::Sovice, ono to zaniklo, ale psala jsem o chování žáků 8. a 9. třídy.
No a střetávají se tu různá práva. Jen tvrdím, že chování jednoho (2, 3 dětí) dokáže zahýbat s děním ve třídě tak, že se vzdělání výrazně zhoršuje pro dalších 10 nebo 20. Jedno z těch dětí zde mluví nonstop, včetně přestávek, je to únavné naprosto pro každého, bohužel je aktuálně na hranici propadání. Ovšem přihlášky dávali na 3 maturitní obory
. Někde třeba v obchodě by bylo to dítě skvělé - jak je komunikativní a tak, ale další 4 roky ve škole...předem lituju jeho i učitele.
Na druhou stranu, máme integrované školství. A prostě škola má problém (který se nějak vyvinul) a škola by měla včas najít řešení. ONi jsou odborníci, ne rodič. Ale měla by mít nástroje a prostředky na to.
O souboru opatření se dá diskutovat, ale nutné je, aby učitel mohl vyhodit dítě ze třídy pod dohled jiného pracovníka (1 třída na stupeň). Vedle toho bych asi akceptoval možnost vyloučení dítěte z výuky na pár dní. S povinností si to průběžně doplnit pod kázeňskou sankcí. Plus možnost uložit dítěti nějaké hodiny ve škole navíc (moderně pojatou "poškolu", jak vyučování, tak omezeně prospěšné činnosti). Škola musí mít nástroje, jak trestat. Možná by bylo dobré, kdyby škola měla možnost požádat školský úřad i o změnu ZŠ, kde žák plní povinné š.v.
Ale samozřejmě musí být i opačná strana, pomoc rodičům. V podstatě si myslím, že PPP by měly vyšetřovat přímo ve školách, které by objížděly. A sloužily by i jako školní psychologové. Jednak potřebuje PP vidět dítě v realitě, jednak jsou tu případy, kdy rodiče do PPP dítě nevezmou. Dál je třeba aby školy komunikovaly s PPP nakrátko, neformálně.
Od potřeby PO3? by mohla být ale i případová výchovná konference, kde by se sepisovala výchovná dohoda mezi školou (vedení, třídní, asistent, zainteresovaný učitel), rodičem, žákem pod dohledem psychologa z PPP. V případě nedohody mezi školou, PPP a rodičem by v dalším kole byl pozván OSPOD. (OSPOD by měl mít doplněno v definici činností i ochranu opraávněných zájmů jiných, zvláště dětí vzhledem k chování dítěte.) Rodičovská neúčast by měla být sankcionována jako u jiných předvolání (napomenutí, pokuta, předvedení).
Ta by se konala aspoň na začátku a na konci roku...
Jinak všechno musí být nastaveno tak, aby spolupráce byla možná a pokyny a dohody srozumitelné pro celé spektrum rodičů, od profesora po analfabetickou uklizečku a cizince.
MŠMT by mělo vytvořit granty na výzkumně-realizační úkoly připravy případových studií, jak jednat v různých typech "mimořádností" ve školách a zajistit i akreditovaný výcvik v těchto úlohách.
Jinak by podle mne pomohlo i to, pokud by existovala možnost náhradního trestu vězení za nezaplacení správního trestu - pokuty. Mají to třeba i v SRN. Myslím, že až 3 týdny za jednotlivou pokutu a až 6 týdnů za více pokut v jednom řízení. I kvůli vymahatelnosti věcí nařízených OSPODem.
Jenže my tu žijeme způsobem, že prostě naše zákony jsou často zastaralé, obecné a nepřesné. A bez důsledků. Na druhou stranu tvoří docela slušně logicky ucelené celky. (Mohlo by být mnohem hůř.) To platí i o ŠkZak, kde ZŠ prakticky nemají žádné páky na rodiče a děti, pokud se překročí mez běžného života a standardní komunikace...