Oslava socialistického školství
To, co autorka vyzvedává jako přednosti našeho školství, jsou všechno věci, které u nás existují od 70.let (kdy jsem chodila do školy já) - školní jídelny (které často vypadají a vaří stejně jako v těch 70.letech), školní výlety a exkurze (které žáci berou jako vítané dny mimo školu se svými spolužáky, ale často žádný jasný účel tyto akce nemají), taneční (!), učebnice zadarmo (v hrozném stavu).... Ještě chybí organizovaný sběr nerostných surovin a mléko pro děti.
Chápu snahu ukázat pozitivní věci a podpořit hrdost na to, co je u nás dobré. U mě ale článek vyvolává naprosto opačnou reakci - rozhořčení z toho, že mám být hrdá na něco, co není vždycky až tak dokonalé, co tady existuje ve skoro stejné podobě 40 let (ne-li víc) a že kritiku a srovnávání s jinými školskými systémy mám brát jako nespravedlivé a bezpředmětné, místo toho, abych se z nich poučila. Myslím, že česká malost nespočívá v tom, že si nevěříme, ale i v tom, že si libujeme v našich osvědčených starých systémech a sami pro sebe si pochvalujeme, jak nám hezky fungují.
Poslední odstavec o nedostatcích můj dojem z článku už nijak nezmění - připomíná mi tu povinnou komunistickou sebekritiku - "Tohle, soudruzi, není úplně v pořádku, ale musíme být vděčni za to vše dobré, co jsme si vydobyli." Přitom nedostatek respektu a další věci týkající se přístupu k žákům a studentům a celého pojetí vzdělání je to, co bych považovala za podstatné a důležité. Také informace o jiných školstvích jsou podle mě zavádějící - například v mnoha zemích tráví žáci ve škole celý den, odpoledne mívají různé extrakurikulární aktivity. Atd.
Bohužel v článku není vůbec nic o tom, co se v našem školství změnilo k lepšímu, a myslím, že takových jednotlivých věcí by bylo možno najít víc - od jednotlivých škol, které hledají nové cesty, přes různé iniciativy a nápady jednotlivých učitelů až po třeba změny ve vzdělávání učitelů na VŠ. Článek je ale obrazem našeho školství jako celku - s jeho zapšklostí, nedostatkem vizí a zarputilým setrváváním ve stereotypech.
Odpovědět