28.2.2016 16:18:47 Marketa + Tomik
Rozdělení 1. tříd podle schopností? Hurá!
Nechci vůbec reagovat na otázku rasismu nebo nerasismu ve škole v Krásné lípě. Nadchl mě ale osvícený systém v této škole, který rozdělil děti do prvních tříd podle schopností. Připomnělo mi to soukromou MŠ, kam chodil kdysi můj syn jeden rok, než ho vzali ve státní. Samozřejmě nebyl její provoz hrazený ze státního rozpočtu, ale ze školného. Takže jsme se snažili z ekonomických důvodů syna co nejdříve dostat do státní, ale musím říct, že s láskou vzpomínám na laskavé a vstřícně "maminkovské" paní učitelky, domácí kuchyni a senzační systém rozdělení dětí na "maláče" a "velkáče". Ze skupiny maláčů se přesouvalo do velkáčů podle vyzrávání dětí a jejich schopností. Maláči(cca 2,5 - 5) se dopoledne věnovali hrou nácviku sebeobsluhy apod. a velkáči (cca 4-7) hrám na školu atd. Odpoledne si všichni dohromady hráli na zahradě nebo ve velké herně, kde se roztáhly obří šoupačky a prostory se propojily. Moc se mi to líbilo. Pak začal kluk chodit do školy a ve třídě byly značné rozdíly ve schopnostech dětí. Litovala jsem paní učitelku, jak může zabavit děti, které se samy od sebe naučily číst a psát kolem 5 let, průměrné žáčky a dvě děti, které neabsolvovaly předškolní přípravu, většinu času vůbec nechápaly, co se po nich chce a svou rozladěnost a frustraci ze stálých neúspěchů (ve srovnání s ostatními)ventilovaly vztekem, zlobením a naschvály. Tenkrát mě napadlo, že by při 3 třídách v ročníku bylo fajn děti rozdělit, tak jako v soukromé školce a věnovat se každé třídě podle toho, jaká je její individuální potřeba. My máme to štěstí, že bydlíme v Praze a poblíž je ZŠ s rozšířenou výukou cizím jazykům, tj. výběrová škola, kam se dělají ve 2. třídě zkoušky a do 3. třídy tam děti, které vezmou, přechází. Zkoušky udělají prakticky všechny děti, které jsou jen trochu šikovné. Pokud bych bydlela v obci, kde je jen jedna škola a nechtěla dítě od 3. třídy vozit kdovíkam, tak bych určitě školu s takto rozumným programem podporovala. Navíc pokud vím, tak autorka píše "...takřka všechny děti romské.." čili ne všechny. Ani jsem se z článku nedozvěděla, zda v ostatních třídách není ani jedno romské dítě mezi "bílými". Mě spíš připadá jako rasismus na tuto situaci hledět jako na rasismus.
Odpovědět