tisk-hlavicka

Doma je mé dítě docela jiné

29.10.2001 Portál

Jak si vysvětlit, že dítě je ve škole v některých předmětech docela jiné než doma? Mají děti dvě tváře – nebo snad ještě více?

Moničini rodiče jsou bezradní. Na třídní schůzce se dozvěděli, že jejich dcera patří k těm, kteří své školní práce odevzdávají mezi prvními. A naopak učitel tělocviku si stěžoval, že Moniku je velmi těžké motivovat pro sportovní výkony, je velmi vystrašená a drží se spíše zpátky. K neuvěření! Doma je totiž jejich dcera úplně jiným člověkem. Nad domácími úkoly prosedí denně dlouhé hodiny, zatímco sport patří k jejím koníčkům a s nadšením navštěvuje pravidelně sportovní kroužek.

Jak si vysvětlit, že děvče je ve škole v některých předmětech docela jiné než doma? Mají děti dvě tváře – nebo snad ještě více? Ano, mají – podobně jako my dospělí. Žádný člověk se totiž nechová vždy a všude stejně. My všichni se přizpůsobujeme prostředí, ve kterém se právě nacházíme, reagujeme na konkrétní podněty, vypořádáváme se s nároky, které jsou na nás kladeny a přebíráme nějaké role v aktuálním sociálním uskupení. Jinak se chováme doma, jinak na svém pracovišti, jinak mezi přáteli či mezi cizími lidmi. Podobně se s ní vypořádávají i děti. Mnoho faktorů se pak podílí na tom, jak si dítě v konkrétním prostředí povede. Jmenujme například: pohlaví, pořadí a postavení mezi svými sourozenci, stáří, fyzická zdatnost apod.

Moničin příklad ukazuje, že nadšená rekreační sportovkyně nemusí být nutně dobrou sportovkyní i ve škole. Při hodinách tělocviku může existovat konkurence, která jí nahání strach. Nebo snad tlak sebekontroly ji zatlačuje do pozadí. Případně sám učitel v ní žádnou dobrou sportovkyni nevidí a ona sama pak jeho představu přijímá a shledává sama sebe nešikovnou. Naopak sportovní kroužek nabízí stimulující prostředí.

Také pro rozdílná pracovní tempa je možno najít různé důvody. Mnoho dětí je po náročném dopoledni ve škole již natolik vyčerpáno, že se to silně projevuje na jejich motivaci ke školním domácím úkolům. Je také možné, že doma je starší bratr, který se pyšní nadprůměrnými výsledky, jichž Monika ve svém věku dosáhnout zatím nemůže a čelit tomuto výkonnostnímu tlaku je pro ni velmi těžké. Faktická nemožnost vyrovnat se svému bratrovi blokuje její úsilí a výrazně zpomaluje pracovní tempo. Naopak ve škole získala zkušenost, že může patřit k těm nejrychlejším.

Pokusili jsme se nastínit několik důvodů, proč by se mohlo zdát, že ve vašem dítěti sídlí pohromadě několik osobností. Každý rodič by měl tuto skutečnost znát, aby mohl lépe porozumět zdánlivě nepochopitelnému chování svého dítěte. Nepřisuzoval by pak zbytečně chování dítěte nesprávné přívlastky jako líný, neschopný či trucovitý.

-rb-

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.