Monty |
|
(6.5.2021 11:53:29) IQ testy? Vždyť těch otázek, co se nedají našprtat předem je tam naprosté minimum. Jako IQ testy by to možná bylo, kdyby se používal test OSP, ne čeština a matika.
|
Aninabe |
|
(6.5.2021 11:58:34) Monty, u deváťáků bych celkem souhlasila, páťáci zatím téměř bez matematického aparátu a s kvantem látky, která se bere letem světem, pokud vůbec, ti mají v matice nutně potíže. Když sestavíš soustavu rovnic, je to na 2 minuty, ale když rovnice nemáš a nemůžeš použít, můžeš tak možná krokovat a tipovat. Vymýšlet nějaká záměny a převádět rovnici do mentální verze, což v tom časovým stresu je dost síla.
|
Renka + 3 |
|
(6.5.2021 12:03:55) Anibabe, vždycky se najde dost dětí, které uspějí. Nejsou to nakonec ty, které tam, kam se hlásí, patří? Kdyby byly zkoušky takové, že je nezvládne žádné dítě, bylo by třeba je zlehčit. Ale není to tak, že na danou školu vezmou jen 15 dětí, protože víc jich neslnilo nároky. Oni vezmou těch 30 nejlepších, nejde o absolutní výsledky, ale o pořadí. Jejich smyslem je ale to, aby se tam dostaly ty nejlepší. A každá škola pak vybírá podle svých nároků. Někde stačí málo, jinde naopak. Ono je hlavně důležité posoudit správně svoje možnosti.
|
|
Monty |
|
(6.5.2021 12:26:10) Aninobe, testy pro páťáky neznám. Mám ale bohatou zkušenost s všelijakými testy typu SCIO a CERMAT od sedmičky výš, a pokaždé jsem se musela smát naprosto opačným výsledkům, než jaká je realita - dítě, co nemá rádo češtinu, ví s bídou, kdo byl Čapek, odmítá řešit věci jako velká písmena a hodinu po jakémkoli testu si už nepamatuje kraviny typu "druhy zájmen" v jakémkoli typu testu včetně ostrých přijímaček nasbíralo téměř plný počet bodů, zatímco v matice, která ho baví a na kterou je nadaný jich měl pokaždé míň - protože si nepotřebuje pamatovat vzorce, dokáže si je odvodit, ale to právě zabere o kousek víc času než aplikace "z voleje". Tudíž má sice všechno co stihne dobře, nicméně třeba tři příklady v termínu už nestihne. Jako WTF? K čemu pak je takový test, co ty výsledky ukazují? 95 % příkladů/úkolů na nadrcení a aby se neřeklo, navíc pár věcí na přemýšlení? Navíc stejný pro všechny typy škol?
|
Okolík |
|
(6.5.2021 14:56:18) Co píšeš je nesmysl, Monty. Žádné nadrcení na testy z matiky nutné není, nic nadrcení být nemusí, je však nutné myslet. Asi i rychle. Pronudění se prvním stupněm spojené s potížemi v matematice samozřejmě úspěšnost v testu sníží.
|
Monty |
|
(6.5.2021 15:06:04) Okolíku, samozřejmě. Prvostupňová matematika, spočívající z větší části z počítání sloupečků do zblbnutí je naprostý základ. Ještě že syn není na víceletém gymplu pro chytrý děti, protože to by z matematiky propadl už v primě. Na obyčejným čtyřletým se v podstatě pořád jednou ty sloupečky, proto nemá problém.
|
|
|
žiraf |
|
(6.5.2021 17:05:38) no tak dítě, které si na základce odvodí obvod kruhu, Pythagorovu větu nebo výpočet kořenů kvadratické rovnice, aby si nemuselo pamatovat vzorečky, by jistě nemělo mít potíže s jakýmkoli matematickým testem pro příslušnou věkovou kategorii.
|
Monty |
|
(6.5.2021 17:25:07) žiraf, však ho taky neměl, nestihnout vše v termínu neznamená mít problém s nějakým příkladem. Kdyby měl problém, pravděpodobně by se to projevilo v pozdějším studiu.
|
|
Okolík |
|
(6.5.2021 20:30:58) Žiraf, asi tak. Deváťák, který si musí odvodit vzorec pro výpočet obsahu čtverce, když ho potřebuje v písemce a nenapíše automaticky rovnou výsledek je .... no prostě úkaz.
A nebo jeho matka popisuje ten příběh poněkud nepřesně.
|
K_at |
|
(6.5.2021 20:39:17) Okolíku, takovou devatacku mám doma.
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 20:41:54) Je to určitě nepřesně popsaný, protože vzorec na obsah čtverce nelze odvozovat složitě. Nebo tedy jakkoli počítat obsah čtverce nelze složitě. NEMOHL to dělat složitě.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:09:47) Babi, ale mohl.
|
|
|
Monty |
|
(6.5.2021 20:50:14) Okolíku, samozřejmě, že se vůbec obtěžuju něco psát. Matematiku ovládá jen ten, kdo umí zpaměti všechny vzorce a výpočet mu trvá přesně tak dlouho, jak určí Cermat.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:03:41) Aha, Monty, to jsem nevěděla. Zajímavý názor. Obsah čtverce fakt není "pamatovat si vzorečky". Tak to můžeš nazvat asi jenom ty.... Součástí řešení složitějších problémů je i to najít nejsnazší a nejefektivnější cestu k cíli. A to fakt není ignorování postupů prověřených tisíciletími. Není divu, že takový "matematik" pak nic nestihne...
|
Senedra |
|
(6.5.2021 21:06:46) Hm, tak s obsahem čtverce se začíná někdy ve 4. třídě.. že si to za ty roky nezapamatoval...
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:15:12) Senedro, mně právě přijde, že na tom do snad ani není co pamatovat, zvlášť u studenta, který matiku umí...
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 21:16:33) Senedro, první stupeň prospal co nudnou záležitost, takže na druhém holt vymýšlel složitě snadné postupy. Aspoň už se nenudil
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:17:09) Jo taaak, to jsem si neuvědomila. Spící génius.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.5.2021 21:08:48) Okolíku, a co by měl "stíhat"? Ona je matematika něco jako běh na 100 metrů, kde záleží jen na tom, kdo je nejrychlejší? A já měla za to, že je to docela hloubavej obor, máme v rodině jednoho matematika a ten nad některými problémy bádá i mnoho let. Asi to bude tím, že je už v důchodovém věku a na gymnázium se tudíž hlásil dávno před Cermatem, jinak by možná dneska někde vyvážel septiky jakožto studijně nezpůsobilý.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:14:12) Jasně Monty. O tvém synovi se tu diskutuje stále dokola, pořád o něm píšeš, na základě jeho zkušenosti tady hodnotíš nejen CERMAT, ale rovnou celé školství. Pochybuju, že to tvůj syn má nastavené s matematikou, tak jak ho tu líčíš, představa jak hloubá nad obsahem čtverce je .... srandovní. Hele, hodně lidí si myslí, že matematika je našprtat se vzorečky a pak do nich dosadit. Já k jim ale nepatřím, to si zkoušej na někoho jiného.
|
Senedra |
|
(6.5.2021 21:15:17) Tak matematika je o tom objevování, ale taky o tom, vědět, co potřebuju a co si můžu odvodit a co vyhledat. Ale to není jen matematika, že.
|
|
Monty |
|
(6.5.2021 21:20:08) Okolíku, jasně, nikdy jsem žádné jiné děti neviděla ani z rychlíku a veškeré studie a negativní názory lidí vč. odborníků na školství a na Cermat vychází ze zkušeností jednoho dítěte - mého syna. To je vskutku zajímavá představa. No nic, zábavy už bylo dost, plácat se tu po zádech nad tím, jak máte chytré děti, zatímco syn nějaké Monty neumí matematiku zvládnete dobře i beze mě. Dobrou noc.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:23:01) O svém dítěti tu píšeš hlavně ty, Monty a nikdo tu myslím nepochybuje, že je tvůj syn chytrej. Tak se přestaň vztekat.
|
Monty |
|
(6.5.2021 21:25:51) Okolíku, nevztekám se. Bavím se. Ale pro dnešek už toho bylo opravdu dost.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:27:16) Jak myslíš. Na to že se bavíš působí tvé příspěvky a rychlý odchod dost divně. Dobrou noc
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 21:27:26) Á trefa
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:29:00) V tomto se u Monty těžko spleteš. Po těch letech.
|
|
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 21:26:33) Monty se nevzteká, Monty se baví. Nechala bych ji, doba je zlá, každá možnost se někomu ironicky vychechtat (byť mimózně) dobrá
|
|
|
|
|
Senedra |
|
(6.5.2021 21:14:15) Tak zřejmě nepřemýšlí nad obsahem čtverce, ale nad něčím jiným.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:16:05) Monty psala, že ho někde zajímavě odvozoval až se matikářka divila
|
babi_ |
|
(6.5.2021 21:20:40) Ne zajímavě, ale složitě. Přesně to Monty napsala takto:
"Zrovna v té devítce mi matikářka na rodičáku pobaveně vyprávěla, jak složitým postupem dokázal přijít i na tak banální vzorec jako je obsah čtverce."
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:24:56) Jo, babi máš pravdu. Tak tím spíš by mě to odvozování vzorce pro obsah čtverce zajímalo.
|
*Hany |
|
(6.5.2021 21:43:48) Tak můžeme nějak ten vzoreček odvodit, ne? Třeba si pamatoval povrch krychle a pak už je to snadný. Nebo to dal dohromady ze dvou trojúhelníků? Obvykle se postupuje obráceně, ale proč dodržovat zavedené postupy? Co napadne vás?
|
Okolík |
|
(6.5.2021 21:44:53) Narýsovat si to do čtvercové sítě a přepočítat čtverečky?
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 21:56:30) Okolíku,
tohle dělám já do dneška. Když si nejsem počítáním jistá, maluju si to.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:02:44) Konzervo - čtverec? Fakt?
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:07:39) Okolíku,
teď nevím, na co se ptáš.
Dotaz byl, jak bychom si odvodili plochu čtverce. Tak ten samozřejmě vím i já gymnaziální matematikou téměř nedotčená, protože jsem to mnohokrát musela použít v praxi.
Ale prostě kdybych měla vokno, tak si to namaluju do čtverečkové sítě.
Nedávno jsem potřebovala zjistit, kolik tablet do bazénu. A výrobce udává počet tablet na m3. A my máme samozřejmě bazén kulatej. To byl tedy příklad z praxe. Tak jsem si radši všechno malovala a psala, abych si to v hlavě všechny ty výpočty a převody nepopletla.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:10:05) Že si kreslila bazén, to chápu. Ptala jsem se, jestli bys fakt kreslila i ten jednoduchý čtverec.
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:18:23) Ne, čtverec si pamatuju i já.
Ale zas na druhou stranu - pamatuju si, jak jsem počítala nějaký příklad do přijímaček a tam bylo za úkol spočítat, kolik mě bude stát, když chci kolem bazénu, kterej má rozměry x,y,z, udělat dokola obklad /na břehu, bude se po něm chodit) v šíři jedný dlaždice při ceně dlaždice x. No tak to mi přišlo triviální, rychle jsem to spočítala. A bylo to blbě. Kdybych si to bejvala nakreslila, jak nám furt vtloukali do hlavy, tak bych zjistila, že musím ještě připočíst 4 dlaždice do každého rohu.
|
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(6.5.2021 21:58:07) Integral, plocha vymezena konstantni funkci!
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:03:15) "Integral, plocha vymezena konstantni funkci!"
Buřte
tak takhle bych to já teda fakt neodvodila. Vůbec nevím, o čem mluvíš.
|
Buřt |
|
(6.5.2021 22:09:37) Pomoci integralu muzeme spocitat plochu pod krivkou - cili obsah obrazce vymezeneho krivkou dane funkce, osy x,y a rovnobezky s osou y - takze to bude urcite fungovat i s konstnantni funkci, f=a, integral od 0 do a z funkce a (a je nejake cislo, strana ctverce).
Integral z konstanty je ta konstanta krat x, za x dosadime hranice intervalu cili 0 a a, dostaneme vysledek a * a - 0 * a = a na druhou
Matikar by to urcite popsal lip.
|
|
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:04:43) Burte
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 22:06:52) Buřte jo to by šlo
|
|
|
Buřt |
|
(6.5.2021 21:58:07) .
|
|
*Hany |
|
(6.5.2021 22:07:37) "Narýsovat si to do čtvercové sítě a přepočítat čtverečky?"
To mě napadlo, ale přijde mi to nedůstojné. Ale ten integrál je dobrý nápad!
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:08:56) Hlavně asi moc jednoduché. Ale ty ses ptala, co napadne nás.
|
|
babi_ |
|
(6.5.2021 22:09:17) Hlavně to není složité.
|
|
|
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:00:56) Hany,
ale je třeba rozlišit, kdy je čas si hrát s odvozováním a kdy je času málo a je třeba to spočítat rychle, takže mít postup nabiflovaný.
Je zajímavý, jak v některých věcech zastává Monty názor, že se s dětmi není třeba "mazlit", že škola je má připravit na život - viz např. názory, že každé normální dítě školní kolektiv a školní režim přežije bez úhony, dávat za skupinovou práci známku všem stejnou bez ohledu na individuální nasazení je ok, protože to dítě připraví na tvrdou realitu života. Ale na druhou stranu je třeba dát dítěti dost času na to, aby si udělalo odvození vzorečku, ačkoliv se po něm chce výpočet v určitém čase, což je taky příprava na život, protože v životě je potřeba některé věci udělat rychle, protože je znám a ne si je "odvozovat".
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:13:11) "...protože v životě je potřeba některé věci udělat rychle"
To mi nedá. Mohu prosím znát nějaký praktický příklad, kdy je v životě potřeba udělat něco v přesně vymezeném čase, který se počítá na minuty? Kromě akutních zákroků v medicíně? Nebo možná v rámci letů do vesmíru? Nenapadá mě ani jeden a rozhodně jsem nikdy nic takového v životě nepotřebovala, neb nejsem lékař, ani nepracuji pro NASA. Rychlost reflexů např. při řízení automobilu neberu do úvahy, to není srovnatelné s "počítáním na čas".
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:15:27) To nemyslíš vážně, že ne, Monty. Ukaž mi někoho, koho si v práci nechají, přestože nikdy nestihne svoji práci včas a místo jedné hodiny ji dělá 2.
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:19:54) Okolíku, problém s porozuměním textu? Píšu "počítá na minuty", nikoli na hodiny. Takže pro jistotu znova - kde hraje roli, jestli něco uděláš za tři minuty místo jedné, kromě uvedených výjimek a jakýchkoli "testů" v rámci vzdělávání?
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:24:44) Monty, ty máš hlavně problém s porozuměním celé té situace. To je přece jedno, o jaký jde časový úsek. Stačí zaměnit časový údaj. Šéf ti hodí na stůl složku a řekne: za hodinu chci mít výsledek na stole, protože zákazník v poledne chce výsledek. No a když to všichni zaměstnanci za tu hodinu stihnou a ty potřebuješ hodinu a 10 minut ....
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:30:47) Okolíku, není to jedno. Každopádně se mi opět jen potvrzuje, jak hluboká propast zeje mezi vaší a mojí realitou. Dojít k jakémukoli konsenzu je tudíž zhola nemožné.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:32:59) Nestojím o konsensus s tvým divný vesmírem, Monty. To je možná jedna z mála věcí, na které se spolu shodneme. Ty zas nestojíš o moji realitu.
Mimochodem, já ti napsala příklad, kde šlo o minuty...
|
|
|
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:28:37) Jde o princip postupu. že někdy máš na práci čas a jindy ne.
Stejně jako tvrdíš, že každé normální dítě je schopné bez újmy přežít ve třídě, což je příprava na život. A já bych řekla Ukaž mi kdy v životě budu pracovat v jedné místnosti s 36 vrstevníky ve školních škamnách na stejné věci aniž bychom si vzájemně konkurovali.
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(6.5.2021 22:58:55) "To nemyslíš vážně, že ne, Monty. Ukaž mi někoho, koho si v práci nechají, přestože nikdy nestihne svoji práci včas a místo jedné hodiny ji dělá 2."
Takových moc nebude. Ale určitě se najdou. Třeba ve vědě. Kdo práci dělá opravdu precizně, neodflákne ji, věnuje se detailům a má zájem o svou práci.
Syn je takový. Distanční výuka je pro něj požehnáním. Má všechno udělané precizně, ať už jde o stínování portrétu nebo prezentaci na zemák. Zúčastnil se za poslední dva měsíce dvou olympiád, v jedné byl třetí v kraji. I na distančce jsou testy na čas, ale jemu vyhovuje, když si to může udělat po svém. Je perfekcionista. Návrat do školy bude snad v pohodě, on opravdu umí, co se učili. I když bude víc ve stresu kvůli času. A kvůli lidem
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 23:16:41) Lassie,
vědecký svět neznám. Ale mám pocit, že dnes se financuje buď přes projekty nebo přes komerci. V obou případech musíš úkoly splnit v přesně zadaném čase. Když nestihneš, peníze nedostaneš.
|
Monty |
|
(6.5.2021 23:23:26) Konzervo, v přesně zadaném čase v řádu minut?
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 23:26:18) Monty,
to nebyla reakce na tebe, ale na lassie, kdy psala, že ve vědeckém světe není čas rozhodující.
Ale i tak, pokud se budeš při výzkumu zdržovat tím, že budeš objevovat objevené, tak se nikam nedostaneš.
|
Lassiesevrací |
|
(6.5.2021 23:31:55) "to nebyla reakce na tebe, ale na lassie, kdy psala, že ve vědeckém světe není čas rozhodující"
Takhle jsem to nenapsala a ani si to nemyslím. Myslím si, že jsou pozice, kde se ocení schopnosti, zkušenosti, znalosti nebo třeba talent. Pracovních pozic je tolik, že skoro každý má šanci najít, co mu sedí nejlíp.
|
Monty |
|
(6.5.2021 23:38:19) Každopádně najít nějakou, kde jde běžně o minuty bude docela oříšek.
|
Lassiesevrací |
|
(6.5.2021 23:44:59) Atletika?
|
|
*Hany |
|
(6.5.2021 23:49:11) Když bude pokladník v bance nebo pokladní v sámošce potřebovat na každou operaci 2 minuty navíc, bude se fronta za chvíli vinout přes celé náměstí.
|
Lassiesevrací |
|
(6.5.2021 23:57:08) Pokladník má smůlu, tam se jede na rychlost. Ale pokladník je často někdo, kdo nevynikl v ničem jiném. Pokud nejde o umělce, kterému zavřeli divadlo. Umělec musí stihnout představení, ale s tempem pokladníka může mít problém. Pokladník zase nemá ten herecký talent.
|
|
Monty |
|
(7.5.2021 7:11:35) Jo, to jsou všechno vyloženě profese, na které je potřeba studovat prestižní víceletá gymnázia. Když vynechám umělecké obory a sport, kde se prezentuje trochu jiný typ dovedností, tak ani pokladní, ani bankovní úředník nejsou zaměstnání pro "crème de la crème" intelektuální elity.
|
Malea |
|
(7.5.2021 8:12:33) Monty, s tebou je ta potíž, že chceš pořád pro svého syna nějaké extrabuřty. Hele, já mám syna s tolika poruchami učení, že by mi A4 nestačila. A víš, co jsem si pro něj vydupala? Nic. Vůbec žádné úlevy. Protože v dospělosti na něj taky nikdo brát ohledy nebude. Takže přijímačky a maturitu dělal jako kterékoli zdravé dítě. Na 8G se dostal jako předposlední, v češtině jen o 2 body přesáhl povinné minimum. První roky byly složité hlavně kvůli čj, ale měl štěstí na skvělého učitele, který okamžitě poznal, kolik uhodilo. Jediná úleva byla, že mu práci občas vrátil, aby si ji po sobě znovu přečetl, nebo ji v případě slohu přepracoval, ale za pár let, i jak vyzrál, už nebylo nutné ani to. Nosil z čj pravidelně na výzo 3, ale odmaturoval jen s jedinou dvojkou - samozřejmě z čj. V červnu končí 3. VŠ. Věřím, že se takhle daleko dostal proto, že mu nikdo neumetal cestičku a nehledal pro něj výmluvy, jako to děláš ty.
|
Monty |
|
(7.5.2021 8:33:07) Maleo, prosím? To přece nemůžeš myslet vážně, že ne? Mohla bys mi aspoň naznačit, jaké extrabuřty máš na mysli, pokud to vážně míněné bylo? Protože nevím o jediné úlevě v čemkoli, kterou bych kdy zařizovala nebo požadovala.
|
|
K_at |
|
(7.5.2021 8:42:18) Maleo, taky jsi mohla mít ve 3.třídě zhroucené dítě. Tím bych se fakt moc neprsila.
|
Malea |
|
(7.5.2021 9:00:29) Klídek. Na rozdíl od tebe vím, co od syna můžu čekat a jak je na tom psychicky. Nehodila jsem ho do vody se slovy: plav! Pracovala jsem s ním 15 let intenzivně v různých aspektech, tak si nech ty komentáře.
|
libik |
|
(7.5.2021 9:02:51) Maleo, takže jsi mu malinko umetla cestičku, co
|
Malea |
|
(7.5.2021 9:04:47) Ne, drahá, měl vážnou nemoc. 13 hospitalizací do 8 let. Život není jen škola, kapišto?
|
K_at |
|
(7.5.2021 9:15:37) Maleo, trošku nefér diskuse z tvé strany. Protože jsi začala úlevami VE ŠKOLE. A SPU. Pokud tvůj syn byl těžce nemocný, zřejmě trávil i násobně více času domácí výukou????? Pokud ano, nebylo až tak potřeba úlev ve škole, protože jste doma měli víc prostoru na řešení jeho potřeb. Domnívám se..... Učitelé také více respektují takto závažné okolnosti. A výuka v rámci nemocnic je taky jiná. Pokud by měl absenci ve škole 3 týdny za rok, možná bys řešila, jak mu úlevy prosadit, aby se ti kluk nepoložil.
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:15:04) Maleo, já jen nechápu, jaké extrabuřty myslíš, že pro syna Monty chce. Bavíme se tady o tom, že tehdy u přijímaček byl ten časový limit přísný. Ale její syn se stejně dostal bez umetání cestičky. Jestli tvůj syn studuje už 3. VŠ, nezažili jste CERMAT a vůbec nevíš, o čem je řeč, tvůj syn dělal jiné přijímačky. A ty byly dřív uživatelsky příjemnější. Pokud srovnám přijímačky našeho gymplu a Cermatu. A pokud mu k přijetí stačily dva body nad povinné minimum, šel ně nějakou méně žádanou školu. Možná bys dnes mluvila jinak a úlevy bys chtěla, kdyby měl syn dělat Cermat.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:20:00) Renko, zhruba tak. Do diskuse jsem se vložila nikoli kvůli nějakým "extrabuřtům", ale proto, abych na jednom příkladu (kterých budou reálně mraky, protože dětí s přístupem mého/tvého/Lassiina syna jsou stovky) demonstrovala absurditu Cermatu. Mně tedy aspoň přijde dost absurdní, když má dítě lepší výsledky z toho, co neumí než z toho, co umí. Podle výsledků přijímaček by dítě bylo skvělý "češtinář" a průměrný "matikář", ve skutečnosti je to přesně naopak, pokud budeme brát v potaz výsledky během studia.
|
|
Okolík |
|
(7.5.2021 9:49:26) S tím bych polemizovala. Jedno dítě mělo Scio testy a ty fakt uživatelsky příjemnější nebyly...
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(7.5.2021 8:57:26) V pořádku, kromě toho jste evidentně měli štěstí na dobré školy, učitele, menší nával na G8 než je dnes, ty poruchy učení evidentně nebyly příliš závažné a máš psychicky odolné dítě. Gratuluji.
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 8:55:18) "Když bude pokladník v bance nebo pokladní v sámošce potřebovat na každou operaci 2 minuty navíc, bude se fronta za chvíli vinout přes celé náměstí."
Tak každý na pokladníka v sámošce neaspiruje. Přijde mi dost nefér neumožnit dobré vzdělání nadanému, ale pomalejšímu dítěti. Pomalejšímu proto, že vše rozmýšlí, je pečlivé a ještě provádí kontrolu. Běžně nás v matematice učili provádět kontroly. A najednou se na to u přijímaček nehraje.
To dítě, které je pomalé tempem, může být klidně dobré ve výzkumu. Asi si nebude vybírat zaměstnání, kde jde o minuty, ale vzdělání nějak získat musí.
|
Monty |
|
(7.5.2021 8:59:17) "Běžně nás v matematice učili provádět kontroly. A najednou se na to u přijímaček nehraje."
Renko, já si dokonce vzpomínám, že naše matikářka za neprovedenou kontrolu snižovala o stupeň známku. U všeho chtěla ověření postupu, rozepsání.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:01:20) Přesně tak a já to mám stejně jako syn, ty kontroly jsem dělala i kvůli sobě. Ještěže přijímačky tehdy měly přiměřený čas (i dost času zbylo) a já mohla vystudovat. Jinak nevím, co bych dělala, asi ani na tu pokladní by mě nevzali, protože nejsem tryskomyš.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:06:02) Renko, já je právě nedělala, přišlo mi jako ztráta času rozepisovat postup, maximálně jsem si to "zkontrolovala" v hlavě. Protože jsem sice od přírody poměrně rychlej, ale dost línej člověk, nerada se zdržuju zbytečnostmi. Škoda, že nejsem o třicet let mladší, mám zjevně ideální dispozice pro dráhu bankovního úředníka, teď už v tomhle oboru žádnou kariéru neudělám.
|
|
Marika Letní |
|
(7.5.2021 14:03:49) Já jsem pomalá a pečlivá od přírody. Takže kdybych měla dělat přijímačky na gympl, kdovíjak by to dopadlo, třeba bych časový limit taky nestihla. Naštěstí mě vzali na prospěch, tehdy probíhal takový experiment. Ovšem to jsem předem nemohla vědět a tak jsem počítala Bělouna jak divá, abych měla natrénováno a nezdržovala se vymýšlením vymyšlených vzorců a objevováním alternativních postupů.
V jedné práci jsem měla kolegyni, rychlou jako vítr. Někdy se to hodilo. Často se ovšem ukázalo, že má v tabulkách chybu a já pomalá, pečlivá, s nastavenými kontrolami jsem zjišťovala, že to nesedí. Někdy je vhodné být rychlý a moc se s ničím ne...., ale někdy je lepší být pomalejší, ale mít to správně. Ideální je tedy bez chyb a rychle, ale kdo to tak ideálně má?
|
|
|
|
Alena |
|
(7.5.2021 9:15:55) " Přijde mi dost nefér neumožnit dobré vzdělání nadanému, ale pomalejšímu dítěti. " a ktere nadane a pomale dite neproslo sitem prijimacek? Vzdyt tvuj syn se do skoly bez problemu dostal?
|
|
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(6.5.2021 23:25:01) Dobře, ale jde i o schopnost rozlišit, kdy je nutné dodržet termín a kdy se to dá natáhnout. Jak jsem psala, syn třeba písemky na čas dá (i když v primě mu trvalo, než si zvykl na gymplácké tempo), olympiády mají taky časový limit. Ale díky té distančce mohl udělat tolik práce navíc, že ho to posunulo dost dopředu. Angličtinu má třeba úplně jinde, hodně nad vš8m přemýšlel, hledal v překladači, naučil se toho hodně. Ve škole prostě brzdí těch 45 minut na každou hodinu. To se důkladně neudělá skoro nic. Nakonec v reportáži z jedné finské školy bylo, že děti tam nemají zvonění. Časové dotace na předměty jsou, ale je na dítěti, jak si to rozvrhne. Takže když si v jeden den vezme dvě hodiny matematiky a třeba jazyk až druhý den, je to ok.
|
|
|
kosatka2 |
|
(7.5.2021 8:31:10) Já byla přesně takový dítě, co od první třídy nestíhá ty pětiminutovky. Ale čím jsem byla ve vzdělávacím stupni výš, tím pro mě bylo líp. I s trojkama z M na ZŠ jsem zvládla víceletej gympl bez čtyřek. Vzorečky jsem měla teda občas na taháku. A na Vš jsem byla zase mezi rychlejšími, stejně jako v práci.
Ale dodnes u kasy spoléhám na paní prodavačku, že mi správně vrátí, protože ve frontě rychle počítat prostě nedovedu, každej by mě okradl. V práci na to mám naštěstí lidi.
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(6.5.2021 22:21:46) U Cermat testů ale není ten časový limit proto, aby nutil děti "počítat rychle" nebo mít "nabiflované postupy". Má zvýhodnit chytré děti, které dokážou vymyslet efektivnější postup. Např. u obsahů obrazců ve čvercové síti - průměrné dítě otrocky "ťupkuje" jednotlivé čtverečky, skládá k sobě půlky...zabere mu to hromadu času (který mu pak chybí na zbytek testu) a ještě se v tom zhusta zamotá. Chytré, nadané dítě napadne rozdělit si obrazec třeba na jeden obdélník a trojúhelník, jejich obsahy vypočte vynásobením a je hotovo za desetinu času.
|
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:23:55) Tak každý, u koho se předpokládá, že je odborníkem v nějakém oboru, se předpokládá, že některé věci zná a nemusí je hledat - právník, účetní, tlumočník, stavař, elektrikář. Když přijdu za právníkem, že potřebuju připravit výpověď pro zaměstnance a zeptám se, z jakých důvodů je to možné, tak mi to řekne zfleku a nemusím přijít za hodinu až si to vyhledá v zákoně. Když přijdu za účetní, aby mi něco vysvětlila na výplatní pásce, taky mi to řekne hned a nemusím až druhý den. A jsem přesvědčená, že bys pěkně nadávala, kdybys přišla na úřad si něco vyřídit a oni by ti řekli, že máš přijít jindy, protože si to nejdřív musí nastudovat.
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:28:01) Konzervo, ani v jednom tebou uváděném příkladu nejde o "minuty". Právník, účetní nebo úředník bude danou věc vysvětlovat úměrně svému tempu. On si to "nemusí nastudovat" během několika hodin, já píšu o minutách, to by nic moc nenastudoval. Jestli mi právník/účetní/úředník něco vysvětluje minutu, dvě nebo pět je mi úplně jedno. Co tam máš dál?
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:30:18) Monty, viz co psala Hany.
|
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:31:13) Monty, tvůj požadavek je absurdní a ty to víš. Časové limity na vykonanou práci jsou běžné, řešit problémy neefektivně a neumět si vybrat snadnou cestu k cíli je v životě (nejen pracovním) komplikace. Nestihnutý test přijímaček je jen malou ukázkou.
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:39:39) Okolíku, no, asi tak úplně běžné nejsou, když jsem se s nimi nikdy nesetkala, a to nejsem zrovna čerstvý absolvent.
K tvému příkladu - jen idiot dává svému týmu nesplnitelné úkoly. Když z pozice šéfa něco chci mít za hodinu na stole, pak to musí být práce max. na 45 minut, spíš na půl hodiny.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:42:58) Monty, točíš se na teleti. Mimochodem, úkol, který všichni kromě tebe splní, je opravdu nesplnitelný?
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:49:23) Okolíku, ehm, cože? Já přece píšu o něčem úplně jiném. Úkol, který "všichni" splní v řádu minut? Jednotek minut, abychom byli úplně přesní? Pepa za dvě, Tonda za čtyři? V rámci diskuze o vzdělávání? Protože pokud se už někomu měří práce na čas, tak spíš těm manuálně pracujícím. Mentálně náročné konceptuální úkoly se na minuty fakt nikde neměří.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:51:04) Jako, že ty testy, na kterých ta diskuse začala se píší 4 minuty? Ne, Monty, píši se hodinu a déle. Důležité je zvolit strategii, rozvrhnout si čas a co nejefektivněji úkol/test vyřešit.
|
Monty |
|
(6.5.2021 22:56:19) Okolíku, tak znovu a pomaleji. Ty jednotlivé úkoly máš "napočítané" na minuty. Byť je reálně úplně jedno, jestli jeden příklad počítáš minutu nebo dvě. Nikde jinde než v rámci školství (alespoň toho našeho) při intelektuální práci o "minuty" nejde.
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 8:50:58) "Jako, že ty testy, na kterých ta diskuse začala se píší 4 minuty? Ne, Monty, píši se hodinu a déle"
Ještě před dvěma lety to vycházelo 3 minuty na příklad. To je brutální a už jen ten pocit je vyloženě stresující. Ten pocit, že o příkladu přemýšlíš a už ti ubíhá těch pár vteřin, co na nalezení řešení máš. Jakékoliv matematické soutěže, Klokan, Pangea, Pythágoriáda, matematická olympiáda, dávají daleko vyšší časový rámec. Ono opravdu není závadné vyřešit příklad za 4 minuty místo za 3, ne nadarmo se říká dvakrát měř, jednou řež.
Zaměstnání, kde máš přísně ohraničený čas, zase tolik není a člověk si může vybrat, co mu vyhovuje. Mě také občas trvala nějaká písemka déle a nestíhala jsem dopsat a v životě jsem neměla problém něco udělat včas v zaměstnání.
Ono to pracovní tempo je nějak vrozené. Neříkám, že je třeba preferovat extrémně pomalé lidi, ale nastavení Cermatu mi přišlo dost mimo. Teď dává o 15 minut víc, to už by mělo být OK.
Stačí, když někdo chce být pečlivý a psát čitelně, a je tam rozdíl v rychlosti.
|
Monty |
|
(7.5.2021 8:56:34) Renko, je to závadné, nemůžeš pak pomýšlet na kariéru pokladní nebo bankovního úředníka.
|
|
Alena |
|
(7.5.2021 9:11:12)
"Ještě před dvěma lety to vycházelo 3 minuty na příklad. To je brutální a už jen ten pocit je vyloženě stresující. Ten pocit, že o příkladu přemýšlíš a už ti ubíhá těch pár vteřin, co na nalezení řešení máš. Jakékoliv matematické soutěže, Klokan, Pangea, Pythágoriáda, matematická olympiáda, dávají daleko vyšší časový rámec."
ad cermat: nikdy u pataku nebylo mene nez 5 minut na priklad. (u devataku to trochu mene vychazi). U Klokana je to 24 prikladu na 60 minut (pripadne 30 na 75 minut), ano zadani jsou strucnejsi, ale cas polovicni, ke konci uz to muze byt hodne zapeklita logika. A hodne deti to proste ke konci natipuje, takze to "stihnou". (plny pocet bodu ma opravdu malo deti) Cili tvuj "daleko vyssi casovy ramec" v tomto pripade znamena spis "memu synovi vyhovuje tento styl prikladu".. (Synovec to ma treba obracene, s klokanem vzdycky bojoval, ale cermat mu sedl a u prijimacek uspel)
Kde je cas opravdu "navolno" je matematicka olympiada. Vysledkem je ale treba 8 prvnich mist v okrese a v podstate rozdeleni pelotonu na uspesne a neuspesne resitele, takova soutez ma uplne jiny cil nez prijimaci test a rozhodne by skupinu nerozradila.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:15:26) Aleno, rozdělení na úspěšné a neúspěšné řešitele ti tu skupinu taky rozřadí. Na úspěšné a neúspěšné řešitele.
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:18:25) Aleno, máš pravdu, synovi to opravdu nevyhovuje. Ty tři minuty jsem počítala, když dělala přijímačky dcera z devítky. Ono to u páťáků bylo podobné. Syn byl každopádně neuvěřitelně stresovaný z toho času, ale i tak byl na jedné škole první a druhé druhý, takže to dal. Nicméně u příkladu 14 ani v jeden den nestihl poslední podúlohu, natož aby měl čas na nějakou kontrolu. Na gymplu patří mezi nejlepší studenty, takže tam opravdu patří. Přesto tím časovým limitem v matematice trpěl, dost i psychicky.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:29:58) "Na gymplu patří mezi nejlepší studenty, takže tam opravdu patří. Přesto tím časovým limitem v matematice trpěl, dost i psychicky."
Jj, to je přesně to, o čem mluvím. Jak je možné, že dítě, které má problém s časovým limitem Cermatu nemá pak problém ve škole? Copak je Cermat náročnější než to, co přijde po něm? Kdyby tak skvěle rozřazoval, očekávala bych, že následné studium bude kopírovat výsledky přijímaček, jak je tedy možné, že tomu tak automaticky není? Nebylo by fakt logičtější, když už musí být nějaký jednotný státem posvěcený test, aby to byl test typu OSP?
|
Okolík |
|
(7.5.2021 9:46:13) Monty, to není problém s časovým limitem cermatu, ale podle toho co tu roky píšeš, tak s časovým limitem nejrůznějších testů. Navíc tento problém s časem mají často děti s různými dys-poruchami. Pokud ji tvůj syn má, jak tu píšeš, měl ji i při přijímačkách, ale ty jsi tenkrát odmítala cokoli řešit... Jiné děti měly zase letos problém s dlouhým časem. Každému holt vyhovuje něco jiného. Nestihnutý v přijímačkách část úloh je NORMÁLNÍ, nedosáhnou všichni na plný počet bodů.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:47:41) Okolíku, písemky ve škole nejsou forma testu?
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:54:07) Okolíku, ne není to normální. Nedosáhnout plný počet bodů je v pořádku, pokud to neumím, nedosáhnout proto, že nestíhám všechny příklady, je špatně. Na začátku dítě neví, který příklad vyřeší a pokud se nemá šanci ke všem příkladům dostat, je to špatně.
Píšu to jako člověk, který tím trpěl, takže moc dobře vím, jaké to je.
|
Okolík |
|
(7.5.2021 9:56:12) Renko, není to špatně. Stejný princip mají i požadované OSP, všechny testy scia apod. Na plný počet to píšou ti nejlepší. Akorát by to těm dětem měl někdo vysvětlit, aby při testu nepropadaly beznaději
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:57:56) Okolíku, když se hlásíš na dobrou školu, musíš vyřešit co nejvíc příkladů. A musíš mít šanci ty příklady vůbec začít řešit.
Pak by tedy neměly fungovat žádné papíry z PPP, proč? Pomalé tempo je stejně vrozené jako dys porucha, proč má mít šanci ještě pomalejší dítě s dys poruchou?
|
Lassiesevrací |
|
(7.5.2021 10:00:24) Navíc to pomalé tempo může být způsobeno horší koncentrací (ADHD, ADD) a často se to věkem zlepší
|
Okolík |
|
(7.5.2021 15:03:14) Tak holky, ale na Add a Adhd přece taky PPP vystavuje uzpůsobené podmínky.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 15:06:31) Okolíku a co když ADHD nemají a jsou jen pomalejší? Nebo pečlivější? Není lepší dát všem stejný čas? Protože jinak je to nespravedlivé, že někdo má úlevy a jiný ne. Můj syn tedy ADHD má, ale papír nepotřeboval nikdy dřív ani poté, kompenzuje inteligencí a ve škole žádné extrabuřty nepotřebuje.
|
Okolík |
|
(7.5.2021 15:31:19) Renko, život není spravedlivej. Pak jsou ještě děti hloupé a ty se tak taky narodily a podmínky uzpůsobené nemají stejně jako děti pečlivé a pomalé.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 15:46:16) Hloupé děti, aniž bych to myslela špatně, mají nějaký svůj strop, který nepřekročí. Půjdou na školu, která bude odpovídat jejich možnostem. Dítě, které je jen pomalejší v pracovním tempu, může být klidně dobrý vědec a vynalézt něco, co prospěje celé společnosti. Jen potřebuje získat vzdělání a neměl by o tu možnost přijít jen proto, že nestihl nějaký test, který by s dostatkem času vypracoval klidně bezchybně.
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(7.5.2021 14:21:31) Renka "Pak by tedy neměly fungovat žádné papíry z PPP, proč? Pomalé tempo je stejně vrozené jako dys porucha, proč má mít šanci ještě pomalejší dítě s dys poruchou?"
To si myslím dávno.
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 10:01:03) Navíc přísný časový limit neumožnuje předem si příklady pročíst a rozmyslet si, kterým začneš, protože ztrácíš drahocenné minuty. Takže se nedostaneš k příkladu 14, který bys uměla, protože ztratíš čas předtím.
|
|
Monty |
|
(7.5.2021 10:07:01) Okolíku, ale to dítě třeba chce ukázat, co umí. Jak mu chceš vysvětlit, že nemůže, protože Cermat určil limit 4,3 minuty na příklad a ono by potřebovalo 4,8? Jak mu vysvětlíš, že se kvůli tomu na výsledek jeho testu bude pohlížet stejně jako na výsledek toho, kdo ten příklad vyřešit vůbec neuměl?
|
|
|
libik |
|
(7.5.2021 9:56:47) To souhlasím, Renko, není žádný důvod (tímméně rozřazovací) aby se dítě cítilo po zkouškách zpráskaně.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(7.5.2021 9:36:27) "Ty tři minuty jsem počítala, když dělala přijímačky dcera z devítky. Ono to u páťáků bylo podobné." Ne nebylo. Devataci meli nejmene 4,3 min, pataci 5 minut.
"Přesto tím časovým limitem v matematice trpěl, dost i psychicky." Zatimco ostatni deti si prijimaci zkousky a podobne testy uzivaji. Je opravdu tezke pobrat, ze deti jsou ruzne? Ze nekdo zase "trpel" lonskym prodlouzenym casem, protoze mel brzy hotovo, chytla ho nervozita a jal se vylepsovat arch? A rada deti "trpi" tim, ze si v nervozite precte neco jineho...
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:37:51) Kdo má rychle hotovo, rozhodně nic vylepšovat nemusí, má volbu, jestli se v tom bude rýpat. Ten, kdo nestíhá, žádnou volbu nemá.
|
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:38:17) Děti jsou různé, školy jsou různé, ale přijímačky jsou pro všechny stejné. A to je to, co je špatně.
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 9:41:39) "Devataci meli nejmene 4,3 min, pataci 5 minut."
Vidím, že rozbory přijímaček jsou tvoje hobby. Ani 4,3 minuty mi nepřipadají kdovíco. Mě už je to vcelku jedno, už mám děti na školách všechny a nakonec už dva roky mají času víc, takže už je to jinak.
|
Monty |
|
(7.5.2021 9:46:58) Mně to jedno není, vadí mi to z principu. Myslím, že školy by měly mít právo se samy rozhodovat o tom, o jaké uchazeče stojí a co od nich očekávají. Jednotný test pro všechny typy škol a učňovských oborů zakončených maturitní zkouškou o váze minimálně 60 % je nesmysl. Je to asi na té úrovni, kdy by byl při pohovoru do každého zaměstnání jednotný test, bez ohledu na to, jestli se ucházíte o místo bankovního úředníka nebo zdravotní sestry na kožním.
|
Okolík |
|
(7.5.2021 9:54:11) Školy mají možnost přidat si k cermatu svoji část. Tento systém má jednu výhodu- kdo se hlásí na 2 různé typy škol, má i tak 2 pokusy na test.
|
Monty |
|
(7.5.2021 10:00:24) Okolíku, pro jistotu opakuji, testy Cermat musí tvořit nejméně 60 % hodnocení.
|
|
|
libik |
|
(7.5.2021 9:55:03) to by asi pomohlo, z druhé strany by ty školy měly dobře formulovat, co požadují rp. nezastírat žádnými kličkami fakt, že uměj pouze zkoušet znalosti.
|
|
|
Alena |
|
(7.5.2021 10:16:57) "Vidím, že rozbory přijímaček jsou tvoje hobby. Ani 4,3 minuty mi nepřipadají kdovíco." Vydelit dve cisla, zjistitelna na dve kliknuti (a stejne dve cisla u Klokana) neni zadny roozbor. Mam z tebe jen pocit hodne subjektivniho vnimani. Kdyby tve dite melo podle svych potreb hodne casu, nevadilo by ti, ze ho dorovna ci predhoni dite, ktere neumi priklad 14 vyresit, ale ma dost casu se proste k 20. obrazci prokreslit misto odhaleni nejake zavislosti a do zbylych prikladu podosazovat nabizene vysledky ?
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 10:20:53) I to prokreslení je způsob řešení. Nevadilo. Tímto způsobem nelze řešit všechny příklady, pokud by to dítě bylo slabší, tak bude slabší i v těch ostatních. Ať si každý dojde k řešení, jak chce, pokud to není určeno. Přiměřený čas tak, aby si děti v klidu mohly přečíst zadání a rozhodnout, kterým příkladem začnou, aby měly šanci na opravu své úvahy, na zjištění, proč nesedí výpočet apod., považuji za nejspravedlivější. My to taky tedy u přijímaček měli. Ale těch 15 minut, co je teď navíc, považuji za dostatečné.
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(7.5.2021 15:28:34) Tak pardon, tenhle argument jsem přehlédla. Jaké 3 minuty na příklad? Některé zaberou minutu, jiné 5 minut. Je potřeba trénovat to, co jsem už psala: nevím co s tím, tak jdu dál, vrátím se, když nakonec zbyde čas. No a hlavně aby uchazeči počítali s tím, že něco nestihnou, aby je to nestresovalo. Přijímací testy mají jiný smysl než písemka ve škole, kde je žádoucí, aby to stihli všichni... Hezký to tu včera vysvětlovala angrešt ...
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 15:44:31) Tak asi každému minutu ten příklad nezabere. To jsou takové hloupé řeči, nezlob se na mě. Možná jsi nějak super talentovaná. Můj syn se ve všech soutěžích matematického typu umisťoval mezi prvními v kraji někde i v ČR. (Kloka, Pangea, Pythagoriada, MO). A jedině s přijímačkami Cermat měl časový problém. Jak čteš i Monty syn nestíhal. A já takových dětí znám víc, neměly k čemu se vrátit, protože nezbyl čas.
Doporučovala se strategie nejdřív přečíst zadání a vybrat si příklad, ale to vůbec s tím časovým limitem nešlo. Zvolím první příklad, zaseknu se, co teď? Kolikrát se o to pokusím, co když další příklad taky nesedne?
|
Okolík |
|
(7.5.2021 15:57:11) Jistě, že tam jsou příklady na minutu, Renko. Většinou ty prvni jsou takové "rozjezdové". Vůbec už nechápu o co tu jde. No tak to někdo stihne a někdo ne. Vždyť snad všechny děti, o kterých tu některé píšete, že jdou chytré a pomalé, pečlivé, se na své školy dostaly, tak co pořád řešíte? PS a ty soutěže co píšeš - Klokan, Pythagoriáda, ty přece jsou taky v časovém presu, ne?
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:03:04) Vzniklo to tak, že jsme psali svůj názor na testy Cermat. Já jsem napsala, že těžké testy mi připadají OK, že na méně exponované obory stačí méně bodů, ale co nám tehdy dva roky zpět vadilo, byl nedostatek času. Pak na to navázala diskuze o tom času. Ve mě tohle je tedy asi dost hluboko, jak to syn prožíval a jak se stresoval, po zkouškách se pozvracel. Jinak už mi je to vážně jedno, naštěstí už ho přijímačky žádné nečekají nebo až na VŠ a to je ještě hodně času. A teď už děti čas navíc mají, 15 minut navíc, které mají teď, by bohatě stačilo.
Klokan, Pythagoriáda, ty přece jsou taky v časovém presu, ne? Absolutně ne, to vždycky stihl bez problémů.
|
Monty |
|
(7.5.2021 16:06:51) ...plus já napsala, že mi přijde absurdní, když v testu Cermat dítě uspěje lépe v tom, v čem není dobré a hůře v tom, v čem dobré je, že mi není jasné, k čemu takový výsledek je a o čem vypovídá. Proto se domnívám, že "nejspravedlivější" řešení je, aby si každá škola mohla sama vybrat, jaké chce přijímačky a ne, aby o 60 % musel rozhodovat plošně CERMAT.
|
Federika |
|
(7.5.2021 16:10:27) Mně se "vlastní" zkoušky líbí už kvůli tomu,že se na ně vlastně nedá připravovat. Jedny takové dělal můj mladší syn, na něco s sice koukal, na webu byly rok starý ukázkový testy, ale tak, jak se teď děti připravuje třeba na ten Cermat, to vůbec nedělal.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:16:11) Moje starší dcera taky dělala zkoušky poslední rok, kdy Cermat nebyl povinný. Na jednu školu Cermat, na druhou vlastní zkoušky. Matiku, češtinu, angličtinu, psychotesty a pohovor. A tam se na čas vůbec netlačilo, i když taky tam nemohli sedět celý den. Bylo to taky docela zajímavé pojetí přijímaček. Pak už škola musela zavést Cermat, ale nechala si AJ, psychotesty i pohovor nadále.
|
Federika |
|
(7.5.2021 16:20:28) Renko, moje děti dělaly všechny přijímačky na čas, i ty školní. Ale nikdy jim čas nescházel a to je třeba dcera spíš pomalá, rozhodně pomalejší než kluci. V matematice určitě. Spíš jí loni čas navíc vadil, vracela se, kontrolovala a škrtala To,co měla správně
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:24:28) Dcera ty školní taky dělala na čas, je jasné, že tam nikdo sedět celý den s nimi nebude. Ale prostě dodělala test, odevzdala a odešla. Neměli tam úplně daný časový rámec nebo možná jo, ale asi ne úplně přísný.
Syn je asi pomalý, kromě toho geometrii bohužel dělal nanečisto na papír vedle, ač se to už doma učil přímo do archu. Ale tam v tom stresu zapomněl, tím přišel o čas, když to překresloval, bohužel, když si tohle dítě uvědomí, už ten čas nevrátí.
|
Federika |
|
(7.5.2021 16:27:19) Renko, dcera zas vybouchla na tom, že je nervák, v novém prostředí, mezi spoustou dětí, v cizí budově, stres, jen jeden pokus. Pravděpodobně by to další den, další pokus, bylo už lepí, má to tak. Ale bohužel, doma psala ty testy skvěle. Ale asi to je taky znak nezralosti, od minulého roku i v tomhle udělala skok a už to bude zřejmě jinak. V devítce to je pak horší, to určitě.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:31:21) Federiko, oni měli jen jeden pokus? Nesledovala jsem to, ale jestli ano, tak to ten stres muselo zvýšit. A to tedy obávám, že kdyby potkalo syna, paralyzovalo by ho to.
|
Federika |
|
(7.5.2021 16:33:33) Jo, loni byl právě kvůli covidu jen jeden pokus. A jsou děti, který by to po "zkoušce" druhý den daly jinak, uklidnily by se. Ale smůla. Na druhu stranu-školy si prostě mohly vybrat z těch chytrých, rychlých a ještě schopných lépe odolávat stresu Proč ne.
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:44:30) Zase ale v té škole kdovíjakou rychlost a stresovou odolnost pak nepotřebují, alespoň syn je na 8G úplně v pohodě a rychlý je nějak normálně, aby stíhal. Vy máte dobrou školu a určitě ještě spoustu možností, tak se nic nestalo. U prostřední dcery, byl tak dobrý kolektiv na ZŠ a ještě se sešla opravdu výjimečně chytrá třída, že jsem si říkala, že v tom případě, že by nevyšlo 8G, by to taky bylo jedno. U syna to bylo trošku jinak, tam už byla veliká motivace odejít ze ZŠ.
|
Federika |
|
(7.5.2021 16:50:46) Ale jo. Teď se přestěhovali, mají krásnou budovu, zahradu a skvělé vybavení, dneska přišla nadšená, že si na informatice vytvářeli sami program na Jazzdance , že si to pouštěli na velký obrazovce ve třídě a že jejich škola je strašně "cool" Ale i když mají víc angličtiny než na běžné základce, chtěla aby předměty v angličtině, víc jazyků a tak. Tak uvidíme, jak se rozhodně příští rok. Ty přijímačky jsou vždycky nervy někdo to zvládá v pohodě, někdo ne. Ten největší "flákač" , kterýho jsem teď připravovala, tam šel s úsměvem a je docela pravděpodobný, že bude mít lepší výsledek než kluk-nervák, kterej ty testy psal na o hodně víc bodů. V klidu.
|
|
Monty |
|
(7.5.2021 17:08:06) Renko, a to je právě ono, ať si školy, kde je potřeba rychlost a odolnost vůči stresu podle toho nastaví přijímačky a stát to nevnucuje všem, aniž by o to stáli. Fakt by mě zajímalo, jak by se tvářili úředníci MŠMT vč. ministra, kdyby jim při pohovoru dal někdo test určený např. pro neurologa. Vždyť to nedává smysl. Kolik dětí, které se hlásí třeba na průmyslovku asi tak uvažuje o studiu bohemistiky, aby potřebovaly znát nějaká idiotská rčení? A takhle by se dalo pokračovat hodiny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:11:06) Mě ten systém stejných testů s tím, že děti mají dva pokusy a započítá se ten lepší předmět, nepřijde až tak špatný. Zdá se mi, že tím vznikne i lepší prostupnost mezi školami. Nám vlastně vadil ten přísný časový limit, tehdy 70 minut na 14 příkladů, které ale měly ještě podúlohy, takže počítání bylo víc. Příklady jako takové by byly i docela zajímavé, když jsme si je pak v klidu řešili.
|
|
|
Okolík |
|
(7.5.2021 16:15:07) Zajímavé, jedno moje dítě přesně opačně. Soutěže stíhá tak tak a CERMAT zvládlo s přehledem a ještě si jeden příklad stihl "zkazit" v nadbytečném čase. Prostě děti nejsou stejné, každému vyhovuje něco jiného a zvládá to jinak. Taky je možné, že u tvého syna v tom byl ten stres, že jde o přijímačky a u soutěži ve středu není...
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 16:17:00) Okolíku a kdy ten Cermat tvé dítě dělalo? Moje v době, kdy bylo o těch 15 minut méně. A řekla bych, že mu chybělo minimiálně 5 minut, možná 10 (pro kontrolu).
|
Okolík |
|
(7.5.2021 16:24:45) Renko, taky před covidem.
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.5.2021 15:50:22) Okolíku, ty pleteš dvě věci dohromady, já jsem taky spíš zastánce těžkých zkoušek. Jiná věc je, že někdo něco neumí a děti se rozřadí. Ale jsem zastánce toho, aby se dítě dostalo ke VŠEM příkladům a pak by se vidělo, co nezvládlo. Nedostat se k příkladu, který zvládnu, je prostě špatně a není to to samé, co vysvětlovala Angrešt.
|
|
|
|
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 23:07:15) Tož jestli má ten test 15 otázek a z toho si někdo polovinu odvozuje, protože on je přece povznesen nad tupé biflování, čímž si prodlouží čas o 7x4 minuty, což je 20, tak to už je zná.
Docela bych byla naprdnutá, kdybych si šla do banky vyřídit běžnou záležitost a místo čtvrt hodiny bych tam strávila skoro půl, protože ouřada je povznesen nad tupé biflování běžných postupů.
Může se samozřejmě stát, že má někdo okno. Ale pak když je to práce na čas, tak by si toho měl být vědom, úkol přeskočit a dělat, co ví. A k tomuhle se vrátit až na konci. A když si ani pak nevzpomene, tak se holt do toho pustit zdlouhavějším postupem. A to je právě to, co se dítě na testu taky učí - nezaseknout se na místě, podívat se na věc šířeji, zvolit lepší postup.
|
|
|
|
|
|
|
|
*Hany |
|
(6.5.2021 22:25:10) Představím si obkladače nebo návrháře kuchyně, jak sedí před klientem a odvozuje si vzoreček pro obsah čtverce 20 minut... Pak si počítá plochu stěny a dělí ji obsahem jedné kachličky... Místo aby vyflusnul během minuty, že je to 10 krabic dlaždiček a bude to stát 5 000 Kč.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:28:10) Připomíná mi to zedníka, který nám nahrazoval štíty a plochu odvodil tak, že vynásobil šířku domu krát výšku do špičky štítu. Možná kdyby věděl, že obsah trojúhelníka se počítá jinak než obsah čtverce, bylo by to lepší.
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:34:03) Tak dobyvateli severního pólu Čechu Karlu Němcovi v tom haprovalo to násobení.
Tomu vašemu zedníkovi v tom haprovalo to dělení.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:35:11) Jojo. Bylo mu tak 50 a prej to tak počítá celej život. Děsně se divil a omlouval. Tak nevím.
|
*Hany |
|
(6.5.2021 22:37:30) Okolíku, když někomu dělal dva štíty, vždycky mu to vycházelo. Akorát u jednoho štítu to nějak haprovalo, ale třeba to nebylo moc často.
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:41:03) Ani u dvou to přece nevycházelo. Ale že si toho nevšimli ti zákazníci.
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:46:35) Okolíku,
obsah trojuhelníku se snad spočítá tak, že základnu násobím výškou - tedy to, co udělal on, a tím vlastně získám obdélník, a pak to vydělím dvěma a tím získám ty dva trohuhelníky. Takže když to znásobil jednou, tak získal celkovou plochu dvou štítů, ne?
|
Okolík |
|
(6.5.2021 22:48:19) Jo takhle jo, naše štíty se skládají z obdélníka a trojúhelníka. Možná se to zednický nejmenuje celé štít, takže to z mojí historky nebylo jasné....
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 23:01:31) Okolíku, tak jestli máte štít ve tvaru obdélníku spojeného s trojuhelníkem, tak to už je fakt jak příklad z přijímaček. No a to se pak nemůžeš divit, že to zedník nedá.
|
|
|
|
|
|
Konzerva |
|
(6.5.2021 22:39:12) Tak možná celej život nahazoval jen paneláky.
Taky by mu to mohlo vyjít, kdyby to spočítal jednou ale bylo by to pro oba štíty.
A nemá on k tomu zednictví jako přivýdělek prodej stavebního materiálu?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|