Máme zamčenou školu.
Během dne se chodí do školy přes vrátnici, kde mají službu uklízečky. Ty buď dojdou pro dítě do třídy, doprovodí ho do šatny a pak předají rodičům, nebo naopak dovedou návštěvu až na místo (většinou do ředitelny). Ve vrátnici jsou vždy minimálně dvě. Také se využívají jako dohled ve třídě, když se třeba poraní dítě, tak po dobu ošetření aby ostatní děti nezůstaly bez dohledu (při hodině, o přestávkách je v dosahu dozor). Jo a děti nepředají nikomu neznámému, pokud člověka neznají, ověřují si jeho totožnost přes občanku.
Od půl dvanácté se u hlavního vchodu drží dozor, stejně tak je dozor u jídelny, kam je ještě jeden vchod, kudy chodí na oběd cizí strávníci. Prvňáky předávají dozorující učitelé osobně, proto jsou v tu dobu u vchodu dozory dva, jeden hlídá spíš ty děti, co jdou do jídelny a z jídelny, aby se chovaly normálně (a nestěhovaly třeba šatnové skříňky, nelezly po nich, neotvírali cizí skříňky prostě tak, že je vymlátí...což se bohužel vše děje...v době mého dozoru odcházejí deváťáci na tělocvik a učitel přichází až se zazvoněním, takže těch 10 minut se fakt nenudím), druhý člověk je tam hlavně jako ten vrátný, co osobně otvírá každému odcházejícímu prvňákovi. Starší děti už odcházejí samy, pokud nejdou do družiny, kde jsou pravidla pro vyzvedávání stejná pro všechny....takže buď má dítě napsáno, že odchází samo, nebo jsou jasně uvedené osoby, které smí dítě vyzvednout a u těch méně známých se skutečně žádá i potvrzení přes občanku.
Takže na dozorech stráví každý učitel několik hodin týdně, i když smysl tohoto "hlídání" je dost diskutabilní. Já nejsem žádné tintítko, přesto kolem mě profrčel chlap, že prý je bývalý školník a každý ho tu zná a jde za ředitelkou a mě vůbec nepustil ke slovu a prostě šel....měla jsem jen dvě možnosti, buď jít s ním a pak nedržet dozor, což je průšvih, nebo držet dozor u vchodu, ale nechat ho jít samotného, což je zase průšvih. No a nebo člověk řeší nějaký problém (třeba hledá prvňákovi čepici, protože rodič nesmí a škola zase nesmí zadržovat cizí věci) a mezitím mu projde kdokoliv...Nehledě na to, že rozlišit deváťáka od vyzvedávající osoby je často naprosto nemožné
.
Ale bohužel, zatímco je úplně jedno, co a jak člověk dělá v hodinách, tak stačí nebýt na dozoru včas a je z toho hrubé porušení pracovní kázně. Být včas znamená být tam se zvoněním, což znamená ukončit hodinu o několik minut dříve, v případě malých dětí klidně i o 15 minut, zejména když má člověk třeba výtvarku a je toho víc na uklízení
. A samozřejmě, že tyhle předměty má člověk v ty poslední hodiny.
Jinak kromě těchto zamčených a hlídaných vchodů má škola ještě únikové východy, které zamčené nejsou, zvenku se otevřít nedají, ale zevnitř velmi snadno...na což děti hodně brzy přijdou, takže dozor o přestávce má také pořád co hlídat.
U nás dozorem a děláním vrátného tráví každý učitel cca 4,5 hodiny týdně, pokud nemusí zaskakovat ještě za chybějícího kolegu. Dost na to, že ten smysl téhle "práce" je tak pofidérní.