Arónie |
|
(12.11.2009 10:08:32) To, co autorka vyzvedává jako přednosti našeho školství, jsou všechno věci, které u nás existují od 70.let (kdy jsem chodila do školy já) - školní jídelny (které často vypadají a vaří stejně jako v těch 70.letech), školní výlety a exkurze (které žáci berou jako vítané dny mimo školu se svými spolužáky, ale často žádný jasný účel tyto akce nemají), taneční (!), učebnice zadarmo (v hrozném stavu).... Ještě chybí organizovaný sběr nerostných surovin a mléko pro děti.
Chápu snahu ukázat pozitivní věci a podpořit hrdost na to, co je u nás dobré. U mě ale článek vyvolává naprosto opačnou reakci - rozhořčení z toho, že mám být hrdá na něco, co není vždycky až tak dokonalé, co tady existuje ve skoro stejné podobě 40 let (ne-li víc) a že kritiku a srovnávání s jinými školskými systémy mám brát jako nespravedlivé a bezpředmětné, místo toho, abych se z nich poučila. Myslím, že česká malost nespočívá v tom, že si nevěříme, ale i v tom, že si libujeme v našich osvědčených starých systémech a sami pro sebe si pochvalujeme, jak nám hezky fungují.
Poslední odstavec o nedostatcích můj dojem z článku už nijak nezmění - připomíná mi tu povinnou komunistickou sebekritiku - "Tohle, soudruzi, není úplně v pořádku, ale musíme být vděčni za to vše dobré, co jsme si vydobyli." Přitom nedostatek respektu a další věci týkající se přístupu k žákům a studentům a celého pojetí vzdělání je to, co bych považovala za podstatné a důležité. Také informace o jiných školstvích jsou podle mě zavádějící - například v mnoha zemích tráví žáci ve škole celý den, odpoledne mívají různé extrakurikulární aktivity. Atd.
Bohužel v článku není vůbec nic o tom, co se v našem školství změnilo k lepšímu, a myslím, že takových jednotlivých věcí by bylo možno najít víc - od jednotlivých škol, které hledají nové cesty, přes různé iniciativy a nápady jednotlivých učitelů až po třeba změny ve vzdělávání učitelů na VŠ. Článek je ale obrazem našeho školství jako celku - s jeho zapšklostí, nedostatkem vizí a zarputilým setrváváním ve stereotypech.
|
Melie |
|
(12.11.2009 10:13:34) Výborně napsáno. Výstižné a žel pravdivé.
|
petru |
|
(12.11.2009 10:36:27) Teda nemám sílu číst článek. Ale změny jsou jen v lidech. Moje děti a já s nimi jsme zažili dvě školy. Jednu na vesnici, pro mě pokrokovou, kde se našli učitelé, co se opravdu dětem věnovali i po škole. Kde nebyl problém kdykoliv přijít na vyučování, když rodič chtěl a to tam učili podle běžného systému. Prostě přístup k rodičům a dětem otevřenější. Teď jsou děti na škole, kde kroužky po škole prakticky nefungují, v podstatě jen soukromé a placené. A učitelé? Jak se zmíním, že chci něco vidět, tak by mě nejradši propíchli vidlema. Když jsme tady chtěli jít se školkou s druhým dítětem na výlet a na pohádku určenou pro školku(jen pěšky do místního muzea), tak byli překvapeni. V minulé škole/školce sami od sebe zvali rodiče s dětmi doma na výlety i do školky na pohádku. Důležitý je každý člověk a ne nějaké změny, které ani nejsou vidět.
|
|
|
Zzubejda, 2 kluci a holčička |
|
(13.11.2009 12:30:57) Mně se zase líbilo, že autorka ukázala, že to, co tu už 40 let funguje sice stále dost podobně (já mám ale teda jen dobré zkušenosti ohledně kvality vaření v jídelnách...nové učebnice se také kupují...a sběr papíru a podobně? To je snad proboha dobře, ne? Jakpak bychom se asi dostávali na přední místa v seznamu států v takových ekologických disciplínách, jako třídění odpadů?!!!!! A mléko do škol?Na tom je něco špatného?! Všeak to děti nemusí pít povinně..ale významně to přispívá našemu zemědělství, aby se naše mléko nemuselo vylévat do kanálu, když nám sem slavná EU cpe své lvnější...)
Mně se líbilo, že autorka poukázala na to, co máme a nevážíme si toho, a co by za to ve "vyspělé" západní Evropě dali. A pravdou je, že delegace učitelů z Německa nebo Anglie v našich školách žasnou: Vy tu máte obrázky a nástěnky na zdech? Oni vám je žáci neskopávají pryč? A ty květiny na chodbách jsou opravdu živé? Oni to neotrhávají?
Je pravdou, že ve spoustě věcí je to u nás ještě zkostnatělé, v jiných směrech ale naše školství udělalo nesmírný pokrok, v něčem bohužel udělalo ve snaze přiblížit se obdivovanému Západu mnoho kroků zpátky ( já proti západoevropským zemím nic nemám, jen se snažím myslet kriticky a nepřejímat slepě úplně všechno!!! Nechci myslet tak, že když dřív byl nejlepší sovětský svaz a vše západní bylo špatné,. že teď to musí být naopak a všechno západní je nejlepší!! Opravdu by se konkrétně západní školství mohlo u nás v lecčems přiučit!)
To, že u nás nejsou peníze a spoustu věcí dělají dobrovolně učitelé ve svém volném čase, často bez odměny anebo za směšné částky (např. odměna 200Kč za pololetí a vedení odpoledního kroužku) je opravdu zastaralé, to je pravda. Taskže by se na to měli učitelé vykašlat, odpracovat si jen to, co dostávají zaplaceno, že...bylo by to dostatečně nesocialistické?
|
Jája | •
|
(13.11.2009 16:43:48) Teda, mléko do škol je pořádná ptákovina. Na mléko není odbyt, tak se do něj šoupnou barviva a ochutidla a strčí se to dětem do školy. Že prý dotované!! V přepočtu na litr koupím v krámu mléko nedotované a bez příchutí. Takže kam jdou dotace? Firmě na krabičky. To mám podporovat a pro to jásat? Horší než za komunistů, režimní sebechvála smrdí i dneska.
|
pivonka |
|
(13.11.2009 20:01:27) 250 ml za 3 koruny neochucene, co se ti nezda?
|
|
|
Arónie |
|
(13.11.2009 21:23:08) Myslím, že jsem nepsala nic o tom, že vše, co je na Západě, je to nejlepší. Jen mi přijde zbytečné oceňovat věci, které jsou stále stejné, a v některých případech narozdíl od Tebe pochybuju o tom, že jsou opravdu tak skvělé. Proti třídění odpadu nic nemám, ale o některých organizovaných školních aktivitách mám velké pochybnosti - například soutěže ve sběru surovin vedou podle mě především k větší produkci odpadu a ne k ekologické výchově (např. sooutěž ve sběru víček z PET lahví - uvědomí si děti, že ideální by bylo, aby těch lahví bylo co nejmíň, když cílem je nasbírat co nejvíc víček?). Prostě pořád mám dojem, že je to v tom stylu, jako když jsem chodila do školy před 30 lety, bez kontextu, bez souvislostí, bez celkové koncepce. A nezlob se, mně je ta "slavná" EU a "vyspělá" Západní Evropa bližší než tohle
|
Zzubejda, 2 kluci a holčička |
|
(15.11.2009 20:12:12) jo tak to máš zase pravdu,sběr vršků od petflašek mi taky přijde dost kontraproduktivní :) Anebo výrobky z petflašek, jako panáčci a tak...
Netvrdím, že všechno je u nás nejlepší, jen mě naštve, když na to zas někdo plive všechnu špínu, to se ve mně vzedme vlna opačných názorů :)
|
Arónie |
|
(18.11.2009 8:30:26) Jo, to chápu, já o mám zas obráceně..
|
|
|
|
|
|