6.9.2012 20:03:16 Delete
Re: Jaké vyučovací předměty mají děti ve třetí třídě?
Tutenstein,
no u nás mají odpoledky už druháci, taktéž do 14:10, jednou týdně. Od třetí do páté třídy je to potom 2x týdně.
A cajs je, jak píše Jena, člověk a jeho svět, pod což se zahrnují právě předměty dříve nazývané prvouka, přírodověda, vlastivěda. Tyto názvy na většině škol přetrvávají ze zvyku, ale v RVP nejsou, protože povinností školy je odučit ten obsah, ale nazvat si jednotlivé předměty může dost libovolně. Podstatné je, že v ŠVP je uvedeno, který předmět patří do které oblasti.
Proto se na různých školách setkáme s různými názvy pro Člověk a svět práce (pracovní činnosti, pracovní výchova, vaření, pěstitelské práce, technické práce, svět práce) atd.
Těch oblastí je méně než předmětů. Tohle jsou vzdělávací oblasti a vzdělávací obory, ze kterých vychází jednotlivé předměty pro první i druhý stupeň
JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE
- ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
- CIZÍ JAZYK
MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
ČLOVĚK A SPOLEČNOST
- DĚJEPIS
- VÝCHOVA K OBČANSTVÍ
ČLOVĚK A PŘÍRODA
- FYZIKA
- CHEMIE
- PŘÍRODOPIS
- ZEMĚPIS
UMĚNÍ A KULTURA
- HUDEBNÍ VÝCHOVA
- VÝTVARNÁ VÝCHOVA
ČLOVĚK A ZDRAVÍ
- VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
- TĚLESNÁ VÝCHOVA
ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE
DOPLŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY
- DALŠÍ CIZÍ JAZYK
- DRAMATICKÁ VÝCHOVA
Kromě těchto vzdělávacích oblastí jsou pro školu povinná ještě průřezová témata, která musí být zařazena ve všech ročnících, i když ne všechna ve všech naráz. Mohou být ve formě předmětu nebo integrovaná v jiných předmětech, někdy i ve více najednou. Takže se lze setkat ještě s názvy jako:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediální výchova
Poslední tři se často vyskytují jako samostatné volitelné předměty na druhém stupni, ostatní bývají spíše součástí předmětu Výchova k občanství (Občanská výchova, ČaS a možná další názvy), na prvním stupni se všechna průřezová témata vyskytují spíše jako součást různých předmětů....
Základ je tedy poměrně jednoduchý, ale nikdo ho moc nezná (Rámcový vzdělávací program). Z RVP vychází jednotlivé ŠVP, takže tady je obrovská škála možností a díky tmu vzniká docela obstojný chaos, který ale běžnému rodiči, jehož děti navštěvují jen jednu ZŠ nebo učiteli, který proučí celý život na jedné ZŠ, může být celkem ukradený, protože ať se to jmenuje, jak chce, ten základ, to, co by mělo být na konci vzdělávacího procesu na ZŠ, je pro všechny stejný. Názvy se liší podle toho, jestli škola zvolila metodu, že nechají názvy tak, jak je znají rodiče, aby ti neztráceli přehled, ale pa je víc práce s rozepisováním, který předmět patří do jaké oblasti (v ŠVP), nebo jestli se škola rozhodla pro kopírování názvů jednotlivých oblastí a oborů s tím, že si prostě rodiče na nové názvy zvyknou. Žákům je to jedno, ti staré názvy většinou neznají....
Odpovědět