Hujda | •
|
(14.3.2013 12:10:09) Syn se může příklady naučit drilem, ale u slovních úloh bude mít vždy potíže, protože ty jsou právě o té logice. Ty jednoduché časem zvládne díky těm mnoha zkušenostem s podobnou, ovšem jakmile se v nich změní slova, pořadí či tam budou schválně nadbytečné informace, bude ztracen (samozřejmě ne vždy, prostě to pro něj bude těžké). Právě že o schopnosti logického uvažování ani tak nevypovídají známky v M, ale ty soutěže typu Klokan, které jsou postavené jinak, než klasické úlohy a vyžadují právě tento druh myšlení (takže v nich může naprosto neočekávaně vyhrát i ten, kdo má jinak obvykle dvojky a trojky). Snaž se, ať umí násobilku jak když bičem mrská, ať ví, jak písemně násobit, dělit, sčítat a odčítat, zlomky zkuste nejdřív názorně (čokoláda, koláč, hodiny apod.), pak bude potřeba překonat desetinná čísla a bude v pohodě. Vysvětli mu, že nikdo nemůže umět všechno, ať se snaží dle svých možností, ale nevyžaduj, aby ty slovní úlohy zvládal sám, pokud na to nemá, tak to prostě nedá (ale musí se samozřejmě snažit).
|
Eiwa |
|
(14.3.2013 12:31:00) hezky napsáno, myslím si totéž. Matematické úlohy většinou nejsou těžké, pouze se musí správně roztřídit informace a vybrat správný pracovní postup.
|
|
Dari79 |
|
(14.3.2013 12:40:54) S tím souhlasím.
Já si myslím, že problém je právě v tom, že děti málo řeší slovní úlohy, takovou tu přirozenou logiku a matematika je hodně o počítání abstraktních čísel a písmen. Myslím alespoň v nižších ročnících základních škol. Pak sice kluk může mít písemky z matiky vždy za jedna, protože mu nedělá problém nadrtit postup a vzorečky, ale absolutně netuší, o čem je řeč (ne že by třeba fyzika se učila - aśpoň za našich let jinak, že...).
U nás to funguje tak, že když mají takový úkol (nebo nějaká ta matematická soutěž), tak si s tím ke klukovi sednu a rozeberu to s ním. Co je tam důležité, co která ta věta říká, na co se otázka ptá... Shrneme si co víme. Popřemýšlíme, jaké jsou tam logické souvislosti a pak "počítáme" - resp. kladu mu otázku jednu za druhou, vedu ho tím postupem, on je pak schopný na každou jednotlivě správně odpovědět, ale když si přečte zadání jako celek, hledí na to nechápavě... Většinou se to jinak ani nedá, protože rovnice o víc neznámých nebo matice ještě samozřejmě neberou, takže napsat do ofiko vzorečku to nejde... To je právě ten trénink logiky, logika je o tom, vidět souvislosti ve zdánlivých nesmyslech
|
Xantipa. |
|
(14.3.2013 12:48:03) Tak mně to právě přijde divný - syn i dcera logický myšlení mají, opravdu jo, tedy starší syn je v tomhle vůbec dobrý - a tak mě překvapilo to vymýšlení různých oklik. Vím, mělo mě to napadnout dřív - i na sčítání a odčítání, i na násobilku, jsem musela používat pro změnu kuličky na cvrnkání - ono to uměl, naučil se násobky, i počítat, ale pak mu nebyly jasný úlohy typu - Jarda má 3x více jablek než Tomáš, přičemž Tomáš jich má 6. Kolik jablek má Jarda? Je možné rozdělit všechna jablka mezi 3 osoby? Tak to on TEĎ vypočítá, ale v začátcích to nebyl schopen prostě pobrat. Tak jsme museli znázorňovat pomocí kuliček.
|
Ropucha + 2 |
|
(14.3.2013 13:00:25) Xantipo, kuličky na mě kdysi vzali rodiče také Podle mě je to fakt docela normální, nepovažuji se za úplného idiota, zvládla jsem s průměrným (spíš podprůměrným) úsilím gymnázium na průměrné výledky, ale ta názornost je u průměrných lidí prostě třeba. Děti, které to nepotřebují, jsou fakt nadané.
|
|
Kahlan+5 |
|
(14.3.2013 13:24:31) Xantipo,
ted jsem zmatena: zalozis diskusi s nazvem: muj 10lety syn nema logicke mysleni a v predchozim prispevku naopak napises, ze syn i dcera logicke mysleni urite maji? Tak jsme z toho nejak logicky zmatena
Vis ono ani to logicke mysleni neni vyhra, teda je, ale pro zakladni skolu by byl lepsi takovy ten prumer. Muj taktez desetilety syn ho ma logicke i matematicke a prostorove mysleni az prilis vyvinute, matematika je jeho laska, ale zase je linej na ten dril. Proste kdyz maji pocitat dokola nejake priklady, tak ho to ukrutne nebavi, protoze je to moc jednoduchy. Takze to odklada, odflakne, ma poruchu pozornosti, takze kdyz ho to nebavi, nesoustredi se na to, a pak dela chyby z nepozornosti. Slovni ulohy ho bavi vic, ale zase, kdyz se porad dokola opakuje stejny postup, nebavi ho to a kasle na to. Kdyz se v pate tride mimo osnovy ucili o pí, drzelo se ho nadseni snad dva tydny. proste porad potrebuje nove stimuly a vyzvy, nastesti ucitel je zlatej a snazi se, ale samozrejme nejde to delat porad.
Ja mam spis problem s dcerou, ktera je zjevne nadana prave na logicke priklady, rebusy, prostorove mysleni, ale proste se porad zasekava na tom jednoduchem scitani a odcitani. A ja proste nechapu, jak ji to muze nejit, kdyz ty slozitejsi veci vlastne chape dobre Takze tam asi zacneme s nejakym drilem, jinak fakt nevim...
|
. . |
|
(14.3.2013 13:34:04) Kahlan, když si přečteš tu větu o logickém myšlení syna a dcery celou, logicky přijdeš na to, že není syn jako syn ;-)
|
Kahlan+5 |
|
(14.3.2013 13:43:59) aha no ja buhviproc mam zafixovane, ze ma Xantipa jen jednoho syna
|
Kahlan+5 |
|
(14.3.2013 13:49:59) Prima, ja take
|
|
ronniev |
|
(14.3.2013 14:08:33) Xantipo, jak tě chápu. Synové jsou na matiku vysoce nadaní po tatínkovi a dcera je holt po mně - není vůbec hloupá, ale zdaleka jí to tak abstraktně nemyslí. Teď se připravuje na zkoušky na gympl a tatínek z ni roste
|
|
|
|
|
Xantipa. |
|
(14.3.2013 13:39:00) myslím tím dcera a starší syn logické myšlení mají. Ten, o kterém mluvím, je mladší syn.
|
|
alena | •
|
(14.3.2013 18:48:31) "ale samozrejme to tak nejde porad"...ten vyraz "samozrejme" vydesi. proc by neslo? proc musej byt vsichni v jedne lati? to se radsi oznaci dite jak "line na dril"(mmch k cemu mu bude schopnost naucit se bez odporu resit dokola uz vyresene moc nechapu) a je hruza, ze to kdekomu pripada v poradku. Kamaradky syn je priblizne o dva skolni roky v matematice napred a ucitelka to rozhodne i pri triceti detech zvlada (a to neni zadna alternativa).
|
Kahlan+5 |
|
(14.3.2013 20:27:37) Aleno, ja se asi spatne vyjadrila. Ucitel je opravdu uzasnej, ale proste tu latku je potreba i procvicovat, ne jet porad dopredu. Syn chodi do tridy, kde jsou pry vsichni sikovni, ale je tam par deti, ktere jsou v matice napred. Syn ma ADHD a opravdu to s nim neni jednoduche. Ucitel ho ma rad, syn ma rad jeho, dela fakt co muze, aby se syn nestihal nudit, jsem za nej fakt vdecna Loni mel nekoho jineho a to byla takova katastrofa, ze se tresu jeste ted, kdyz si vzpomenu. Syn je nadany jak na tu logiku, tak i jazyky, diky tomu spojeni skvele argumentuje, stoji si za svym, nenecha sebou manipulovat, proste na problem zadelano uz ve skolce. Z tech 5 trid mel stesti na 2 vyborne ucitele, tri zbyvajici roky byly utrpeni...
|
|
|
|
|
|
|