susu | •
|
(25.8.2011 8:29:39) Napadlo mě to samé, že na začátku někde musel být důvod, proč tu nálepku dostal. A pak už se to veze. Myslet si, že se sklon k lajdáctví vytratí, když to dítku nikdy neřekneme, je podle mě dost naivní.
|
x x |
|
(25.8.2011 8:35:26) Asi tak nějak. To jsou pak typy děcek, které si myslí, že všichni učitelé jsou blbí (není potřeba si jich vážit), protože nechápou jeho jedinečnou a indivuduální osobnost. Prostě když je někdo od přírody blbej, tak nemůže mít jedničky a pochybuju, že ho rodiče doma pochválí za to, že krásně serfuje na Facebooku nebo hraje počítačové hry, když se školy od druhé třídy tahá špatné známky a poznámky. Tak ještě za ten fotbal, pokud za něco stojí by ho mohli (měli) chválit. Jinak nevím jak kdo, ale mě vždycky taková kritika vyburcovala k větším výkonům, abych jim všem ukázala, že nemají pravdu.
|
x x |
|
(25.8.2011 8:38:58) Myslím, že pro takového kluka by bylo ideální jít se někam vyučit a dělat rukama, to je taky potřeba a třeba je kluk manuálně zručný, dobře se uchytí a rodiče na něj pak budou hrdí, i když zrovna nebude nějaký docent. To jen pro pořádek. Ale jinak učitele docela chápou, musí být spravedliví a když prostě někdo je na čtyřky, tak mu nemůžou dávat dvojky, aby neutrpěla jeho osobnost.
|
|
Runo |
|
(25.8.2011 8:48:13) Myslím, že v tom článku nejde vůbec o jedničky a o kritiku. Jde tam o zbytečný ponižování děti, který začíná v dětství, ať už rodiči či učiteli, a jehož následkem je právě v článku popsaný případ.
Samozřejmě, že nemůže mít každý jedničky, ale na druhou stranu, český (a nejen ten) školský systém v dětech prostě ubíjí touhu po vzdělání.
A samozřejmě, že je třeba děti s lehkomyslným sklonem k plnění povinností k tomu plnění nějak přitáhnout, ale rozhodně se to nikomu nepovede pomocí vysmívání, ponižování a psychického teroru.
|
susu | •
|
(25.8.2011 8:51:04) Jenže mezi ponižováním a konstatováním, že je někdo lajdák, je dost rozdíl. To první není správné, to druhé je podle mě naprosto normální.
|
Runo |
|
(25.8.2011 8:57:16) susu, říct někomu, že je lajdák, je nálepka. Říct někomu, ten úkol z matematiky jsi udělal špatně, protože ve třetím řádku jsi špatně sečetl první dvě čísla a pak se to táhlo příkladem dál je oprávěnná kritika.
Pokud někomu řekneš, že je lajdák nasereš ho. Pokud někomu řekneš, ten úkol máš špatně, schválně, jestli najdeš chybu a povede se ti to napodruhý, tak ho můžeš motivovat.
Co je to lajdák? Ten kdo zapomíná úkoly? Nebo kdo je má špatně vypočítaný? Nebo komu plesniví svačina ve školní tašce? A proč má tyhle problémy?
Lajdák nic neznamená, lajdák je nálepka. Blbá, pže lepí jak sviňa a špatně se odstraňuje.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:02:05) Označit lajdáka za lajdáka, protože lajdák je, není nálepka, ale konstatování faktu.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 14:57:09) učitelka nemusí s jistotou poznat, že se na to dítě vybodlo.Třeba se připravovalo, ale i tak to bylo nad jeho síli. Potom přeci o lajdáctví nejde, i když ho za to může špatný pedagog považovat.
|
|
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:02:39) Oprávněná ne oprávněnná....
Mmch všeobecně se tu moc neumí kritizovat, místo aby byl zkritizován výkon, kritizuje se člověk, to je samozřejmě nesmyslná činnost. Správně máš zkritizovat činnost, a osobu člověka do toho nezatahovat.
A pak jsou Češi už dopředu napružený na jakoukoliv kritiku, protože celej život je kritizována jejich osoba místo výkonů. A tak špatně přijímají kritiku v práci, markantní je to třeba u zahraničních firem, kde z mateřské firmy jsou všichni zvyklí, že se výkony oddělení hodnotěj - výkony!!!, nicméně v Čechcáh to skoro vždycky sklouzne právě do kritiky osob.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:06:27) Runo proč odděluješ osobu od výkonu? Osoba dělá špatný nebo dobrý výkon. To je fakt padlé na hlavu, nezlob se na mě.
|
Bumbi&05,08,10 |
|
(26.8.2011 7:34:34) žabátko, runa to dělá moc dobře - i dobrá osoba může odvést špatný výkon, přesto to z ní nedělá špatnou osobu.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 14:57:49) přesně tak, přesto to z něj nedělá lajdáka..
|
|
|
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:07:02) "Správně máš zkritizovat činnost, a osobu člověka do toho nezatahovat"
To je mi teorie. To ten někdo není normální, aby pokud je kritizováno 100% jeho výkonů( v extrémním případě jako příklad), si to neuvědomil? Myslíš že někdo takový bude happy, protože jeho přece nikdo nekritizuje?
|
x x |
|
(25.8.2011 9:11:38)
Jinak ten kluk z článku mi přijde jako typický lajdák. Myslím, že učitel, který má ve tříde 25 děcek, z toho 2 potížisty, prostě nemůže mít tolik času, aby ty jeho problémečky řešil. Jak jako? Kluk se neučí, chronicky, tak prostě je to lajdák. Kdyby se kluk naučil a začal nosit jedničky a trošku přemýšlet nad chování, myslím že by učitel přehodnotil názor. Nepřijde mi, že by většina učitelů byla zaujatá jen pro svoje potěšení. Je tak jednoduché se smířit s tím, že mě mají všichni za lajdáka a ukazovat prstem na všechny, jak jsou nepsravedliví, místo aby hnul zadkem a začal něco dělat. Takové pózy ublíženosti jsou pro některé mladé dosti typické. Všichni jsou ti špatní jen já jsem chudáček co si na mě všichni zasedli. Blbost.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:14:03) Je těžké přimět někoho aby svůj názor přehodnotil, ale právě ve škole kde se známuje, by to jít mělo. Protože pokud jsou ty písemky najednou na jedničku, tak prostě jsou na jedničku.
|
|
Petra | •
|
(25.8.2011 21:02:01) Já jen doufám, že nejsi učitelka.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 14:58:50) to jsme dvě
|
svathina |
|
(28.8.2011 10:01:30) ..tak to jsme tři..
|
|
|
|
Araneus, matka učitelka na 2. st. ZŠ | •
|
(27.8.2011 14:34:50) Ráda bych přidala svůj názor. V diskusi si oponují dva tábory - jeden říká: můžou za to učitelé, druhý říká: nemůžou za to učitelé. Podle mne je tu ještě jedna velice důležitá proměnná a to RODIČE. Učitelka může být sebevýbornější a látka může být podaná sebeatraktivněji, ale pokud dítě doma vidí, že rodiče o školu nejeví zájem, případně se vyjadřují ve smyslu, že učitelka je kráva, tak je škola asi těžko bude zajímat. Nepopírám, že špatný učitel může dítě během krátké doby svým jednáním psychicky zlomit a umístit na chvost třídy (můj případ - na základce jedničkářka bez problémů, na gymplu nešťastná sestava spolužáků a blbá třídní = outsider 8 LET na gymplu a nalomená psychika na dalších x let). Nicméně v diskusi se často propírá selektivně jen role učitele. Nezapomínejme proto i na tu velice významnou roli rodičů při diskutování viny či neviny učitelů - velice těsně to spolu souvisí.
|
Siddhártha |
|
(27.8.2011 21:01:58) Araneus, já myslím, že se tu právě zminuje i role rodiče. A upozornuje se tu na to, že Žabátko a susu jsou dost drsní rodiče :-(
Role učitele já ale více vidět,plus je to profesionál, nebo by aspon měl být. Taky jsem si zažila svý a kdybych měla štěstí na učitele profíky...Ale poměr by 10:1 hrůza:profesionál :-(
Od učitele jako profíka očekávám to, že právě pro to dítě může být záchranou.
|
|
|
|
|
Limai |
|
(25.8.2011 9:23:30) Runo prosím tě,jaký výkon?Kdyžje někdo blbej,je prostě blbej a nezáleží na tom,jestli se kritizuje výkon,nebo osoba.On ten výkon s tou osobností totiž leckdy souvisí.Když se nějakej magor hnusně chová k dítěti,tak mu budu chudáčkovi pochlebovat,jak je to jeho jednání nevhodné a že se mi nelíbí a že by stačilo změnit přístup?A co mu to asi tak dá,prosím tě,když je to v něm,v jeho osobnosti,když prostě zastává názor že dítě je potřeba seřezat,protože rozlilo čaj a protože je třeba ho řezat kvůli všemu co udělá,a vůbec,nejlépe ho dát do děcáku,nebo zabít.Nebo když někdo něco udělá,protože je pomstychtivej hajzl,kterej se cítí ublíženej a má pocit že jsou na něj chudáčci lidi zlí a nikdo ho nechápe,tak udělá někomu něco hnusnýho,často i lidem,kteří v tom nijak zainteresovaní nejsou.Takovýho člověka budeme nazývat jak?Chudáčkem který jenom dostal nálepku"pomsytchtivý hajzl?"A za jehož chování nemůže on sám,ale jeho okolí?To je fakt řešení!
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:30:12) Limail, pohužel tvůj příspěvek vůbec nechápu a netuším, co má společnýho s tématem hodnocení dětí ve školským systému:-( Můžeš to nějak rozvýst?
|
Limai |
|
(25.8.2011 9:59:41) Runo,ale ono se přece nejedná o nálepkování dětí pouze ve školském systému,ne?Nálepky se dávají bez ohledu na systém,ano,autor článku zde použil zrovna tento příklad školního dítěte,ovšem stejně tak mohl použít stovky jiných,které by žádnou souvislost se školou mít vůbec nemusely,a přesto by se daly označit jako "nálepkování".A chci tím říct,že chování určitého člověka má souvislost s jeho charakterovými vlastnostmi,a nevidím důvod,proč dělat z někoho nepochopené nebožátko tam,kde je evidentní,že onen člověk(je jedno,zda se jedná o dítě nebo dospělého) má tu či onu špatnou charakterovou vlastnost,která se určitým způsobem podepisuje na nějakém...jak ty nazýváš.... výkonu.....Prostě když je někdo línej,je línej a způsob kritiky na tu lenost rozhodně nemá vliv.Když je někdo lajdák,je lajdák.Když je někdo sobeckej,je sobeckej.Jeho sobectví rozhodně nezmění tvoje stokrát konstruktivní kritika jeho chování.
|
Runo |
|
(25.8.2011 10:05:18) Limai, přečti si prosím příspěvek Hedy pod sebou. Ano, CHOVÁNÍ někoho může být v určitou chvíli sobecké, nezodpovědné, milé, praštěné, arogantní, agresivní, empatické, nicméně to neznamená, že ten člověk je takový 24/7. Nicméně pokud někoho vytrvale označuješ od raného mládí za sobce, tak ano, sobce z něj tou nálepkou uděláš. A on se pak jako sobec začne chovat 24/7.
Ale nikdo se jako dokonalý sobec nerodí.
|
Limai |
|
(25.8.2011 12:27:26) No,sobcem se nikdo nerodí,nikdo se nerodí ani feťákem,a tvrdit,že o mě někdo říkal,že jsem feťačka,ačkoli jsem v té době nefetovala,a tak jsem si začala píchat pervitin a hulit trávu,abych všem ukázala,že mají pravdu,když mě takto nálepkují,je názor tak pitomý,že pitomější už být nemůže.Stejně jako feťák se nestane narkomanem proto,že tak byl někým kdysi neprávem označován,nestane se sobcem ani sobec jen proto,že dostával takovou nálepku.
|
Runo |
|
(25.8.2011 12:31:07) Limai, obávám se, žes podstatu nepochopila. Asi to neumím dobře vysvětlit.:-(
|
|
|
|
|
|
|
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:03:25) Pokud dítko jeden úkol vypracuje prcizně a jiný ne, tak v ten moment lajdalo. Pokud s něčím takovým se potkáváš celý rok nebo několik, tak ano, tuto situaci vystihuje termín lajdák, na nic si nehrajme.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:06:38)
|
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:08:35) susu, ale to je přesně to, co je špatně. Ty nemáš dítě nálepkovat "lajdák" a používat podobně emotivně zabarvený výrazy, ty máš prostě jako učitelka ohodnotit výkon. Tj tenhle úkol se povedl tenhle ne, tenhle je na 3-, tenhle na 1. Proč dítě některý úkoly dělá výrazně hůř než jiný by pak bylo na delší rozbor - třeba nepochopilo zlomky? Nebo se zaseklo na počítání s přechodem přes 10? Nebo nosí špatný úkoly vždycky po víkendu, protože ho rodiče strávili hádkama?
Jenomže na takovýhle rozbory není ve škole čas, peníze a chuť a jednodušší je říct, že dítě lajdačí.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:11:22) Já nemluvím o různých úkolech ,ale o úkolech v principu stejných. Jednou sčítání za jedna,, jednou stejné sčítání za čtyři.
|
Barča 2 kluci | •
|
(25.8.2011 14:41:05) Susu, máš děti? Opravdu nikdy nemají výkyvy v chování či ve vypracovávání úkolů? Já tedy měla štěstí, že můj ml.syn (ADHD, hyper., pravo-levo nevyhraněný) měl štěstí na paní učetelky, které ho chválily i za 3 z diktátu (naštěstí jich bylo málo) a pak my dvě jsme si řekly na rovinu jak postupovat, jak se dál chovat apod. protože můj syn (a to i podle p.uč.) byl jeden den "božský" a druhý "na zabití". No holt neporodila jsem robota ani génia ve všech směrech jak tu máte některé přispěvatelky doma.
|
susu | •
|
(26.8.2011 7:05:30) Jo, mám dceru. Právě, že výkyvy má, beru to jako lajdání, prostě se jí nechtělo, tak to odflinkla. Těžko s tím můžu něco dělat kromě domlouvání, ale nemíním to omlouvát.
|
Bumbi&05,08,10 |
|
(26.8.2011 7:38:56) ty jo, susu. A co když je někdy unavená? Má hlad? Má před sebou nějkou akci? Má přece právo nesoustředit se 100%, ne? To není o lajdáctví, ale o tom naučit se soustředit, podat výkon a pak zvolnit, třeba. Nikdo ani v práci nepodává celodenně 100% výkony - teda alespoň já jsem na někoho takového nenarazila. Každý máme poklesy výkonnosti a práci tomu přizpůsobujeme. Proč by to děti měly mít jinak?
|
susu | •
|
(26.8.2011 7:44:42) Ale jo, pokud by místo jedničky donesla dvojku, řekla bych si slabší den. Pokud donese čtverku a půlku příkladů vůbec nemá udělanou, páč se dívala z okna místo počítání, tak to fakt neuznávám.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:02:15) to po dítěti chceš tedy moc.
|
|
Siddhártha |
|
(26.8.2011 16:50:24) Susu, i malé dítě může mít smutky, dny bez nálady, které pak způsobují výkyvy ve výkonu a prostě má taky svůj vnitřní svět a něco řeší (tedy klidně půlku doby na vypracování prokouká z okna). Ty jsi robot, který vždy jede na 100%? Třeba už jsou děti unavené, jak je pořád dáváš do zápřahu, žádné omyly, jen aby si něco nevyslechly... Nechtěla bych být Tvoje dítě.
|
|
|
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 8:06:04) To já taky neomlouvám, jen volím slova a snažím se s ním rozebrat, proč. Ono totiž i dítě může mít "den blbec" nebo ty ho nikdy neměla? Postavil si tě někdo po takovém hloupém dni a řekl ti, že jsi lajdák? Za ta léta co kluci (hlavně ten starší) chodí do školy, tak opravdu jsem nezažila, že by nějaký kluk dělal hysterické scény kvůli dvojce, či horší známce z důvodu, že zase bude doma kázání jak může udělat tak hloupou chybu, že tahle tedy né, lajdák z ní přece nebude apod., jen u holek. Pokud je opravdu někdo hloupý, tak je hloupý za to nemůže není to lajdák. Pokud si ještě takové dítě myslí, že je "hvězda" a že mu všichni křivdí a ubližují, tak je to jen a jen výchovou, protože ho někdo v tom utvrzuje - samozřejmě rodič. Máme něco podobného v rodině, dítě samozřejmě geniální, to není jeho vinou, že má na vysvědčení čtverku a trojky, jsou na něj hrdí, že neudělalo maturitu - no to je sprostá učitelka (doslovně : Jak si to mohla dovolit, stejně je to její vizitka, že neumí učit), že neudělalo přijímačky na VŠ - no tak půjde na jakou-koliv VŠ, kde prostě nejsou takové nároky.
|
susu | •
|
(26.8.2011 8:21:50) "To já taky neomlouvám, jen volím slova a snažím se s ním rozebrat, proč. Ono totiž i dítě může mít "den blbec" nebo ty ho nikdy neměla? Postavil si tě někdo po takovém hloupém dni a řekl ti, že jsi lajdák?"
Jistěže ano. Měla jsem den blbec i závěrečné kázání, měli pravdu, den blbec neomlouvá.
"Za ta léta co kluci (hlavně ten starší) chodí do školy, tak opravdu jsem nezažila, že by nějaký kluk dělal hysterické scény kvůli dvojce, či horší známce z důvodu, že zase bude doma kázání jak může udělat tak hloupou chybu, že tahle tedy né, lajdák z ní přece nebude apod., jen u holek."
Holkám na prospěchu asi víc záleží. Ne všem, ale moje kamošky, co mají kluka i holku to zmiňují často. Nevím, proč je to tak.
"Pokud je opravdu někdo hloupý, tak je hloupý za to nemůže není to lajdák. Pokud si ještě takové dítě myslí, že je "hvězda" a že mu všichni křivdí a ubližují, tak je to jen a jen výchovou, protože ho někdo v tom utvrzuje - samozřejmě rodič. Máme něco podobného v rodině, dítě samozřejmě geniální, to není jeho vinou, že má na vysvědčení čtverku a trojky, jsou na něj hrdí, že neudělalo maturitu - no to je sprostá učitelka (doslovně : Jak si to mohla dovolit, stejně je to její vizitka, že neumí učit), že neudělalo přijímačky na VŠ - no tak půjde na jakou-koliv VŠ, kde prostě nejsou takové nároky. "
Víš, jak to tady čtu, tak z toho mám dost podobný pocit, naše děti za to nemůžou, to učitelka jim dala nálepku, je sprostá, podporuje šikanu,nevěnuje se jim, ponižuje je, nemá ten správný přístup, nesnaží se je pochopit a vyjít vstříc,.... Aby bylo jasno, nepopírám, že existují i "opravdu blbé úči", jen se mi nelíbí současný trend, že chyba je vždy na straně učitele, naše děti jsou geniální, osobnosti, neobvyklé, a mají na všechno právo.
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 9:42:34) Musím se smát názoru, že holkám víc záleží na prospěchu, ono to tak není, to jen nekritický rodič si nechce připustit, že by holka mohla mít něco jiného než samé jedničky. Kluk přece může být blbej a lajdák je to přece kluk. Tyhle hysterické holčičky stresují právě jejich "uvědomělé" matky, které je za nějaký poklesek hned staví do role lajdáků. Opravdu by ti pusa upadla, kdyby jsi se zeptala co se stalo, že se to nepovedlo? Ty fakt víš, že když nevypočítala příklad, že to bylo z důvodu koukání z okna (musím se přiznat, že tohle se mi ještě nestalo). A jsme u toho nálepkování: holčička - vzorná, poslušná vždy nažehlená v růžovém; kluk - lajdák nesnažící se, nezáležícímu na prospěchu.
|
susu | •
|
(26.8.2011 10:12:28) "Musím se smát názoru, že holkám víc záleží na prospěchu, ono to tak není,"
No, nakolik si pamatuju rozhovary se spolužačkami, tak dobrý prospěch chtěly mít ony samy. Neptej se me, proč, ale jo, holky ten prospěch často chtějí, i když rozhodně netvrdím, že úplně všechny.
"to jen nekritický rodič si nechce připustit, že by holka mohla mít něco jiného než samé jedničky."
Hmm, tak nevím, už jsme psala, že u nás ve třídě byly samo i trojkařky a čtverkařky, takže je to normální. Ale i těm to vadilo, že se jim to nedaří, jejich rodiče už mohli být zvyklí.
"Kluk přece může být blbej a lajdák je to přece kluk."
To je blbost, měli jsme i jedničkáře kluka. A ani kluků nejedničkářům jejich lajdáctví nikdo jen tak neschvaloval, jako že jsou to kluci, to spíš oni sami to neřešili.
" Tyhle hysterické holčičky stresují právě jejich "uvědomělé" matky, které je za nějaký poklesek hned staví do role lajdáků. Opravdu by ti pusa upadla, kdyby jsi se zeptala co se stalo, že se to nepovedlo?"
Ale to víš , že se ptám. Odpověď je, že neví.
"Ty fakt víš, že když nevypočítala příklad, že to bylo z důvodu koukání z okna (musím se přiznat, že tohle se mi ještě nestalo)."
Vidíš, u nás je to naprosto běžná situace. Vím, jak píše úkoly.
"A jsme u toho nálepkování: holčička - vzorná, poslušná vždy nažehlená v růžovém; kluk - lajdák nesnažící se, nezáležícímu na prospěchu. "
Máš pocit, že tady někde něco takového tvrdím?
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 18:47:39) Né, to bych si nedovolila tvrdit, že to máš takhle. Já jen prostě mám jiný pohled. St. syn byl jedničkář i na gymplu a řešil prospěch, až bohužel nám jeden kantor ukázal, že oblíbenost jedné holčiny (bohužel to nebyl kluk) je přednější než vědomosti, pak jeho předmět ignoroval - lajdal zcela vědomě. Ml. syn má dvě až čtyři dvojky, taky není žádnej lajdák, i když to fakt někdy tak vypadá. Mě baví (to příznávám) na tebe reagovat, protože se mi zdá, že se na to díváš černobíle (to samozřejmě může připadat i tobě, při mých příspěvcích). Nejsou to fakt osobní "útoky" jen my doma to domnělé lajdání prodiskutováváme jinak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:08:42) susu, ale to je přesně to, co je špatně. Ty nemáš dítě nálepkovat "lajdák" a používat podobně emotivně zabarvený výrazy, ty máš prostě jako učitelka ohodnotit výkon. Tj tenhle úkol se povedl tenhle ne, tenhle je na 3-, tenhle na 1. Proč dítě některý úkoly dělá výrazně hůř než jiný by pak bylo na delší rozbor - třeba nepochopilo zlomky? Nebo se zaseklo na počítání s přechodem přes 10? Nebo nosí špatný úkoly vždycky po víkendu, protože ho rodiče strávili hádkama?
Jenomže na takovýhle rozbory není ve škole čas, peníze a chuť a jednodušší je říct, že dítě lajdačí.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:13:48) No tak pokud kluk je opakovaně hodnocen na 4-, tak po čase tu nálepku lajdáka oprávněně získá. Myslíš, že učitelé mu dávají špatné známky jen pro svoje potěšení? Pokud opakovaně je jeho výkon hodnocen nedostatečně, pak logicky učitel dojde k názoru, že kluk na to kašle a je lajdák. Co je na tom tak k nepochopení?
|
Pavla S. + 3berušky a chlap |
|
(25.8.2011 16:19:22) Nepleťme si pojmy a dojmy. Lajdák je ten, kdo něco lajdá, kašle na to. Jako matku dítěte, se kterým jsem první stupeň ZŠ proseděla fůru času nad učením, zkoušela jsem ho opakovaně z látky, které mělo umět, kontrolovala všechny úkoly a několikrát pak přezkušovala, jestli vážně umí, nakoupila stohy pracovních sešitů do všeho možného a které mi pak stejně domů přineslo čtyřku a pak do noci řvalo, že nic neumí, je úplně blbé a k ničemu a mlátilo zoufalstvím hlavou do zdi (už v první třídě - a nikdy od nás neslyšelo, že je hloupé a nic neumí), by mě teda zatraceně namíchlo, kdyby nějaká učitelka tohle mé dítě označila za lajdáka. A kdyby se vylévala ze svých domněnek před celou třídou, zapomněla bych na své zásady a šla si to s ní vyřídit sama.
Učitelka má dítě ohodnotit spravedlivě - má mu dát čtyři méně, když si zaslouží. Má ho tak oznámkovat i podruhé, potřetí a počtvrté, má ho tak známkovat klidně do konce školní docházky, když tomu jeho výkony budou odpovídat. A může si o něm myslet, že je blbeček, grázl, lajdák a kdo ví, co všechno ještě. Ale ponižovat dítě před celou třídou, AUTOMATICKY předpokládat, že zase řekne/napíše nějakou kravinu a dělit se o to s ostatními žáky tím nejvíce dětinským způsobem (čímž nejen, že je dítě slabé a třeba i ten grázl, lajdák, hlupák, ale je i rázem terčem posměchu všech), je neomluvitelné.
|
Petra | •
|
(25.8.2011 21:09:12) Pavlo, bohužel asi kdo nezažil, nepochopí.
|
|
|
|
x x |
|
(25.8.2011 9:16:25) A ty si jako myslíš, že učitelé mají čas na to řešit rodinné problémy děcek ve třídě? Učitel učí a hodnotí výkony, nevím, co bys jako všechno od učitelů ještě chtěla za zázraky? Přesto si myslím, že u většiny kantorů ta dobrá vůle je, mluví s rodiči o problému, ale nemůžou jim nakázat, jak mají doma děcko vychovávat, to je nad jejich pravomoce. Max. můžou upozornit vyšší instituce.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:17:38) asi tak.
|
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:05:01) učitel učí a hodnotí výkony, ale zesměšňovat či ztrapňovat dítě před třídou za jeho horší prospěch by vážně neměl.
|
|
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:16:39) Přiznám se, že nejsem zastánce politické či školní korektnosti, kdy se věci nesmí pojmenovat přímo, ale furt se to nějak musí obcházet.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:19:06) Líp bych to nenapsala.
|
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:07:00) ale to je přeci blbost, o tom se snad nikdo nepře, naopak je dobré říci, tobě matika moc nejde, nebo v diktátech máš Tomášku veiké rezervy. Tady se ale bavíme o pojmu lajdáctví a zesměšňování, kategoricky takto dělat s dítětem, které ve škole něco nezvládne je přeci špatné.
|
|
|
Dandax |
|
(25.8.2011 9:22:25) Runo, naprosto s Tebou souhlasím. Já mám dceru od přírody vzornou, chytrou, ale je stydlivější než její vrstevníci. Ve školce chytla nálepku případu, který učitelka za 20let praxe nezažila a poslouchala jsem stížnosti každý den (samozřejmě před dcerou a ostatními dětmi) a prý vůbec nechápou, jak to zvládne ve škole. No zvládá to naprosto v pohodě už dva roky díky skvělé paní učitelce, která vyzvedne to, jak dcera krásně čte a počítá, místo toho, aby si stěžovala, že v šatně čeká, až opadne dav a pak se jde teprve přezout... Ve školce to bylo naopak - hledali na ní jen chyby, přitom krásně kreslí, je hodná, nekonfliktní, ale to už učitelka nikdy neřekla.
|
x x |
|
(25.8.2011 9:29:32) Dandax to je pak ale chyba učitelky ve školce. Ale je přirozená vlastnost lidská, vysmívat se někomu, kdo je jiný, než ostatní. S tím nic nenaděláš, já jsem si tím peklem prošla, protože jsem byla stejná jako Tvoje dcera, vždycky jsem se vymykala většině, učila jsem se dobře a měla jsem netradiční zálibu, nechodila jsem do hospod se spolužáky atd. Myslím si, že učitelka ve škole se chovala normálně a učitelka ve školce by zasloužila pár facek, v tom v rozporu nebudeme. To ale není problém, o kterém mluví článek. Jinak moje děcka taky čekají v šatně až opadne dav, to mají po nás, my taky při vystupování z autobusu čekáme, než všichni vylezou, než abychom se tlačili ke dveřím mezi prvními. To není lajdáctví, to je osobnostní rys.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:09:31) je ale dost možné, že kluk ze článku potkal špatnou profesorku v první třídě, která ho po pár nezdařených diktátech neprofesionálně označila za lajdáka (i když se kluk mohl snažit) a už se to s ním táhlo..
|
|
|
|
Petra | •
|
(25.8.2011 21:07:05) Naprosto souhlasím.
|
|
|
|
x x |
|
(25.8.2011 9:05:11) Runo jde o to, jestli je prospěšné chránit děcko za každou cenu před zdádnlivými nepravostmi světa. Pamatuju si, že vždycky ve škole se našel někdo, kdo prostě lajdák byl, obvykle to bylo víc děcek. O to víc jsem se snažila, abych do té skupiny nepatřila. Zase jsem měla jiné problémy, protože jsem byla dosti neprůbojná a jiný ve svých zálibách atd., a tím pádem snadno terč posměchů za cokoliv. No taky jsem to přežila a vypořádala jsem se s tím po svém.
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:19:58) Žabátko, nikdo tady nemluví o chránění před nepravostmi světa. Mluvím o české vlastnosti kritizovat osobu místo výkonu. Všude ve světě se učí, že předmětem kritiky je dílo. To jaký je předkladatel díla má být kritikovi šumafuk.
Nebo když oponent dělal posudek na vaši diplomku, tak ho zajímalo, jestli jste chodily pozdě na přednášky, nemáte ostříhaný nehty a ze statistiky o dva semestry dřív vás napoprvý vyrazily, tudíž vás označí rovnou za lajdáka? Ne, zajímala ho jen a pouze vaše diplomka.
A to, že někdo dostane čtyřikrát za sebou z úkolu za 4 a je onálepkován jako lajdák a už se to s ním veze je prostě tragédie školství.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:22:27) Oponent tě zpravidla ani nezná, tak se k ničemu jinému ani vyjadřovat nemůže, ne? Aspoň u nás byl, tuším ,oponent cizí člověk.
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:28:11) ano susu a proto taky posudky od oponentů jako jedny z mála odpovídají realitě a nejsou zatížený starými nálepkami. A proto se taky tak často liší hodnocení oponenta od hodnocení vedoucího práce. Protože vedoucí práce s dílem hodnotí bohužel i osobu (kladně či záporně), což by neměl. Oponent to dokáže oddělit.
Učitelka ve škole by taky měla oddělovat hodnocení díla, ale nedokáže to a v ČR se neučí, jak by se měla oprostit od nechuti/náklonnosti k určitému žákovi.
A co se týče toho, že když je něco napsáno na jedničku, tak je to na jedničku - nikdy jsi se nesetkala na zákldace s tím, že holka, co má pořád jedničky dostala i za slabší výkon za 1, zatímco kluk, co je průměrný, dostal za tentýž výkon za 2 nebo za 3?
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:32:07) "A co se týče toho, že když je něco napsáno na jedničku, tak je to na jedničku - nikdy jsi se nesetkala na zákldace s tím, že holka, co má pořád jedničky dostala i za slabší výkon za 1, zatímco kluk, co je průměrný, dostal za tentýž výkon za 2 nebo za 3?"
Myslím, že ne. Aspoň ne ve velké míře. Stát se může. i učitel je člověk a může ohodnotit jinak první opravovanou písemku a jinak poslední, kdy je unavený. Proč pořád řešíš jedničkářky holky a trojkaře kluky, u nás na základce bylo spousta holek, co měly trojky a čtverky a kluci jedničkáři. Jsi neobjektivní,
|
Barča 2 kluci | •
|
(25.8.2011 14:56:15) Tak to já u st.syna na 8letém gymnáziu, kdy měl stejně bodů z písemky než jeho oblíbená spolužačka a přesto měl o stupeň horší hodnocení (za 2). Jen tak naokraj, st.syn je nyní na VŠ (studuje práva + politologii) a nemá problém, zkoušky dává napoprvé. Jeho protěžovaná spolužačka prodává v ALbertu, protože její ohodnocení bylo vždy ovlivněno tím jak hraje volejbal, jak donáší učitelům apod.
|
susu | •
|
(26.8.2011 7:07:50) Barčo, já nevylučuju, že se to stane. Ale odmítám tvrzení, že jsou třídy plné zneuznaných géniů a protěžovaných spolužaček, to fakt ne.
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 7:26:38) No já tedy nevím, nikdo tady nepsal, že zlobiví kluci jsou géniové, ale protěžování holčiček bylo za nás a je to bohužel i dnes. Možná by jsi změnila názor, kdyby ti nějaká taková šikanovala psych. syna a ty jsi to šla řešit. Měli jsme tohle ve třídě u syna - to byl fukot, ona by toho přece nebyla schopna, vždyť je to holka, já tu učím přece celý den a ona je taková vzorná (slova paní učitelky). No řešit to já (netýkalo se to přímo mého syna), tak dostane přes hubu, ona tahle úlisná holčička +2 další byly pěkný sviňuchy, když se p.uč. nedívala.
|
susu | •
|
(26.8.2011 7:42:14) Nevím, u nás byli jedničkáři i kluci, protěžování holek si vůbec neuvědomuju. Ve třídě dcery je opět několik kluků jedničkářů, učitelka si je chválila.
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 18:54:35) Věřím a ráda, je to jen o lidech. My taky máme ve třídě kluky jedničkáře chválené to nejde popřít i paní učitelka se mi zdála fakt spravedlivá, jen mě tenhle případ vyrazil dech a utvrdila jsem se v tom, že to mají holky jednodušší v tomhle směru.
|
|
|
|
|
|
|
x x |
|
(25.8.2011 9:32:37) Nepřijde mi, že by to ve škole bylo tak tragické, aby učitel za srovnatelný výkon hodnotil jedničáře lépe, než čtyřkaře. Spíš je to naopak, učitelé jsou mnohdy ambiciozními rodiči nuceni hodnotit i slabé výkony srovnatelně s lepšími, jinak na ně "rodiče naběhnou", jak si to dovolují jejich bobánečkovi dát čtyřku. Můj otec je učitel na střední a nemůže hodnotit spravedlivě, protože by musel nechat propadnou 2/3 třídy, což se nelíbí řediteli. Jak k tomu ale přijdou ti dobří žáci. A není to problém učitele, podobné problémy mají i ostatní kantoři.
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:38:45) Žabátko, na tu střední školu se ale tyhle problémy přetáhly ze základky a z mateřinky, tam je jádro pudla. V pubertě je povětšinou pozdě něco řešit, to i bezproblémový děti utrpěj takovej hormonální šok, že to vypadá, že se jim něco stalo z mozkem
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:41:38) Na nové škole přece začínáš znovu, učitelé tě neznají, posudky se snad nepíšou, ne každý kantor by k nim stejně doslovně přihlížel a pokud se dotyčný žák neobtěžuje tohoto využít a začít znovu a lépe, tak co s ním? Zase omlouvat, že za to nemůže?
|
Runo |
|
(25.8.2011 9:54:25) susu, ale i když jdeš na novou školu, tak si tu nálepku, co máš pevně nalepenou ve své hlavě táhneš sebou. Takže se skoro vždycky začneš chovat tak, jak jsi se chovalna předchozí škole, protože už dopředu očekáváš, že se k tobě budou učitelé chovat stejn ě, jako na tý starý. Čes t všem výjimkám.
Proto je to nálepkování lajdákem tak nebezpečný, protože nakonec tomu sám uvěříš a už se toho nikdy nezbavíš.
Ono když ti někdo bude tvrdit, že jsi tlustá několik let, tak si tlustá začneš připadat a nakonec opravdu ztloustneš, protože jsi přece tlustá, žejo. A stačí jedna blbá poznámka na začátku.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:57:38) Vidíš já jsme všechny začátka vnímala jako nové začátky, takže pokud někdo tak lpí na své nálepce a nechce ji změnit, tak je to hlavně o něm, ne? Taky jsem pár nálepek měla.
|
Gavašetka |
|
(25.8.2011 10:03:27) Susu, bavíme se ale o dětech, ne? Možná jsi jako dítě měla to štěstí, že jsi byla hodně silná osobnost a začátky byly příležitostí, kterou jsi dokázala využít. Ne každý je toho schopný, dokonce i v dospělosti.
|
susu | •
|
(25.8.2011 10:08:29) Nevím Gavašetko, trápila jsem se, že jsem děsně nesmělá a neprůbojná. A přesto jsem si uvědomovala sílu nových začátků. Fakt nevím, na silnou osobnost jsem se necítila nikdy.
|
|
|
|
|
|
|
Barča 2 kluci | •
|
(26.8.2011 8:20:56) Ti lepší žáci prostě začnou lajdat, zjistí, že stejně nemá cenu se učit, protože to nikdo neocení pokud budou na školách takoví kantoři jako je tvůj otec. My to řešili na gymplu s jedním takový kantorem, který se bojí dát horší známku, neumí si obhájit svoje stanovisko. Jak jsem psala výše, který za stejný počet bodů dal oblíbenkyni jedničku, synovi dvojku. Jéééééééé to byla ostuda a ředitelská dutka synovi, protože si student dovolil hodnotit kantora. Co udělal syn, prostě se na ten předmět vykašlal. Ono ani nepřišlo divné tomu kantorovi, že najednou klesl v hodnocení o dva stupně (jediná trojka) ale jen v jeho hodnocení, na různých olympiádách se mumisťoval na předních místek a to nejen ve školních kolech. Ředitelka se to snámi potom snažila řešit, tak jsme jí řekli s manželem, že snažit se u tohohle kantora nemá cenu a že máme stejný názor jako náš syn. Žabátko to mám ale lajdáka co?
|
|
|
|
|
x x |
|
(25.8.2011 9:24:28) Na to už jsem odpovídala. Pokud někdo donese 10x za sebou čtyřku, tak logicky v učiteli zanechá ten dojem, že je to lajdák. Pokud se pak začne snažit a začne nosit dobré známky, není důvod a většinou nebývá, aby o něm učitel smýšlel jako o lajdákovi. Dětičky nejsou skleníkové květinky, s některými věcmi se musí vypořádat samy, pokud se 14-letý kluk nedokáže vzepřít a raději si hraje na ublíženého (nedivila bych se tomu, že mu ta nálepka vyhovuje, alespoň nemusí ve škole nic dělat), tak to je pak problém kluka, ne školy. Učitelé jsou taky jen lidi s různými pocity a sympatiemi či antipatiemi, ale myslím si, že málokterý má důvod si onálepkovat studenta natrvalo, když se jeho studijní výsledky zlepší.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:36:14) Pokud někdo trvale nosí čtverky, tak není možné říct, je hloupý a škola mu nejde, je potřeba říct, je velmi šikovný v mimoškolních činnostech, zvláště fotbalu. To je korektní. Ale proč má učitel chválit jeho mimoškolní činnost, když má hodnoti jeho činnost školní? Mě to přijde na hlavu.
|
Heda | •
|
(25.8.2011 9:44:12) Ano, učitel má hodnotit školní činnost, ale ČINNOST, ne člověka. Ale trochu se nám ta diskuse zúžila jen na školství, v rodině jsou nálepky stejný problém. Teď si to prožívám u desetiletého syna - ne vždy se nálepce vyhnu, i když si problém uvědomuji, a už jsem slyšela "To nemůžu udělat, to nezvládnu" a byla to jasně snaha schováním se za nálepku vyhnout se úkolu (zde domácí práci). Ano, je jednodušší schovat se za nálepku lajdáka, než bojovat jednak s úkolem, jednak s nálepkou.
|
susu | •
|
(25.8.2011 9:46:05) Už to tu zaznělo, ta činnost s tím člověkem souvisí, podle mě to není možné oddělit. Je to jen politicky korektní kosmetická úprava
|
Heda | •
|
(25.8.2011 9:52:47) Nemyslím, že vždy nutně výsledek činnosti musí souviset s vlastností člověka. A když budu synka kritizovat, že je líný, tak co s tím nadělá, řekne si, jsem líný a řekne si to i jindy. Když mu řeknu, tobě se teď nechce vytahovat sušák na prádlo (o to tam tehdy šlo), tak to nic neříká o něm a neshazuje ho to a dá se vymyslet nějaká motivace. Mně se taky kolikrát v danou chvíli nechce, ale za línou se nepovažuji.
|
susu | •
|
(25.8.2011 10:00:53) mně to přijde přehnané, pořád vymýšlet nějakou motivaci, hlavně abych nemusela říct dítku něco doopravdy. Později se s ním nikdo mazat nebude a nálepky se přidělují celý život, ne jen ve škole nebo doma. Takže je na místě se s tím naučit bojovat a ne podlehnout - jsem líný, tak co, budu i dál
|
Runo |
|
(25.8.2011 10:11:29) susu, zkusím to naposled. Když někomu budeš říkat, že je líný, místo, abys vymýšlela motivaci k tomu, aby tu povinost splnil, tak se v dospělosti dočkáš toho, že bude opravdu líný. Protože nálepkou "líný" ho rozhodně nenaučíš pilnosti.
Ale ono je to pohodlnější, říct dítěti, že je líný místo toho se s ním s prominutím srát a doufat, že si to plnění povinností zafixuje. Ono s výchovou dětí je práce jak na kostele. Proto tak obdivuju učitelky, který ji dokážou dělat dobře. Synovo učitelku v MŠ (tu druhou) bych pozlatila.
Jdu se s dětma učit. Neponižovat děti se totiž nevylučuje s tím, dokopat je k nějakým výkonům.
|
susu | •
|
(25.8.2011 10:16:35) Myslím, že to moc zjednodušuješ. Někoho to, jak psala Žabátko, naopak motivuje k vyšším výkonům. Ono je to tak snadné, všechno hodit na nálepky.
|
Ines | •
|
(25.8.2011 10:54:26) Tak můžeme "hlasovat" koho nálepka povzbudí a koho demotivuje - mně to akorát naštve a nemám nejmenší chu´t se snažit ani na dosavadní úrovni, ne tak se zlepšovat.
|
susu | •
|
(25.8.2011 10:59:23) Mě jak kdy, záleží víc na ostatních okolnostech, než na té nálepce.
|
|
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:13:16) no, kdyby mi ve škole říkali, že jsem lajdák, tak by mě to tedy nemotivovalo vůbec.
|
|
|
Rigmor |
|
(1.9.2011 12:54:28) Ale jo, taky se stává, že negativní nálepka někoho motivuje k vyšším výkonům. On přeci není hloupý. A taky nám to dokazuje třeba i celý život: označuje lidi za hloupé, pokud chybují (zase ne všichni, třeba jsou i výjimky ). Ale chybují všichni do jednoho. Někdo míň, někdo víc. Kdo určuje normu, kdy ještě není hloupý? Když někdo řekne, že je přece stejné, jestli mu někdo řekne, že udělal blbost, nebo že je blbý, tak buď lže sám sobě, nebo nemá tak rozlišovací schopnosti. To ale nic nemění na tom, že spousta lidí to rozlišuje a vadí jim to. A proč bych dělala lidem naschvál? Ano jsou lidi, kteří nesnáší jakoukoli kritiku, ani tu tzv.konstruktivní, ale to je zřejmě taky nějaký problém hodnocení z dětství. Já ocením, když mě někdo upozorní na moje chyby, abych je nedělala dál a nebyla tzv. za blbce. Ale víc ocením, když mi to řekne slušně, konkrétně a pokud možno objektivně. Děti se přece musí naučit i přijímat vlastní chyby, je to normální. A nejdůležitější je, že se dají napravit. Alespoň většina z nich. Když jsem chodila do školy já, tak kdo udělal chybu, byl za blbce. Ale slyšela jsem o osvícených učitelích, kteří chybu uvítají, dotyčnému třeba i poděkují a ukážou na ní ostatním, jak se to nedělá, jak chybu napravit a jak je to správně. Napadla mě představa profesora Hrbolka z filmu Marečku, podejte mi pero: ""Ano, správně, ale tak tomu není."" Chybovat je přece lidské. A vůbec, není to přece slušné. Je slušné říct někomu neznámému: jste hloupý? Ne. Tak proč se tak máme chovat k vlastním dětem? Proč se k dětem chováme neslušně? Pokud je chceme naučit slušnosti, tak jedině tím, že jsme sami slušní. Já sama tyto výrazy používám k sourozencům (i když už dlouho ne) a současně mi nevadí, když to řekne někdo z nich mě. Ale dítě to učiteli nebo rodiči říct nemůže, tak proč my můžeme? Mé dítě to na mě zkoušelo, když se mi něco nepovedlo. Slyšelo to asi v pohádce, nebo u někoho jiného, nevím. Ale ozvala jsem se, že se mi to nelíbí, prostě se mi jen něco nepovedlo, ale nejsem ještě kvůli tomu hloupá. Tak to přece nemůžu dělat já jemu!
|
|
|
|
|
|
|
|
x x |
|
(25.8.2011 9:48:13)
|
|
|
|
|
|
|
|
trefa | •
|
(25.8.2011 10:07:49) uplne s Vami souhlasim. Nalepkou se at uz dite, nebo dospeli, ponizuje a zanechava rany, ikdyz my je z venku nevidime. Lide, kteri si nesahli na sve dno, ziji spise povzneseni pred skutecnymi problemy, nikdy nepochopi, ze cloveku da mnohem vic prirozeny dusledek, nezli soudy od druheho cloveka. Tudis na skolstvi nevidi problem. Pokud chce byt kdokoli ucitelem, musi nejprve prijmout sam sebe, byt vyrovnany a resit situace, ktere je potreba resit.
|
x x |
|
(25.8.2011 11:51:07) Není v sílách učitele řešit problémy 25 dětí ve třídě. Učitel je také jen člověk se svými vlastními problémy. Mám poslední dobou pocit, že všichni rodiče chtějí, aby učitelé řešili problémy dětí, které ale nevznikly ve škole. Na základce by se to ještě jakž takž dalo pochopit, základní školství je povinné, ale na střední škole není povinností žádného pedagoga řešit, proč ten který student se učí tak či onak a jaké má osobní problémy. To je na zbláznění pro toho učitele, se do těchto věcí pouštět. Pokud žák střední školu nezvládá, nebo učňák, tak nashledanou, nikdo ho tam nedrží.
|
MrakovaK |
|
(26.8.2011 15:15:26) učitel nemusí řešit problémy 25 dětí ve třídě, o tom se tu nebavíme. Ale má volit vhodnou kritiku a dávat si pozor na to, co říká. Tak nějak společně tvoří budoucnost těch dětí a jejich vztah ke vzdělání. Nikoho by nemotivoval, kdyby ho označil za hloupého.
|
|
|
|
Kahlan+5 |
|
(25.8.2011 14:14:57) Runo, mluvis mi z duse, lip bych to nenapsala
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.8.2011 18:08:54) Jenže zvlášť u kluků neplatí, že lajdák se špatnými známkami je zkrátka hloupý a basta. A i kdyby byl méně nadaný, ponižovat dítě poznámkou typu:" Tak pojď k tabuli, no to s zase dozvíme moudra", je ze strany učitele naprosto neprofesionální.
|
Siddhártha |
|
(25.8.2011 19:38:15) No je to hlavně učitelem vytváření podhoubí šikany, protože když si to může dovolit učitel, děti už jen následují. Učitelé si to ani neuvědomují, ale takovéhle ironické,rádoby vtipné, poznámky, komolení jmen a příjmení... je jasný signál "do něho se můžeme trefovat".
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.8.2011 18:12:40) Jenže zvlášť u kluků neplatí, že lajdák se špatnými známkami je zkrátka hloupý a basta. A i kdyby byl méně nadaný, ponižovat dítě poznámkou typu:" Tak pojď k tabuli, no to s zase dozvíme moudra", je ze strany učitele naprosto neprofesionální.
|
|
|