Lynn, dvě děti | •
|
(25.9.2006 10:50:48) Zatím jsme ve fázi, kdy se rozhodujeme, jestli letos budeme dělat přijímačky na osmileté gymnázium nebo ne. Rozhodování je o to těžší, že je dítě na výborné jazykové škole a nejsme si jistí, jestli by přechod na gymnázium pro něj neznamenal krok zpátky - aspoň v jazycích... Nemáte s tím někdo zkušenosti? Děkuji za odpovědi.
|
Ina, syn 15 | •
|
(25.9.2006 11:05:44) Měli jsme stejné dilema, zvolili jsme gymnázium a ani v nejmenším nelitujeme. Syn je tam stále nadšený a už je v kvartě. Na jazykovce se v některých předmětech nudil, hlavně v M a F. Ale musím přiznat, že v němčině to byl krok zpátky, na jazykovce už měli Němku na koverzaci a tady zase začínali od začátku. Nám to zase tolik nevadí, protože na ty jazyky až tak moc není a mnohem víc ho baví přírodovědné předměty, což jsme ve 2.třídě, kdy se hlásí na jazykovku nemohli tušit.
|
|
Katka | •
|
(25.9.2006 11:06:33) Lynn, minuly skolni rok jsme resili to same. Syn studuje na jazykove skole a rozhodovali jsme se jestli ma jit na vicelete gymnazium nebo ne. Po debates ucitelkou a spoustou znamych jsme se na konec rozhodli nechat jeste synovi kus detstvi, chceme aby na gymnazium sel studovat urcite ale zatim ne. Meli jsme strach ze by mu nezbyl zadny volny cas, krome jazykove skoly jeste dela zavodne jeden sport a letos si pribral jeste jeden spis pro vyrovnani telesne zateze a nelitujeme. On prechod na druhy stupen je dost slozity uz v"obycejne seste tride" natozpak na gymnaziu. Kazde dite je jine, pravda je ze nas syn je dost hravy a detsky a nechteli jsme jej prehltit povinnostmi.
Proste postavili jsme si pro a proti: zacit studovat od pocatku prvni jazyk nebo pokracovat v nem a zacit druhy jazyk, nebo znat detailne a mozna obcas az prilis do hloubky [dle meho nazoru] fyzicke a chemicke vzorecky. Usoudili jsme ze jazyky a sport je pro zivot dulezitejsi.
Drzim palce pri rozhodovani neni to nic jednoducheho a ceka nas to jeste jednou s mladsim ditetem, ale zatim mame cas, musime vydechnout a nasbirat na ne silu a Vam preji hodne sily a dobre rozhodnuti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.9.2006 11:21:41) Já tomu moc nerozumím, proč by se dítěti sebralo dětství, kdyby přešlo na náročnější školu? Mělo by sice víc povinností, ale naučilo by se velice brzo zorganizovat si čas a mělo by dětství pořád, stýkalo by se s jinými, podobně "postiženými" dětmi, které by měly pochopení pro to, že nejde každý den ven, protože má povinnosti. Ty stejně mít bude, ale v běžné ZŠ je děti moc nemívají a z vlastní zkušenosti vím, že kamarádi se kamarádit přestanou, když na ně nemáte čas. A oni ho přitom mají víc než dost. Dítě, které není vytížené, se nudí. A mohlo by se stát, že dítě, které mohlo jít na gymnázium po 5. třídě se tam po 9. nedostane, protože prostě zlenivělo a už se neučí, stejně je ve třídě nejlepší. Možná by bylo lepší pomoct zorganizovat čas jinak, v jiné situaci, a nepropást šanci. Možná je to v jazykových školách jiné, ale bežná základka chytrému dítěti nemá na druhém stupni moc co dát. Já mám teprve školkáče, ale jestli nebudou mít na prvním stupni problémy, víceleté gymnázium budu podporovat. Samozřejmě že ne nutit, to nemá smysl.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(25.9.2006 11:41:57) Veroniko, máš úplnou pravdu... Nadanější děti, které zůstanou na běžné základce, často úplně zleniví. Pokud na to dítě intelektuálně má, není většinou dobře ho tam nechávat. Mám na různých osmiletých gymnáziích zatím všechny tři kluky, u slečny je ještě čas, je ve třetí třídě. "Hravost" by taky neměla být argument, nejmladší kluk je myslím hravý ažaž a na gymplu to zvládá bez problémů, i když i teď v sekundě je z celé školy nejmladší :-) (v pátek mu bylo 11). K tomu má samozřejmě ještě dost dalších zájmů - taneční kroužek a florbal. I starší kluci od začátku chodili do nejrůznějších kroužků (sportovní hry, železniční modelářství, historický šerm...)
|
|
Ina, syn 15 | •
|
(25.9.2006 11:59:57) Souhlasím, že "sebrat kus dětství" přechodem na víceletý gympl je nesmysl. Syn měl v tercii 2 dvojky a rozhodně netráví většinu času u učení. Chodí na tenis, na skauta, čte a dost času prosedí u počítače a u televize. Kamarády si taky našel za pár dní. Ale je fakt, že tam chtěl, dítě, které nechce bych nenutila.
|
|
IvanaJ |
|
(25.9.2006 12:05:40) Veroniko, nemyslela jsem to nijak zle tím, že jsem použila obrat nectěli jsme ho připravit o dětství. já byla rozhodutá mu tu přihlášku podepsat, manžel byl nahlodany, ale pořád v něm vidí toho malého chlapečka, který už bohužel ale není malý. a právě jsme chtěli aby si sám rozvážil to, že studium bude náročné ne jako na základce, kde se nemusel připravovat. taky má kroužky a letos si ještě další přibral a my máme pocit, že nic lepšího co se školy týká jsme pro něj nemohli udělat, než ho podpořit v jeho rozhodnutí. jak už tady někdo psal na základce to byl ztracený čas, protože on chce všechno vědět miluje knížky internet a tak docházelo k situacím, kdy toho věděl víc než učitelka. ted je spokojený a přímo si "bahní" v tom, když má zpracovávat nějaký projekt. to jen na vysvětlenou.
no a linkování sešitů asi bych si za milou paní profesrkou zašla pro vysvětlení.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.9.2006 14:47:52) já jsem to taky nemyslela nijak zle ani konkrétně, ale toto slovní spojení v této souvislosti slyším hodně často, bohužel i jako vyjádření psychologů z Ped psych poradny. A vadí mi, že místo toho, aby podpořili chytré dítě a jeho rodiče při rozhodování, tak je odradí a dítěti i rodičům připraví do budoucna jen problémy.
|
Lada, 2 děti (15 + 10) | •
|
(1.10.2006 17:49:52) Milá Veroniko, naprosto s Tebou souhlasím.Společnost se dělí na různé skupiny a projevuje se to už v dětství,pomoc jde často dětem,které se učí hůř a je potřeba jim pomáhat,ale problém nadaných dětí je přehlížený,a přece existuje,rodiče ve Společnosti pro talent a nadání,který vede paní dr. Eva Vondráková by mohli vyprávět.. Je dobře, že nadané děti mají šanci,protože je velká škoda jejich potenciál promrhat,což bohužel na velké většině ZŠ na 2. stupni probíhá - nelze se učitelkám se 30 zcela rozdílnými dětmi divit. Pokud je dítě šikovné,nevidím důvod, proč 8letá gymnázia zatracovat. Z vlatní zkušenosti:starší dcera je na 8 letém velice dobrém gymnáziu,nepatří tam zdaleka mezi nejlepší,ale je spokojená,je v inspirativním prostředí a nesmírně ji to změnilo (k lepšímu), už jen to, že jí začali ve škole v 11 letech vykat a berou je jako rovnocenné se staršími, je vynikající (jde o malou školu, jen 190 studentů dohromady). Mladší syn je v 5. třídě,kde se nesmírně nudí,protože je šikovný,úkoly dělá ve škole,nic moc nového se ve škole nedozvídá (a to jde o jednu z nejlepších škol v Praze) a já pevně doufám, že se na gymnázium letos také dostane a "zabaví se". Zvládá vedle školy spoustu kroužků, ale to je zase časová a finanční zátěž pro mě (jsem na děti sama),ale nechat ho chodit po škole po sídlišti bez zábavy mi přijde jako velký hřích. Doufám, že se mi "investice" do dětí jednou vrátí,resp. že se vrátí jim, že budou mít před sebou spoustu možností, které jsem já třeba neměla. Nemyslím, že jazyková škola (to ta naše ZŠ taky je) může vyvážit plusy gymnázia, za předpokladu, že na to dítě má. Hodně štěstí při rozhodování všem, koho se to týká.
|
|
|
|
Katka | •
|
(25.9.2006 16:23:25) "Dítě, které není vytížené, se nudí. A mohlo by se stát, že dítě, které mohlo jít na gymnázium po 5. třídě se tam po 9. nedostane, protože prostě zlenivělo a už se neučí, stejně je ve třídě nejlepší."
Tyhle 2 vety ve tvem prispevku me zarazily. Mozna dobre nechapu co myslis tim vytizene dite: mam proste pocit ze dite v 11 letech ma narok na to stykat se s kamarady a hrat si s nimi a ne travit veskery cas u uceni. Pro naseho syna, zduraznuji naseho, protoze neznam tve deti a nemohu je posuzovat je lepsi zustat kde je: jazykova skola je vyberova, prijimaci zkousky tam delal jiz ve 2. tride takze i kdyz je ve tride prumerny a neni nejlepsi je na tom velice dobre. Mohl by se nejspis na male gymnazium dostat, ale nijak po tom netouzil a sport a jazyky jsou mu blizsi.
Vis psala jsem nas pohled, dotaz od Lynn znel, jake jsou vase zkusenosti, tohle je ma zkusenost, proto jsem i psala ze nas ceka jeste rozhodovani u mladsiho ditete a ne ze tuto moznost zavrhuji, kazde dite je jine, to je to podstatne. Nasemu synovi bychom tim proste kus detstvi sebrali.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(25.9.2006 16:38:22) Katko, nemyslím si, že by třeba moji gymnazisti neměli čas stýkat se s kamarády, chodit sportovat a podobně. Rozhodně ani jeden netráví všechen čas doma učením. Popravdě řečeno, skoro na to doma nehrábnou, ale přece jen musí zabrat trošku víc, než by museli na základce. Rozhodně jim to prospívá, a zdá se mi, že jsou i zodpovědnější.
|
katka | •
|
(25.9.2006 16:41:41) blahopreji k takovym detem
kazda piseme svou zkusenost se svymi detmi ta je neprenosna a proto nemuzeme nikdy dojit ke stejnemu zaveru, kdyby ano byla by na svete ale nuda co?
|
mirek,2 synové | •
|
(3.10.2006 11:57:23) potíž je ještě jedna-přihlásíte své dítě na nějakou lepší,výběrovou základku- třeba jazykovou a bude to škola dobrá, přiměřeně náročná .Vaše dítě tam nebude třeba nejlepší,nebude mít samé jedničky,ale bude toho dost umět a bude spokojené. Problém bude co s ním po deváté třídě .Na spoustu středních škol se teď dělá přijímací řízení bez přijímacích zkoušek a tam mu nebude moc platné,že toho dost umí,ale bude se počítat jeho klasifikace ze základky.A asi ho může předstihnout víc jedničkářů z průměrných a horších škol.A když už se ty přijímací zkoušky budou dělat ,tak třeba ne z jazyků ale z ČJ a matematiky.Na tom víceletém gymplu vydrží do maturity a na vysokou školu se už bude hlásit podle toho co mu jde.Argument "sebrat kus dětství" studiem na náročnější škole je(podle mého názoru) zcestný.To mohou sebrat dětem kdekoliv.
|
|
|
|
maceška |
|
(25.9.2006 18:09:23) Souhlasím s Katkou, každé dítě je jiné, taky každá škola je jiná a každé gymnázium je jiné. My jsme u tří starších dětí zvažovali, zda víceleté gymnázium nebo pokračovat na ZŠ, pokaždé jsme se obrátili na psychologa o radu, a jelikož ta rada korespondovala i s naším úsudkem, řídili jsme se jí. Nelitujeme ani my ani děti. Nejstarší syn je na víceletém gymnáziu, mladší dcera na čtyřletém, a mladší syn po absolvování ZŠ nakonec zvolil jinou střední školu (umprumku). Důvody, které nás k tomu vedly, pramení z rozdílnosti povah a zájmů našich dětí, protože ZŠ i gymnázium jsou totožné u všech tří.
|
|
maceška |
|
(25.9.2006 18:09:24) Souhlasím s Katkou, každé dítě je jiné, taky každá škola je jiná a každé gymnázium je jiné. My jsme u tří starších dětí zvažovali, zda víceleté gymnázium nebo pokračovat na ZŠ, pokaždé jsme se obrátili na psychologa o radu, a jelikož ta rada korespondovala i s naším úsudkem, řídili jsme se jí. Nelitujeme ani my ani děti. Nejstarší syn je na víceletém gymnáziu, mladší dcera na čtyřletém, a mladší syn po absolvování ZŠ nakonec zvolil jinou střední školu (umprumku). Důvody, které nás k tomu vedly, pramení z rozdílnosti povah a zájmů našich dětí, protože ZŠ i gymnázium jsou totožné u všech tří.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.9.2006 20:31:14) Snadno vysvětlím: Samozřejmě že je každé dítě jiné, o tom není pochyb. Samozřejmě, že pokud má někdo sklony k umění, nemá gympl až tak moc smysl, že když ho baví rýsování jde na technickou průmku. Ale pokud jde o dítě, které není specializované a které má výborný prospěch na prvním stupni základky, je potřeba, podle mě, ho nenechat mezi dětmi, které se nikdy nebudou už po základce muset učit. Pak se nudí a zlobí. A druhá věc: Znám pár případů, které dak dopadly. První stupeň premianti, druhý ze začátku taky a pak se nikam nedostali, protože se přestali učit. Ono je to okolí důležité.
|
Lada | •
|
(25.9.2006 20:57:10) jenom zkušenost a poznámka k tomuto: Osmileté gymnázium není "konečná", neznamená překážku případnému rozhodnutí o změně školy po "devítce". U nás po kvartě 3 spolužáci šli na jinou školu, nutno dodat že ačkoli na gymnáziu byli průměrní trojkaři, tak na průmyslovce, kam se dostali (mimochodem nejlepší u přijímaček), byli za "krále" a se znalosmi co měli z gymnázia byli po zbytek svého studia třídními premianty. Tedy nechci lobovat za osmiletá gymnázia, každému vyhovuje něco jiného (a každá škola je jiná), ale je fakt, že u dítka, které první stupeň studuje "levou zadní" je podle mne škoda to nezkusit, může se na gymnáziu chytit, může po 4 letech jít jinam, kam ho srdce potáhne, ale v tom momentě bude mít mnohem výhodnější startovní pozice oproti dětem které zůstaly na ZŠ.
|
|
katka | •
|
(26.9.2006 6:22:19) Stale mluvime o obycejne zakladce, ale v pripade jazykove skoly kam jsou uz vybirany deti s lepsim prospechem? Tady vsechny ty tve pripady az tolik neplati nebo snad mas zkusenosti i s timto pripadem?
|
|
Rebeka 2 děti | •
|
(26.9.2006 7:29:22) ...a rozumím Ti,mám syna v primně a je zatím velmi spokojený. Pečlivě jsme zvažovali odchod na gymnázium a konečné rozhodnutí bylo jen na synovi.Na tomto gymnáziu kladou veškerý důraz a intenzitu učení v hodinách a domů žádné úkoly nenosí - jen dobrovolné projekty a referáty a ty vypracovává rád a s chutí.Zároveň souhlasím,že gymnázium není pro každého a rodiče sami posoudí na co je jejich dítě talentované a k čemu má sklon,co ho baví a v neposlední řadě je důležité,co chce smo dítě...
|
Anka, Eva07, Julie06 a Jitka04 |
|
(30.9.2006 21:36:01) Tak já jsem tady asi jediná, kdo přesně tuto situaci zažil sám na sobě. Přešla jsem z kvalitní jazykovky na víceleté gymnázium. Byl to první rok, kdy se tato gymnázia otevírala. Bylo to ale v jiné době, měla jsem za sebou tři roky ruštiny a jeden angličtiny. Na gymplu jsem udělala velkou chybu a začala znovu s angličtinou, což mě dost zabrzdilo. Měla jsem začít němčinou a angličtinu dělat dál v jazykovce ve volném čase. Tolik k jazykům. Jinak nelituji, i jazyková škola pro mě byla celkem jednoduchá, připadala jsem si jako hvězda a neučila se. Na gymplu jsem přišla na to, že lidí, kteří jsou podobně nadaní, je mnohem více a že jsou i tací, na které zdaleka nestačím. Všichni jsme se tam velmi brzo naučili dělat si sami poznámky, což jsme zúročili na výšce. Cítila jsem se velmi zopdovědně a dospělě, protože jsme chodili na gymnázium s tradicí vykání- no představte si, starší kantoři nám v těch dvanácti letech skutečně vykali... Možná vám to připadá praštěné, ale mně to přišlo velmi výchovné. Nevím jestli se to ještě někde dělá.
|
Lenka | •
|
(26.1.2007 23:27:17) Vám se to kecá mě je 14, sla jsem z 5. tridy na gympl. a ted je to peklo, ne ze bych to nezvladala , to je v pohode ale nemam tolik volneho casu pro kamarady a zabavu(vlastne skoro zadny). To moji spoluzaci ze zakladek sou spolu porad venku a nemusi se trapit tim, ze pisou druhy den pisemky ze vsech predmetu co maji ten den. Ja vim, ze to k tomu patri ale myslim ze dost velkou cast detstvi(teda spise dospivani) ztratime!
|
|
Iva | •
|
(22.5.2007 21:08:25) Nejsi jediná:)) já teď chodím do kvarty osmiletého gymplu, ale zpětně toho trochu lituju. Gymnázium se prezentovalo jako všeobecné, ale nakonec se z něj vyklubalo přírodovědné, což mě jakožto jazykově, humanitně a umělecky zaměřenou nebralo. A k vašim příspěvkům a textu... seznamovák: jediný, co jsem se na něm podstatnýho dozvěděla, bylo, že pokud se stydím za někým jít, nepatřím na gympl a že už v předposledním ročníku se budu muset připravovat na maturu. Opravdu mi to dodalo odvahu! imatrikulace- o tom nic nevím, to se u nás nepořádá... organizace volného času- nejdřív jsem se hodně učila, ale pak jsem se na to vybodla, jak se říká. Mám sice na vysvědčení 2 trojky, ale jdou mi jiné, podle mě podstatnější věci, jako třeba arabština a hudební škola. přátelství s ostatními spolužáky- upřímně řečeno, s lidma ze základky se taky stýkám a nemůžu říci, že by se na mě vykašlali kvůli tomu, že mám míń času než oni...a ve třídě nemám žádné kamarády. myslet si, že s lidma se stejným ,,postižením´´ si budu rozumnět, je scestné. Neříkám, že by se nikdo neměl věnovat nadaným dětem, ale já sama jakožto jedna z nich pociťuji i na gymplu problémy. Hodiny mých oblíbených předmětů mají buď nízkou hodinovou dotaci nebo se v nich berou jen základy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|