Cita |
|
(31.1.2008 20:27:09) Musím se zeptat na jednu věc. V naší školce neustále slyším věty jako: váš malý nechce kreslit, trénujte doma...drží špatně tužku, nůžky, lžíci...učíte ho to?
V minulé školce měl skoro každý den nějaký výtvor, v téhle mi řekli, že když nechce kreslit, tak ho nechávají si hrát a ostatní kreslí..
Zlobí mě to Vím, že nevyhraněný asi levák může mít problémy, doma se snažíme, ale myslím, že snažit by se měla i školka a ne mě na chyby pořád jenom upozorňovat a sama nedělat nic. Nebo se pletu? Jak jim tenhle můj názor říct, aby se neurazily, pochopily..
|
Kateřina | •
|
(31.1.2008 23:58:26) Myslím, že v tomoto případě vás na to opravdu učitelky spíš jen upozorní, ale pomoc musíte vyhledat jinde. Existují grafomotorické kursy, které dětem "rozbijí" způsob, jak drží tužku a naučí ho to zcela znova (ovšem musíte s ním doma strašně trénovat). Je to kurs vhodný pro předškoláky a má skvělou reputaci. Velkou službu by vám udělala i rehabilitace - chodím se synem k fyzioterapeutce, protože před grafomotorickým kursem je vhodné procvičit i hrubou motoriku a uvolňování paží. Je to docela náročné na rodiče, ale výsledky jsou vidět.
|
Míša | •
|
(1.2.2008 10:05:02) Asi bych se zeptala paní učitelky jestli klade malý skutečně tak velký odpor, nebo prostě jen prohlásí ne a paní učitelka se ani moc nesnaží jej ke kreslení přilákat, zejména pokud dřív kreslil. Něco jiného je samozřejmě speciálně se někomu věnovat, a něco jiného je jen pokrčit ramenama a jít tzv. cestou nejmenšího odporu a ani se trošku nesnažit malého přemluvit. U nás to třeba tak není, ale vím od kamarádek že některé paní učitelky prostě nechávají děti dělat co se jim zachce a jen kontrolují aby se navzájem moc nepomlátily a veškeré pedagogické vedení je na nule.
|
|
Cita |
|
(1.2.2008 12:15:07) Kateřino, na jakou rehabilitaci chodíte, Nechali jste se poslat od dětské doktorky? Je to stejná rehabilitace jako po úrazech, nebo přes neurologii?
Jinak mě zlobí, že tolik toho musíme za školku dohánět. Nepamatuju si, že by naši s nám kdysi trávili tolik času kvůli malování, stříhání.. (momentálně prý neumí skládat puzzle, máme trénovat...já se z toho picnu, ať trénují i oni, ne? Puzzlí máme doma několik. 24 dílků zvládne i úplně sám, tak nechápu
MM na rodičovské schůzce na podzim mě dorazila žádost, abychom vyrobili s dětmi strašidýlka z přírodních materiálů, aby bylo čím vyzdobit chodby...Ve staré školce byly chdoby vyzdobeny výhradně výrobky dětí, které dělaly ve školce!!
|
Kateřina | •
|
(1.2.2008 13:11:58) Můj syn špatně mluví a to často právě souvisí i s grafomotorikou. Od neuroložky jsme dostali doporučení k fyzioterapeutce, která se právě zabývá dětmi s motorickou neobratností. Takže nám připravila soustavu cviků na držení těla, dýchání, propojování mozkových hemisfér a uvolňování rukou. Ona mě nejdřív cviky naučí a jednou za měsíc k ní chodím na kontrolu. Fyzioterapeutka zkontroluje stav (cvičení má fakt velký účinek, až jsem překvapená) a některé cviky nám změní nebo doplní nové. Je to vlastně kvůli té grafomotorice - po cvičení by ten kurs, který je prý dost náročný, měl syn zvládnout lépe. Jinak jsem si všimla, že grafomotorická neobratnost je teď poměrně častá, hlavně u kluků. Spravit to ale bohužel normální školka nezvládne, to už musíte mít odborníka. Podle neuroložky je pro děti s drobnými motorickými potížemi vhodné cvičení pro předškoláky v Sokole, také nám hodně doporučovala bojové sporty, ale tam většinou berou až od pěti. Prý je dobrá i bazenénová terapie, ale tu nemám vyzkoušenou. Fyzioterapeutku specializovanou na děti ale doporučuju, pomůže to hodně i takovým věcem, jako propojování očí a pravé nebo levé ruky.
|
Cita |
|
(1.2.2008 17:10:11) Kateřino, malý je z dětí, které sice dobře mluví, ale jinak jsou bábovky (např se rozběhne a zakopne...na prolézačkách o malou dvouletou nemám vůbec strach, jemu pořád stojím za zády (pro jistou)..Přesto jsme ho relativně brzy naučili na kole a na lyžích, chodíme plavat a na cvičení (sice neorganizuje sokol, ale je to stejné). Myslíš, že to jeho padání (je i těžkej, instriktorka ho často musí "vyvláčet" třeba na švédskou bednu apod..) souvisí s tím blbým kreslením? Měli jsme docela těžkej porod, ale na neurologii jsme nikdy nechodili. Asi se zkusím zeptat dětské dr (ta už si o mě začíná myslet, že sem nejspíš nějaká střelená, protože se jí ptám pořád na něco..)
Bazénovou terapií myslíš klasické plavání rodičů s dětmi, nebo ještě něco jiného? Díky za odpovědi.
Jo, ještě jsem nespokojená s jednou věcí, odmala bojujeme s nadváhou. V minulé školce nebyl problém říct, že si nepřejem, aby po obědě nedostával přidáno (většinou mu řekli, že už nic nezbylo apod.) Tady se tím nechtějí zabývat, je jim to nepříjemné. Co kdyby měl třeba cukrovku? To by se tím taky nezabývali?
|
Kateřina | •
|
(2.2.2008 0:24:37) Salíku, myslím, že motorika Tvého syna může klidně souviset s tím těžkým porodem. A většinou když zlobí jemná motorika (kreslení), objeví se to i v té hrubé a obráceně. To samozřejmě neznamená, že dítě nemůže lyžovat nebo jezdit na kole, ale častěji třeba do něčeho vrazí, snáz něco vyleje a v kresbě je pod svým věkem. My jsme se k různým nápravám probojovávali dost těžce, mému synovi byla několikrát diagnóza stanovena špatně. Nakonec to u něj odhalila logopedka (syn má dysfázii, což je vlastně porucha řečového centra, která právě souvisí s motorikou). No a logopedka nás také nasměrovala ke grafomotorice, ale museli jsme ještě na neurologii, zda nějaký nález není i tam. Neuroložka nic nenašla, ale doporučila nám právě fyzioterapeutku, která je specializovaná na cvičení dětí s motorickými problémy. Teprve když to dokončíme, můžem na tu grafomotoriku. Pokud se Ti syn zdá málo obratný, nech se doporučit k dětské neuroložce (pozor, najít dobrou je fakt problém) a zkus, ať Ti řekne o nějaké dobré fyzioterapeutce pro děti. Pokud se nepletu, psala jsi, že syn je levák - myslím, že i to mu může způsobovat problémy (může mít zkříženou lateralitu, tj. že je u něj dominantní levá ruka, ale pravé oko a ucho) - to jsou také věci, kde mu cvičení pomůže. Bazénová terapie také řeší pravo-levou orientaci a motoriku, ale myslím, že je až pro větší děti, kterým hrozí i nějaká porucha učení (dyslexie, atd.) Jinak bohužel nespoléhej na to, že když bude syn ve školce pořád kreslit, že se "vykreslí" a tím se to zlepší - pokud je příčinou opravdu motorika nebo třeba ta zkřížená lateralita, budeš mu muset pomoct.
|
Cita |
|
(5.2.2008 18:12:37) Kateřino, díky za odpovědi, zkusím se poptat u dr (zrovna zítra jdeme na logopedii, tak se zeptám na tu lateralitu..). Delší dobu mám pocit, že s ním něci není v pořádku a pořád nevím co. V porovnání s malou opravdu výrazně častěji padá, nebo do něčeho vráží, nekreslí..Aspoň teď vím, jak mám ty svoje "pocity" popsat
|
Anna, dcera8,syn5m | •
|
(6.2.2008 17:10:11) Salíku, tohle všechno důvěrně znám. Dcera se narodila nedonošená. Ve školce jsme měli neustále problémy. Podle nového systému není možné děti k něčemu nutit. Když nechtí, nemusí. A paní učitelky se podle mě ani nesnažily ji zaujmout. Od mala měla problémy s motorikou. Jemnou i hrubou. I teď je schopná upadnou na úplné rovině. Vráží do všeho. Co vezme do rukou, jí upadne apod. Hodně nám pomohl kurz grafomotoriky, který u nás pořádá pedagogicko-psychologická poradna. Byl to sice záhul, ale zvládly jsme to a se psaním už to není takový problém. Teď nás čeká další návštěva u paní psycholožky, protože malé diagnostikovali dysortografii . Doufám, že to zvládnem.
|
|
|
|
|
|
|
|
Molly. |
|
(1.2.2008 10:12:05) V naší školce má dítě vlastní volbu, my mu připravíme spoustu činností, kterým by se v průběhu dne mohl věnovat, ale bylo mi ředitekou řečeno, že když si dítě chce celý měsíc třískat do xylofonu a nekreslit, má na to právo. Je to o motivaci a hodně lenivých chlapečků se dá přesvědčit k nějakému výtvarnému či grafickému výkonu, ale když se dítě zarazí a nehodlá nic dělat, nemám jiné přesvědčovací metody. Možná je tohle případ i vaši školky či syna. Dle mého názoru je školka ústav výchovně-vzdělávací, ale rozhodně nesupluje rodinu! Učitelka nemá čas se celý den věnovat jednomu dítěti a učit ho držet tužku či lžíci, nehledě na to, že podle jednoho školení, na kterém jsem byla, bychom děti měli nechat, ať si samy určí, jak chtějí daný předmět držet (podle mě je to blbost). Školka děti naučí základy, ale zbytek je a vždycky byl na rodičích. My jsme teď dostali předškoláka, který drží nůžky oběma rukama a vybarvuje tak, že pracně udělá tři čáry. Na činnosti máme vyhrazenou půlhodinu denně, ve kterých můžeme dát dítěti omalovánku, aby se naučil vybarvovat, ale dělat to takhle celý rok s tím, že kluk nebude nic jiného dělat? Vždyť by mu bylo líto, že si nemůže hrát. Proto se mu doma věnují rodiče a my jim ve školce pomáháme. A tak to přece má fungovat, ne?
|
Míša | •
|
(1.2.2008 10:44:03) Píšete to moc hezky, takový přístup by měl být asi všude, u nás to tak naštěstí je. Nejvíc obdivuju naší pani učitelku "Kamelotku" (tak jí překřtila moje malá, správně je Kamila) když stíhá očima na zádech sledovat jestli se jí děti v herně navzájem nelikvidují, do toho se vítá s nově příchozíma študentíčkama včetně podání ruky, stíhá vnímat informace od rodičů kdy si kdo pro koho přijde, stíhá sledovat jakou hračku si který prcek přinesl a ještě jí obdivuje, a ještě stíhá upozorňovat rodiče na novinky na nástěnce. Docela hukot.
|
|
Cita |
|
(1.2.2008 12:04:59) Jde o to, že malý, když chodil do minulé školky (od tří let) neměl s kreslením problém, respektive, Výtvarná činnost probíhala tak, že pí učitelka měla připraveno předem! co se bude dělat (něco nastříháno-děti dolepili apod.) a hlavně práce byla u všech stolečků pro všechny děti najednou.
V téhle je jeden stoleček, ke kterému se vejde pět dětí+ učitelka, ostatní si hrají a můžou se u stolečku prostřídat Malý nejen že nerad kreslí, protože mu to nejde, ale ani není od přírody ten typ, který by se ke stolečku protlačil (zvlášť když o to nějak zvlášť nestojí..). Zaseknutý není, nebaví ho tužka, ale miluje např. štětec nebo modelínu, ale tohle používáme zřejmě jen doma..
O kursu grafomotoriky sem nevěděla, ovšem u nás i návštěva logopeda proběhla tak, že na prcka nezbyl čas (je tam několik dětí které nemluví vůbec-a na logopedii už dávno chodí (což učitelka neměla zjištěno), pro ně to byla jen ztáta času), takže mi bylo řečeno, že je všechno v pořádku...no nezdálo se mi to, přeci jen jsme na logopedii zamířili. Má špatně zafixované sykavky a je nejvyšší čas s tím něco dělat..(nebyla to dětská patlavost, jak mě přesvědčovala pí učitelka).
Posuďte sami, jsou dva výrobky od září do teď tak akorát? Oba dva den poté co jsem se divila, že nic nemá..
|
Molly. |
|
(1.2.2008 12:41:16) Očividně chodil kluk předtím do školky, kde byly děti ve stejném věku a všichni museli dělat totéž a ve stejnou dobu. Teď zřejmě chodí někam, kde jsou buď děti různě staré (jako u nás) a mají více programů na výběr. U nás existují různá centra a podle toho, co chce dítě ten den dělat, tam jde. Vše se týká jednoho tématu, např. ptáčci - u jednoho stolu vystřihují a lepí ptáčky, u druhého si hrají pexeso, v dílně zatloukají kostičky do tvaru krmítka, v knihách listují encyklopediemi nebo dělají grafické cviky. A pokud je nenadchne nic z toho, jdou si hrát s čím chtějí. Takže pokud tvůj klučina má takový systém ve školce a učitelky mají nařízené děti do ničeho nenutit, je to jasné - pokaždé si vybere jinou činnost než výtvarně-tvořivou, protože si chce hrát.
|
Cita |
|
(1.2.2008 16:49:59) MollyW, není to žádná speciální školka. Všechny děti jsou stejně staré. Nejsou tu ani žádné kroužky (na dotaz proč, mi bylo sděleno (paní ředitelkou), že děti si v tomto věku mají hlavně hrát, např. angličtina není vhodná proto,že děti ještě neumějí česky (malý začal mluvit poměrně brzy, mluví hodně a po obsahové stránce bez problémů (až na sykavky, l a ř), o plavání prý nemají rodiče zájem (v dotazníku z 25 dětí mělo zájem 18), výtvarný kroužek není potřeba, protože školka stojí u umělecké školy, která každý rok pár nadějných předškoláků přijme a na flétničku nemá učit kdo..
|
Molly. |
|
(2.2.2008 10:03:10) Nám teď ředitelka řekla, že od ledna nesmíme vybírat peníze na kroužky, protože podle inspekce by kroužky ve školce vůbec neměly být. My je teda pořád máme (výtvarka, angličtina, hudebka a flétna), ale kvůli inspekce musíme vybrání poplatku nazvat jinak než jako "peníze za kroužek". Nakonec možná tvoje školka dělá dobře, že se o nic nestará, aspoň pak nemusí poslouchat blbé řeči od inspekce.
|
|
|
Cita |
|
(1.2.2008 17:24:03) MollyW,ještě jsi psala, že jde o školku buď... a nebo jsem v textu nenašla. Co vy jste za školku, Waldorfská, nebo jiná s nějakým speciálním programem? Malotřídka? Státní? Vědí rodiče, do čeho u vás jdou (třeba z internetu?) Díky.
Musím říct, že klasická školka tak sem jí zažila já v dětství, nebo malej minulý rok mi vyhovuje víc..
|
Molly. |
|
(2.2.2008 9:59:41) Jee, promiň Naše školka je v programu "Začít spolu", což znamená, že v jedné třídě jsem děti všech věkových kategorií. Má to své výhody i nevýhody a rodiče o našem programu samozřejmě vědí.
|
|
|
|
Míša | •
|
(1.2.2008 15:47:58) Já bych to řešila asi tak: kdyby mi zas paní učitelak povídala něco o tom, jak je malý nešikovný atp, zeptala bych se jí v čem vidí ona problém, a pak bych přes nějaký oslí můstek přešla na to, že prostě potřebuje víc podpořit, že se ve školkovém prostředí trochu stydí a zároveň bojí, že doma to zvládá, případně jestli máte předchozí výtvory, tak bych jí je ukázala. A pokud by se nedostavil výsledek, asi bych se zkusila objednat k ředitelce. Člověk nechche zbytečně prudit, ale zase pokud máte skutečně dojem, že něco není v pořádku, stojí to za to. Vždyť jde o děti, a proč by měl mít malý do budoucna nálepku nešiky, když to vůbec nemusí být pravda.
|
Cita |
|
(1.2.2008 16:54:00) Míšo, zkusím být připravená, ale o jednání s pí ředitelkou si příliš naděje nedělám (viz příspěvek pro MollyW)
Nálepku nešiky má, ale právě proto mám pocit, že by měl kreslit VÍC a ne MÍŇ než průměrné dítě..
|
Siddhártha |
|
(1.2.2008 19:02:37) Lusiko, to je síla, Tvým rodičům bych nesvěřila ani prázdný kočárek.
|
|
|
|
|
|
|