30.11.2005 9:50:13 Gerberka
Moje zkušenosti se soukromou školkou
Ahoj Ajo + všichni diskutující,
článek se mi velice líbí a je to krásné číst o školce, která je takovým kouzelným domem nebo místem přesně pro děti.
Chtěla bych však napsat mou dosavadní zkušenost s výběrem té "nejvhodnější" školky (třeba to bude některé z vás zajímat): v místě mého bydliště se nacházely v roce 2003 dvě školky - jedna soukromá Montessorri (školné samozřejmě vyšší) a druhá státní, obě mám zhruba ve stejné vzdálenosti od domu. Neváhala jsem a přihlásila jsem syna do školky Montessorri (nabízeli individuální přístup, málo dětí apod.) Co já jsem si však musela vyslechnout od učitelek, to by snad vystačilo na román. Téměř vždy to začínalo slovy: "Víte, on je sice velice hodný, ale: (a nyní následovalo v různém pořadí podle momentální nálady učitelky) "není zvyklý na děti, děti ho spíše ruší a on je okřikuje, nezapojuje se do našich her, spíše si něco sám skládá, vůbec nic nejí, neumí se oblékat, neumí jezdit tramvají atakdále". No, byly to nervy. Já už jsem se kolikrát přistihla, když jsem si ho šla vyzvednout, jak si říkám: "Co zase bude? Co zase dneska neudělal a měl udělat?" Hlavně, že vždycky začínali tím: "No, je velice hodný, ale víte, ono ve třech letech by měl to nebo ono." Já jsem si vždycky říkala, co asi ty učitelky mohou říkat maminkám "zlobivých" nebo "normálnějších" dětí, protože každé dítě má přece jiný temperament.
Časem jsme zjistili, že největší slabinou bylo personální zajištění - ty učitelky neměly klasickou SPgŠ, nýbrž jenom nějaké kurzy, jedna byla povoláním vyučená prodavačka a druhá kuchařka. Takže: neměly profesionální přístup k dětem, dalo by se říci, že nevěděly, co s nimi dělat, jak je něco naučit, jak je motivovat. Prostě je jenom tak hlídaly, aby se jim nic nestalo. První rok to ještě šlo jakž takž, až v dubnu 2004 propustila ředitelka jednu učitelku a ta druhá táhla všecho včetně úklidu.
Ale druhý rok (tedy 2004/2005) to bylo daleko horší a stále jsme čekali, kdy školku zavřou. Ráno mi chodila otevírat jedna maminka se dvěma malými dětmi (protože my jsme chodili jako první v 6.45 hodin), která měla zároveň i uklízet, ale ředitelka neměla na její plat, takže tahle paní střídavě chodila uklízet a zase nechodila uklízet, ale otevírala mi naštěstí až do dubna 2005. Posléze mi chodily otevírat různé učitelky - jedna paní v důchodu apod., přičemž úklid zastávaly opět učitelky. Aby ředitelka co nejvíce ušetřila, tak na noc a na víkendy (již v pátek v 13 hodin) vypínala kompletně topení, takže ráno jsme tam syna nechávala oblečeného. Na začátku května 2005 ředitelka oznámila, že školku zavírá (kontrola z hygieny - nevyhovující hygienické podmínky, provlhlé zdi, nutná rekonstrukce objektu apod. - jednalo se o bývalý rodinný dům). Přitom v podmínkách nájemní smlouvy uzavřené s městem bylo, že nájemce (tj. školka) bude objekt udržovat a opravovat (ředitelka se na to samozřejmě vykašlala - proč by peníze rvala do cizího, že).
Ihned jsem si pro letošní školní rok zajistila přihlášku do oné státní školky (ještě mi syna naštěstí přijali), kam chodíme od letošního září.
Ale ještě perlička na závěr: vyvrcholením činnosti oné školky Montessorri bylo, že v polovině května 2005 došlo k odpojení objektu od dodávky elektřiny, protože ředitelka neplatila faktury a až do konce června (víceméně všichni jsme to už vydrželi) byla školka bez elektřiny a tudíž bez teplé vody!! - tuhle skutečnost jsme zjistili úplně náhodou, když ředitelka odjela na školku v přírodě a zaskakující učitelka se nás rodičů ptala (my jsme pochopitelně nic nevěděli), jestli nevíme, kdy zase půjde elektřina - no, a dům byl již odpojený.
Takže shrnutí soukromé školky: sice dobré zacházení (až na ty "stížnosti", celkem pěkná zahrada, i méně dětí, ale nevyřešené personální obsazení a činnost v objektu, který nesplňoval hygienické požadavky (to všechno jsme zjistili až následně). Ale říkám - všechno jsme to vydrželi až do úplného konce, protože synek tam byl zvyklý a nevěděli jsme, jak by zvládl přesun do jiného prostředí.
Nyní od září chodí do té státní školky a zatím spokojenost :-)) - všechno funguje jak má včetně učitelek :-)). Tak uvidíme. Když se na to ale někdy dívám zpětně, tak se divím, jak jsme to tam v té soukromé mohli přežít - hlavně ta zima a nevyřešené učitelky! K mojí spokojenosti stačí, že ráno je současná státní školka otevřena a je tam přítomna profesionální paní učitelka, které se dětem může věnovat. Veškeré další věci jako výtvarný kroužek, malování a krásná výzdoba beru jako nadstandard!
Takže takové jsou moje dosavadní zkušenosti - my jsme hlavně váhali (i přes ty problémy) s přesunem někam jinam, jak by to synek zvládl.
Tak ahoj, Irena - Afrikánka
Odpovědět