Šuplíku,
ano, dítě s PAS má yrovna tohle problém rozlišit, a ve chvíli, kdy párkrát "naletí", tak prostě začne automaticky předpokládat, že je to tak v každém případě. A tohle rozlišování se učí sakra obtížně
.
Ale zase, tohle je práce pro asistenta, aby vysvětloval a vysvětloval...na obě strany...."svému" dítěti nepochopené situace, ostatním dětem důvod, proč třeba nastala neadekvátní reakce...někdy i učiteli...a teda tam já jsem narážela nejvíc....učitelka naprosto nechápala, že stačí malinko něco změnit a bude po problému....jako třeba kdybych dostala ráno plán na ten den, zejména když šlo o nějaké odchylky od rozvrhu, abych to mohla s klukem probrat...ne a ne, pořád ho stavěla do situací, kdy se musel vyrovnávat se změnami....jako jo, do jisté míry tohle lze posilovat, tu odolnost, ale zase je potřeba počítat s tím, že to dítě je později třeba unavené a bude to zvládat mnohem hůř, takže pokud se tomu lze vyhnout, tak proč to neudělat?
Totéž s tím vyvoláváním. Tomu klukovi stačilo říct, že bude vyvolaný tehdy a tehdy, nebo třeba tolikrát....a pak to dodržet...on pak nevykřikoval a nerušil, ale opravdu čekal na to vyvolání a fungoval skvěle...jenže přesně do chvíle, kdy se cítil zrazený...tedy jestliže mu řekla, že ho vyvolá jako třetího a neudělala to....jeho to stálo dost ovládání, snažil se....a zvládl to...a jí to nestálo za to si to ohlídat....A zase, někdy došlo k nedorozumění, že třeba on za vyvolání považoval i něco jiného, třeba že se jiné dítě přihlásilo, že jde na wc, zatímco učitelka počítala jen vyvolání na nějaký příklad...to jsou věci, které se hlídají těžko....
Jako rozhodně to práci nezjednodušuje, ale na druhou stranu to zase většinou není nic, co by se zvládnout nedalo, obzvlášť u těch dětí s vyšší inteligencí. Ale někdy fakt ta vůle dělat věci trochu jinak chybí
.