| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Aktivní dítě toho stihne více

 Celkem 59 názorů.
 sharonka9 


PC pro a proti 

(13.11.2006 12:01:16)
Líbí se mi objektivita článku, to že např. vyloženě neodsuzuje, že jsou dětí čím dál tím déle u počítače.
Dovolte tedy můj subjektivní názor. Jsem velký knihomol, a představa že moje děti jednou přečtou max 5 knih ročně, a to pouze učebnice, mi připadá děsně smutná. Na druhou stranu bych se chtěla trochu zastat počítačů. Čas strávený u nich nemusí být vždycky "pasivní". Existuje přece spousta zábavně vzdělávacích, nebo alespoň logických her....i když je mi jasné, že průměrný školák si u pc trénuje nanejvýš pohotovost v různých střílečkách. Je pravděpodobné, že až dnešní děti vyrostou, budou pc pořebovat - zřejmě i nevzdělaní nezaměstnaní budou za 50 let komunikovat s úřady prostřednictvím počítačů....takže neshazujme jakýkoliv kontakt dětí s počítačem.
Jak už v článku zaznělo, děti stále usilují o kontakt s vrstevníky. Bíkybohu. Nikdy se tak snad nedožijeme dob, kdy lidé nebudou umět psát rukou, srozumitelně se vyjadřovat a vůbec komunikovat...protože budou každý sám za svým monitorem trávit celý život.
 Konny 3 děti 
  • 

Re: PC pro a proti 

(13.11.2006 12:55:57)
souhlas...já sama hodně čtu,dcera také,ale prostřední syn jen z donucení.na pc hraje velmi rád...hry,které nepovažuji za závadné.hraje tzv.strategie...staví si vesničky,což ho nutí číst o tom,co vlastně dané postavičky potřebují...vodu,cihly...myslím,že ke čtení ještě doroste (je mu 10 let).jinak hraje hokej (kdo zná ví,že moc volna nemá),hraje v lidušce na kytaru...tak proč ho nutit do něčeho,co ho zatím nebaví.obzvláště,když po zaznění zvonku letí myš do kozuta a on s míčem,nebo na bruslích, maže ven.a ten nejmladší je jeho kopie...ale zatím bez kytary,ta přijde až za rok :o)
mrzelo by mě,kdyby na pc jen střílel nějaké mutanty,ale on se o své postavičky (pardon,nevoníky,či jak to nazvat:o)) stará,musí jim vylepšovat život,obchodovat s jinými státy..třeba je to budoucí ministr ;o).věřím tomu,že lásku ke knihám dáme s manželem všem dětem tím,že si sami radši čteme,než koukáme na telku,prostě,že čas knih jednou přijde
 Blanimour 


Re: Re: PC pro a proti 

(14.11.2006 13:51:18)
Moje ségra také v dětství odmítala číst. První knížku přečetla snad až na vejšce. Později se ukázalo, že je dyslektik. Protože byla chytrá a neměla tudíž problémy ve škole, tak se na to nikdy nepřišlo. Není u vás problém také tam?
 Karolína 
  • 

Kde to vzali?? 

(13.11.2006 14:32:26)
Citace z článku: Překvapivým zjištěním je, že nejvíce času domácí přípravě věnují děti z neúplných rodin. Předpokládá se totiž, že jejich matky se jim mohou více věnovat, protože tolik času netráví se svým partnerem. Tolik článek. Pěkný nesmysl, kde by na to matky, když jsou bez partnera, asi vzali čas? Jsem samoživitelka, 2 děti, dobře mi tak, a jsem ráda, když po celodenním schonu udělám večer jídlo a podepíšu úkoly, které kolikrát ani nemám sílu přečíst, jestli jsou správně. Překvapivé je pouze to, že článek je tak trochu přitažený za vlasy.
 karolína 
  • 

Re: Kde to vzali?? 

(13.11.2006 14:39:43)
Omlouvám se, matky vzaly, samozřejmě s Y. To víte,přepracovanost a vyčerpanost matek samoživitelek.
 Pat 
  • 

podivne postrehy 

(13.11.2006 14:45:20)
Nezda se mi realne ani zjisteni, ze "vyrazne mene casu u televize travi deti z vesnice" alespon podle svych znamych a jejich deti tak usuzuju. Nebo snad stale u autoru clanku pretrvava predstava, ze dnesni deti z vesnice litaj cely den jen venku? Uz tady bylo upozorneno na vice podivnych zjisteni ... Uz jsem dlouho tak povrchne interpretovany "vyzkum" necetla.
 Sova, dcerka 1,5roku 
  • 

Re: podivne postrehy 

(13.11.2006 22:28:22)
ad: deti z vesnice sedi u televize mene. Proc se vam zda ten nazor mimozni? Odhledneme od toho, ze vzdycky a u vseho jsou vyjimky.

Zila jsem na vesnici i ve meste a ve meste se taky vice "nudim".

Jiste je ve meste vetsi moznost a vyber krouzku. Jenze ty zase stoji dost penez a denne krouzek, to si kazdy dovolit nemuze. Tak si myslim, ze "traveni casu, co nic moc nestoji" je proste blize prirody, zahradek, rodinnych domku, obcas domacich zvirat, podstatne pritazlivejsi nez ulice s tramvajema a hriste mezi panelakama.
Nemuzu srovnavat satelit a mesto - jen rekneme klasickou vesnici a mesto, a myslim, ze deti z takove vesnice maji i trosku vice povinnosti - jednoduse proto, ze postarat se o domek a zahradu chce vice casu i od rodicu.

 Jarka 
  • 

Překvapivé zjištění 

(13.11.2006 15:06:44)
Článek má pravdu v tom, že aktivní dítě toho opravdu stihne víc a ti méně aktivní zase míň, jo a taky, že trávení volného času má nový směr a to výpočetní techniku a ruzné kroužky. To jsme fakt nevěděli, díky!!!
 Jahůdka 
  • 

nevim, nevim ... 

(13.11.2006 15:46:39)
Dostala mě věta, že "rodiče chtějí, aby jejich dítě bylo výborné ve škole a tak ho přetěžují školními povinnostmi". Zdá se mi to vcelku jako velký blábol, protože jestli někdo přetěžuje děti školními povinnostmi, tak je to sama škola. Já už mám děti větší než byly děti v průzkumu, ale vím, že moje děti mají denně několik úkolů a k tomu učení na další den z několika předmětů. Rozhodně to nejsou rodiče, kdo děti přetěžuje, spíš si učitelé ulevují stylem "doma se to naučte, máte to na straně 65". A když byly děti menší a museli jsme se s nimi učit, protože třeba látku nechápaly, bylo potřeba jim to vysvětlit, tak to byla vlastně i ztráta času nás, rodičů. Jak my k tomu příjdeme, když přijdeme v pět hodin z práce a další dvě hodiny máme "suplovat" výklad učitelky?!
 kikina 
  • 

Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 17:30:30)
Je špatně když má rodič suplovat práci učitele. Ale z hlediska učitele musím poznamenat:
- žák si podle svého věku musí umět udělat smysluplné výpisky.
Takže pokud dostane domů udělat si výpis z učebnice, není to proto, že si učitel ulevuje, ale proto, aby se žák naučil zjistit podstatné z textu a to vypsat.

- domácí úkoly být musí.
Jak jinak si má žák ověřit, že látku umí i bez nápovědy spolužáka nebo tabule.

- jako učitelka střední školy často narážím na to, že studenti neumí ani jedno ani druhé. Vlastně neumí číst a to je obrovský kámen úrazu. Poznají tedy všechna písmenka, ale za písmeny a slovy se jim v hlavách neobjevují pojmy a významy. Takže mají problém s matematikou, protože nechápou zadání. Mají problém s češtinou, protože nemají zažitý slovosled a správnost slov. Na to se pak nabaluje další a další a vzniká tak pocit neschopnosti i u docela chytrých studentů.
Mezi "umět přečíst slovo" a "pochopit, co se tam píše" leží asi 3000 načtených hodin. Za nás jsme měli načteno v sedmé osmé třídě, dnes toto množství nesplňují ani někteří středoškoláci. Smůla. Jejich - naše.
 L+2 
  • 

Re: Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 18:30:17)
Souhlasim s tim, ze v soucasne dobe deti "neumi" cist. Repektive, nechapou co ctou.
Myslim, ze duvody jsou dva. Prvni je to, ze "pochopeni" textu se ve skolach neuci. Vete jiz ten zpusob, jakym se deti uci cist. Skladat slabiky po sobe - bez toho, aniz by pochopily, co to slovo znamena. Druhy duvod je ten, ze deti nectou. Moje generace se pochopeni textu neucila, ale tim, ze jsme intenzivne cetli knihy, text jsme po case zacali chapat. To dnesnim detem samozrejme chybi.
 JaninaH 


Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 19:56:27)
Tý jo, Milado,
to je úctyhodný seznam, máš doma dobrého knihomola :-)
Pobavily mě některé tituly, např. První slzy nebo Dvojčata. To je pro holky, ne? Náš kluk měl jednu chvíli takové období, Dvojčata přelouskal úplně všechny.
J.
 Carla +2 


Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 19:57:28)
Smekám !!!
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 17:34:01)
Mila Milado,
nemusis si vztahovat vse na sebe. Vsichni take oceni, ze tvuj chlapec hodne cte, ovsem neni tomu tak u kazdeho ditete. Navic, pokud je mi znamo, metoda uceni "slabikovanim" je stale ta nejvice pouzivana, i kdyz ne vsem detem svedci, a ne vsechny deti chapou precteny text. Vubec nechapu, proc mne napadas za "generalizovani". Moje "generalizovani" vychazi z praxe, kdy k nam do prace prichazeji stredoskolaci a vysokoskolaci, a mnozi (ne vsichni) z nich "neumi" cist (respektive, cist umeji ale nevi co ctou). Tento problem je vice a vice viditelny u poslednich generaci. Nebylo tomu az tak pred 15-20ti lety. Ja jsem se nikde nezminovala, ze jsem "teoreticka na cteni"jak se o tom zminujes.

Navic jsem odpovidala na prispevek ucitelky stredni skoly, ktera podotykala, ze deti nerozumi ctenemu textu. Nemyslela tim samozrjme tveho syna.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 18:14:48)
Milado, muzes mi vysvetlit co si predstavujes pod pojmem "generalizace"?
Generalizace pro mne znamena "zobecnovani" pokud myslis toto, tak mas pravdu. Co je na tom spatneho "zobecnovat", samozrejme, jelikoz jsem nemluvila o nikom konkretne, tak jsem zobecnovala. Obecne je znamo, ze deti mene rozumi ctenemu textu.... muj nazor je a) obvykle (obdecne) nikdo je to neuci b) obecne deti mene ctou .... Veda, nazyvajici se statistika obvykle hovori o prumeru (zobecnovani), tak uz to proste na svete chodi. Prave proto, si tyto "obecne" "prumerne" zavery nemusis vztahovat na sebe a tve deti.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 18:30:40)
Mila Milado,

obavam se, ze jsi zcela nepochopila muj prispevek o "generalizaci" a tohoto pojmu. Cituji z Wikipedie: generalization (merging meanings), and individuation (cleaving. meanings). Vzhledem k tomu, ze se jedna o cizi slovo, tak to znamena anglicky to same jako cesky.

Ty pises, ze bych mela rici, ze "vetsina" no vidis, to ja jsem ale rici nechtela, protoze % nevim jestli je to vetsina, ci mensina. Jedine co vim, ze prumerne oproti minulym generacim deti ctou mene. To ale nemusim pokazde zduraznovat, jelikoz vyrazem "deti neumeji cist" jsem referovala k predeslemu prispevku.
 Líza 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 18:37:38)
Tak si tady čtu vaši debatu, a dobře se bavím, ale k tomuhle nemůžu mlčet: "Vzhledem k tomu, ze se jedna o cizi slovo, tak to znamena anglicky to same jako cesky."
Lído, teď jsi mě fakt pobavila.
Například pregnantní je taky cizí slovo, že? Možná bych mohla zkusit používat pregnant anglicky tam, kde česky pregnantní... ;-)

 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 9:01:10)
Trochu mi přijde, že se tu v diskuzi mohou prolínat dvě různé záležitosti. Jen pro ilustraci - můj desetiletý syn čte opravdu hodně, i knihy, které by možná mohl číst později, spektrum knih, které čte, je velmi široké, náročnější fantasy, májovky, česká klasika..Tomu co čte, určitě rozumí. Soudím tak z toho, že si o obsahu knih, které čteme společně, vyprávíme, že má chvíle, kdy je text tak napínavý, že se s knihou zavře a nechce vidět ani slyšet i několik hodin.Tento rok dělal přijímačky na osmileté gymnázium, kde byl i text s následným testem na porozumění (měl vybrat, co je pravdou a co ne) a výsledek byl špatný..Myslím si, že knihy jsou pro něho zábava, zatímco tenhle test byl něco jako "otrava", kdy prostě rychle vybral odpovědi, aby to už "měl za sebou". Takže je možné, že děti, které skutečně čtou, se ve škole projevují tak, že nerozumí čtenému..Syn naštěstí čte, moje devítiletá dcera miluje pouze obrázkovky, Čtyřlístek apod. Protože si vůbec neumím představit, že by nečetla, má "nařízenu" jednu kapitolku denně, možná to není pedagogické, ale já si opravdu neumím představit, že by vůbec nečetla, už jenom z toho důvodu, jak by asi měla omezenou slovní zásobu :-((
 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 19:24:55)
ano, byl to tento typ testu, který nezvládl...naštěstí zabodoval v jiných částech přijímaček, k mému překvapení v matematické, zbytek češtiny byl taky OK, takže se podařilo.. Ale překvapilo mě to... Já myslím, že ke spoustě úkolů ve škole děti přistupují tak, že jsou předem v opozici nebo předem očekávají něco tak těžkého, že prostě občas něco vyplní vyloženě laxně, hlavně když se jedná o neznámou věc, kterou ještě nikdy neprováděly... viz třeba tenhle pravdivostní test.....
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 11:20:43)
Milado,

studii v rukavu mam, avsak nemam povoleno ji publikovat na internetu. Zadavatel studie by byl pravdepodobne prekvapen.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 14:02:05)
Milado,nejak jsem si nevsimla, ze by to byla porovnavaci studie se stejnymi daty z minulosti. Proto nemohu nic takoveho komentovat.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 14:30:06)
Milado, ja ti na to mohu jenom odpovedet, ze podobnych studii existuje docela dost. At komplexnich nebo mene complexnich. Z nekterych se da trend jenom odhadovat, nekde je i docela slusne meritelny. Avsak, ja nehodlam vubec nicim takovym operovat, ani neoperuji. A uz vubec ne po internetu a zadarmo. Ty jsi se ptala, ja jsem ti odpovedela.

Muj, jak ty nazyvas "generalizujici" nazor, byl muj osobni nazor nabyty zkusenostmi. Na svuj nazor snad mam pravo, to ty chces stale nejaka cisla.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 15:49:47)
Milado, kazdy se necim zivime.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(15.11.2006 14:24:26)
Mozna, pouzitim tveho prikladu:
Vyber, ktere tvrzeni je spravne:

Ve studii iHned, na kterou Milada napsala odkaz se rika:

a) V porovnani s minulosti, deti ctou vice
b) V porovnani s minulosti, deti ctou mene
c) Jestli deti ctou vice nebo mene v porovnani s minulosti nelze ze studie vycist.
 Líza 


Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 5:20:15)
L+2, které děti nečtou?
Co to je zas za generalizaci?
Pro moji dceru je nejhorším trestem, když jí pohrozím, že jí seberu knížky. Knížky nečte, ona je přímo žere. Je ve druhé třídě, ale když ji nějaká knížka zaujme, má ji za dva dny přečtenou - a přečtenému sakra rozumí, což se obvykle projeví na jejích hrách, zápiscích a otázkách.
Její kámošky nejsou na knihy až takoví hltouni, ale čtou taky a hodně na svůj věk.
Ano, znám rodiny, kde děti kromě učebnice nevezmou knihu do ruky, ale tam obvykle knihu nevezmou do ruky ani rodiče, tak to není nic překvapivého - čtení stejně jako nečtení se předává dalším generacím. Už za nás vycházely články o tom, jak nikdo nečte. Teď vycházejí, když mám já malé děti, a budou bezpochyby vycházet i v době, kdy budu mít vnoučata. Stejně jako se generačně opakuje tvrzení, že ta dnešní mládež je fakt strašná.
 spadlá z jahody 


Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 8:42:42)
Taky považuju za zevšeobecňování říct, že nečtou ty děti, jejichž rodiče nevezmou knihu do ruky.... Já čtu hodně, obě dcery taky (ta mladší i za chůze, ve vaně, v autě), ale syn přečetl asi 4 knihy (mimo povinné četby) za život. Je v sekundě 8letého gymnázia. Prostě pokud ten zájem o čtení není, nevzbudím ho ani podstrkováním sebezajímavější knížky.
 Líza 


Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 14:20:26)
Ženetko, taky mám jedno dítě čtivé, a na druhém je už teď vidět, že čtenář nebude. Nicméně pokud jedinou knihou v rodinné knihovně je kuchařka, pak je dost pravděpodobné, že se čtenář nestane ani z dítěte, které by to jinak bavilo. Že se tenhle trend - číst/nečíst v rodinách předává, za tím si stojím, přestože i tady samozřejmě platí, že každé dítě má jiné dispozice a vlohy.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 17:39:15)
Lizo,
vidim, ze slovo "generalizace" je velmi oblibene. Milada ho take rada pouziva.

Mimochodem, ja jsem prave mluvila obecne (vasim jazykem - generalizace), nikde jsem se nezminila o tvych ani Miladinych detech???
Navic si myslim, ze si trochu odporujes - nejdrive se me ptas, ktere deti nectou a na konci si vlastne odpovis, ze vlastne znas, ktere deti nectou. Pokud ti vyjmenuji jmena deti, ktere ja znam ze nectou tak ti to stejne nic rikat nebude a nebo budes spokojenejsi?
 Evina 
  • 

Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 9:26:46)
prohlašuji místopřísežně, že jsem pochopila při skládání slabik má-ma me-le ma-so, že máma mele maso.Chodila s námi taky Evička, která měla potíže s vúkou, přesto vím, že věděla, že čte o mamince, která dělá fašírku. Jakou teorii pro výuku čtení než slabikování jednoduchých srozumitelných slov navrhuješ ty, milá teoretičko psaného textu?
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 9:39:27)
Evino, nejsem odborník, ale moje holka se naučila číst nikoli po slabikách (to zatím neví, co je), ale po jednotlivých písmenkách.Prostě si přečte v duchu slovo písmenko po písmenku, a pak ho řekne nahlas. Protože v lednu už půjde k zápisu do první a já sonduju a jak, tak vím, že tahle výuka čtení se na některých školách používá místo slabikování. Údajně to ty děti donutí víc přemýšlet nad tím, co čtou, ale jestli je to pravda a jaké je pro to vyssvětlení, to fakt nevím.
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 9:47:01)
Mno, koukám, že sem tam mi vypadlo nějaké slovo, ale smysl snad zůstal ;o)

Tak rychle google - učení čtení po písmenkách se říká "genetická metoda" a můžeš si o ní přečíst třeba tady:

http://www.modernivyucovani.cz/mv/clanek.aspx?a=1&prmKod=MV_My03a11A

>http://zsprobostov.wz.cz/gmc.htm
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 10:25:12)
Huš, Milado, ty jsi známej Rejpal, kdo by tě četl ;o)

Ne, vážně, když jsem příspěvek odesílala, tak jsem si vzpomněla, že jsi vlastně taky na nějaký článek dávala odkaz. Jinak já se do téhle diskuze připletla jak slepej k houslím, takže starší příspěvky nemám zmapované.
 žinča 


Pro pobavení 

(15.11.2006 7:27:09)
Tak holky, nehádejte se , já vám řeknu , jak se učí číst. Můj dvouletý syn asi tisíckrát viděl Krtečka 1. , takže se naučil poznávat už podle vzhledu titulků, na který díl právě kouká. Včera jsem poklízela obývák a manžel se synem seděli spolu u zmiňovaného DVD. A začal nový díl a Honza prohlásil: "Krteček a filmová hvězda". A bylo ticho. Po chvilce jsem se otočila a vidím, jak manžel šokovaně sedí, v očích nábožnou úctu. "Co je?" ptám se. A on šeptem plným obdivu: "On to přečetl." :-DDDDDD
No jo, tatínci naivní a milující.
 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 9:48:29)
Vzpomněla jsem si, že nám na jedné třídní schůzce učitelka vysvětlovala, že máme dohlédnout na to, aby si dítě nečetlo nejprve v duchu a pak teprve nečetlo nahlas. Je to prý zlozvyk a říká se tomu dvojité čtení..
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 10:01:14)
To je docela možný, ale já to taky tak dělala. Prostě mi přišlo zbytečné, proč bych měla nejdřív slabikovat, a pak ještě znova přečíst celé slovo, když ho můžu říct rovnou. Mno a holka si nejspíš myslí to samé, akorát že ona neslabikuje, ale hláskuje. Ale ono to s ní není tak horký - když mi čte komiks, tak mi slova, která neumí rovnou přečíst, hláskuje, protože "si čteme". Když si čte nějaký nápis na ulici, tak mi ho většinou řekne rovnou, protože teď "si nečteme" :o/ No nevím - buď jí můžu zakázat číst, což by byl zákaz, kterým bych se tak akorát ztrapnila, nebo můžu důsledně vyžadovat, aby si nečetla potichu, ale četla rovnou nahlas, ale tím to čtení zas otrávím a navíc při její povaze by se mi nejspíš šprajcla a četla by si už jenom potichu.
 Líza 


Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 14:14:44)
Ani moje dcera, která se naučila číst sama od sebe, se neučila po slabikách. Ostatně já taky ne. Tak nevím, jestli to nakonec není tak, že genetická metoda je přirozenější.
 Petru 
  • 

Slabiky X Písmenka... 

(14.11.2006 20:03:17)
Já nejsem učitelka a byla jsem dnes na pohovoru s jednou zkušenou paní ředitelkou ZŠ, kde už jim od loňska funguje ten nový systém. Nebudu psát moc odborně, tak mě omluvte.
Bavily jsme se i o tom, jak mi před 4 lety tř.učitelka dcery v 1.třídě vysvětlovala, že pro prvňáčka je velmi těžké slabikovat, ale že rodičům se to může zdát jednoduché, protože už pár let číst umí. Na to mi zmíněná paní ředitelka řekla, že u nich se učí děti číst po písmenkách, protože je to asi pochopitelnější. Pak se může stát jako u mé dcery, že ji nebaví číst, protože díky slabikování (které je asi opravdu obtížnější) se jí zdá, že čtení je hold těžké, a tak raději nečtě nic. Druhá dcera se sice taky učila slabikovat, ale když třeba četla jiné nápisy než ve škole, tak si to přirozeně říkala po písmenkách. Ta ale čte, kdykoli má chvilku. Myslím, že děti, které mají "inteligenci na čtení" se to stejně naučí po svém a ty ostatní pak hůř čtou, a nebo na to přijdou později. Vypadá to, že je moje starší dcera hloupá, ale spíš to bude tím, že je inteligentní jiným směrem, ale zatím to nedokážu pojmenovat. Možná je to jen tím, že je po tchýni, která nikdy moc nečetla. Já i manžel naopak.
Proto se zastávám metody hláskování, asi je opravdu přirozenější.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 18:22:51)
Omluva Milade, teoretickou psaneho textu me nazvala Evina,

takze Evino, metod jak ucit cist je daleko vice nezli jenom slabikovani.Na to nemusis byt teoreticka psaneho textu, to vedi i ostatni maminky tady na rodine. Budes se divit, nekterym detem ma-ma-me-le-ma-so opravdu nedojde, to neznamena, ze jsou hloupe, jenom proste mysli v celych slovech a ne ve slabikach, ty jim zadny smysl nedavaji. To zalezi na tom jak funguje jejich mozek.
 Karolína 
  • 

Jak se mohli dostat na střední školu? 

(14.11.2006 8:25:48)
Zaujal mě Váš příspěvek, že žáci střední školy nechápou čtený text. Jak se potom mohli dostat na střední školu? To, co píšete, vypadá spíše na žáky pomocné školy, nic proti nim, ale studenti střední školy snad dělají nějaké přijímací zkoušky. Můj kluk dělal z matematiky, češtiny a obecných studijních předpokladů, přičemž čeština a obecné studijní předpoklady byly hlavně o orientaci v textu.
 Jarka 
  • 

Kikině 

(14.11.2006 9:36:18)
Studenti střední školy vlastně neumí číst a to je obrovský kámen úrazu. Poznají tedy všechna písmenka, ale za písmeny a slovy se jim v hlavách neobjevují pojmy a významy. To jsem vytáhla z tvého příspěvku. Zajímalo by mě, co je to za střední školu, kde žáci neumí tento úplný základ. Souhlasím s Karolínou, jak se mohli dostat na střední školu? Mám holku na SŠ a podobné problémy neregistruji ani u jejích vrstevníků a ani na třídních schůzkách, zrovna včera, si žádný profesor nestěžoval na podobnou věc.
 L+2 
  • 

Re: Kikině 

(14.11.2006 17:56:20)
Jarko,
ja znam osobne i spoustu vysokoskolaku, kterym orientace v textu dela velke problemy.
 Jarka 
  • 

Re: Re: Kikině 

(15.11.2006 8:23:24)
No, v tom případě je úroveň našeho školství ještě horší, než si myslíme a vystudovat VŠ může u nás zřejmě i úplný debil, který neumí číst. Rozhodla jsem se, že jdu studovat VŠ, protože číst umím a zřejmě to stačí. Teď samozřejmě nenarážím na lidi s nějakou diz vadou, kteří sice mohou mít problém se čtením, ale jinak jsou inteligentní a doženou to jinak.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Kikině 

(15.11.2006 11:13:59)
Jarko,

tyto potize nema jenom Ceska Republika, bohuzel, vim ze napriklad v UK je to take ohromny problem a zamestnavatele a skoly na to upozornuji. Problem neni v tom, ze mladi lide by neumeli precist, co je napsano. To umi, ale text v celku nechapou a to je problem.
 Jahůdka 
  • 

Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 19:10:55)
A proč tedy není více povinné četby?! Za mých mladých let jsme dostali na počátku školního roku seznam na dvě strany a dnes moje děti nic takového neznají. Max. nějakou tu divadelní hru, kterou přečtou za večer. Minulý týden si moje dcera půjčovala z knihovny Krysaře, což je knížka, která by se vešla do kapsy. Měla to i s výpisky hotové během víkendu.
Naproti tomu dnešní děti se bez PC neobejdou, možná tak na ZŠ, ale na střední škole je počítač doma nutností, protože všechny úkoly dělají na něm. Ať už to byly referáty z dějepisu, češtiny - literatury nebo výkresy a veškerou dokumentaci. Ve druhém ročníku SŠ uměla moje dcera vytvořit webové stránky. Ale čemu se tu divíme? Až půjde na konkurz kvůli zaměstnání, nikdo se jí nebude ptát, jestli četla Káju Maříka nebo Babičku, ale budou chtít vědět, jestli umí dělat s PC.
Taky bych byla raději, kdyby moje děti více četly, ale nutit je nemůžu. Já sama čtu alespoň před spaním, je to takový můj malý rituál, na který se těším celý den.
 Jahůdka 
  • 

Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 19:34:34)
Samozřejmě, že moje děti sem tam nějakou tu knížku přečetly. Už si nepamatuju, co četly na I.stupni ZŠ, protože je to dlouho. Syn je na VŠ, dcera ve třeťáku na SŠ. Ale vím, že na II.st. už to nebylo nic moc, možná 4 knižky za šk. rok. Rozhodně to nebyl takový seznam, co jsme mívali kdysi my. Ale vzpomínám si, že mně se tehdy taky nechtělo číst povinnou četbu, ale většinou jsem se k tomu donutila. Ale bokem jsem měla knížky, které jsem četla ráda a do kterých mě nikdo nutit nemusel. A to u svých dětí postrádám. Mrzí mě to.
 Líza 


Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 19:48:11)
Za mých mladých let prakticky nikdo povinnou četbu nečet. Kolovaly zpracované zápisy do čtenářských deníků. Dnes v době internetu bych se hodně divila, kdyby tomu bylo jinak.
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 19:50:51)
Kuk sem ;o)

http://www.ctenarsky-denik.cz/
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 19:54:52)
Ale jinak já se přidávám - já sama čtu ráda, i když teď s dětma už nemůžu říct, že hodně :o/ Ale tzv. "povinnou četbu" jsem taky s oblibou opisovala. Některé "povinné" knížky jsem dokonce objevila až později, v skorodospělosti, když jsem zbavila odporu k nim, že se jedná o četbu povinnou (třeba Hanýžka a Martínek).
 Petru 
  • 

Re: Povinná četba... 

(14.11.2006 20:20:48)
já ji nečetla snad nikdy
A je pravda, že některé povinné knížky jsou ke čtení až v dospělosti, nemusí být zrovna Hanýžka a M... Já mám dojem, že některé knihy nelze na ZŠ pochopit, že je pak těžké někoho přesvědčit, aby to četl. A nebo jsem neměla dostatek inteligence a tak ani teď nemůžu mít, když si v povinné četbě ZŠ najdu zajímavé čtení.
 Lída+2 


Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 18:38:37)
No to by jsi se divila co rodičů sedí denně nad úkolama hodinu až 2 klidně i tři. A to i v první třídě.
:-(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
Je mi těch dětí líto a neznám jich málo......asi 5.

Jinak my úkoly nemáme. Teda skoro asi jeden týdně na 5 minut,ale syn je jen v druhý třídě. KAždý den jen čteme 15 minut.

Děti koukají převážně jen na večerníček. Přes zimu sem tam na kouzelnou školku.Po lyžích občas DVD ,abych měla jistotu aspoň 30 minut u mladšího.PC zapínám vyjimečně spíš vůbec.
Starší přečte tak 3 knížky za půl roku. Ale teprve loni se naučil číst.TAkže co bych chtěla, že jo...
Uvidíme časem.
Mladší si nepřečte nic,ale prohlíží každý den knížky. :-)PC jsem mu zapla na 10 minut před 14dny,aby počítal zvížátka v matematice pro předškolní děti. Neb má zmatek v tom kolik čeho je a selhávaj už veškerý věci jako ( počítání lego kostek, když si hraje a tak...)
 verca 2 deti 
  • 

Re:Angličtina-ano,či ne? 

(13.11.2006 21:00:12)
Ahoj,máte někdo nějakou zkušenost s angličtinou pro děti v MŠ?Pro předškoláky?
Budu moc ráda za každou odpověd.Díky.V.
 Hanka 
  • 

Re: Re:Angličtina-ano,či ne? 

(13.11.2006 21:53:16)
Ano,moje petileta dcera ma ve školce angličtinu vedenou formou hry, hrozně ji to baví, je to vážně vedené nenásilně, např. hra na kočku a na myš - jedno dítě dělá kočku a říká - mouse,mouse,come to me, druhé myšku- no,no, will you eat me, u toho se honí po třídě, barvy se naučili s pastelkami, dítě vezme třeba červenou pastelku a ptá se - What colour is this?, druhé odpovídá It is red, při obědě si popřejí anglicky dobrou chuť, potom poděkují..., zatím ji to moc baví.
 Havvah, dvě děti 
  • 

naše zkušenosti Angličtina-ano,či ne? 

(14.11.2006 9:01:36)
určitě hodně záleží na tom, jak kvalitně je angličtina vedená a taky na dítěti. Myslím, že rozhodující je, aby to byla v tomhle věku dobrá zábava. Doslova a do písmene. Můj syn chodilv tomhle věku dva roky do kvalitní jazykové školy, která byla i pro předškoláky, pak absolvoval méně kvalitní kroužek ve škole, vedený studentkou, pro kterou to byl přivýdělek a kde se děti převážně nudily. Pak se začal učit angličtinu ve škole podle učebnic Chit chat. Musím říct, že nejspíš téměř vše z předchozích let zapomněl, zatím třeba po třech letech jinak velmi kvalitní výuky na škole (díky které už třeba hezky zvládá jednodušší konverzaci), zapomněl názvy zvířátek a částí těla, které v obdomí MŠ a první třídy uměl zcela bezpečně, dokonce se divil, když jsme na to narazili, že to někdy slyšel...Dcera chodila do angličtiny v kvalitní jazykové škole téměř čtyři roky (od čtyř let), taky teď začala s Chit chat, kde se první dva roky pracuje na jiné slovní zásobě a taky zapomíná, ale na učení v jazykovce vzpomíná hezky, byla to pro ni zábava a hezky si i hrála na školu.. Takže pokud je angličtina finančně dostupná a dítě se baví, proč v tomhle věku ne, naučí se, že angličtina je součást života... Ale není to nic, kvůli čemu by dítko ztrácelo, pokud by to neabsolvovalo nebo nic, kvůli čemu by se celá rodina musela uskrovňovat, aby si mohla dovolit dražší hodiny zaplatit...
 Bela a smečka 


Re: Re:Angličtina-ano,či ne? 

(14.11.2006 9:04:03)
Dcera chodí na aj ve školce od 4 let, letos už do pokročilých, mají to 2x týdně 30 minut. Chodí tam moc ráda, dostávají obrázky se slovíčky, které si za domácí úkol vlepují do sešitu, je potřeba s dětmi doma 5-10 minut zopáknout, co dělali,aby se jim to v hlavě alespoň chvíli udrželo. Nedělám si velké ambice, jako že by uměla aj jak po dvou letech v jazykovce, ale domnívám se, že jakákoliv činnost bystřící intelekt je dobrá. A jen takový zážitek. Kamarádky dcera, 5letá s výukou aj ve školce, se ztratila na letišti při dovolené na Malorce. Když ji objevil někdo z personálu letiště, dokázala porozumnět otázce What´s your name? a zřetelně odpovědět. Oni pak mohli rozhlasem informovat rodiče.
 Jitka 
  • 

Re: Re:Angličtina-ano,či ne? 

(15.11.2006 14:05:21)
Můj syn chodil na AJ ve školce 1 rok a pak v 1. třídě. Bylo to taky formou hry, přišlo mně to docela zábavné. Ale jemu ne. Tak moc ho to nebavilo, že o AJ nechce ani slyšet, ve 4. třídě si vybral ve škole němčinu a už se hrozí příštího roku, kdy budou mít AJ povinnou. A všechno, co uměl, zapomněl.
 Luckaaa 


Re: Re: nevim, nevim ... 

(13.11.2006 22:07:37)
no musím se přidat,ale pravda že doba pokročila,ale nemyslím si že ne zrovna "Rodiče často chtějí, aby jejich dítě bylo výborné ve škole, a tak ho někdy školními povinnostmi přetěžují"
zcela do důsledku jsem se jěště o dnešní školu nezajímala,ale od kamarádek vím že v první třídě už chtěli dítka která umí psát(učili se v mš)což já se učila až na prvním stupni,měla školu je 4 vyuč. hodiny.a jejích dětimají 5 i 6h...možná jsou mé informace neobjektivní
 Líza 


Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 5:12:23)
Lucko, to asi jsou.
Buď je to nějaká atypická škola, nebo to kamarádky trochu přibarvují. Umět se tiskace podepsat, znát tiskací písmenka, ano, to většina dětí umí ze školky a u zápisu se na to můžou ptát. Ale jít do první třídy už s tím, že píše psace, nesmysl. Tedy v normální škole. Rozvrh - dcera měla loni o jednu hodinu nad běžný standard, měla jednou v týdnu 5 hodin. Kdyby měli od první třídy anglinu, měla by těch 5 hodin asi víckrát. Nevím o nikom v normální státní škole, kdo by v první třídě měl 6 hodin denně - je to buď nějaké přitažené za vlasy, nebo se jedná možná o nějakou tu hodně výkonovou Mezinárodní školu nebo pod. zvykem to rozhodně není.
 Lída+2 


Re: Re: Re: nevim, nevim ... 

(14.11.2006 8:00:57)
Teda nevím. Máme normální základnku. Program tvořivá škola. Jedeme podle osnov základní škola. A v první třídě měl loni syn všechny dny jen 4 hodiny.Letos poprvé má 2x v týdnu 5 hodin.
Mladší by měl jít za rok a jelikož se najede hned na AJ tak nás čeká minimálně 2x 5 hodin v týdnu.Ale ředitelce chodí děti ze školky co všichni uměli, přece je to nenechá za 2 roky zapomenout že jo....velmi rozumný.
Letošní prvňáci taky jedou Aj od října. NEchali rodičům 1 měsíc na rozmyšlení.

Třeba v pátý třídě vím, že mají všechny dny 5 hodin a někdy ještě něco po obědě....synovi informace. Kolik netuší.
 verca 2 deti 
  • 

Re: Re: Re:Moc díky za zajímavé pohledy na AJ v MŠ 

(14.11.2006 16:39:01)
Moc děkuji všem za názory a pohledy na výuku v MŠ.Dcera je bystrá,doře si pamatuje-není to jen můj postřeh,dáme ji tam s kamarádkou,at se holky učí a taky se můžou vzájemně podpořit.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde

Všechna témata


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.