových materiálů, školení atd... Je v tom asi něco jiného.~;)
 Petrajda 


Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(28.4.2010 1:35:00)
Autorka se při návrhu Comenia Script opírá o to, že sesbírala vzorky písma dospělých, a světe div se:-), byly různé a často kombinovaly tiskací písmo s psacím.

Tak já jsem na SŠ pod vlivem jedné profesorky, která hezky psala tiskacím, přešla z psacího na tiskací, a když jsem chtěla něco napsat hezky čitelně, také jem kroužila pěkná tiskací písmena, některá tedy spolu spojená. Ale na VŠ, kde jsem potřebovala rychle psát poznámky, jsem nevědomky a automaticky přešla zase zpátky na psací. A jak jsem byla ráda, že ho umím.

Já vím, že dnes se buď nahrává, nebo datluje do PC, ale jsou i jiné situace, kde člověk potřebuje něco napsat RUKOU A RYCHLE. A teď zrovna jsem byla na jedné přednášce, jen tak, k ničemu to nepotřebuju, ani jsem nečekala, že si budu něco psát. A když se teď dívám na těch svých pár poznámek, tak většinou mám na začátku velké písmeno tiskací a pak už psací, prostě bych to ani po těch letech praxe s mým tiskacím (možná i trochu připomínajícím Comenius Script), nestihla.
 Bruni 


Re: Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(28.4.2010 10:42:47)
Petrajdo, já jsem začala psát malým tiskacím taky na střední škole a za těch pár let jsem si našla svůj styl, který mi vyhovuje. Párkrát jsem měnila tvar některého písmene, kličku už dělám pouze u malého "g".
A na vysoké škole jsem zapisovala přednášky jedině svým tiskacím písmem. Stíhala jsem všechno stejně jako spolužáci.
Když píšu rychle psacím, tak to pak začíná být nečitelné. Přitom psacím v rozumné rychlosti umím psát krásně, měli jsme na prvním stupni hodně přísnou paní učitelku.
Ale tím tiskacím je to krásně čitelné a stíhám to stejně rychle. Přečte to po mně i syn prvňák ;-).

Píšu to jen proto, že čitelnost tiskacího písma může být jedním z argumentů PRO Comenia Script.
Bohužel je zde i několik PROTIargumentů a jedním z nich je nespojitost. Ta si myslím, že by měla být zachována.
 Sylvie 


Re: Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(28.4.2010 11:20:30)

Píšu to jen proto, že čitelnost tiskacího písma může být jedním z argumentů PRO Comenia Script.


Na druhou stranu můj manžel píše tiskace a píše NEčitelně. Moje dcera (třeťačka) píše tiskacím písmem (s výjimkou např. češtiny) a taky píše NEčitelně, to už po ní radši čtu psací písmo. U tiskacího se jí slova tak nějak buď slejvaj dohromady nebo je mezi nimi velká mezera... což je problém, který u ní v psacím písmu řešit nemusím. V česky psaném textu to jde, ale jakmile kouknu do sešitu na angličtinu, jsem mimo, ptž anglicky víceméně neumím a kolikrát nejsem schopná vůbec dešifrovat, kdy slovo končí. Já sama tiskace píšu velmi nerada, ptž pokud se snažím, dá se přečíst stejně dobře, jako moje psací, když se snažím. Pokud spěchám, je to taky děs, ptž pak si i u velkého tiskacího stejně dělám napojovací kličky.

Mně osobně tedy tiskací písmo přijde čitelné v tištěné podobě. V psané podobě už mi připadá zrovna tak čitelné/nečitelné, jako písmo psací ~d~

Jinak tedy mně je celkem fuk, jestli se děti budou nebo nebudou učit psací písmo. Jenom nechápu, když už se mají učit písmo tiskací, tak proč se budou vyhazovat peníze za nový font, který ani není běžně (pro počítačové uživatele zdarma) dostupný a proč nemůžou používat "normální" tiskací písmo, které se učí číst a psát teď.
 Petrajda 


Re: Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(28.4.2010 21:28:14)
Já tedy úplně pro zrušení psacího nejsem, protože myslím, že v určitých situacích je podstatně užitečnější než tiskací, a když se ho děti nenaučí, nebudou mít na výběr. To, jak si ho časem každý upraví, je každého věc.

Ale 1) k dysgrafikům bych měla jiný přístup, a 2) souhlas, Sylvie, to radši už mít jen tiskací a psací úplně zrušit, než vyhazovat peníze za zavedení tohoto pseudotiskacího písma, kde budeme studovat, kam udělat zobáček navíc, aby to byl "Comenius Script".
 Janulenka 


Re: Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(3.5.2010 16:06:52)
Presne!~:-D
 Ivana Marková 
  • 

Re: Nechápu argument, že mnoho dospělých stejně podobný typ písma používá 

(20.5.2012 8:52:28)
Mám podobnou zkušenost, navíc většina "starších" píše psacím a to i ve školách učitelé. Budou umět tyto děti přečíst psaný text? Rychlé psaní s navazování písmen je potřeba. Z vlastní zkušenosti vím, že ti co píšou tiskacím jsou při psaní daleko pomalejší a luštění jejich "hieroglifů" je pro učitele velmi obtížné.
Vítám změnu u velkých písmen.
 martin 


písmo 

(28.4.2010 19:30:38)
Poslední bašta relativního vedení žádoucím směrem k rozvoji své vlastní osobnosti v pozitivním slova smyslu především těch, kterým to není dopřáno v rodině, padá; bohužel škola je pro většinu nutné zlo, které je třeba přetrpět, a to se týká jak dětí, tak i rodičů. Pokud robátka nebudou muset překonávat sebe sama, což je u psaní první, často velmi tvrdý oříšek, zvyknou si, a posléze se podvědomě budou vyhýbat i dalším, mnohokráte větším problémům, jež je nakonec stejně dostihnou. Zjednodušit znamená vyhnouti se některým procesům, ale je to žádoucí? Nebude za nějaký čas žádoucí, stejně jako nyní, přestat psát úplně? (stejně už vlastně všichni tlučeme do klávesnice, že, a proč se učit počítat, slušně se chovat atd.,atd.)
Tak mne napadá, že civilizace ve jménu pokroku vesele kráčí ke své záhubě.
 mamula 


Re: písmo 

(28.4.2010 21:15:48)
Mluvíš mi z duše...~g~
 Gobbi 


Souhlas 

(29.4.2010 12:56:35)
Souhlasím s panem Jeřábkem.
 Magnolya 


Písmo 

(29.4.2010 14:03:35)
Mně se to "nové" písmo pranic nelíbí. A to jsem jako dítě byla mučena známkami z psacího.
A krasopis není to samé, co psací písmo, achjooooooooo!!!!~o~
 Jana 
  • 

mnohokrat dekuji 

(2.5.2010 18:07:02)
Mnohokrat dekuji za odborny clanek.
Me se take Comenia Script nezda, ale nejsem odbornik, a tak se neodvazuji sirsi verejnosti prezentovat sve laicke podezreni. Jsem rada, ze autor se k pismu vyjadril odborne a uvedl take podstatne odkazy. Tesim se na dalsi clanek.
Byla bych rada, kdyby take autor v dalsich clancich naznacil, zda ja jako laik muzu nejakym zpusobem ovlivnit, aby se toto pismo do skol nezavedlo. Nejvice se totiz obavam toho, co na prvni pohled neni tak videt, a o cem slibuje autor dalsi clanek, a to je, vliv na vyvoj ditete (napr. mozek, jemna motorika, psychika apod.), bude-li se dite tomuto pismu ve skole ucit.
 MKytka 


podpis? 

(3.5.2010 9:32:01)
dobrý den a jak se pak budou podepisovat?
 P_E_T 


Re: podpis? 

(19.11.2012 13:04:04)
Tak jako teď? Jako si člověk vytvoří specofický podpis psacím písmem, vytvoří si ho i tiskacím. V podpisu by se měla otisknout individualita každého člověka, měl by být jedinečný, tedy pokud se podepíšete psacím jako prvňák, tak to nebude podpis, ale pouze vaše příjmení napsané psacím písmem. Ale vaše volba. Snadno napodobitelné je obojí, pokud nemáte vypsanou ruku a osobitý podpis.
 Madlaaaa 


Písmo - praktické zkušenosti s používáním  

(3.5.2010 14:54:43)
Od střední školy používám písmo hodně podobné Comenia scriptu a začala jsem ho používat protože pro mě bylo
a) rychlejší
b) čitelnější než písmo psací

Studovala jsem na SŠ technické a VŠ také technického směru a pokud vím většina lidí právě technických oborů tento typ písma používá.
Začal ho používat i můj syn od 1. ročníku SŠ také technického zaměření ze stejných důvodů. Je dyslektik, dysgrafik a dysortografik a velmi si zlepšil pravopis i rychlost psaní, také možnost opravy u tohoto typu písma je lepší, nemusí se škrtat celé slovo, stačí do mezer vmáčknout vynechané písmeno.
 Honza, 16+/14+ 
  • 

Než křičím, přemýšlím a dělám DÚ 

(3.5.2010 16:14:18)
Tak nevím, co si mám o článku myslet...

Dal jsem si tu práci a přečetl zmiňovaný TVAR (kdyby laskavý autor uvedl odkaz, bylo by to pro nás čtenáře o několik myšinců snazší a ušetřilo by se pár wattminut elektřiny...). Zatímco tamnější dizkuze a jiné články mají hlavu a patu, tohle považuji za poněkud nefér, naprosto neodpovídající autorovu projevu v onom časopise.

CS jako písmo se mi spíš nelíbí, než líbí. Ale nedovedu si představit, že se píše ručně a ne sází (typuje). Z zvlášť u dětí, kde k nějakému tomu přetáhnutí nikdy není daleko — lomené čáry místo oblouků, tupé nespojité napojení...

Sám píši vlastním "obrázkovým" písmem (skriptem), klasické psací písmo jsem pro samovolně opustil nejpozději někdy na druhém stupni ZDŠ (čímž jsem svůj projev "zčitelnil" a proto mi procházel u pedagogů). Za další deformaci mohu "poděkovat" ČSLA, která radisty nutila zapisovat text dosti svérázným způsobem, a část z toho se mi promítla i do občanského písma. Ač si doma moc nepíšeme, starší syn také konvertoval k podobnému písmu (zatím [?] odděluje písmena).

S potřebou změnit stávající vzor vřele souhlasím. I když se mi CS nelíbí, nevím o jiné alternativě, která by se dala vyzkoušet (ne rovnou zavést, vyzkoušet). Bohužel, na psech to nejde. (A ano, chápu postoj "tobě se to kecá, když to není na tvých dětech".)

Konkrétně k článku:

Ad 1)

Bohužel to jako laik nemohu exaktně posoudit grafologické výzkumy z 30. let minulého století. Jen vím, že i s uvedeným pomalejším písmem jsem o 50 let později zvládl VŠ, kde jsme si zápisy z přednášek a cvičení dělat museli, neboť jiný zdroj informací často spíš nebyl než byl. A to včetně hádků a jiných "kreslených" symbolů (integrály, derivace, písma jiných abeced, vzorce a jiné matematické "zhůvěřilosti" :-)), grafů a podobně, které jsme obkreslovali z tabule nebo sotva čitelných průsvitek, a na nečekalo se ani na ty průměrně rychlé.

Ad 2)

Autor nějak explicitně neřekl, že čitelnost sama o sobě je irelevantní. Víceméně napsal, že každý (téměř) je za určitých podmínek schopen napsat text čitelně. "Jen" musí chtít ("situace a sociální role"). Takže argumentovat holou čitelností pro nebo proti (ať už CS nebo psací písmo) "je nečestné a nesportovní" ;-) (a je jedno, na které straně barikády).

Ad 3)

Obdobně — je to zřejmě komplementární záležitost: v mnoha zemích neučí, v mnoha učí. Howgh. Nějak mi uniká, co si mám touto informací dále počít. Mimochodem, třeba ukázka "psacího" anglického vzoru se od mého dnešního napůl tiskacího diametrálně neliší, zatímco domácí vzor se mému písmu moc nepodobá.

Ad cena)

Více či méně předražený by byl (bude) jakýkoliv jiný vzor. Tak už to v téhle končině bohužel chodí — je to přece "pro erár". A bude hůř, ale nechci dále otevírat tenhle směr diskuze.

Co považuji podstatný problém psacího písma, který AFAIK nikdo _nahlas_ neřeší, jsou diakritická znaménka.

(Abych nebyl zasypán okamžitě útoky: Nejsem a priori proti nim, naopak, [zatím] do jazyka patří. "Ceske radobysvetove pisalky", kteří nejsou ochotni ctít rodný jazyk [a netiketu, když už jsme u toho], rád nemám. Ale za docela otravnou komplikaci je vzhledem k branži [IT] někdy považovat musím, svět s námi prostě "až tak moc" nepočítá.)

Sám je píši "hned", a psával jsem to tak vždy, tedy i "psace" (fujtajxl). Čímž se ale neguje výhoda spojitého písma. Naopak, když koukám na mladšího, jak "půl hodiny" dumá nad dokončeným polotovarem slova a přemýšlí, jestli někam (a kam vlastně) plácnout nějaký ten háček či čárku; mám pocit, že bych to napsal za tu dobu 10×.

A to už vůbec nemluvím o formě vyšší celků, které litery písma tvoří — ač nejsem nadán uměleckým duchem, podstatnou část dnešního tištěného textu považuji za vizuálně ohyzdnou a jejich pachatele za "sleponě" (a ignoranty). Ale to je taky trochu z jiného hrnce...

H.
 humimsolbanu 
  • 

Autor ma pravdu 

(8.5.2010 13:05:20)
Taky jsem kdysi psaval spis tiskacim, ale casem jsem prisel na to, ze me uklidnuje psat psacim, zatimco z neustaleho prerusovani pri psani tiskacim me boli ruka a mam neprijemny pocit.
 Maťa. 


Práve som si pozrela svoje poznámky 

(9.5.2010 10:41:35)
ktoré som písala pracovne predvčerom. Jednoznačne píšem psacím s kličkami a dokonca (čo ma udivilo), v správnom sklone, aj čitateľné to je:-))))

Ale moj partner zase píše v rýchlosti tiskacím, po ňom to prečítam fakt len ja a aj to s obtiažami:))

Gro času trávim na počítači (pracovne) a píšem všetkými desiatimi, človek by povedal, že už písať rukou neviem. A zistila som, že viem:-) Poznámky som čmárala fakt rýchlo s mladším synom na kolenách a fakt, je to klasika psací písmo (no - s výnimkou veľkých písmen, niektoré tiskace, niektoré psace) a čitateľné to je.

Ja osobne by som bola za to, aby dysgrafici mali úlevy, než za zmenu písma za CS (to písmo sa mne osobne ani nepáči a k tomu by sa napríklad mne písalo strašne zložito, keby som nemohla robiť tie kličky, bola by som pomalá a bol by to napr. pre mňa veliký problém).

Myslím, že zmenu písma sprevádza ako vždy u všetkého pozadie vo forme "prachy, prachy, prachy...".
 Táňulka 


Nesouhlasím s autorem 

(16.5.2010 21:03:16)
Může být prokázáno, co chce, ale z osobní zkušenosti nesouhlasím, a to jsem pravák, absolvent VŠ tady i venku.

Sama jsem přešla k psacímu písmu už v páté třídě a to jsem byla pěknej exot. Češtinářka - už tehdy důchodového věku - jen párkrát něco namítla, ale nechala mě. Pak jsem měla několik fází, kdy jsem to střídala. Mmch, používala jsem tohle "a" malé a. Stíhala jsem lépe než psacím.
Kdykoliv jsem pak na delší dobu přešla k psacímu, dříve nebo později to bylo špatně čitelné, prostě jsem nějak nenašla svůj rukopis.

V zahraničí s mým psacím písmem měli občas problémy a v USA jsem v roce 1991 byla fakt exot, i když jsem psala velmi úhledně - právě proto, aby to přečetli, jsem se fakt snažila, bylo to jak písmo druháka :D

Co vidím zvenku, když mi ještě náhodou přijde nějaký dopis, nebo když jsem žila v Anglii, Švédsku, Holandsku a Německu, nebo i té Americe, tak lze to nazvat psacím, ale je to de facto propojená Comenia. A podle mě tak je to písmo myšleno - ukazuje možnosti, jak ho propojovat, když chcete. A nemusíte tím trávit hodiny a hodiny, což pro mě osobně byla muka...

Ano, dnes jsem ve fázi, že ať píšu jakkoliv, jde mi to špatně a je to nečitelné, jen na klávesnici to umím fakt plynule :-) Ale to sem nepatří.
Stejně tak jako sem, podle mého názoru, nepatří argument, že materiály ke Comenia písmu jsou předražené. To přece vůbec nesouvisí s tím, jestli je vhodné ho do škol zavést!
 Táňulka 


Re: Nesouhlasím s autorem 

(16.5.2010 21:05:40)
A dysgrafik nejsem.

A můj bratr to taky nesnášel, k tiskacímu přešel mnohem později, ale stejně přirozeně jako já, aniž by o tom mém přechodu věděl, je mnohem mladší. Ten byl na vyšetření a byl dyslektik, dysgrafik prokazatelně nee.
 Miro 


Polopravdy v článku 

(1.6.2010 14:59:58)
Není pravda, že v británii se učí psací písmo. Můj syn chodí v Anglii na ZŠ a učí se tam obdobu comenia scriptu. Proto by bylo vhodné, aby si autor článku nejdřív něco o faktech zjistil, dřív než je napíše na web.

Stejně tak argument, že písmo není čitelnější je nesmyslný - beze sporu je cemenia čitelnější. Co se týče rychlosti, záleží na pisateli. Já jsem si celou VŠ dělal poznámky tiskacím písmem a problém s rychlostí jsem neměl.

Je jednoduché vše rychle odsoudit, ale lepší by bylo chvíli počkat a teprve až budou určité zkušenosti, kritizovat. ~:(
 Pavel_J 


Re: Polopravdy v článku 

(16.2.2011 22:59:00)
Mam dojem ze ti grafologove a psychiatri si jen prihrivaji polivcicku vlastni nenahraditelnosti. Praxe je takova, ze psacim pismem se prakticky neda psat rychle tak, aby text byl citelny samotnym pisatelem pokud zapomene co vlastne napsal. Citelnost se vsak dosahne jedine zretelnym oddelovanim pismen. U spojiteho pisma se o to musi clovek snazit, u nespojobaneho to je dano samo sebou. Budoucnost ma jedine snizeni rozdilu mezi psanym a tistenym pismem. Zaci to maji jednodussi, pisou radi a ucitele se mohou venovat necemu rozumnejsimu, pokud to dovedou. Nastesti je jich vetsina, protoze ti ucitele kteri to nedovedou jdou automaticky na ministersvo radit tem co ucit umi. Je to genialni, jenom tak je totiz zajisteno, ze zaci se budou ucit to co nepotrebuji jako napriklad biflovani seznamu knizek ktere nekdo napsal misto toho, aby si jednu z nich precetli. Tim je zajistena prace pro vsechny ucitelky bez ohledu na to co umi. No a zaci se uz nejak psat nauci, aby jim to vyhovovalo.
Zdravi
P.J.
 costabrava 


Re: Polopravdy v článku 

(29.1.2012 0:44:34)
Vážení,
Dovolte, abych se jako naprostý grafologický laik zapojil do diskuse. Písmo Comenia skript je nepochybně čitelnější než psací. Já sám, když chci mít jistotu, že to později přečtu, používám něco podobného, prostě jednotlivá oddělená písmena (pokud používám normální psací písmo, obracím se později na manželku, aby mi to přečetla, byla totiž zvyklá číst po doktorech). Tento systém má ale proti normálnímu psacímu písmu jednu znatelnou nevýhodu: je příliš pomalý. Když si dělám v klidu poznámky, tak to nevadí. Ovšem, když si student střední či vysoké školy musí dělat při výkladu poznámky, je to z jiné pohádky. Já jsem chemik, a na fakultě jsem si musel dokonce vymyslet určitý druh „těsnopisu“ u vzorců, abych to stačil (NO2 bylo přeškrtnuté kolečko, CH3 křížek, kyselina určitý klikyhák atd). Takže, pochopitelně, „krasopis“ je blbost. Ale stejný nesmysl je likvidovat a neučit děti normální psací písmo. Nakonec, v páté třídě, jim můžeme říct, klidně používejte něco jako Comenia, když už píšete psacím jako čuňata. Chce to akorát trochu selského rozumu a ne „zásadový“ přístup. Jde nám přece hlavně o to, abychom to po sobě přečetli a dovedli se písemně vyjádřit i bez počítače… Autorka zřejmě nedomyslela všechny aspekty a – jako každý umělec – řídila se svojí ideou. (Tanto příspěvek se netýká dysgrafiků, tam je třeba individuální přístup).
 Miroslav Löbel, děti 19, 16, 6 
  • 

Část o vězních mě upřímně rozesmála 

(11.1.2012 18:48:37)
Dokonce bych se ji odvážil označit za blábol. Mít tolik času, kolik má vězeň, je ze mě krasopisec .... Ve vězení možná krasopíše i analfabet.
Při zpětném ohlédnutí do první třídy si vzpomenu, že jsem byl nejlepší ve čtení, jeden z nejlepších v matice a nejhorší ve psaní a kreslení. Poslední jsem opustil tužku, poslední jsem přešel k "číně". Od sedmé třídy píšu tiskacím a i na přednáškách jsem vše stíhal.
Starší děti, dcery, naštěstí psací písmo přestály díky své holčičí pečlivosti. Syn je výtvarně "nadaný" a netrpělivý po mně. Jsem rád, že je u nás v Ústí nad Labem možnost psát Comenia scriptem a že nebude muset procházet tím, čím jsem procházel já. Mějte se dobře.
ML
 Richie 
  • 

Vlnky 

(23.2.2012 11:23:15)
Nemuzu si pomoci, ale uz od 7 tridy (3 tridy 8mi leteho gymnazia) pisu tiskacim. Dobrovolne.
Pokazde co jsem se snazil psat rychle spojitym pismem, vznikali akorat roztomile splivajici vlnky.

V tomhle smeru si myslim, ze je dulezity navyk a ditete a jeho vlastni styl psani, ktery mu vyhovuje.

Jedna vec s kjterou se bytostne nestotoznuju v diskuzich je argument, ze deti nebudou rozumet psanemu pismu rodicu. No a ? Kolik rodicu jeste pise neco detem psacim pismem ? Kolik textu v kizkach, vzdelavacich materialech a podobne je psano timto stylem ?
Nechci timto spochybnovat kvality spojiteho pisma, ale tento konkretni argument mne prijde jako totalni sobecka zhovadilost.
 Radka Saundersová 
  • 

mylné informace 

(2.3.2012 11:11:32)
Vážený pane Jeřábku,
četla jsem Váš příspěvek "Tři nejčastější mýty o písmové předloze Comenia Script" a byla jsem z něho poměrně rozčarovaná. Chápu, že jako zastánce krásného českého psacího písma se ho zastáváte, ale vadí mi, když své domněnky vydáváte za fakta a manipulujete tak s názorem lidí, kteří se na Vás jako odborníka spoléhají.

Písmo Comenia Script možná není rychlejší, než psací písmo, ale také rozhodně NENÍ pomalejší. Já už dvacet let píši pouze tiskacím písmem (byla jsem nucena se přeučit, protože mé psací písmo bylo hodně špatně čitelné) a píšu tiskacím písmem stejně rychle jako kdokoliv jiný, kdo píše psacím. Pokud rychlost toho, jak někdo píše Comenia Scriptem měříte na někom, kdo se ho učí pár měsíců, není divu, že uvádíte mylné informace. Mé tiskací písmo je velmi dobře čitelné a často se mi stává, že si ho lidé všimnou a komentují, jak se jim mé písmo líbí - to je pro mne veliká poklona, protože jsem si kvůli svému psacímu písmu na základní škole hodně vytrpěla.

Ve výčtu zemí, kde píšou psacím písmem uvádíte Británii - s tou bych se rozhodně neoháněla, být Vámi. V Británii sice písmo spojují, ale s naším psacím se v žádném případě nedá srovnávat, je to pouze spojované písmo tiskací! Ze zkušenosti Vám mohu potvrdit, že třeba právě Angličanům činí luštění našeho písma značné problémy. A v Německu se učitelé základních škol hromadně snaží prosadit, aby se od výuky jejich psacího písma upustilo a dětem se tak zjednodušil život.

Netvrdím, že by Comenia Scriptem měli psát všichni a byla bych i pro, aby se psací písmo uchovalo jako volitelný předmět pro ty, kteří jsou v tomto směru talentovaní a kteří si ho rádi osvojí jako kaligrafické umění, ale jinak jsem velkým fanouškem snazšího tiskacího písma. Lidé v dnešní době píší rukou už jen minimálně a výuka psacího písma dětem zabírá mnohem více času. Dnešní doba je rychlá a je třeba se jí přizpůsobit. Trvat na tom, aby se děti učili nějakému přežitku jen proto, že nám samotným se nechce učit se něčemu novému a že se nám nechce měnit své zaběhlé zvyky a způsob myšlení, to pro ně bude jen zátěží.

Určitě máte právo vyjádřit svůj osobní názor, ale prezentujte ho prosím příště právě tak - jako osobní názor - a nevydávejte ho za informace od "odborníka", protože odborné informace Váš článek rozhodně neposkytl.

S pozdravem,

Radka Saundersová
 Jan Jeřábek 
  • 

Re: mylné informace 

(2.3.2012 18:20:46)
Vážená paní
informace,které uvádím jsou naprosto v souladu s výzkumy Klary G. Romanové, autorky prestižní publikace Handwriting a key to personality. Tato kniha, která je považována za nejdůležitější publikaci k tématu v anglickém jazyce mimochodem vyjde i letos v češtině a můžete se v ní dočíst, proč je skript pro výuku problematický. Jinak se ovšem z mé strany nejedná o pouze
intelektuální polemiku, ale o dlouhodobou systematickou zkušenost o níž se i vy můžete přesvědčit. Chce to jen více otevřenosti a rozvoj vědomí sebe sama.
S pozdravem
Jan Jeřábek
 P_E_T 


Re: mylné informace 

(19.11.2012 12:55:13)
Vážený pane doktore,
jako příklad uvádíte knihu: Rukopis, klíč k osobnosti. Jestli už jen z názvu chápu správně, nejedná se o psací/tiskací písmo, ale písmo psané rukou. Tedy z každého písma psaného rukou by měla jít rozklíčovat osobnost člověka. Bohužel již zřejmě nepůjde využívt pouze postupy rozklíčování psacího písma, bude se muset začít postupovat jinak.
Ad spojitost: připojila bych se ke kolegyni výše - písmo CS se podobá tiskacímu písmu, je nespojité. Ale téměř každý člověk, který sice píše tiskacím, ale potřebuje psát rychle, si z něj vytvoří písmo spojité, já to udělala taky. Píšu dle potřeby oběma písmy. Spojovaným tiskacím radši, přesto jsem o něco zručnější v psacím, protože jsem se ho učila tolik let.
Výhodu jako laik vidím v tom, že děti můžou písmo dřívě využívat, snadněji si ho pamatují, tedy už to pro ně není natolik otravná činnost, ale most k další tvorbě. V dnešní době si všichni stěžují, jak děti nečtou, nepracují s textem, neumí se vyjadřovat - tohle je z dosavadních popsaných zkušeností zjenvě příležitost, jak překonat propast obrovských znalostí informací dítěte před první třídou a po ní. Dnes děti potřebují tuto propast překonat co nejrychleji, jinak docházejí k závěru, že je zbytečné učit se číst a psát, když existují obrazová média. Cokoli tomuto pomůže a ve své podstatě zabrání úpadku psaných informací, bude dobré.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.