7.5.2009 21:33:15 sovice
Re: A úroveň znalostí?
Patricie,
tak teď jsem se byla zeptat dcery - 1. ročník osmiletého gymplu, čili šestá třída - jestli brali Sámovu říši, Avary a tak. O Sámovi ví víceméně jen jméno, pojem Avaři jí neříkal nic. Asi jim to řekli, ale prošlo to její hlavou bez povšimnutí, a to dcera je ten typ, co nasává znalosti jako houba.
Zato jak vypadalo slovanské hradiště si pamatuje - byli jsme před třemi lety na jednom takovém hradišti na výletě.
Pojmy rod - kmen - kmenový svaz - stát... No, jistěže je to důležité, přímo zásadní, ale pro ty čtvrťáky jde podle mě víc o vysvětlení pojmu rod, kmen, o hru, získání představy, jak to chodilo. Podrobněji je to IMHO lepší na druhém stupni.
Nejsem velkým příznivcem (ale ani odpůrcem) alternativního školství, ale specielně k metodice výuky dějepisu u nás mám obrovské výhrady. Byla jsem dítě, které bavilo prakticky všechno, ale právě dějepis mě úplně minul. Měla jsem vždycky jedničky, naučit se letopočty mi nikdy nedělalo potíže, ale ty ze souvislostí vytržené soubory dat, bez pořádného pozadí, souvislostí s okolním světem, stylu života v dané době, bez řádného vysvětlení toho, čím ti lidé žili - dodnes mi to připadá k ničemu.
Nadchlo by mě, kdyby si mé děti v deseti letech místo teoretického výkladu pojmu kmenový svaz upekly obilné placky, osahaly oblečení, prošly se hradištěm.
Odpovědět