lucyová (06+08) | •
|
(15.4.2013 15:44:00) ... je asi obecně nejlepší cesta, protože se přizpůsobí konkrétnímu dítěti (nemusí být každé nadané zrovna na cizí jazyky). Jenže tady narážíme, jako všude, na limity konkrétních lidí. Tedy učitelů. Je to pro ně práce navíc a pokud se pro ni osobně nenadchnou, jinou motivaci k tomu ,aby to vůbec dělali,najdou těžko (např. ty zmiňované peníze jsou vázané na posudek z ped.-psych. poradny o mimořádném nadání. Než se tenhle získá, uplyne v podstatě celý školní rok (objednací lhůty v poradnách jsou děsivé), a to ani nevím, jak dlouhá je pak ještě lhůta na přidělení peněz a jak se ty peníze smí reálně využit (jestlipak opravdu na plat toho konkrétního učitele?).
My tento problém aktuálně řešíme u syna (1.třída). Sice nečetl plynně ve 3 letech jako holčička z článku, ale "až" ve 4,5, nicméně v celé 1. třídě je pro něj jediné nové učivo psací písmo (díky za něj! Co bychom dělali s Comenia skriptem, když tiskacím už před nástupem do školy taky psal? ). Do školy se přitom těšil, protože ve školce už ho to nebavilo, ale zklamání z výuky bylo opravdu velké. Trvalo zhruba půl roku, než si přestal vysloveně stěžovat (mami, co je dnes za den? Kolikrát ještě musím do školy, než bude sobota?) - pomohlo, až si našel kamaráda (mimochodem stejně nadaného). Takže se těší na něj, škola jako taková je mu podle všeho ukradená.
Tím pádem mám velké obavy právě ze ztráty motivace a vůbec schopnosti se učit a spadnutí do toho průměru, jak se píše v článku. A nemůžu se zbavit dojmu, že přesně s tímhle běžní učitelé vlastně počítají. Když se nadaným dětem nevěnují, ony to nějak přežijí a časem se to setřepe.
Není pak divu, že existuje poptávka po školách pro nadané. My tu možnost zatím nevyužili (i když bydlíme ve městě, kde takové školy jsou, pořád to znamená 45 min. dojíždění) - z praktických i sociálních důvodů jsem chtěla dát šanci škole v místě bydliště. Ale pokud se nám nepodaří dosáhnout zlepšení, v podstatě nám nezbyde, než se taky "elitářsky" separovat a začít do specializované školy dojíždět.
Takže díky za článek, je dobré o tomhle vést diskusi!
|
katalpa | •
|
(15.4.2013 16:21:15) Máme podobný problém.Do první třídy nastupovala naše dcera s nadšením,uměla číst a psát.Měly jsme veliké štěstí na paní učitelku,která jí podporovala a táhla jí do předu.Zvrat nastal v druhé třídě,kdy se třídy slučovaly a přišla nová paní učitelka.Naše dcera se začala nudit a polevuje.Na třídních schůzkách jsem se dozvěděla,že je oproti dětěm moc rychlá a měla by zbrzdit.Já naopak namítala,že by oproti ostatním měla dostávat více práce.Bohužel.Dnes jsme ve třetí třídě a učitelka jede svou línii.Nikde na blízku školu pro nadané děti nemáme,takže pro nás bezvýchodná situace.
|
Líza |
|
(15.4.2013 17:51:33) Jazykovka, matematická škola, případně v pětce gympl.
|
|
Pavlína | •
|
(27.4.2013 12:32:47) Souhlasím, že je třeba mít kliku na učitelku. Jmse z malého městečka, taky nemám možnost - vozit dítě každý den 50 km tam i zpět, mám další dvě děti.. .nereálné... Ale děkuji Bohu za to, že už v první třídě místo slabikování Ondra mohl číst knížky, že i do druhé třídy nám dali úžasnou učitelku, která trpělivě snáší jeho přírodovědné a historické dotazy a snaží se na ně hledat odpovědi. A když neví, tak formou hry zaúkoluje Ondru. Tuhle ve druhé třídě měl zpracovat referát o ledňáčkovi. Třída je chytrá, šikovná, a už v první třídě mi řekla paní učitelka, že Ondra spolužáky dokonce obohacuje, protože se pořád na něco ptá, a děti témata zajímají taky... Je pravda, že... v některých běžných věcech je zase naprosto nepoužitelný, v tom bych potřebovala radu zase já. Zapomíná aktovku, batoh, zavolat mi, že dorazil do hudebky - i když mu to pět minut předtím připomínám...
|
sikumi |
|
(16.10.2013 20:31:31) Takovou paní učitelku Vám upřímně závidím a prosím hodně ji propagujte, protože jich není mnoho.
|
|
|
|
Jája | •
|
(15.4.2013 18:52:52) Lucyová, mně nejde o to, že dítě musí být nutně nadané na jazyky. Mně spíš jde o to, že nadané dítě je možné vhodně motivovat a jazyky jsou to, co se mu v dospělosti neztratí a co možná dost využije. Proto bych to podporovala. Nehledě na to, že přibývá smíšených rodin, kde se dítě druhý jazyk učí v kontaktu s rodičem-rodilým mluvčím a svými prarodiči, takže může v šesti letech naprosto přirozeně mluvit dvěma jazyky. Případně rodin, které z pracovních důvodů žijí v zahraničí, kde se doma sice mluví česky, ale mimo domov jiným jazykem.
|
|
Petrajda |
|
(15.4.2013 22:09:56) Lucyová, jako bys psala o mém synovi. U nás tedy paní učitelka zatím radši nechtěal ani vědět, co umí - aby to nemuSela řešit. A i já říkám, díkybohu za normální psací písmo, protože to je v první třídě to jediné, co ho rozvíjí - učit se další tiskací písmo (tím myslím to pseudopsací od Radany Lencové) by byla fakt další zbytečnost.
Docela by mě to zajímalo, jak je to, když PPP doporučí IVP. Musí ho pak škola připravovat nebo je to jen její dobrá vůle a je za to učitel nějak ohodnocen?
|
lucyová (06+08) | •
|
(16.4.2013 8:04:20) IVP je sice závazný, ale prakticky nevymahatelný (což je zvláštní, když jsou na to vázané peníze). V poradně mi říklali, že když s tím škola/učitel nechce/neumí pracovat, tak to prostě nefunguje nebo je to nesmyslná formalita. A z toho důvodu mi doporučovali když už ne přímo školu pro nadané, tak aspoň školu, která má s integrací zkušenosti a učitelé jsou na takovou práci zvyklí.
My už teď do konce dubna snad konečně dostaneme nějaký výsledek a zprávu pro školu, tak tomu do konce školního roku chceme dát šanci na naší škole, zatím nedokážu odhadnout, jak se k tomu paní učitelka postaví. Kdyby to nešlo, tak školu ze zkušenostmi s integrací máme ve vzdálenosti, která by ještě byla použitelná (mimochodem jsem o ní nevědla, nijak speciálně se na veřejnost neprofiluje, ale řekli mi to v poradně).
|
Loriana |
|
(17.4.2013 10:46:20) Lucyová, držím palce, ať jsou závěry z poradny pro vás k něčemu platné. Uvidíš jak na to bude reagovat škola.
Já mám dcerku v 1. třídě ve speciální výukové skupině pro nadané děti. Ta škola se nadaným takto věnuje už pár let s dobrými výsledky a pro nás to byla jediná volba. Nechtěla jsem, aby se dcera nudila ve škole a zošklivila si poznávání světa, její zvídavost ji tedy neopustila a stále se snaží piřcházet věcem na kloub sama. Ze školy je nadšená ona i já, je jich ve třídě 8 a učitelka se jim věnuje indviduálně jak potřebují. Někdo dělá matiku pro třeťáky, někdo čte líp jak dospělí apod. Pocit elitářství v nich nepěstují, mají spojené s normální třídou všechny výchovy, takže jsou s "normálními" vrstevníky celkem často.
|
|
Bára | •
|
(17.4.2013 12:56:41) Nechci vás nijak strašit, ale ačkoli jsem dostala v PPP doporučení, že syn je mimořádně nadaný a má být vzděláván podle IVP, škola mi žádost zamítla (ve školském zákoně stojí, že ředitel školy může povolit ...). Důvod? Běžný vzdělávací plán zatím vždycky všem žákům naší školy stačil. Takže momentálně řešíme, co stím. Jinam, nebo zůstat? U nás je dojíždění zásadní problém, není kam.
|
Loriana |
|
(17.4.2013 13:40:55) Báro a jiná škola v blízkosti? Žádná nemá zkušenosti s integrací jiných dětí?
|
|
|
|
|
KoproFka |
|
(15.4.2013 22:54:39) lucyová, mám doma nemlich to samé - naše učitelka kupříkladu učila synka slabikovat!!! Jsem si myslela, že mě picne, když jsem to zjistila! Njn....
Do školy se těší jen a pouze na děti a na tělocvik. Všechno mu jde levou zadní a přesně jak říkáš - zaplať pánbůh za psací písmo - to jediné se opravdu učí. Jo a ještě hodiny - ode mne je nechtěl vysvětlit, prý až ve škole - probírali tedy jen čtvrt, půl, 3/4, celá, ale on se tím pádem během 2 hodin prvouky naučil normálka komplet klasické ručičkové hodiny (stylem za 7minut 3/4 na 5 atd.) a ještě i převod na digitální čas - když jsem se ho ptala, jak na to přišel, protože ode mne to vědět nechtěl, řekl - Normálka, sám jsem na to přišel...
A už po 4 měsících jsem u něj pozorovala ztrátu takové té jeho snahy přijít věcem sám na kloub. Pokud se ho někdo zeptal na něco, co nevěděl, nechtěl poradit (vyloženě to nemá rád), ale snažil se na to přijít jinak a nahlas přemýšlel (např. je krtek býložravec? - nevěděl, takže odpověĎ nebyla - nevím, ale: no, tak on se hrabe pod zemí, tam žádný rosliny nejsou, ale zase jsou tam kořínky, ty by žrát mohl, a ten krtek z TV, ten jí lízátka a melouny, no jo, melouny, to je ovoce, takže by to mohl být býložravec.... ). To teď už vůbec nedělá - prostě bez přemýšlení vystřelí: NEVÍM! a tím to pro něj hasne, ani nemá snahu se zamyslet. Z toho jsem tedy strašně smutná.
|
Petrajda |
|
(15.4.2013 23:20:10) Tohle by mě taky zajímalo - zda dítě může v určitém ohledu zase zpětně zakrnět.
Když bylo synovi necelých 5, ptal se, jak má spočítat 3 věcí (3 desetinná čísla) -víceméně jsem jen stručně řekla, ať to sečte, jako by tam ta čárka nebyla a pak si ji tam zase domyslí. A on na mě po minutě vychrlil, že 72,30 (a bylo to správně!) Mmch, počítala jsem to z hlavy o dost dýl...
Ale teď, v 1. třídě, po skoro roce omílání 2+3=5, má občas problém sečíst dvě trojciferná čísla - jde mu to pomaleji než dřív a hlavně ho to už nebaví, má dojem, že by to umět neměl, že to není správně, aby to uměl - to se obávám, že je vliv školy.
Přeorientoval se sice na vesmír a zahrnuje nás encyklopedickými info, ale té matiky je mi líto, připadalo mi, že to rozvíjelo myšlení mnohem víc - a jak ho to ještě před nástupem do ZŠ bavilo...
|
KoproFka |
|
(16.4.2013 0:04:45) No, tak to máme podobně - taky si říkám, že se v matice vrátil zpět - a to mám z jeho 3 let při testu od psychologa, že má nadprůměrné matematické nadání, logické myšlení atd... (češtinu jsem snad s pí učkou už pořešila - jakože smyslem školy je naučit číst, ne slabikovat, takže ho už v tomto směru nic učit nemusí, protože to PŘECE UMÍ!! , nicméně přesto od té doby, co chodí do školy, si daleko míň čte, než dřív - víc vyžaduje, aby mu bylo čteno)
tak mezi 4-5-tým rokem normálně počítal stylem - mámě je Z let, mě je Y let, za Z let mi bude tolik, co mámě... a bylo to správě. Teď počítá na prstech, jestli 18-7 je 11...
Syn je letos prvňák... Má tedy samý jedničky, jen asi 3 nebo 4 dvojky, a to právě z matiky (většinou kvůli tomu, že sčítal, místo odčítal - popletl si znamínko), a to u nich jedou už i v pětkách, ale i tak mi přijde, že nejen že ho škola moc nerozvíjí, spíš ho hází zpět. Včera dokonce tvrdil, že matiku nemá rád a vůbec ho nebaví
|
Eržika. |
|
(16.4.2013 7:36:56) Zkuste hledat školu - syn chodí do montessori (státní), a tam každý jede svým tempem. Jejich (třeťákovou) matiku klidně dělají prvňáci, když ji zvládají. A v projektech se mohou dostat, kam potřebují.
|
|
|
katka+synek2007 |
|
(16.4.2013 9:06:33) nemusí jít ani o mimořádně nadané dítě,aby škola lecos pokazila. Já jsem byla naprosto normální dítě, nijak jsem v první třídě nevynikala, ale ani neměla problémy. Nicméně si pamatuju, že ke konci školky jsem chápala rozdíl mezi sčítáním a násobením. Vysvětlení ve škole mě natolik dezorientovalo, že jsem to zapomněla a snad měsíc nemohla pochopit. Podobná situace byla, když jsem po ročním navštěvování hudebky (sólový zpěv) tři roky zpívala falešně (před tím ne)
|
|
Big Boss |
|
(8.11.2015 18:27:28) Pam padam zkouška
|
|
|
sikumi |
|
(16.10.2013 20:43:01) BRRRRRRRRR, mám kopřivku, co čtu. Je to ještě horší než jsem si myslela. Vidím, že je to fakt smutné, ale co s tím budeme dělat?
|
|
|
|