25.1.2014 7:09:40 Etea
Re: Maturanti nezvládají češtinu
Je to smutné. Nemyslím si, že je to tím, že maturanti nečtou. Jsem si jistá, že čtou poměrně dost, ale to co čtou, jsou zdroje odpovídající kvalitě jejich písemného projevu. Kolik znáte např. běžných internetových stránek, kde nenajdete gramatické a stylistické chyby? Stačí otevřít např. Novinky, někdy mám velký problém pochopit nadpis, gramatika je často alarmující a o stylistice raději pomlčím.
Na druhou stranu si nemyslím, že by studenti nezbytně museli číst např. romány Huga nebo Flauberta, abychom je mohli zařadit do kategorie "čtoucí děti". Upřímně řečeno, řada klasických děl je z dnešního pohledu silně stylisticky vyčpělá, nesnesitelně opisná a tím pro mladé čtenáře značně nudná, ačkoliv sám příběh je zajímavý i ze současného pohledu. Jsem velká zastánkyně "překládání" klasických děl do současného jazyka a snesitelného stylu.
To otevírá otázku, jakým způsobem se u nás vyučuje literatura. Podle mě je to katastrofa a zabiják zájmu o literaturu. Bazírování na telef. seznamech jmen autorů spadajících do určitého období a vyjmenovávání děl, která napsali, to je přece strašné. Kolik z češtinářů umí opravdu nadchnout? Proč se učíme o literatuře a neučíme se literaturu? Proč se výuka literatury neumí přizpůsobit zájmům a potřebám dnešních studentů? Odpověď na tuto otázku by neměla znít, že studenty nebaví číst, resp. že nečtou, protože to přece není pravda. ;-)
Odpovědět