Re: mmm
Ne, nejde o záměrné ohlupování ani o snahu všechno srovnat do jedné lajny. Rozdíly v dětech podle rodinného zázemí samozřejmě budou vždy. jde o to, jestli je má prohlubovat i ten základní systém školství - tj. ten základ, který by měl být společný pro všechny, bezplatný, s cílem dát všem stejné šance do začátku. To co je nad to - tedy kroužky, mimoškolní vzdělávání, soukromé školy, učení se doma navíc - to si samozřejmě může dělat každý jak chce. Ale ten základ by neměl už předem stavět na tom, že např. třetinu učiva se děti mají naučit doma a nechávat to na rodině - protože pak vznikají nerovnosti, se kterýma ty děti nemůžou nic dělat. Systém by měl být postavený tak, aby se alespoň v tom veřejném základu mohly rozvíjet všechny děti podle svých schopností a ne podle peněženky rodičů.
Ono to totiž není tak úplně jen podle nadání. Výběrové třídy se skládají z dětí motivovaných rodičů, ne z těch nejnadanějších dětí. Spousta nadaných dětí se tam nedostane, protože to rodiče nezajímá nebo nejsou schopni je tam vozit. Spousta nenadaných se tam dostane, protože s nimi rodiče doma makají (tj. mají čas) nebo jim můžou zaplatit doučování.
Cílem by měl být takový systém, který by ve svém základu individuálně přistupoval ke každému - např. pokud chceš výběrové třídy, tak by se do nich rozřazovaly všechny děti, které přijdou k zápisu. nebo ještě mnohem lépe, na každé škole by fungovaly "rychlejší" a "pomalejší" skupinky podle věku a předmětů.
Nebo myslíš, že když je ČR třetí evr. zemí s nejsilnější závislostí výsledků dětí (ve standardizovaných testech) na socio-ekonomickém zázemí rodiny, že to znamená, že v čr je inteligence či nadání dětí (na rozdíl od jiných zemí) takhle výrazně rozdělena podle ekonomické situace rodin? Tj. že bohatší mají chytřejší děti, zatímco v jiných zemích to tak silně neplatí?
Odpovědět