susu | •
|
(27.4.2010 9:08:32) No vida, tak se dnem se dnem sešel a máme tu nový článek o písmu Comenia Script a není tak nadšený jako ten první. Dokonce se shoduje s příspěvky pod prvním článkem v některých bodech. Tak fajn, snad nám psací písmo zůstane.
|
Sitti |
|
(27.4.2010 9:47:57) držím palce, aby se Vám povedlo zachovat psací písmo. Absence kliček a nespojování písmen u Comenia Script mi vadí hodně. Jeden čas jsem dost písmen psala tiskace, ale stejně jsem zachovávala kličky. Pak jsem si přečetla něco o grafologii a grafoterapii a naučila jsem se znovu psát vše psace. Byla by škoda, aby děti neuměli psát psace...
|
|
jana38 |
|
(27.4.2010 10:25:03) Moje ségra sama od sebe přešla před deseti lety na střední škole k typu písma, co je v podstatě totožné s Comenia skriptem. A poznámky z přednášek na VŠ v něm stíhala psát v pohodě.
Dokud musela psát na ZŠ psacím, nebyla schopná zapisovat si rychle. A čitelný to nebylo vůbec.
Co takhle trošku pracovat s individualitou dítěte a jeho motorickými schopnostmi a nechat ho, aby si samo zvolilo, kterej typ písma mu sedne lépe? Zda psací napojený nebo tiskací typu Comenia Script?
Mmch já třeba umím napojovat i text psaný jenom z verzálek Nemám s napojováním písma problém na rozdíl právě od mojí ségry, pro kterou je propojení a navázání písmen k sobě naprosto nesplnitelný úkol.
|
Sitti |
|
(27.4.2010 10:37:30) tak já jsem pro individualitu... ale jak tu individualitu vyřešit v první třídě? - to by se pak děti museli učit psát obě písma...
|
susu | •
|
(27.4.2010 10:47:45) Tak jsem si představila, jak rodiče před nástupem do ZŠ dostanou tabulku možných skriptů a vybírají, jak chtějí, aby jejich dítě psalo. Aby se pracovalo s individualitou dítěte, možná by musel pomoci psycholog. Paní učitelka by musela zvládat různé druhy písma a každé dítě by psalo trochu jinak. Není to trochu na bednu?
|
susu | •
|
(27.4.2010 10:49:25) Chybí mi tam smajlíci, bylo to míněno jako legrácka.
|
jana38 |
|
(27.4.2010 11:23:34) No a co prostě před vstupem do školy u zápisu s dětma udělat nějaký testy, jaký písmo by jim vyhovovalo asi víc (třeba já už nyní vidím, že dcera se zkříženou lateralitou si s psacím písmem užije) a podle toho je učit psát psací/comenius?
|
susu | •
|
(27.4.2010 11:42:37) Zkříženou lateralitu máme taky a jak to vidím, nemyslím si, že by to Comenius vyřešil.
Skutečně nevidím žádný důvod, proč zrovna Comenia Script(kromě toho, že se někdo napakuje) a jinak si lidi každý vyberou něco jiného, když budou moci, takže mi to opravdu nepřijde jako schůdná cesta. Navíc, koho to opravdu zajímá, tak se v dospělosti může písmem zabývat a zvolit si pro sebe to nejlepší. Dětem bych to nekomplikovala.
|
jana38 |
|
(27.4.2010 12:16:11) Susu, já když si pamatuju kolik hrůzostrašných zoufalých odpolední strávila moje máma pokusy naučit moji ségru psací písmo, jak nosila ségra ze školy špatný známky jenom kvůli tomu, že prostě nikdy její mozek nepobral všechny ty kličky a navazování, tak mi to přijde jako poměrně dost velký penzum totálně zbytečně zabitýho času, kterej se na straně mámy i ségry dal využít jinak. Mmch moje ségra vystudovala VŠ, má úspěšnou firmu... ale psací písmo prostě nedá
|
susu | •
|
(27.4.2010 12:22:02) Napadlo mě, jestli tvoje sestra není dysgrafik. Dokážu vzít fakt, že někdo psací písmo prostě nedá. Ale současně si pořád myslím, že ostatní by se ho učit měli. Opravdu mi přijde rychlejší a pohodlnější. Výjimky jako tvoje setra potvzují pravidlo.
|
jana38 |
|
(27.4.2010 13:16:44) susu nevím, před pětadvaceti lety, když chodila ségra na základku, se moc dysgrafie nezkoumala. Pravda je, že je všeobecně na ruční práce "levá", ale když píše tím svým malým tiskacím, tak se to přečíst dá normálně.
Dneska by zřejmě nějaký doporučení do PPP dostala a řešilo se to případně úlevama při psaní, tehdá to byly fakt zbytečný potoky slz....
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.4.2010 17:15:04) no, tak pro mého syna dysgrafika by právě Comenia Sript byl vysvobozením... Mimochodem, už dva roky plánuje, že až bude velký, "stanu se ministrem školství a zruším psací písmo!"
|
Líza |
|
(27.4.2010 20:54:04) Ráchel, přesně tak, o kolik jednodušší by to bylo pro moji dysgrafickou dceru.
|
Petrajda |
|
(28.4.2010 1:22:02) No, a nebylo pro dysgrafiky prostě jednodušší je psací písmo neučit žádné?
Já nechci nikoho, komu v učení psacího písma brání zdravotní potíže, mučit s krasopisným psacím písmem, jen prostě nevidím důvod, proč zavádět v podstatě druhé tiskací písmo, jen obohacené o pár spojovacích čárek navíc...
|
Milena (a předškolačka levačka) | •
|
(28.4.2010 9:06:21) ono také záleží s čím má to které dítko potíže protože pokud např. zaměňuje d/b tak mu v tom psací písmo pomůže. Navíc se kličky, smyčky apod. používají ke grafomotorickým cvičením k uvolnění ruky apod. Psací písmo je podle mě prostě logické, spojovací čáry jsou tam kudy pero prostě jde od tvaru jednoho písmena ke druhému, nejde o něco navíc. Jen předloha ukazuje, že je lepší jet smyčkou než zubaticí (protože když někdo běží, tak taky nezahne do ostrýho úhlu, ale musí po oblouku) nebo jako had (to zabere hrozně místa). CS s těmi háčky (zobáčky) kličku úplně znemožňuje-
|
|
|
|
susu | •
|
(28.4.2010 7:22:12) I pro Kočajdu i pro Ráchel: je rozumnější, dát úlevu dysgrafikům, než přestat všechny děti učit psát psací písmo, ne?
|
jana38 |
|
(28.4.2010 8:16:11) No susu, vždyť to je to, co jsem psala hned v prvním příspěvku - přistupovat k dětem indivindi a dát jim na výběr, zda CS nebo psací.
|
susu | •
|
(28.4.2010 9:51:55) No, ale ti kteří mají dysgrafii, už mají úlevu i teď? Není nutno to řešit CSkriptem, který je jinak zbytečný.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.4.2010 21:10:28) zlatý voči. učitelka, která měla syna dva roky, sice tzv. souhlasila s IVP, ale synovi říkala "žádnou dygrafii nemáš, jenom se nesnažíš"
|
susu | •
|
(29.4.2010 7:35:27) Ráchel, věřím ti to, hmmm, to je další problém. Možná bych ho radši řešila přednostně, než zavedení C-scriptu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Horama |
|
(27.4.2010 10:43:31) Taky souhlasím, že po nějaké době by si děti měly písmo přizpůsobit. Jenže na výběr mají pouze, pokud se psací někdy učily. Tiskací znají vždycky - z knížek, a dokáží ho napodobit a výchozí psací variantu si tak uzpůsobit (což dokladuje fakt, kolik lidí píše směsicí psacího a tiskacího písma). Pokud se ale psací písmo učit nebude, jak si z něj do tiskacího přenesou to nejlepší?
|
|
Alice | •
|
(27.4.2010 18:03:39) Tak podle mého vždy člověk přejde na to, co mu nejvíc vyhovuje. Jediný rozdíl je v tom, že tiskací písmo vidí všude kolem sebe, takže není problém přejít na něj, předlohu má (můj brácha taky píše tiskace, podobně jako comenius). Ale pokud se psací písmo nebude učit ve škole, tak se s ním děti víceméně nesetkají a nemohou si vybrat, co jim více vyhovuje. Já píšu "upraveným" psacím - velká písmena píšu tiskací, malá pací, zachovávám klasické napojení, pro psaní poznámek třeba na přednáškách je to pro mě jednoznačně nejrychlejší. A ano, nikdo jiný než já to po mě nepřečte, ale kdo by po mě chtěl číst poznámky z přednášek :D Pokud píšu něco, co bude číst i někdo jiný, píšu tiskace. Prostě a jednoduše, dle mého se v dnešní době krasopis ve škole už tak nehrotí, já si tedy nepamatuji, že by mě nebo nějakého spolužáka někdo buzeroval za to, jak píše (a já píšu s opačným sklonem než se od praváka čeká :D ), takže bych normálně učila děti psací písmo a ony si pak už individuálně v průběhu let najdou, co ji vyhovuje. Rozhodně bych nehodnotila krasopis, ale je jasné, že třeba u diktátů je důležité, aby učitel poznal, kde končí slovo a začíná mezera, a dle toho by děti měly psát. Pro dysgrafiky bych udělala vyjímku a učila je comenia script, i když dle mého budou psát nečitelně i tímhle typem písma ;) Jen se jim bude lépe učit než ty kličky.....
|
Klára | •
|
(28.4.2010 11:10:36) Tak paní učitelka naší dcery (momentálně druhačky) krasopis prožívá velmi silně, opravuje dceři (i ostatním dětem) sebemenší odchylku od "ideálního" tvaru písmene a navíc za to dává zhoršené známky. Pokud je na jedné stránce v sešitě byť jedna jediná její oprava (například se učitelce zdá, že by mělo být písmenko víc nakloněné, smyčka j delší apod.), tak je hodnocení automaticky dvojka. Přijde mi to naprosto choré a zbytečné, děti to jen stresuje. Takže po této zkušenosti jsem nad zrušením krasopisu zajásala. Přinejmenším by se psaní podle mého názoru nemělo známkovat.
|
Sylvie |
|
(28.4.2010 11:23:07) Kláro, a myslíš, že taková učitelka nebude děti stresovat i nad CS? Třeba že písmo mají moc nakloněné, zobáčky moc odtažené, bříško moc široké, horní linku u velkého písmena přetahujou až moc...
|
|
Markéta s párkem | •
|
(28.4.2010 14:22:07) Zrušit by se měla ta učitelka, ne psací písmo.
Krasopis a psací písmo, to je setsakramentský rozdíl, ovšem někteří tady píší, jako by to bylo to samé.
Myslíš, že kdyby děcka psaly jiným písmem, že by je ta vaše úča nebuzerovala? Jiný písmo by asi nic neřešilo, ne? Přece se kvůli jedný zaostalý učitelce nebude rušit psací písmo!
|
|
Alice | •
|
(29.4.2010 16:12:41) Aouhlas se Sylvou a marketou, já jsem to tu níže taky psala. Tohle prostě není problém písma ale přístupu paní učitelky a ten bude stejný, ať budou děti psát jakýmkoliv písmem. Vždy se najde něco, na čem je bude moct "buzerovat". Tohle prostě změna písma nevyřeší, protože ty zobáčky na CS jsou taky pěkný opruz a vsadím se, že se najde dost učitelek, které na tom budou bazírovat.....
|
|
|
|
|
rachomejtle | •
|
(27.4.2010 12:56:40) No tak se modlím, abych za pár let, až půjde synek do školy, ještě našla základku, kde se bude psát psacím. To nové mu skutečně nepřeju.
|
|
|