12.4.2015 14:54:41 Delete
Re: úkoly ve dvojici
U nás se skupinová práce nesmí známkovat, hodnotí se pouze slovně. To mi vyhovuje, dává to prostor k vyjádření k práci jednotlivců. Také členové týmu mají možnost vyjádřit se, jak se jim pracovalo. Je to prostor, jak žáky naučit vyjádřit nesouhlas nebo nespokojenost, aniž by na druhého útočili....ale tohle je běh na dlouhou trať, v maturitním ročníku už je pozdě začínat.
Také je třeba od začátku pomoci dětem si práci rozdělit. Nejde jen zadat téma a požadavky a poperte se s tím. Na začátku se musí s dětmi rozebrat, co bude potřeba udělat, navést je na to, že si každý řekne, co dokáže udělat, že si to sepíšou....a že nejde o to, aby měli všichni na objem stejně, ale aby to pro všechny bylo přibližně stejně náročné, a to proto, aby byli všichni včas hotovi.
No a na závěr se učí dát to dohromady.
Taková práce rozhodně není pro učitele jednodušší a výhodnější. Naopak, když se dělá poctivě, je hodně náročná na přípravu, průběžnou práci i závěrečné hodnocení.
Problém je, že tohle mají učit lidé, kteří jsou profesně vedeni k individualismu. Často sami neumí spolupracovat ve dvojici (s asistentem), ani ve skupině (předmětová sdružení), v kolektivu (celoškolní projekty).
Takže můj názor je, že úkoly ve dvojicích či skupinách jsou důležité a že je to vhodná forma práce, ale je nutné to ty děti postupně naučit. Hodnocení by mělo probíhat průběžně, stejně jako v reálu se zodpovědný šéf zajímá o průběh projektu, měl by to dělat i ten učitel. Zadat a pak oznámkovat bez toho všeho mezi tím je špatně
.
Odpovědět