| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Kanadskému učiteli systém kryje záda

 Celkem 56 názorů.
 Lizzie 


Právo 

(7.5.2009 11:57:49)
Líbí se mi, že je učitel lépe právně chráněn a docela mě mrzí, že to autorka/ tázaná víc nepopsala.

Jinak myslím, že ten systém má dost do sebe, líbí se mi přístup k dětem během vzdělávání, nicméně myslím, že je to hodně závislé na tamních podmínkách /viz. dobrovolnictví rodičů/ a snad i typu školy,ale natolik tamní vzdělávací systém neznám (vlastně vůbec) a mají k tomu víc říct ti, co tam žijí.

Jinak bych ráda podotkla, že v Čechách jsou snahy, byť často od jednotlivců, udělat výuku efektivnější, zábavnější, individuálnější, pestřejší - ale často jsou těm lidem podkopávány nohy. A to je pak těžké reformovat a zlepšovat.
 Vrani +3 


Re: Právo 

(7.5.2009 12:01:40)
Přesně tak Lizzie, dcera měla na základní škole mladého třídního, který se jim snažil zpestřit výuku jak jen to šlo. Různé samostatné práce, zajímavá témata, výlety a já nevím co ještě. Pak znechucen odešel, protože se z učitelského sboru ozývaly hlasy, že je to zbytečné šaškování, že do teď se učilo postaru a že to stačí. Mají s tím prý čtyřicetileté zkušenosti.~q~
 Lizzie 


Re: Právo 

(7.5.2009 12:03:56)
Přesně tak. Bohužel.

 JankaP 


Re: Právo 

(7.5.2009 12:09:24)
Mě kdysi jedna kolegyně řekla, že dětem podlézám ~d~. Jedna studentka totiž propadala a já jí dala možnost nechat se ještě jednou přezkoušet. Že prý se to naučí jen kvůli tomu přezkoušení. Hlavně že se to naučila, ne?
 Petra, Cina 


jina skola 

(8.5.2009 5:49:50)
Mam deti v mezinarodni skole, ktera je hodne podobna te, co popisuje autorka. Deti chodi do skoly rady a vse, co tam delaji, ma nejaky smysl, vzdy je to navazano na prakticke vyuziti. Osobne jsem nejvice spokojena se systemem vyuky cteni. Cesky Slabikar je jedna velka nuda a nic v detech nepodporuje. Prectou stranku 2x a pamatuji si vse nazpamet, nepodnecuje je to k dalsimu cteni a objevovani. V anglictine [treba Oxford Reading Tree]je system mnohem propracovanejsi. Denne deti dostavaji novou knizku a postupuji od znameho ke slozitejsimu. Knizky jsou plne obrazku, textu neni mnoho a deti jednoznacne zaujmou. Po zvladnuti cteni nejzakladnejsich slov zacinaji dostavat knizky "nonfiction", ve kterych se dovidaji o svete kolem nas. Timto zpusobem se deti dozvi o svete kolem nas mnohem vice nez z biflovani a rychle pochopi, jak je cteni dulezite. Namatkou treba ted syn [1.trida v CR] cetl knizky o domacich zviratech [pes, kocka, mys] - od jejich zbezneho popisu [barva, casti tela] az po rozmnozovaci cyklus [kolik mladych ma, kdy dospeje atd.]Meho syna to velmi motivuje a treba touzil spocitat, kolik mysi se narodi za rok [kdyz mys ma 7 mladych a dospeje v 7 tydnech]. Nemyslim si, ze by ho v bezne skole dokazali takto motivovat, cesky system na to neni zavedeny.
Ja osobne se navratu do ceske skoly hodne bojim, zrejme utluce vsechnu touhu po poznani a to mi bude moc lito. Chodit do skoly z povinnosti 13 let je deprivujici a jiste to zanecha neblahe nasledky...
 Xeni 


Toronto - verejna skolka - skola. 

(7.5.2009 13:29:06)
My zijeme v Torontu. Syn zatim chodi do Senior Kindergarden, loni chodil do Junior Kindergarten. Uci se tam pocitat, psat, o prirode, hraji si. Kazde rano vsichni povinne zpivaji kanadskou hymnu, chodi do normalni verejne skoly. Ted chodi do francouzske skoly, takze zpiva hymnu ve francouzstine. Vyuka je 2.5 hodiny + kazdy den travi 40 min na kazde cesto z a do skoly. Skola i busy jsou zatim zadarmo. Pristi rok pujde do 1. tridy (v rijnu mu bude 6), ta je celodenni, takze asi bude odchazet pred 8.00 rano a vracet se v 16.00. Jinak ve skole pomahaji dobrovolnici ze strany rodicu. Hodne rodicu nemuze sehnat praci na plny uvazek s benefity a pod, takze pracuji pouze na castecny uvazek nekolik hodin tydne. Skolka je zde velice draha 1400 cad mesicne, druzina 800 cad mesicne. Proto maminky nechodi do prace, protoze by si vetsina z nich zdaleka tolik nevydelala. Rodinu musi financne zajistit manzel. Neni to vsak ze otec vydelava majlant, spise deti chodi i do skoly oblekane v teplakach. Hodne lidi vyhledava second handy a garage (garbage) sale.
Skoly meho syna jsou stare, telocvicna rovnez. Se skolou, kterou si pamatuji z meho detstvi v hluboke totalite v Praze 8 se to neda srovnat. Rovnez i skolni hriste je nesrovnatelne horsi. V jeho prvni skole vsak meli uvnitr bazen, takze deti chodily paklize splnovaly vyskovy limit plavat. Bylo to celkem asi jen 20 min 1x tydne, ale syn to mel rad. V jeho francouzske skole zadny bazen neni. Ted se i hodne skolnich bazenu zavira, jelikoz nejsou finance, rovnez i instruktori plavani prichazeji o praci, ucitele rovnez. Ve skole je povolene max. 20 deti, ale byva 22 a je tam ucitel a pomocnik. Na vylety je opravdu doprovazeji i rodice dobrovolnici. Ve skole je zakazany fyzicky kontakt. Jedna maminka odsunula dite sedici ve dverich o metr, aby mohly ostatni prochazet do tridy a musela do reditelny na pohovor. Deti zde chodi do skoly rady. Muj syn s nadsenim komunikuje s uciteli i kdyz je vidi na ulici. Jak se mate pane C, pamatujete si na me?... Vsimla jsem si ze je na skole vztah mezi zaky a uciteli spise kamaradsky. Tady v Torontu jsou ted zakazane domaci ukoly, aby se deti nepretezovaly. Ucebnice taky nemaji, takze moc netusim co se uci. Maly chodi do skoly rad, nicmene si myslim, ze se toho neuci zdaleka tolik jako jsme se ucivali my. Bohuzel mam nekdy pocit ze jsou zde lide hloupi. Nac vedet ze Ca je calcium alias vapnik, nac se ucit nasobilku kdyz mame kalkulacku, a ze pri psani se bezne delaji chyby, vzdyt v pocitaci je spell check. Velky duraz se zde klade na cteni knih. Vyucovani mi pripada jako skola hrou. Skola v Cechach je daleko prisnejsi, ale vic nauci. Tady je napriklad telesna vychova hrani na honenou. 12 ti lete deti si tu hazeji micem a jsou od sebe 2 metry vzdalene. Neter v 8 letech ve skole nikdy nedelala kotrmelec, hvezdu, stojku a v zivote nepoleze o tyci, nikdy nebude skakat do dalky v pisku nebo hazet na terc ci do dalky. Proste stejne je to myslim i s vyukou. Proste i deti ktere by mely v Cechach spatne znamky nebo chodily do zvlastni skoly, tady mistni v pohode zvladnou a bez stresu. Casto taky nosi ze skoly obalky a chteji donations neboli financni prispevky, je to vsak nepovinne. Treba prodavat kuponove knizky, prodavat cokolady apod. Pripada mi to jako zebrani a abych pravdu rekla, tak neobchazim domy a nezadam o penize do obalky pro skolu, ale dam jim treba 20 dolaru nekolikrat do roka z vlastniho. Skola z toho hradi naklady na barvy, plastelinu, pastelky atd, protoze deti si z domu do skoly nic nenosi jen svacinu ci obed v lunch boxu. Taky urovne skol jsou ruzne, podle oblasti, demografickeho slozeni apod. V jedne skole dite musi psat vety jiz pri vstupu do 1. tridy, v jine skole deti ve 3. tride sotva ctou.
 Xeni 


Re: Toronto - verejna skolka - skola. 

(7.5.2009 13:44:03)
Jinak syn mel vylet se skolou do mistni knihovny, kde sli pesky asi 10 min, ucitelka, pomocnice a dobrovolnici. Pak jeli na vylet na farmu, to jelo vice trid skolnimi autobusy, na ktere rodice prispivali, opet s dobrovolniky. Nikdy jsem nevidela, ze by tady deti opustily skolu a jely jen s ucitelkou metrem, tramvaji apod. Aspon zde deti nejezdi na koncerty nebo do divadla. Spise je amateri, herci apod navstivi ve skole, kde se vice trid sejde v telocvicne. Ony tady zadne divadelni predstaveni pro deti, planetarium, hudebni vychovne programy pro deti atd. co si pamatuji z detstvi, nic takoveho tu neexistuje. Stejne jako ve skolach opravdu nejsou skolni jidelny. Nektere skoly maji lunch room, jinde deti jedi v zime kdyz je -20 C na zemi v telocvicne, kdyz je teplo na zemi na skolnim hristi nebo si je rodice vyzvednou jdou domu, ci sedi v parku na lavicce a ji obed. Jestli tohle nekdo obdivuje, tak ja bych dala prednost klasicke skolni jidelne.
 Andy 
  • 

Re: Toronto - verejna skolka - skola. 

(7.5.2009 14:24:36)
Určitě zajímavý příspěvek, který mě přiměl k tomu, si ještě více vážit toho, že žijeme v ČR a syn chodí do české školy. Ve škole mají svačinky, obědy, odpoledne družina za 100 Kč, která funguje do 16,30 hod. Když je pěkně - jdou ven, jinak mají aktivity uvnitř, každý měsíc nějakou speciální akci. Minimálně jednou do měsíce mají nějakou akci, kam jedou se školou - divadlo, kino, zoo, výstava, ... Ale, aby to nebylo jen o jídle a kulturních akcích ... Zatím chodí do 1. třídy, takže nic extra složitého to není. Má štěstí, že ve škole existuje program speciální pro děti, které již před vstupem do školy uměli číst, počítat a psycholog vyhodnotil, že jsou nadané. Ve třídě jich je 8 a syn tam chodí hrozně rád. Sice to není žádná sranda v takové třídě učit, protože tyto děti jsou hóóóoooodně zvídavé, ale pro nás je nejpodstatnější, že tam chodí rád.
 Xeni 


Re: Toronto - verejna skolka - skola. 

(7.5.2009 16:56:56)
Tady to deti berou, ze obed na zemi je piknik. Kulturu tem mym vynahrazuji kazdorocne na prazdninach v Cechach. Kdyz nekdo divadlo a kulturu nepozna, tak mu ani nechybi, protoze nemuze porovnavat. V Kanade je ve skolach min 50% deti z rodin novych imigrantu, nekdy i 80%. Prichazeji sem z celeho sveta, vsech kultur a zvyku. Kdyby mely probrat to co v Cechach, tak by to nemohly absolutne zvladnout, protoze se prvni uci zvladnout komunikaci mluvenou a pak psanou. Rodice jim pomoci nemohou, protoze kolikrat ani oni anglicky vubec nekomunikuji.
 Evca 


Re: Toronto - verejna skolka - skola. 

(9.5.2009 19:36:19)
Tak v Torontu to zni desne, moje 6 leta holka chodi ve VAncouveru do 1 tridy a musim rict ze tam porad neco poradaji - hudebni koncerty, prijeli i s akvarijnim autem - (van) a tam meli desne moc morskych zivocichu aby deti lepe pochopili latku co zrovna probirali ( o morskych potvorach), ted muj prvnacek bere zaklad zemepisu (nas svet a kanada), uci se o ekologii, no a samozrejme meji matiku, francouzstinu, telocvik kde se uci ruzne hry ale take ty kotouly a ruzne tance. Je to obycejna statni skola, ale je dobra, jedine co me stve jsou ty obedy a ze dite si je musi nosit samo. Zlate cesko kde jsme meli kazdy den dobry teply obed. Ja holce kazdej den davam polivku ci neco teplyho do termosky a deti tam sedi u svych lavic kde pekne papaji. Ale vetsina chudaku ma kazdej den jen chleba s necim a nic tepleho. Jo, a taky holka sla do 1 tridy uz v 5 letech, mela 6 az v prosinci. V necem je to tu lepsi a v necem byla ceska skola bajecna.
 Misa + 2 
  • 

Re: Toronto - verejna skolka - skola. 

(11.5.2009 21:42:50)
Andi, kde je vaše škola? Takového něco hledám už několik let a nenacházím...
 Tamarkaa 


A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 18:44:41)
Docela by mě zajímala úroveň znalostí a všeobecný rozhled Kanadských dětí (bez ironie). Pokud je to na úrovni USA kam se už postupně suneme i my, tak bych systém, kdy se neklade důraz na "encyklopedické znalosti" nepovažovala za dobrý. Ono totiž to co se zde skoro pejorativně nazývá encyklopedickými znalostmi je prostě všeobecný rozhled bez kterého člověk stejně nic nevymudruje, protože si spoustu věcí nespojí do souvislostí. Některé věci se jednoduše musíme naučit i zpaměti a stojí to trochu námahy a to se dnes jaksi nechce. Ono sebevědomí je strašně fajn, ale potkavat sebevědomé blbce je dost otravný.


 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 19:13:24)
Tamarko, naprostý souhlas.,,Sebevědomé blbce,, potkává moje dítě z tzv.alternativních škol, je to síla, hlavně že se umí prosadit a v hlavě pusto!
Potkávají se na jednom kroužku.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 19:24:43)
Patrico, my bydlíme kousek od alternativy, která má jedny z nejlepších výsledků v testech Kalibro v ČR. jak si to vysvětluješ?

Já tak, že každá škola je jiná. Každá má svůj vlastní školní vzdělávací program. Mezi tradičníma školama jsou obrovský rozdíly stejně jako mezi alternativníma. Čili to, že děti z alternativ maj sebevědomí a v hlavě pusto, je generalizace jak hrom.
 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 19:33:18)
Ale tak, jistě že ne všichni.
Moje vlastní neteř chodila rok do Londýnský a pak ji dali rychle jinam, ze samého hraní a projektů, neuměla prakticky nic.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 19:52:03)
Letos od nás jedni rodiče vzali dítě proto, že prej ho nenaučíme základní věci. Realita je, že tohle dítě prostě nebylo z nejsilnějších a pro rodiče bylo snazší říct, že to je něčí vina, než si to připustit. Ovšem nepochybuju, že veškerý mezery, který má, budou teď v nový škole připisovat alternativě...

Jiný dítě odcházelo loni kvůli tomu, že naše organizace výuky je dost náročná na samostatnost. V nový třídě na sobě nenese takovou zodpovědnost - nemusí si samo plánovat učivo - jen plní pokyny učitele a má samý jedničky. A taky teď neříkám, že jsme museli dítě nechat odejít do normální základky, protože tam jsou nižší nároky, než v alternativách.

Prostě ne každýmu se podaří vybrat pro svý dítě školu, která by měla stejný cíle jako on. Toť vše.
 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 19:56:01)
Ale jo, já se nechci hádat, ale zeptám se tě:
Myslíš, že je OK, když se dítě na prvním stupni dozví o starých Slovanech pouze to, jak se oblékali, co jedli a jak vypadalo hradiště? Měli projektový den, kreslili na balicí papír ze života Slovanů, v kuchynce dělali obilné placky a oblékali se do ,,slovanského,,.
O bitvě u Vogastisburku,Sámovi,o Avarech aj. NIC, ani slovo, ani zmínka! Je to v pořádku?
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:10:20)
Nemůžu se rozhodnou, jako napsat odpověď, páč mě jich napadá nějak víc:

1) Nikdo Ti na Tvou otázku nemůže odpovědět, zda je to tak správně, protože bitva u Vogastisburku není v rámcovém vzdělávacím programu a je tudíž na každé škole a dokonce na každém učiteli, zda ji zařadí. Ty si můžeš vedení školy požádat o školní vzdělávací program a vybrat si školu podle toho, jestli učí to, co chceš nebo tak jak chceš.

2) Skoro bych se vsadila, že kdybych teď začla obcházet svoje známé a ptát se, jestli si něco takovýho pamatujou z tý "starý dobrý základky", do který jsme chodili, tak mi řeknou, že o žádný takový bitvě v životě neslyšeli.

3) Podle mých zkušeností si oblečení ze dne Slovanů budou pamatovat roky, zápis v sešitě o bitvě u Vogastisburku nikoli. Dítě z Londýnský ji bude umět najít v literatuře nebo na netu, bude-li to kdy potřebovat.

 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:18:16)
Tak bez tý bitvy.
Sámo,Avaři,Frankové,Sámova říše,zbytečné?
 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:22:28)
A ještě mě napadlo ,,kmenový svaz,, , také zbytečný pojem?
 JaninaH 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:34:33)
A není lepší umět si představit, jak tehdy lidé bydleli, co jedli a jak se oblékali? Podle mého názoru ano. Co si asi osmileté dítě představí pod pojmem kmenový svaz? Nic. Naučí se to, aby to hned zapomnělo.
J.
 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:50:55)
Dovolím si oponovat.Jednak je to učivo 4.tř.,tj.děti desetileté, jednak Sámova říše byla dost důležitá a hlavně ROD-KMEN-KMENOVY SVAZ-STÁT je snad základ, ne?
 Ráchel, 3 děti 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:24:44)
nevím, jak máš staré děti. právě jsem se zeptala své téměř 12tileté dcery, 6. třída, jestli ví, co to je kmenový svaz. Netuší ~y~
Tyhle věci podle mě chápou a pojmou až děti mnohem starší než ve 4. třídě. Já mám vždycky frustraci, když se s dcerou učím. Kolikrát mi to dá práci se prokousat učebnicí a těmi všemi totálně zbytečými termíny, o kterých kdosi rozhodl, že to je "základ"... Jinak mám VŠ a jsem vcelku inteligentí osoba, ale učivo základky mi teda fakt dává zabrat ~d~
 sovice 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:33:15)
Patricie,
tak teď jsem se byla zeptat dcery - 1. ročník osmiletého gymplu, čili šestá třída - jestli brali Sámovu říši, Avary a tak. O Sámovi ví víceméně jen jméno, pojem Avaři jí neříkal nic. Asi jim to řekli, ale prošlo to její hlavou bez povšimnutí, a to dcera je ten typ, co nasává znalosti jako houba.

Zato jak vypadalo slovanské hradiště si pamatuje - byli jsme před třemi lety na jednom takovém hradišti na výletě.

Pojmy rod - kmen - kmenový svaz - stát... No, jistěže je to důležité, přímo zásadní, ale pro ty čtvrťáky jde podle mě víc o vysvětlení pojmu rod, kmen, o hru, získání představy, jak to chodilo. Podrobněji je to IMHO lepší na druhém stupni.

Nejsem velkým příznivcem (ale ani odpůrcem) alternativního školství, ale specielně k metodice výuky dějepisu u nás mám obrovské výhrady. Byla jsem dítě, které bavilo prakticky všechno, ale právě dějepis mě úplně minul. Měla jsem vždycky jedničky, naučit se letopočty mi nikdy nedělalo potíže, ale ty ze souvislostí vytržené soubory dat, bez pořádného pozadí, souvislostí s okolním světem, stylu života v dané době, bez řádného vysvětlení toho, čím ti lidé žili - dodnes mi to připadá k ničemu.
Nadchlo by mě, kdyby si mé děti v deseti letech místo teoretického výkladu pojmu kmenový svaz upekly obilné placky, osahaly oblečení, prošly se hradištěm.
 JaninaH 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:37:58)
Já se děti (dospělých) ptát nebudu, protože by to určitě věděly a tím by mě zahanbily (Wogastisburg jsem si musela najít ve Wikipedii ~f~). Ale oni jsou do dějepisu fandové, na rozdíl ode mě, mě to nikdy nebavilo, ze stejného důvodu jako Sovici.
 Patrica 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:38:20)
Tak se neshodnem.
 JaninaH 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:43:16)
Ale ano, vlastně se shodneme, je to základ, otázka je, kdy a jakou formou se to dítě naučí. Můj názor je, že dítě, které na 1.stupni získá k historii kladný vztah skrz třeba pečení placek, bude se na druhém stupni chtít dovědět víc, kdežto dítě, které se na 1.stupni naučí memorovat pojmy, které mu nic neříkají, bude v tom na 2.stupni pokračovat.
J.
 Denisa, tři dospělé děti 
  • 

Re: A úroveň znalostí? 

(11.5.2009 9:48:22)
Tak musím říct, že ze základky jsem už 45 let, ale všechny ty pojmy, o kterých píšete, si ještě pořád pamatuji. Asi nás toho tenkrát hodně naučili. A k těm zlomkům, taky bych to ještě zvládla. Je fakt, že jsem do školy tenkrát chodila ráda.
 Vážný 
  • 

Re: A úroveň znalostí? 

(8.5.2009 10:32:57)
Navíc někteří mají prostě i jiný pohled na věc.

Třeba ČLOVĚK - RODINA - OBEC - STÁT. Čili, že nezáleží až tak na národu a hlavně ne na obrozenecko - komunistickém pohledu na něj, ale že třeba donedávna byla náše zěmě zemí dvou národů Čechů a Němců. Že tyhle národy se stýkali a potýkali, a takto rostli. Ale poté co se Němci pokusili definitivně zničit nás na tomto území, tak jsme jim to odplatili stejně a stejně nehumáně, zato úspěšně.

A že pololegendární, přefouknutá Sámova říše, je spíš snahou uzdravit si pocit méněcennosti.

 Bumbi&05,08,10 


Re: A úroveň znalostí? 

(12.5.2009 1:43:00)
ehm... ani se dvěma vysokýma školama ve mě spojení "kmenový svaz" nevyvolalo prostě nic. Natož spojení se Sámovou říší...

Jsem produktem klasického biflovacího školství ČR 80. let...
 Ráchel, 3 děti 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:18:58)
osobně si myslím, že na prvním stupni je toto zcela zbytečné. a hlavně, zvláště na prvním stupni encyklopedické znalosti anprosto nerespektují to, jak se děti přirozeně učí - totiž všemi smysly...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 21:32:05)
Patrico, už jsem to psala - jak pro koho.

Když na to některý dítě má kapacitu, já mu nebráním (ostatně u nás teď jeden druhák dělal projekt o radioaktivitě - jaký jsou rozdíly mezi zářením alfa, beta a gama a další zajímavosti). Ale nebudu to rvát do dítěte, který na to kapacitu nemá.
 JaninaH 


Re: A úroveň znalostí? 

(7.5.2009 20:16:32)
Patrico, a co myslíš ty? Měli si místo na slovanskou vesnici hrát na bitvu u Wogastisburku a mlátit se dřevěnými meči (nebo čím se tenkrát mlátili, opravdu nevím ~f~). Nebo jim měla paní učitelka převyprávět a na tabuli napsat letopočty, kdy se ta bitva udála, od kdy do kdy žil (asi) Sámo a oni se to měli naučit a následně to správně napsat do písemky?
J.
 Petula 
  • 

Re: A úroveň znalostí? 

(8.5.2009 0:41:36)
Jeden American nevedel, kde je Cesko. Pry nekde v Africe :-)))
 Petra, Cina 


Re: A úroveň znalostí? 

(8.5.2009 5:56:15)
Nejsem si jista, ze ty vis, kde je treba Belize nebo Tobago a to jsou mozna vetsi nez CR. Nemyslim si, ze je to podstatne, bezny clovek k zivotu nepotrebuje znach vsechy staty sveta a jejich hlavni mesta.
Mne neurazi, ze mi nekdo rekne, ze jsem z Ceskoslovenska, je to pro ne jen tecka na mape, ja se take presne neorientuji ve vztazich v byvale Jugoslavii, nezajima me to. Tyhle veci se meni a prehled ma clovek, ktereho to zajima nebo hodne cestuje.
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: A úroveň znalostí? 

(8.5.2009 9:03:39)
Petulo, a ty víš, kde přesně je Oregon?
 Lizzie 


Re: A úroveň znalostí? 

(10.5.2009 11:43:52)
A ty znáš polohu všech amerických států,-)
 Sears 


Re: A úroveň znalostí? 

(8.5.2009 21:25:56)
Z vlastni zkusenosti mohu rict, ze mne prekvapila uroven vyuky v druhe tride u meho syna(predmet "science")- navstevuje zminovanou skolu v Calgary. Probiraji momentalne "heating of our homes", "insulation"......Uci se , jak funguje topeni, jake se v Kanade nejcasteji pouziva topny system, co je to klimatizacni zarizeni... jake izolace, kde vsude se vyuzivaji ruzne typy izolace......deti samy musi vymyslet, premyslet a uvazovat.....delaji projekty. Musim rict, ze doslova ziram ~;). Uci se hledat, kde potrebne informace najit.

Nebo u mladsiho syna v kindergarden se uci o vyvojovem cyklu motyla.... samozrejme ze ve zjednodusene, prijatelne a nazorne forme . Zatim si absolutne nemuzu stezovat na nizkou uroven znalosti svych deti.

Je dobre hodne znat , ale casto je dulezitejsi umet premyslet a vyvozovat spravne usudky, nez "vysypat" bezmyslenkovite telefonni seznam pojmu z rukavu ~:-D
 Kukátko 
  • 

Všeobecný přehled 

(7.5.2009 21:56:29)
Pročetla jsem několik příspěvků ohledně všeobecného přehledu. Abych řekla pravdu, myslím si, že není VŽDY zas až tak důležitý. Ale ještě dřív, než mě ukamenujete, pokusím se předložit pár argumentů.

Každý z nás je jiný a v životě se vydá po jiných cestách osudu. Jsme prostě rozdílné osobnosti. Někdo bude potřebovat tamto, další ono... Budeme také trávit čas v odlišných společnostech, které mají různé žebříčky hodnot. A to je právě ono. Pro některé z nás jsou husitské války velmi zajímavé téma, ve společnosti, kde trávíme většinu času, mají pro naši zálibu pochopení, najdeme tam někoho, kdo si o tom bude chtít popovídat. Potom jsou společenstva, která mají jiné priority, jiné záliby a třeba ani jejich intelekt na toto téma nebude dostačovat, aby mu detailně porozuměli. Čímž tedy neříkám, že by se těmto jedincům nemělo dostat zběžného výkladu o tomhle tématu, nicméně pokud se dotyčný chce zabývat něčím pro sebe přínosnějším, nemá cenu do něj hustit podrobnosti. Koho to zajímá, ten si podle toho bude rozšiřovat vzdělání. Spíš je podle mě přínosnější, aby si člověk ze školy odnesl obecné dovednosti typu schopnost porozumění textu, sebepoznání, komunikace, spolupráce, schopnost se o sebe postarat...
 Lizzie 


Re: Všeobecný přehled 

(7.5.2009 22:01:14)
Jenže tady jde o to člověka k tomu zájmu, ať už o husitství nebo fyziku motivovat. A školní výuka občas spíš znechutí.

 Tamarkaa 


Re: Všeobecný přehled 

(7.5.2009 23:20:17)
No to se ale nevylučuje. Může klidně vypustit husity, dostat s dějepisu čtyřku a jít se někam učit.
 Daniela+Nithi 


Jina Kanada 

(8.5.2009 3:18:28)
docela bych si prala zit ve stejne kanade jako Zdenka. U nas v Montrealu je vsechno uplne jinak. Co jsem si vsimla tak tenhle system je typictejsi pro anglicky mluvici provincie, u nas to mnohem vic pripomina skolu v cechach.
A co mi vypavi soused ucitel na druhem stupni to jsou docela hororove pribehy jak ucitel nemuze dite potrestat, vyloucit nebo dat dvojku z chovani... deti si samy kdykoliv odejdou ze skoly, zadne omluvenky nepotrebuji, o prestavkach utikaji z arealu skoly a kouri za krovickem .... docela dzungle.
 Sarka + 3  
  • 

Edmonton 

(8.5.2009 18:22:35)
Nasi znami ze Slovenska, kteri jsou zde pet let, bydli asi 80km od Edmontonu v jedne male vesnici. Manzel kamaradky si ted delal vyrovnavaci zkousky na ucitelstvi (na Slovensku pracoval jako profesor na Gymnaziu a take jako makrobiolog ve vyzkumu). Potreboval i sestitydenni praxi, tak ucil osmaky v jedne male skole. Byl sokovan a znechucen, ze deti tam ucitele jako priklad neberou, ze je zesmesnuji, delaji si co chteji, jsou drzi, sprosti a klidne si odejdou v puli vyucovaci hodiny ze tridy. Tady je totiz dite netrestatelne, NIKDO si k nim nesmi nic dovolit, jak ucitel pokarat, napomenout, fyzicky se dotknout (tim myslim treba jenom kamaradske poplacani na rameno) tak i rodic. Zdejsi spolecnost a zakon hlasa, ze dite se prece MUSI samo rozhodnout, co bude delat a jak to bude delat. Je mi z toho na zvraceni, jak jsou zde deti nevychovane. Jsou vyjimky, ale ty vidim takrka pouze v rodinach pristehovalcu z vychodu Evropy. Muj nejstarsi syn v zari jako petilety nastoupi do Kindergarten - nulteho rocniku skoly. Vybrali jsme skolu katolickou, ma pouze sest rocniku a prostredi na nas udelalo dobry dojem. Ale tesim se, ze syn nastoupi do prvni tridy na Morave. Znama se rozciluje, ze jeji ctvrtak se jeste neuci deleni. To s nim zacala probirat uz pred rokem sama doma po skole. Ale nemohu zdejsi system jenom hanet. Jsem rada, ze jako rodina, ktera nejime maso, nemusim resit obedy a svacinky. Co mu doma nachystam, to ve skole sni. Skolni jidelny jsou nemozne z duvodu rozmanitosti kultur.
 Xeni 


Toronto 

(8.5.2009 20:41:02)
Jo a taky tam nebylo, ze deti obcas prinesou do skoly nuz nebo zbran. loni jedno dite 14 let bodlo spoluzaka do zad a to ve skole ktera ma dobrou reputaci. Ve francouzske skole kam chodi synek letos jedno dite doneslo zbran. Tady nekteri lide museli dite z katolicke skoly vzit a dat do verejne, protoze opravdu jeste ve 3 tride se umelo jen modlit a neumelo ani psat nebo cist. Taky se deti do skoly vodi a vyzvedavaji, protoze tu jsou bezne unosy. Neexistuje ze by tu sly deti samy do skoly nebo do obchodu....absolutne ne!!!
 Sears 


Re: Toronto 

(8.5.2009 21:03:00)
Xeni, to asi mas nejake divne informace. ONi to s tim modlenim v katolickych skolach zas tak moc neprehaneji:-). Velice kratce s epomodli na uvod vyucovani, pak az pred jidlem kolem poledne ana zaver (odpoledne). To, ze dite neumelo cist a psat urcite nebude souviset s nadmernym modlenim. To bud eproblem trochu jinde~;)
 Sears 


Re: Toronto 

(8.5.2009 21:06:49)
ano do urcitehio veku s edeti do skoly vozi a vyzvedavaji - protoz eto maji do skoly vetsinou daleko nebo jsou male.....ale take uz od kindergarden mohou vyuzit skolni autobusy, kam je dovedou ucitele....a unosy deti ? Ty prece nejsou jen v Kanade.
 Emmina 


Re: Toronto 

(8.5.2009 22:07:42)
Xeni, nezapomen, ze ty bydlis ve velkomeste se svymi ghety a pochybnymi pristehovalci, s logicky vetsi kriminalitou nez mame treba tady u nas. Byla to tvoje volba, stejne tak moje je ta, ze budu na mensim meste /500tis./, kde je klidek, bezpeci, ve skolach se nestrili, dodrzuje se disciplina a rozhodne si deti nedelaji co chteji a maji respekt k ucitelum. System je tu stejny jako popisovala Zdenka v clanku. Kluci mi taky chodi do katolicke skoly a modleni je formou napr. podekovani za jidlo, za prijemny den atd., probiha pouze rano, v poledne a pred odchodem domu cca 1 min. Hymnu taky zpivaji kazde rano a i kdyz nejsem kanadanka, prijde mi to dojemne, jak ty prckove stoji a s pohledem na vlajku a rukou na srdci zpivaji...s takovym roztomilym patriotskym vyrazem...celkove zatim shledavam na skolstvi v Ontariu jen sama pozitiva, kluci jsou tedy zatim v JK a SK, ale verim, ze moje dobre zkusenosti pretrvaji. K tomu chozeni do skoly pesky, tady deti chodi pesky dost, do 1,6km nema dite pravo na skolni autobus, prechody jsou organizovane dobrovolniky oblecenymi do spec. uniforem, vsichni jsou zaskoleni. Zatim jsem se nesetkala s pripadem, ze by auto smetlo skolaka na prechodu jako je tomu casto v Cr.
 Karifida 


Re: Toronto 

(8.5.2009 22:28:05)
Baro mam ze skoly stejne pocity jako ty.Pokud se nepletu tak ty jsi z Kitcheneru.Ja jsem bydlela v Hamiltonu.
 Emmina 


Re: Toronto 

(9.5.2009 1:50:30)
Karifida, ano, jsem z Kitchener/Waterloo. Co se tyce jidla, tak u nas deti taky jedi sporadane u stolu, ti mensi z JK maji na vypomoc starsi zacky. Skola podporuje zdravou stravu, domu porad chodi letacky, co detem davat k jidlu, na chodbach nejsou zadne junk automaty. Jidlo se musi davat do plastikovych krabicek a musi se pouzivat minimalne ziplocku. Jednou tydne ma dite moznost tepleho obeda z East Side Mario"s, vyber je velmi dobry a porce stoji v prumeru 3,50. Jinak naprosto souhlasim s tim, co jsi napsala, u deti se pestuje dulezitost individuality, obrovsky respekt k druhym, pomoc druhemu, vyzdvihuji se hlavne pozitiva a predevsim se na deti mluvi gramaticky spravnou anglictinou a bez ironie ne jako v Cr stylem "si snad ze me delas srandu, ne?...no pocem...to si se zblaznil...atd...To je vec, ktera mi strasne vadi.
 Sears 


Re: Toronto 

(8.5.2009 22:29:44)
presne tak, ....to se mi tu take libi, ze kolem skol a detskych hrist je rychlost omezena na 30 km za hodinu a hlavne ze to ridici dodrzuji. Navic je tu v dobe ukonceni vyucovani zorganizovana i pomoc z rad zaku - maji stopku v ruce, uniformy a zastavuji provoz na prechodech....myslim, ze se tomu rika school patrol ?
 Sears 


Re: Re: Toronto 

(8.5.2009 22:38:31)
ja sama jsem ucila 12 let na stredni skole (do roku 2000) a muzu porovnat....ano, atmosfera ve skole je jina zde v Calgary. Pratelska, vstricna a obecne je tu vetsi respekt k sobe navzajem. Kdo tu ve tride vyrusuje, je napomenut, pokud pokracuje , je odveden do Office k rediteli. Pokud se to opakuje nekolikrat, muze byt i suspended na nekolik dni (tj. nechodi do skoly....a to si dobre ten dotycny rozmysli!). Asi by se muj sef (reditel)~:-D divil, kdybych mu privedla studenta k nemu do reditelny...s takovym "rusivym elementem" jsem si musela poradit vzdycky sama...a tresty? Jake jste meli na mysli?! Ty prece v CR zadne nejsou. Aspon si nepamatuji, z ebych studenty mohla za neco potrestat a hlavne, ze by to na ne ucinkovalo!
 Xeni 


Re: Re: Toronto 

(9.5.2009 2:16:54)
Holky co jste v novych komunitach, tak to tam mate mozna modernejsi. Tady jsou skoly stary. Co jsem videla maleho v SK tak vzdycky jedli u prolezacek pred tim nez sel domu. Par krat jsem ho vyzvedavala a pred koncem skoly chodi ven a ji, asi aby uvnitr nenasvinili. V zime si jedi primo ve tride. Tady co mam skolu pred barakem tak vidivam jist deti polevku a sedi pred skolou na lavickach nebo obrubnicich nebo v parku na lavickach, to kdyz jsou s rodici. Jinak jsem je videla jak sedeli a jedli na zemi v telocvicne. Vim ze skoly u Dufferin maji nejaky lunch program. Manzel sel jako rodic do Keele a tam nabizeli donasku obedu. V podstate to byl cheesburger jako od mekace, kousky jablka a male mleko v tetrapacku a vysel obed na 6 - 8.00 dolaru s tim, ze skola ma provizi.

Baru ja se pro Toronto nerozhodla, ale manzel odmita jit bydlet do snowbelt a jezdit pak pul roku hodiny do prace. Vy tam mate metry snehu a my sucho. Ja bych chtela radeji metry snehu, ale manzel jako kazdodenni ridic chce suchou zimu.

Co ted hledaji tu holcicku z Woodstocku. Vim ze to neni na dennim poradku, ale stava se to. Kazdopadne zde deti chodi do skoly a jsou vyzvedavany rodici. Maly jezdi skolnim busem a parkrat se mi stalo, ze bus prijel o 15 min driv a muj 4.5 lety syn lital venku sam. Ono zalezi i na ridici. Tady jich je nedostatek a berou vsechny. Tuhle se me jeden chlap ptal, jestli se nebojim sve dite sverit ridicce school busu, ze ani nevyhodila blinkr, 2x maly prijel pozde, ze meli accident, tak je museli vsechny zkontrolovat, jestli se jim nic nestalo. Nedavno tu ridic school busu s detma v Roncesvilles prejel staryho chlapa.

Ale jinak maly chodi do skoly rad. Ja osobne ucitele obdivuji. Ja jsem z malyho na nervy a kdyz jich ma ucitelka 20 a nemuze je ani placnout pres zadek, nema zadnou moc, tak je to o nervy. Je fakt ze nam volala domu, musi spolupracovat s rodicema, protoze jinak to nejde.
 Emmina 


Re: Re: Toronto 

(9.5.2009 16:08:57)
Xeni, no vidis, a manzel primo do Woodstock area dojizdi denne z naseho snow beltu. Chce to jen dobre auto.Na autobusy si taky nemuzu stezovat, prijizdi vzdycky presne, autobusacka vsechny deti zna a zna i rodice, ktere na ne cekaji. Kamaradka z USA si prave zjistovala, co to obnasi byt bus driver a radsi to vzdala, protoze je to pry extremne narocne. Vcera jsem s detma prechazela od zastavky silnici /vedlejsi, zadna auta nejela/, Jonaskovi se vysypaly po cele silnici Pokemon karty a autobusak blokoval dopravu po celou dobu, nez karty posbirame. Kdyby mi prijel s detma o 15 min. drive /coz se tezko stane/ a nikdo by me predem neinformoval, tak bych udelala takovy bugr, ze by videli.
 Karifida 


Re: Jina Kanada 

(8.5.2009 22:25:11)
Ahoj,tak ja jsem se zdejsim skolstvim velice spokojena.Bydlim kousek od Calgary ale mam zkusenosti i z Ontaria.V podstate to vidim stejne jako Zdenka.V Ontariu jsem chodila do skoly i pomahat a byla jsem z pristupu ucitelu nadsena.Mam porovnani jen ze skolou z Cr tak jak si ji pamatuju ja a to je tedy rozdil obrovsky.Mozna jsou dnesni skoly v CR uz take jine ale tady miluju ten idividualni pristup a duraz na samostatne mysleni a ne jen plneni rozkazu ucitele.Dale se mi moc libi jak buduji u deti zdrave sebevedomi,uci je resit problemy,pekne se k sobe chovat,pomahat slabsim a celkove byt lepsim clovekem.

Xeni ty vidis vse cerne.Neni pravda ze tu jsou BEZNE unosy!!Ano,stane se ale nemyslim,ze casteji nez kdekoliv jinde.A nerikej mi,ze deti maji kazdy den objed v telocvicne na zemi.Loni,v Ontariu,mel syn jednou za rok picnic,ano v telocvicne na zemi.Bylo to ale moc hezke.Prinesli si deky a medvidky.Jinak ale jedi sporadane u stolu.

Sarko jestli tu jsou deti netrestatelne to nevim.Muzu posuzovat pouze u mladsich deti a vim,ze za kazde provineni jsou poslane do reditelny a to je pro ne velky trest.Ale vetsi deti si z toho mozna nic nedelaji,nevim.Na druhou stranu si pamatuju jak si mi stezovala v CR sestrenice,ucitelka treti tridy,jak jsou deti drze a jak je nemuze nicim potrestat jelikoz nakou poznamku neresi.Pry se jeste navic boji,ze ji prijdou rodice vynadat.Tak nevim.Me osobne se zda,ze tu jsou deti vedene k vetsimu respektu k druhym at uz detem nebo ucitelum.A celkove je ve skole "kamaractejsi" atmosfera.
 Xeni 


Cechy 

(9.5.2009 2:56:57)
Jo sestra mi rikala, ze si na zakladce tedka uz taky hrajou a neni to tak prisne jak to byvalo. Neteri je 8 uci se anglictinu a francouzstinu, pry tam hodne zpivaji a bavi ji to. Horsi je to u tech starsich deti. Docela jsem byla sokovana kdyz synovec rikal jak v Sadske bezne skolni 10, 12 lete deti kouri a neter rikala ze na obchodni akademii v Praze bezne byly na WC jehly. Moje spoluzacky co maji deti ted ve veku ze hledaji skoly apod rikaly, ze drogy na skolach jsou snad vsude, coz mi prijde docela des. I u nas v panelaku na Praze 8 je hodne mladych co ma problemy s drogama a policii, vykradacky, des. Doba se hodne zmenila a vubec se mi to nelibi.

 anajs 


Jsem stredoskolska ucitelka ve Vancouveru 

(10.5.2009 8:40:53)
Par postrehu z rodicovske strany (mame zatim predskolni deti): Krome $100 za mesic za dite jako prispevek vuci opatrovani deti, tu neni zadna podpora matkam, ktere chocou nebo z financnich duvodu musi do prace. Diky tomu je jakychkoliv skolek tak malo, ze je ve Vancouveru uplne normalni byt na cekaci listine pro skolku i dva roky, takze se zapisuji tehule... Nase skolka stoji $750 za dite za mesic a to je levne! Maloktere evice nez jednoho ditete to ale dava smysl jit do prace, kdyz by si sotva vydelala na skolku (krome toho, ze by sve deti vubec nevidela).
Ja mam stesti, ze jsem ucitelka, coz je unionalni prace, takze mame slusny hodinovy prijem. Zaskakuju za ucitele, kdyz jsou nemocni, nebo si muzi z urcitych osobnich duvodu vzit volno. Taky tim mam vic casu na sve deti, protoze byt beznym ucitelem je uzasna casova zatez.
Nesouhlasim s tim, ze deti se tu uci min - jen se kladou durazy jinde a myslim, ze zvlast na stredni skole je jejich priprava praktictejsi nez u nas.
Kdyz jsem tu zacala universitu, po tom, co jsem v Cesku dokoncila gympl a 4 roky pracovala v Kanade jako nanny, abych mohla chodit na universitu za stejnou cenu jako Kanadani ( a nemusela platit 5x tolik), musim rict, ze jsem mela co dohanet jak ve fyzice, tak v chemii, protoze u nas na gymplu jsme prosli chemii, biologii i fyzikou skoro bez jakychkoliv laboratornich zkusenosti.
Ted ucim prirodni vedy (az do 10. tridy se tu uci vsechny prirodni vedy v jednom predmetu, jako serie temat behem kazdeho roku), matematiku a biologii pro seniory (11. a 12. trida) a delam laboratore nebo neco zajimaveho kazdou hodinu, jako soucast vyuky, protoze tak se deti nejvic nauci. Vyucovaci hodina je to 90 minut dlouha.

Co me vadi na ucitelstvi? Uctu deti si musi ucitel opravdu vyslouzit - vubec tu ucta ke starsim neni samozrejmosti.
Taky je tu tolik socialnich problemu (hlavne s chudobou), ze tu ucitele maji druhou roli socialnich pracovniku a spousta z nich sve potrebne studenty i krmi (znam ucitele, co maji osatky s ovocem pro deti, co ten den nemely snidani nebo neprinesly obed).
Ano, nemusime hlidat deti pres obed nebo uhanet deti o omluvenky, ale priprava a znamkovani nas stejne zamestnava dlouho potom, co skoncila skola.
Ucitele jdou do ucitelstvi, protoze maji deti radi...takze spousta z nich pak dobrovolnici po skole vedenim ruznych sportovnich tymu a jinych krouzku, aby svym studentum dali nejaky kvalitni zazitek do budoucna.
Taky tu nase provincni vlada uz par let vyviji vsechnu moznou snahu, jak znechutit lidem verejne skoly (aby pak mohli vsechno zprivatizovat), takze nam kazdym rokem ubyva penez ve skolach a je to opravdu znat.
To same se deje ve zdravotnictvi.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.