Jahůdka | •
|
(13.11.2006 15:46:39) Dostala mě věta, že "rodiče chtějí, aby jejich dítě bylo výborné ve škole a tak ho přetěžují školními povinnostmi". Zdá se mi to vcelku jako velký blábol, protože jestli někdo přetěžuje děti školními povinnostmi, tak je to sama škola. Já už mám děti větší než byly děti v průzkumu, ale vím, že moje děti mají denně několik úkolů a k tomu učení na další den z několika předmětů. Rozhodně to nejsou rodiče, kdo děti přetěžuje, spíš si učitelé ulevují stylem "doma se to naučte, máte to na straně 65". A když byly děti menší a museli jsme se s nimi učit, protože třeba látku nechápaly, bylo potřeba jim to vysvětlit, tak to byla vlastně i ztráta času nás, rodičů. Jak my k tomu příjdeme, když přijdeme v pět hodin z práce a další dvě hodiny máme "suplovat" výklad učitelky?!
|
kikina | •
|
(13.11.2006 17:30:30) Je špatně když má rodič suplovat práci učitele. Ale z hlediska učitele musím poznamenat: - žák si podle svého věku musí umět udělat smysluplné výpisky. Takže pokud dostane domů udělat si výpis z učebnice, není to proto, že si učitel ulevuje, ale proto, aby se žák naučil zjistit podstatné z textu a to vypsat.
- domácí úkoly být musí. Jak jinak si má žák ověřit, že látku umí i bez nápovědy spolužáka nebo tabule.
- jako učitelka střední školy často narážím na to, že studenti neumí ani jedno ani druhé. Vlastně neumí číst a to je obrovský kámen úrazu. Poznají tedy všechna písmenka, ale za písmeny a slovy se jim v hlavách neobjevují pojmy a významy. Takže mají problém s matematikou, protože nechápou zadání. Mají problém s češtinou, protože nemají zažitý slovosled a správnost slov. Na to se pak nabaluje další a další a vzniká tak pocit neschopnosti i u docela chytrých studentů. Mezi "umět přečíst slovo" a "pochopit, co se tam píše" leží asi 3000 načtených hodin. Za nás jsme měli načteno v sedmé osmé třídě, dnes toto množství nesplňují ani někteří středoškoláci. Smůla. Jejich - naše.
|
L+2 | •
|
(13.11.2006 18:30:17) Souhlasim s tim, ze v soucasne dobe deti "neumi" cist. Repektive, nechapou co ctou. Myslim, ze duvody jsou dva. Prvni je to, ze "pochopeni" textu se ve skolach neuci. Vete jiz ten zpusob, jakym se deti uci cist. Skladat slabiky po sobe - bez toho, aniz by pochopily, co to slovo znamena. Druhy duvod je ten, ze deti nectou. Moje generace se pochopeni textu neucila, ale tim, ze jsme intenzivne cetli knihy, text jsme po case zacali chapat. To dnesnim detem samozrejme chybi.
|
|
JaninaH |
|
(13.11.2006 19:56:27) Tý jo, Milado, to je úctyhodný seznam, máš doma dobrého knihomola :-) Pobavily mě některé tituly, např. První slzy nebo Dvojčata. To je pro holky, ne? Náš kluk měl jednu chvíli takové období, Dvojčata přelouskal úplně všechny. J.
|
|
|
Carla +2 |
|
(13.11.2006 19:57:28) Smekám !!!
|
|
L+2 | •
|
(14.11.2006 17:34:01) Mila Milado, nemusis si vztahovat vse na sebe. Vsichni take oceni, ze tvuj chlapec hodne cte, ovsem neni tomu tak u kazdeho ditete. Navic, pokud je mi znamo, metoda uceni "slabikovanim" je stale ta nejvice pouzivana, i kdyz ne vsem detem svedci, a ne vsechny deti chapou precteny text. Vubec nechapu, proc mne napadas za "generalizovani". Moje "generalizovani" vychazi z praxe, kdy k nam do prace prichazeji stredoskolaci a vysokoskolaci, a mnozi (ne vsichni) z nich "neumi" cist (respektive, cist umeji ale nevi co ctou). Tento problem je vice a vice viditelny u poslednich generaci. Nebylo tomu az tak pred 15-20ti lety. Ja jsem se nikde nezminovala, ze jsem "teoreticka na cteni"jak se o tom zminujes.
Navic jsem odpovidala na prispevek ucitelky stredni skoly, ktera podotykala, ze deti nerozumi ctenemu textu. Nemyslela tim samozrjme tveho syna.
|
L+2 | •
|
(14.11.2006 18:14:48) Milado, muzes mi vysvetlit co si predstavujes pod pojmem "generalizace"? Generalizace pro mne znamena "zobecnovani" pokud myslis toto, tak mas pravdu. Co je na tom spatneho "zobecnovat", samozrejme, jelikoz jsem nemluvila o nikom konkretne, tak jsem zobecnovala. Obecne je znamo, ze deti mene rozumi ctenemu textu.... muj nazor je a) obvykle (obdecne) nikdo je to neuci b) obecne deti mene ctou .... Veda, nazyvajici se statistika obvykle hovori o prumeru (zobecnovani), tak uz to proste na svete chodi. Prave proto, si tyto "obecne" "prumerne" zavery nemusis vztahovat na sebe a tve deti.
|
L+2 | •
|
(14.11.2006 18:30:40) Mila Milado,
obavam se, ze jsi zcela nepochopila muj prispevek o "generalizaci" a tohoto pojmu. Cituji z Wikipedie: generalization (merging meanings), and individuation (cleaving. meanings). Vzhledem k tomu, ze se jedna o cizi slovo, tak to znamena anglicky to same jako cesky.
Ty pises, ze bych mela rici, ze "vetsina" no vidis, to ja jsem ale rici nechtela, protoze % nevim jestli je to vetsina, ci mensina. Jedine co vim, ze prumerne oproti minulym generacim deti ctou mene. To ale nemusim pokazde zduraznovat, jelikoz vyrazem "deti neumeji cist" jsem referovala k predeslemu prispevku.
|
Líza |
|
(14.11.2006 18:37:38) Tak si tady čtu vaši debatu, a dobře se bavím, ale k tomuhle nemůžu mlčet: "Vzhledem k tomu, ze se jedna o cizi slovo, tak to znamena anglicky to same jako cesky." Lído, teď jsi mě fakt pobavila. Například pregnantní je taky cizí slovo, že? Možná bych mohla zkusit používat pregnant anglicky tam, kde česky pregnantní... ;-)
|
|
Havvah, dvě děti | •
|
(15.11.2006 9:01:10) Trochu mi přijde, že se tu v diskuzi mohou prolínat dvě různé záležitosti. Jen pro ilustraci - můj desetiletý syn čte opravdu hodně, i knihy, které by možná mohl číst později, spektrum knih, které čte, je velmi široké, náročnější fantasy, májovky, česká klasika..Tomu co čte, určitě rozumí. Soudím tak z toho, že si o obsahu knih, které čteme společně, vyprávíme, že má chvíle, kdy je text tak napínavý, že se s knihou zavře a nechce vidět ani slyšet i několik hodin.Tento rok dělal přijímačky na osmileté gymnázium, kde byl i text s následným testem na porozumění (měl vybrat, co je pravdou a co ne) a výsledek byl špatný..Myslím si, že knihy jsou pro něho zábava, zatímco tenhle test byl něco jako "otrava", kdy prostě rychle vybral odpovědi, aby to už "měl za sebou". Takže je možné, že děti, které skutečně čtou, se ve škole projevují tak, že nerozumí čtenému..Syn naštěstí čte, moje devítiletá dcera miluje pouze obrázkovky, Čtyřlístek apod. Protože si vůbec neumím představit, že by nečetla, má "nařízenu" jednu kapitolku denně, možná to není pedagogické, ale já si opravdu neumím představit, že by vůbec nečetla, už jenom z toho důvodu, jak by asi měla omezenou slovní zásobu :-((
|
Havvah, dvě děti | •
|
(15.11.2006 19:24:55) ano, byl to tento typ testu, který nezvládl...naštěstí zabodoval v jiných částech přijímaček, k mému překvapení v matematické, zbytek češtiny byl taky OK, takže se podařilo.. Ale překvapilo mě to... Já myslím, že ke spoustě úkolů ve škole děti přistupují tak, že jsou předem v opozici nebo předem očekávají něco tak těžkého, že prostě občas něco vyplní vyloženě laxně, hlavně když se jedná o neznámou věc, kterou ještě nikdy neprováděly... viz třeba tenhle pravdivostní test.....
|
|
|
|
|
L+2 | •
|
(15.11.2006 11:20:43) Milado,
studii v rukavu mam, avsak nemam povoleno ji publikovat na internetu. Zadavatel studie by byl pravdepodobne prekvapen.
|
L+2 | •
|
(15.11.2006 14:02:05) Milado,nejak jsem si nevsimla, ze by to byla porovnavaci studie se stejnymi daty z minulosti. Proto nemohu nic takoveho komentovat.
|
L+2 | •
|
(15.11.2006 14:30:06) Milado, ja ti na to mohu jenom odpovedet, ze podobnych studii existuje docela dost. At komplexnich nebo mene complexnich. Z nekterych se da trend jenom odhadovat, nekde je i docela slusne meritelny. Avsak, ja nehodlam vubec nicim takovym operovat, ani neoperuji. A uz vubec ne po internetu a zadarmo. Ty jsi se ptala, ja jsem ti odpovedela.
Muj, jak ty nazyvas "generalizujici" nazor, byl muj osobni nazor nabyty zkusenostmi. Na svuj nazor snad mam pravo, to ty chces stale nejaka cisla.
|
L+2 | •
|
(15.11.2006 15:49:47) Milado, kazdy se necim zivime.
|
|
|
|
|
L+2 | •
|
(15.11.2006 14:24:26) Mozna, pouzitim tveho prikladu: Vyber, ktere tvrzeni je spravne:
Ve studii iHned, na kterou Milada napsala odkaz se rika:
a) V porovnani s minulosti, deti ctou vice b) V porovnani s minulosti, deti ctou mene c) Jestli deti ctou vice nebo mene v porovnani s minulosti nelze ze studie vycist.
|
|
|
|