tisk-hlavicka

Většina lidí inkluzi plošně neodmítá...

28.3.2017 EDUin 68 názorů

...odpůrci ale převažují. Výsledky velkého výzkumu na téma postojů veřejnosti k tématu inkluze ve vzdělávání.

EDUin, s podporou Nadace Albatros a ve spolupráci s Josefem Šlerkou ze společnosti Socialbakers a Danielem Prokopem ze společnosti Median, připravili výzkum na téma postojů veřejnosti k tématu inkluze ve vzdělávání. Výsledkem je zejména zjištění vyhraněnosti v názorech na inkluzi a odhalení skrytých důvodů, jež respondenti zastávají. Součástí je doplnění postojů respondentů o detailní sociodemografickou charakteristiku.

Design výzkumu

Pracovní hypotéza předpokládala, že není známá vyhraněnost v postojích vůči inkluzi. Zároveň předpokládala, že důvody se od deklarovaných postojů liší a že zdaleka ne všichni, kdo deklarují odmítavý postoj k inkluzi, jsou absolutními odpůrci, jejichž postoj je neměnný. Stanovili jsme tyto výzkumné otázky:

  • V čem spočívají kořeny odmítavého postoje veřejnosti vůči inkluzi? Jaké jsou důvody v pozadí veřejně deklarovaných postojů a nakolik se důvody a deklarace shodují?
  • Jak významná je vyhraněnost odpůrců (příznivců) společného vzdělávání? Existuje skupina, kterou by bylo možné v jejích postojích ovlivnit? Jak je velká? Jak ji lze definovat?
  • Jaké kroky v další komunikaci o společném vzdělávání by mohly vést ke změně postojů takové části veřejnosti, aby došlo minimálně k vyvážení, v ideálním případě ke změně většinového postoje veřejnosti vůči společnému vzdělávání?

Abychom na tyto specifické otázky dokázali odpovědět, postupovali jsme následovně:

  • Byla provedena analýza sociálních sítí v souvislosti s tématem “inkluze” a identifikovány klíčové námitky a obavy odpůrců.
  • V rámci omnibusového průzkumu bylo na reprezentativním vzorku ověřeno, do jaké míry tyto identifikované námitky či obavy rezonují v rámci veřejného mínění. Dalším dotazováním a následnou analýzou byly dekonstruovány klíčové důvody v pozadí deklarovaných postojů.
  • Na základě výsledků jsme ohraničili skupinu (skupiny), kterou lze oslovit, jejíž postoje je možné ovlivnit a jež zároveň mohou mít vliv na přístup k inkluzi ve školách.

Zjištění z výzkumu

Z analýzy sociálních médií a následného kvantitativního prověření zjištěných nejfrekventovanějších postojů vyplynuly následující poznatky:

  • Ačkoliv se z obecných průzkumů ve smyslu “jak se stavíte k inkluzi” zdá, že drtivá část společnosti je vyhraněná a stojí proti společnému vzdělávání, detailně pojatý výzkum ukazuje, že situace tak jednoznačná není. Ačkoliv převažují vyhranění odpůrci nad vyhraněnými příznivci (v poměru cca 31,5 ku 14,5 %), skupina lidí, kteří za určitých podmínek inkluzi neodmítají je s převahou největší (více než 53 %).
  • Ukazuje se, že obraz, který poskytují sociální sítě, neodráží reálný stav veřejného mínění, protože na sociálních sítích se vyjadřují zejména vyhranění odpůrci.
  • V odlišnostech postojů k inkluzi nehrají příliš velkou roli pohlaví ani věk. Překvapením je vysoká vyhraněnost proti v segmentu lidí mezi 18 a 29 rokem života. Analýza poskytuje členění podle krajů, nicméně není reprezentativní.
  • Zásadní roli nehraje dosažené vzdělání.
  • S ohledem na politické preference lze sledovat patrné rozdíly (největší vyhraněnost u příznivců xenofobních stran, Miloše Zemana, konzervativní levice), nicméně u všech voličů je velmi silná vrstva spadající mezi oslovitelné.
  • Analýza potvrzuje zjištění CVVM, že nejmenší podporu má začlenění dětí s mentálním handicapem a romských dětí. Indiferentní označení “sociálně znevýhodněné děti” vzbuzuje nejmenší odpor.
  • Z faktorové analýzy vyplývají tři základní latentní obavy: inkluze není dobře připravená a zajištěná, obava z újmy žáků ve třídách (i těch začleněných) a obava z celkového poškození českého školství.
  • Nejvíce ve výzkumu veřejného mínění rezonují argumenty, které se týkají zajištění přechodu na společné vzdělávání přímo ve školách (špatné personální zajištění, chybějící asistenti, neschopnost učitelů zvládnout výuku, nedostatečný plán). O poznání menší význam mají argumenty, které jsou založeny na konsekvencích (odliv žáků a učitelů). Nejmenší podporu mají argumenty konspirační (inkluzi prosazují neziskovky, jde o podporu Romů na úkor ostatních), i přesto je ale sdílení konspirací relativně silné.
  • Výše uvedený trend v argumentaci platí také pro část respondentů, kteří se jeví jako oslovitelní a pro vyhraněné pro. Jinými slovy, i mezi příznivci inkluze jsou lidé, kteří vidí rizika.
  • Největší shoda panuje mezi respondenty na to, že inkluze není dobře připravená a zajištěná. Tuto obavu sdílejí z velké části i příznivci inkluze.
  • Latentní obavy se liší dle skupin začleňovaných dětí: u dětí s LMP panuje největší diverzita v postojích vzhledem k ovlivnění výuky ve třídách. U romských dětí a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je u odpůrců nejsilnější obava z celkového vlivu na české školství.
  • Podmínky, za kterých by většina souhlasila s inkluzí: malý počet dětí ve třídách (do 20), souhlas rodičů dítěte s handicapem a psychologa, přítomnost asistenta. Mezi vlivné podmínky patří i zvýšení platů učitelů a maximální počet 1 – 2 dětí na školu. V tomto pořadí sestupně hrají roli zejména pro oslovitelné.
  • Není překvapivé, že se postoje k inkluzi liší dle preferovaného mediálního zdroje. Je také vcelku předvídatelné, že čtenáři Blesku budou k tématu obecně nejméně tolerantní a ochota přistoupit na argumentaci bude malá. Zajímavý ale je postoj čtenářů Práva, kteří by pravděpodobně změnili postoj na základě pouhé lepší informovanosti o tom, co to společné vzdělávání žáků znamená.
  • Ačkoliv vyplývají mezi skupinami pro, proti a oslovitelní statisticky významné rozdíly v tom, jaká média sledují, z hlediska kampaně nehraje tento rozdíl podstatný vliv. Jinými slovy, v podstatě kterékoliv médium s větším dosahem může být účinným prostředníkem.
  • I v případě inkluze se ukazuje patrný vliv tzv. postfaktické éry (brexit, Trump): lidé, kteří nejméně důvěřují odborníkům, jsou nejvíce vyhranění proti.

Názory k článku (68 názorů)
Zajímavé withep 28.3.2017 9:59
*Re: Zajímavé Klára 28.3.2017 12:17
**Re: Zajímavé withep 28.3.2017 14:50
***Re: Zajímavé kreditka 28.3.2017 19:55
****Re: Zajímavé withep 28.3.2017 20:57
*****Re: Zajímavé withep 28.3.2017 21:42
*****Re: Zajímavé kreditka 29.3.2017 19:17
******Re: Zajímavé Jitka 29.3.2017 20:8
******Re: Zajímavé withep 29.3.2017 20:45
*****Re: Zajímavé x x 30.3.2017 8:19
******Re: Zajímavé withep 30.3.2017 17:38
*Re: Zajímavé x x 28.3.2017 12:24
**Re: Zajímavé kreditka 28.3.2017 12:35
***Re: Zajímavé x x 28.3.2017 12:36
***Re: Zajímavé withep 28.3.2017 15:8
****Re: Zajímavé kreditka 28.3.2017 16:44
*****Re: Zajímavé withep 28.3.2017 20:34
*****Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 8:17
**Re: Zajímavé withep 28.3.2017 15:0
***Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 8:16
****Re: Zajímavé withep 29.3.2017 9:28
**Re: Zajímavé Dana 29.3.2017 6:46
***Re: Zajímavé Jitka 29.3.2017 8:15
****Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 10:9
****Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 10:9
****Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 10:9
*****Re: Zajímavé Jitka 29.3.2017 12:18
******Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 20:14
******Re: Zajímavé Eržika. 29.3.2017 21:1
******Re: Zajímavé x x 30.3.2017 8:12
*******Re: Zajímavé Eržika. 30.3.2017 8:18
*Re: Zajímavé x x 28.3.2017 12:32
**Re: Zajímavé kreditka 28.3.2017 12:37
**Re: Zajímavé withep 28.3.2017 15:11
***Re: Zajímavé Jitka 28.3.2017 22:44
****Re: Zajímavé withep 29.3.2017 6:25
*****Re: Zajímavé x x 30.3.2017 8:1
*Re: Zajímavé Andrýsek + 2 28.3.2017 13:21
**Re: Zajímavé Jitka 28.3.2017 14:28
***Re: Zajímavé withep 28.3.2017 15:16
****Re: Zajímavé Jitka 28.3.2017 22:59
*****Re: Zajímavé withep 29.3.2017 5:47
******Re: Zajímavé Ridwen2 29.3.2017 11:19
******Re: Zajímavé Jitka 29.3.2017 20:12
*******Re: Zajímavé withep 29.3.2017 20:52
********Re: Zajímavé Jitka 29.3.2017 23:36
*********Re: Zajímavé withep 30.3.2017 7:46
**********Re: Zajímavé Tulka. 30.3.2017 9:4
**********Re: Zajímavé Filip Tesař 30.3.2017 9:56
********Re: Zajímavé kreditka 30.3.2017 19:45
********Re: Zajímavé kreditka 30.3.2017 19:45
***Re: Zajímavé kreditka 28.3.2017 16:42
*Re: Zajímavé susu. 31.3.2017 13:18
**Re: Zajímavé withep 1.4.2017 9:38
***Re: Zajímavé susu 2.4.2017 14:58
*Re: Zajímavé susu. 31.3.2017 13:18
*Re: Zajímavé Libby, ctyri deti,sedm vnoucat 2.4.2017 15:51
Inkluze není dobře připravena ani nastav... Vítr z hor 28.3.2017 14:32
*Re: Inkluze není dobře připravena ani ... withep 28.3.2017 15:17
Zapomnělo se Dana, tři dospělé děti 29.3.2017 11:39
*Re: Zapomnělo se Eržika. 29.3.2017 12:7
**Re: Zapomnělo se Jitka 29.3.2017 12:21
***Re: Zapomnělo se Eržika. 29.3.2017 20:22
**Re: Zapomnělo se Babsi+2 29.3.2017 22:50
***Re: Zapomnělo se Eržika. 30.3.2017 8:16
***Re: Zapomnělo se ruže červena 30.3.2017 10:15
**Re: Zapomnělo se susu. 31.3.2017 13:30
*Re: Zapomnělo se Eržika. 29.3.2017 20:27




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.