17.2.2005 16:01:57 Lida +2
Re: To je omyl
Milado,
ja nevim o Aidine prisevku a o dvojcatech, ktera byla rozdelena (sice trochu padle na hlavu, ale zase bych se nedivila, ze to tady takhle nekdy dopadne), ale to je jiny problem, nez to, jestli chodi deti do skoly od 4rech.
Abych pravdu rekla, kdyz jsem se to poprve dozvedela,tak mi take vstavaly vlasy hruzou na hlave ... jak ty chudinky budou muset sedet v lavici, psat pismenka, kdyz jeste nemaji vyvinutou motoriku atd. atd.
Ale, nazor jsem naprosto zmenila, kdyz jsem se zacala o UK skolstvi zajimat hloubeji. A hlavne, kdyz jsem mela moznost videt, jak to jde v praxi.
Jednak je tady individualni pristup, takze deti jsou uceny individualne, cile jsou jim ukladany individualne a hodnoceny jsou individualne. Takze, tady jsou v jedne tride deti, ktere jsou velmi inteligenti, s detmi, ktere by v cechach byly ve zvlastni skole. Ale to vubec nevadi, protoze pani ucitelka pracuje zvlast se skupinkou "tech nadanych" zvlast se skupinkou tech slabsich a zvlast se skupinkou tech mezi. Cil neni nasadit nekteremu diteti "stigma" ale pracovat s tim ditetem tak, aby se z neho dostalo to nejlepsi, co je schopne. Takze, nadane dite nebude hodnoceno vyborne, jenom proto, ze zvlada skvele veci "povinne" co jsou v kurikulu, protoze to dite ma na to, aby zvladalo daleko vyssi cile a naopak, dite se specialnimi potrabami nebude hodnoceno spatne jenom proto, ze neni schopno dosahnout jenom minimum kurikula.
No A diky tomu, ze ty 4 leti se uci "hrou" tak nevidim vubec problem, proc by se 4 lete dite hrou nemohlo ucit!? Oni se ve finale tou hrou nauci i psat a pocitat. Tady ty deti opravdu nesedi v lavicich a nemusi se nic drilovat nazpamet. To je ten rozdil. Deti sice ukoly maji, ale uplne jednoduche, (a az kdyz jsou ve vyssi tride, mozna odpovidajici 6ti letym).
Vis, moje dcery navstevuji Montessory skolku od 2,5 let,v teto skolce se take "uci", maji individualni pristup, neexistuje volna hra. A presto, nejen moje holky, ale i ostatni deti, ktere tam chodi, tu skolku uplne miluji. Jsou tam stastne. A pritom co se tyce dovednosti, jsou daleko samostatnejsi, maji daleko vyssi sebejistotu, dokazi vyjadrit svuj nazor, nejsou ustraseni z dospelych. Nemam pocit, ze by jim to na detstvi ubralo, vubec ne.
Jedine, ceho se trochu bojim je to, ze jedna z holek si obcas jeste rada odpoledne zdrimne. Tak se trochu obavam, ze bude odpoledne unavena (skola konci ve 3 odpoledne), ale to je asi tak to jedine.
UK skolstvi ma jine, a velke problemy, je jich mnoho, ale nesouvisi s tim, zda deti chodi do skol od 4rech nebo od 6ti (uprime receno, me 6 prijde velmi pozde. Ja si moc dobre pamatuji, jak jsem ve skolce v 5ti letech trpela a nemohla jsem se dockat az budu ve skole. Uplne jsem skolku potom nenavidela. Naucit cist a psat jsem se ve finale v tech 5ti naucila sama, protoze jsm proste byla frustrovana, chtela jsem se ucit, chtela jsem cist,..ale zatim jsem choidla s "mrnatam" do skolky)
Odpovědět