Pracovní sešity na ZŠ - pár otázek k zamyšlení
Navazuji na předchozí téma o pracovních sešitech. Nevadí mi poslat do školy peníze (platíme a dostáváme PS už v červnu, nebolí to tolik jako v září), nevadí mi, že je dítě nosí v aktovce - jsou lehčí než učebnice v pevné vazbě, které si můžou nechávat ve škole. Za to jsem ráda, i za některá zajímavá, nápaditá cvičení.
Vadí mi, že na konci šk. roku je v nich nevyplněná třetina až půlka stránek. Dítě není flákač a ve škole chybělo za celý šk. rok asi 20 hodin. Máte to taky tak?
Dále mi vadí, že se v nich dětem často zbytečně předžvýkává - třeba v matice 4. ročník - bylo zadání slovní úlohy, sestaven příklad k ní a byla i vytištěná odpověď. Dítě akorát mechanicky vypočítalo příklad a výsledek zapsalo do barevného políčka v odpovědi. Byl to domácí úkol hotový za pár vteřin. Já chápu, že je spousta dětí s poruchou učení, které toto uvítají, ale dítko je na normální základce ve třídě bystrých dětí (SPU jsou možná 3-4). Kde je prostor pro vlastní řešení, rozvoj logického myšlení?
Pak by mě zajímalo, jestli na trhu nejsou kvalitní učebnice a PS na angličtinu ZŠ vytvořené českými autory/kami za cenu obvyklou - na naší škole je cena za učebnici a PS na AJ (Oxford ) skoro stejná jako za PS na všechny ostatní předměty dohromady.
Nakonec mě dostal nově přinesený PS pro 5. třídu - opět z matiky (Počtářské chvilky, Nová škola). Není tam sice nic předžvýkáno, ale náročnost většiny příkladů odpovídá třetí třídě. Opravdu je potřeba v páté třídě opakovat příklady typu 8:4 nebo 12 + 6*3 (je to tedy součást řetězce, ale stejně)? Malou násobilku uměli na konci druhé a opakovali půlku třetí třídy. Vyhovuje vám obsah a úroveň PS anebo to neřešíte?
Odpovědět