Co byste řekli tomu, že by vaše tříleté dítě chodilo do školy? A navíc do stejné třídy s 11ti letými dětmi? Přináším vám pár postřehů a fotografií z takové školy - Svobodné Komenského školy v Jílovém u Prahy, kde jsme v sobotu byli na "exkurzi".
Svobodná Komenského škola v Jílovém u Prahy je integrovaná experimentální škola pro děti od 3 do 11 let, kde spojením tříd mateřské školy s třídami I. stupně základní školy vzniká model nenásilného přechodu z nezávazné hry do vzdělávání k přihlédnutím k reálným možnostem jednotlivých dětí. Jedním z hlavních cílů tohoto experimentu je přispět k řešení problematiky rostoucího počtu dětí s odkladem školní docházky.
Škola vznikla v roce 1992 rekonstrukcí bývalé "jezeďácké" školky, ze které se mělo stát skladiště. Výsledkem rekonstrukce jsou čtyři krásné přízemní pavilonky, kde se nyní s nejrůznějšími exkurzemi dveře netrhnou.
Jednotlivé skupiny ("třídy" )jsou tedy tvořeny jak dětmi předškolními, tak školními.
Skupiny-třidy tvoří 25 dětí, pracují s nimi 2 učitelky, které se od 9 do 13 hodin překrývají. Podle možností se vyučovacího procesu účastní i rodiče.
Příklad složení skupiny:
V jedné třídě se nyní typicky učí:
předškoláci | 9 |
školáci 1. třída | 5 |
2. třída | 1 |
3. třída | 2 |
4. třída | 3 |
5. třída | 5 |
Asi nejhezčí třída byla Déčko. |
V každé třídě samozřejmě musí být postýlky, nejmenší děti totiž musí hodně odpočívat. |
Škola je otevřena od 6.30 hodin do 16.30, pro školní žáky od 6.30 do 15 hodin. Škola respektuje křivku únavy, i školní žáci si mohou odpočinout podle individuální potřeby.
Další pohled do ložniček mrňousů. Pan Tůma, muž v popředí, ke škole sice nepatří, ale je také zajímavý: v roce 1994 se mu s manželkou podařilo oficiálně založit školu, která měla 4 žáky - jeho vlastní děti. Dnes už to ale tak snadné se zakládáním školy mít nebudete - každá nová škola musí mít alespoň 13 žáků. |
Vpředu normální třída, vzadu herna a odpočívárna. |
Jak jsou žáci hodnoceni při přestupech na další školy?
Celkově jsou žáci školy hodnoceni jako samostatní, s přirozeným vystupováním. Nevyhýbají se řešení neznámých situací, rádi experimentují, dovedou vysvětlit, proč určitou věc vykonávají. Dovedou slovně vyjádřit své pocity, jsou i zdravě kritičtí k sobě i ostatním dětem. Dovedou spolupracovat.
Pohled do jedné z tříd. Provaz na pohoupání nechybí v žádné třídě. |
Tohle není tělocvična, ale chodba školy. |
Shrnutí poznatků z několikaletého provozu školy
Dosavadní průběh experimentu naznačuje, že změnou vyučovacích metod a klimatu školy lze snížit počet odkladů školní docházky bez újmy na zdravém vývoji dítěte.
Získané poznatky naznačují, že pro většinu dětí není odklad školní docházky optimálním řešením. Pokud přijmeme, že vzdělávání je celoživotní záležitostí, při použití vhodných metod je možné vzdělávat žáky bez odkladu školní docházky ve známém prostředí a podle individuálního vzdělávacího plánu.
V sobotu byl jediným žákem ve třídě náš Tomášek. |
Další pohled na zákoutí jedné ze tříd. |
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.