Majákova |
|
(8.10.2019 11:41:01) Zaujal mě tento článek, tak se s ním podělím:
https://zuzanaruzickova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=730624
Souhlasíte...nesouhlasíte s autorem?
|
libik |
|
(8.10.2019 11:43:42) Majáková a proč myslíš, že chci číst články (v pracovní době), řekni o co jde, ne
|
Majákova |
|
(8.10.2019 12:04:40) OK, tak shrnu. Autor vybral pět tvrzení, o kterých se domnívá, že jsou pravdivá:
České školství se pere s několika tabu. 1. základní škola není pro všechny, 2. valná většina dětí a škol nezvládá celé osnovy, 3. ne všechny děti jsou zvídavé, 4. úplně hloupé děti existují, 5. některé znalosti se musí nabiflovat.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 12:09:34) Článek jsem nečetla, ale jestli odpovídá tomu shrnutí, tak souhlasím. Kromě toho 1. bodu - základní škola je pro všechny, tedy ve smyslu, že by základním vzděláním měli všichni projít, ovšem jestli bude pro některé děti "odlehčená" varianta...
|
|
libik |
|
(8.10.2019 12:09:37) Díky, a jsem zvědavá, kdo to rozjede.
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 12:10:12) Majáková, v podstatě souhlasím, až na tu nutnost biflování některých věcí - autorka zrovna jmenuje ty, u kterých mám osobné ověřeno, že to nutné není.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 12:11:50) Nabiflovat malou násobilku se opravdu vyplatí - pro celý život.
|
Monty |
|
(8.10.2019 12:14:21) Marko, proboha a proč? Snad je důležitý dostat se ke správnému výsledku, kolikrát je 6x6 než to umět zpaměti jako básničku. Stejně tak nepotřebuješ umět zpaměti vyjmenovaná slova - nikdy jsem je neuměla a nikdy jsem žádné z nich nenapsala špatně.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 12:17:39) Monty, Ty jsi nepotřebovala umět zpaměti vyjmenovaná slova. To je v pořádku, takoví lidé jsou. Ale troufnu si říct, že velké množství lidí to potřebuje. Tu "básničku" se jednou naučí a po zbytek života ji mají v paměti jako tahák kdykoli k dispozici.
|
Monty |
|
(8.10.2019 12:19:04) Žženo, ano, podstatné je to umět, jakým způsobem se k tomu dobereš je vedlejší. Je možné, že většina dá přednost biflování, ale NUTNÉ to prostě není.
|
Len |
|
(8.10.2019 12:21:59) Je to tak, biflovani je nutne pro nekoho. Ja ho nejsem schopna a uz to nepokousim. Odrikat vyjmenovana slova jako basnicku jsem umela naposledy nekdy v pate tride, nabiflovany material se pomerne rychle vytraci.
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 13:29:43) Odhrkat vyjmenovaná slova jsem neuměla NIKDY, ani ve škole. Umím je ale bez problému používat. S násobilkou jsme taky měla problémy, ale neměla jsem problémy třeba s rovnicío jedné neznámé a chemické rovnice mne vysloveně bavily. Dneska si horko těžko vzpomenu na chemický vzorec kyseliny (ale zase máme Google a Wiki, kdybych to potřebovala).
Jinak na ten článek navazuje ještě jeden a oba dohromady jsou VELMI zajímavé. Co odkýváte Růžičkové, že v tom má pravdu, ten druhý článek vyvrací a přitom má pravdu taky. https://robertcapek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=730862
|
|
|
Majákova |
|
(8.10.2019 12:22:35) Monty, většinou je to důležité pro rychlost práce. Dítě, které nezná zpaměti násobilku a musí dopočítávat, tak často prostě při testech nestíhá, když zrovna není génius.
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(8.10.2019 13:01:06) A musí stíhat? Nevím, ale o to běží. Co vlasně po dětech chtít.
|
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 13:57:33) Nejak si neumim predstavit zadnou situaci v realnem zivote, kdy clovek potrebuje co nejrychleji spocitat sloupecek prikladu. Problem je totiz v tom, ze podle rychlosti se nijak nepozna, jestli to dite chape princip nasobilky (a tedy s nejvetsi pravdepodobnosti ji bude umet pouzivat cely zivot), nebo jen umi odrikat basnicku, aniz by vedelo, o cem ze to je (takze v zivote nic samo nevynasobi, ani v tom obchode nevisi v regalech priklad o pomerancich).
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 13:59:14) Znalost násobků zpaměti se hodí třeba na dělení se zbytkem. Máš 67 kč a chceš koupit koláčky pro 9 dětí. Když okamžitě vím, že nejbližší (menší) násobek 9 je 63, tak vím, že budu mít dost peněz na koláče, které stojí 7 kč/ks. Ale buchta po 8 kč už na každé dítě nevyjde.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:09:45) Marko, ty deti ani omylem nenapadne, ze maji pouzit nasobilku, kde zijes Ti nejslabsi matematici chodi do obchodu proste s dostatecnou hotovosti, odkud myslis, ze se rekrutuji ty rodiny, co tyden pred vyplatou nemaji co jist?
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:12:35) Rozálie, rodiny, co týden před výplatou nemají co jíst, fakt nemaj problém primárně s násobilkou.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:16:40) A neco takoveho snad pisu?
|
|
|
|
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:00:01) V reálu si ten příklad v tom obchodě vytvoříš podle své potřeby, ne?
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:04:40) Ty treba jo, a ja taky. Jenze nektere deti fakt ne. Pokud je cilem JEN umet odrecitovat nasobilku, tak ji uderem sveho posledniho skolniho dne zapomenou. Vubec totiz nechapou, ze ji muzou pouzit v realu. Znaji ji jen jako sloupecek prikladu.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:07:27) Rozálie, pokud ji umí jen jako básničku narazí daleko dřív než svůj poslední školní den na učivo, které se znalostí násobilky pracuje. A ano, některé děti jsou hloupé. To nic nemění na tom, že je třeba násobilku umět, pro ty chytré.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:13:33) Nikdo nezpochybnuje, ze je treba nasobilku umet. Coz se ovsem nepozna podle toho, ze ji umi nekdo odrikat zpameti - to neni znamka niceho. A presto je tento pozadavek stale ve skolach aktualni. Je to dobry max tak na trenovani pameti, na nic jinyho.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:16:28) Rozálie, naučení se násobilky není známka čehosi, ale metoda učení. Podstatný je výsledek.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:20:26) Jo, to se shodnem, podstatny je vysledek. Ja tvrdim, ze umet nasobilku zpameti nijak nezarucuje, ze ji budu umet v zivote pouzit. Kdezto kdyz VIM, ze si dite zvladne dopocitat vysledek, protoze chape princip, tak zaroven vim, ze nasobilku s velkou pravdepodobnosti bude pouzivat cely zivot.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:25:17) Rozálie, cílem školy je, aby počítat násobky uměly všechny děti, co tu školu opustí. Metody jsou různé, jsou děti, co pochopí princip, jsou děti, co k pochopení potřebujou nejdřív to mechanicky umět, jsou děti, co to nikdy nepochopí a mechanická paměť je jediný co jakžtakž maj.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:28:46) Tak o tom nevim, ze by cilem skoly bylo naucit nasobky. Pokud vim, tak cilem je, aby umelo dite nasobilku pouzit v praxi. Cehoz se 100% nedosahne pouhym naucenim zpameti.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:31:48) Rozálie, nejsem si jistá, jestli čteš co píšu nebo odporuješ jen z principu, protože považuješ jakékoli memorování za původce všeho zla a zkázu jakéhokoli vzdělávání.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:38:14) Ne, to jsem taky nepsala. Bavim se o nasobilce.
|
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 14:44:45) Cokoli, co se uci ve skole, ma byt k pouzivani v praxi. Sprtani zpameti je pouhy sprtani zpameti. Dulezitejsi je se naucit neco si odvodit a najit si nejake reseni. A moje reseni se nemusi shodovat s "tvym", ale musime dojit ke stejnemu vysledku. Kdyz je to nutny. Protoze v mnoha pripadech ten jiny vysledek otevira novy moznosti.
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 14:20:01) Rozálie v naší škole to požadavek nebyl. Je to požadavek můj. Ne vše v klasice je špatné a v alternativě 100% perfektní. Naučí ho tam jak k tomu násobku dojít, to je super. Ale poté jsem chtěla to nabiflování, protože to prostě mnohokrát usnadní počítání ve škole i v životě.
|
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:20:18) Rozálie, chcešli, souhlasím, že odříkání zpaměti není důkazem pochopení. Ale je nezbytné násobilku, spolu s pochopením, umět odříkat zpaměti, abys mohla jít dál a proto ve školách na tom pořád trvají.
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:24:36) "Ale je nezbytné násobilku, spolu s pochopením, umět odříkat zpaměti, abys mohla jít dál a proto ve školách na tom pořád trvají."
susu, nevím, k čemu je to nezbytné a kdo na tom jak trvá, ale jsem si téměř jistá, že moje dítě násobilku zpaměti neodříká, každému je to úplně fuk a žádné zásadní potíže mu to nezpůsobuje.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:29:26) Monty, bohužel musím jít, diskuse je zajímavá.
Potíže to způsobovat nemusí, pokud má kalkulačku. Jen je pak nahraný, když ji zapomene.
|
|
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:28:40) Souhlasím. Jsem u žáčka, který neumí násobilku zpaměti, dopočítává si jí na prstech a hrozně ho to omezuje. V logickém myšlení je nejlepší ve třídě, k výsledku se nakonec dopracuje a má ho dobře, ale s tímto způsobem je schopný udělat dvě tři slovní úlohy za hodinu. Myslím si, že u některých věcí učení zpaměti má význam a je to třeba. Když už nic jinýho, tak se procvičuje mozek a děti budou schopnější se učit na středních a vysokých školách. Ono je to hezký, že si dneska můžeme všechno vyhledat, ale nějaký znalosti by člověk měl mít v hlavě.
|
Půlka psa |
|
(8.10.2019 14:35:24) " Jsem u žáčka, který neumí násobilku zpaměti, dopočítává si jí na prstech a hrozně ho to omezuje."
Násobilku zpaměti neumím dodnes a nikdy mě to v ničem neomezovalo. I ten titul mi dali. Kupříkladu 6x8 si dopočítává i MM matfyzák
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:37:48) Možná si jen myslíš, že jí neumíš. Určitě nejedeš násobky od nuly na prstech.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:39:53) Kroniko, to je prave ono. Ten, kdo nasobilku chape, nikdy nepocita tak, ze si odrikava nasobky.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:42:17) Rozálie, prostě si řeknu 3*5 a automaticky mi naskočí 15. Řeknu si 7*9 a automaticky vím, že 63. Vím, jaký je princip, výsledk mám zpaměti a počítám dál co potřebuju.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:43:01) Jdu.
|
|
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 14:43:08) Rozálie když se ty násobkové řady naučí po sobě, tak už je má v hlavě a okamžitě ví, že 7x9 je 63 nemusí nic nasčítávat ani odečítat. Má to v té hlavě, protože to do ní dostal. Proč, jak a k čemu funguje násobilka se samozřejmě dozvěděl před tím biflováním. PO nabiflování pak bylo používání v příkladech a slovních úlohách, což tu znalost upevnilo. Tedy tak jsem to měla za socialismu já. A jsem ráda.
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:43:25) Rozálie, jak vidno, zde je to nevysvětlitelné.
|
|
X__X |
|
(8.10.2019 14:50:02) Ten, kdo nasobilku chape, nikdy nepocita tak, ze si odrikava nasobky.
to je nesmysl. já násobilku chápu, ale stejně si u násobilky 8 odříkávám násobky. protože paměťově ji nedávám a nevím proč, ale osmička se mi špatně sčítá/odčítá. násobky 8 si ovšem pamatuji, jenom musím postupně dojít k tomu správnému a odříkáním řady k němu dojdu rychleji, než postupným sčítáním.
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:55:35) X_X, ale co furt máte s tím postupným sčítáním? Násobky osmi se přes desítku spočítají za vteřinu? Za dvě? 7x8 = 70 - 16. To je nějaká komplikovaná matematika?
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:56:55) No tak jistě, ale v hlavě musíš mít představu násobků 8. Tedy konkrétně 10x8 a 2x8
|
|
troposfera36 |
|
(8.10.2019 14:57:20) A 43 x 27 jste bez nasobilky, ve fronte treba, konkretne jak ?
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:59:10) zaokrouhlila bych na 40 a 30 a spočítala jen tak zhruba, pokud bych neměla moc času (ve frontě)
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 15:08:05) troposféro, my se ale nebavíme o tom, že by někdo nepoužíval násobilku, nýbrž o tom, zda je nutné biflovat ji zpaměti. 43 x 27 máš nabiflovaný?
|
troposfera36 |
|
(8.10.2019 15:12:16) Dobre, tak neznas 6x8= 48 zpameti, protoze se to da scitat. Ale u velkych cisel to prece trva vsechno mnohem, mnohem dele, ne ?
Jinak take, jak se bez biflovani naucis chemicke vzorce, aniz bys znala znacky prvku? Nebo jak se da, bez biflovani, tedy v pripade nemultilingualniho cloveka, treba v 15 letech, naucit cizi jazyk?
|
|
|
kachna_ |
|
(8.10.2019 15:09:34) Troposféro, telefonem, jinak hrubě zaokrouhleně jako kronika.
|
troposfera36 |
|
(8.10.2019 15:17:21) Ano, ale i na hruby odhad je treba nasobilku
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 20:08:03) "Jinak take, jak se bez biflovani naucis chemicke vzorce, aniz bys znala znacky prvku?"
Ja teda ty nabiflovany znacky prvku znam, ale k cemu mi jsou (=tak akorat do nakych soutezi v TV?) Chemicky vzorce si vubec zadny nepamatuju, ackoli jsem byla nucena je biflovat. A ze by mi to nak chybelo v zivote absolutne nemuzu rict, chemii jsem si k zivotu nevybrala.
"Nebo jak se da, bez biflovani, tedy v pripade nemultilingualniho cloveka, treba v 15 letech, naucit cizi jazyk?"
A naopak jazyku umim nekolik, zacala jsem se je ucit sama v 10 letech - rustinu. Koupila jsem si ucebnici, kdyz mne maminka poslala si nakoupit potrebny ucebnice. Za dve zastavky tramvaje jsem vylouskala azbuku a prectla prvni dve kapitoly. - a musim napsat velkymi pismeny: ABSOLUTNE BEZ BIFLOVANI. uPLNE JINYM ZPUSOBEM UCENE.
Tim nechci (jenom) rict, jak nadana jsem na jazyky. Tim chci rict, ze jsem ty jazyky ucila timhle "mym" zpusobem par stovek dalsich, mezi kterymi byli i ti ruzni biflovaci, kteri se po desitkach letech nenaucili NIC nez naky slovicka, ktgery nebyli schopni pouzivat...
|
|
|
|
X__X |
|
(8.10.2019 15:12:35) Násobky osmi se přes desítku spočítají za vteřinu? Za dvě? 7x8 = 70 - 16. To je nějaká komplikovaná matematika?
no, Monty, asi to bude tak trochu komplikované, protože 7x8, tedy 56 NEROVNÁ SE 70-16, tedy 54
|
Monty |
|
(8.10.2019 15:22:43) X_X, tak popisovala jsem princip, že jsem se překlepla a napsala 16 místo 14 snad nehraje takovou roli.
|
X__X |
|
(8.10.2019 15:31:07) Monty, nejsem si jistá, jestli to byl překlep, protože 4 a 6 nejsou vedle sebe. spíš si myslím, že to byla názorná ukázka toho, proč je jednodušší některé věci mít v hlavě, než se k nim dostávat oklikou
|
Monty |
|
(8.10.2019 15:34:14) X_X, nejsou vedle sebe, ale na displeji mobilu pořád dost blízko na to, aby se člověk hrotem palce přeťukl.
|
|
|
|
|
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:56:23) A rikas si ty nasobky od nuly? Asi ne, ze?
Kdezto ty deti, ktere nasobilku nechapou, opravdu musi vzdy na prstech odpocitavat od nuly (nebo jednicky). I na 2.st.,fakt neni rec o beznych detech.
|
X__X |
|
(8.10.2019 15:07:54) od nuly ne, od jedný - osm, šestnáct, dvacetčtyři, třicetdva... jako osmička mi z malé násobilky fakt jako jediná dělá problém, nevím proč, ostatní prostě "tak nějak vím". a odříkat si násobky mi přijde jednodušší, než dopočítávat.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(8.10.2019 14:57:25) Já si teda nic neodříkávám ani nedopočítám, ale když se řekne 7x8 vyskočí mi 56. A když píšu myslet, automaticky naskočí y. Násobky osmi ani vyjmenovaný slova vychrlit neumím, ale je to tam někde schovaný. Kdyby se to ve škole neprobíralo, nevím jsk bych se to dozvěděla.
|
byvala radka |
|
(9.10.2019 14:49:07) přesně, naskočí to automaticky a to je účel - aby se člověk nezdržoval výpočty, které může mít v hlavě
|
|
|
|
|
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:39:47) Asi ne na oboru, který vyžaduje matematiku, ne? Já mám techniku a bez násobilky bych to nedala. Kdybych těch 5 let studia, kdy jsem počítala pouze v komplexníxch číslech, měla vše dopočítávát, tak nevystuduju.
|
Půlka psa |
|
(8.10.2019 14:42:42) Taky mám techniku - ČVUT.
|
|
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:40:23) Půlko, Tebe to neomezovalo, jsi schopna pochopit, že někoho jiného to omezuje? Jsi schopna si představit, že v celém tom spektru různých dětí od "matfyz" po "metař" nefunguje jeden mustr?
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:41:55) Žženo, no, ale ono se zdá, že problém pochopit je na opačné straně. Na straně těch, co tvrdí, že je to nezbytné. Protože ti naopak píšou, že to každý má jinak a pro každého to prostě nezbytné není, stejně jako ta vyjmenovaná slova.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:44:04) Monty, jenže to není tak, že násobilka/vyjm. slova zpaměti jsou nutností pro každého jedince. Je to metoda, ne spasení. Jsou jedinci, co to nepotřebujou, protože se chytaj jinak, jsou jedinci, co to zpaměti potřebujou, protože se jinak nechytaj. A v těch třídách jsou namíchaní.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 14:45:52) Zeno, to je sice Pravda. Jenze i pri tom namichani nemuzeme vychazet z toho, ze kdyz to delame "tahle", tak to musi fungovat i pro ty, pro ktery to nefunguje.
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:46:07) Žženo, jinými slovy, není to nutné, takže nevím, o čem se tu vlastně přeme.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 14:47:23) Mobty, není to nutné pro Monty, může to bej nutné pro jiné jedince, co to nezvládnou jinak.
|
|
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:49:47) Jenže většina to zpaměti umět potřebuje. To jen tady na Rodině je vzorek vzorek lidí, co se obejdou bez biflování. Hele, já dneska už taky vyjmenovaný slova po sobě nevyjmenuju, ale kdysi jsem to uměla a časem jsem pořadí zapomněla. A teď to vidím ve škole, že učení zpaměni má pořád svůj význam. Proč se i dnes učí děti zpaměti básničky? Nebo to se na jiných školách už taky neučí?
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:53:19) To můžeme taky diskutovat, jestli se mají děti učit zpaměti abecedu.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 15:11:14) Proc musej umet zpameti abecedu? (aby mohly hledat v naky publikaci a telefonnim seznamu? Ten uz tedkonc ani nemame).
Treba ruzny jazyky maji ruzny abecedy…..
|
troposfera36 |
|
(8.10.2019 15:14:03) A treba vyhledat slovo, ci jeho vyznam ve slovniku? Jak jinak je mozne poznat, zda m je pred nebo za f ?
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 15:16:30) No jistě. A přesto se najde někdo, kdo bude odporovat, proč je třeba se učit abecedu...
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 15:24:49) Na to dneska uz ten slovnik ani nepotrebujes. Na Internetu mas moznosti. Plno deti ma mobily…. (ja jsem pred par lety vyhodila pul knihovny malo pouzitych slovniku. Vsichni byli schopni si to najit JINAK.
Podle mne je daleko dulezitejsiu detem ukazat, ze jsou JINA KREATIVNI RESENI. Sprtat zpameti bylo nutny za cisare pana. Hlavne tu bibli.
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 15:26:56) Jo jo, a až dítě ztratí mobil, tak se ani dovolá rodičům, protože si nepamatuje žádný telefonní číslo, když má vše uložené a vše si může vyhledat.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 15:29:51) Cerna kroniko - krome deti i dospele je nutne ucit NOVE moznosti existence. Jednoduchy jwe porad hledam "problem", abychom nemuseli nic menit (=to je totiz napor na "my osobni" pohodli).
Skoda, ze sem nemuzu dat dnesni kroniku meho syna, kterou napsal prave na tohle tema: Problem problem problem. Ne "nova moznost reseni" jine pojmenovani.
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 15:31:43) KLdyz ztrati mobil nenajde ani telefonni budku…. A telefonni seznam, aby si tam nasel cislo na mamincinu kancelar… kdyz si nepamatuje nazev podniku, kde pracuje….
Proste problem…..
|
troposfera36 |
|
(8.10.2019 15:35:50) Proc by hledal budku, kdyz si muze zavolat od kamarada? To ale nemuze, protoze to cislo proste nezna nazpamet. Jak si tedy, kreativne, nove pomuze?
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 23:12:12) Když mi zhavaroval počítač, měla jsem sama problém s mými vlastními hesly, protože na PC jen kliknu a on si je pamatuje za mě. Kdybych ztraila mobila, bylo by snad jedijným řešením e nějak dostat k mailu. Čísla, co mám v mobilu, si nepamatuju ani omylem, já nevím ani svoje vlastní, když ho mám někomu dát, lovím ho v mobilu taky.
|
|
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 15:38:16) Jo, to je problém, děti neví ve 4. třídě, kdy se narodily, jak se jmenují křestními jmény jejich rodiče, nebo kde rodiče pracují. Já bych řekla, že za mě, i ty čtyřkaři uměli víc, než dnešní trojkaři, možná někdy i dvojkaři. Za mě se dávalo za jednu chybu o stupeň horší známku, dneska to neplatí.
|
Len |
|
(8.10.2019 15:46:13) Kroniko a kde presne je videt, ze to te generaci prospelo, tenhle pristup? Me fascinuje, ze si tolik lidi mysli, ze "za nas" to bylo lepsi, deti byly chytrejsi..., pritom kdyz se clovek na tu cast spolecnosti podiva, tak kde nic tu nic.
|
|
|
kachna_ |
|
(8.10.2019 17:11:20) Kroniko, moje dítě tu informaci o datu narození (no dobře, tu asi ne, ale podobné) úspěšně zapomíná. Možná i proto, že se ve čtvrté třídě musela učit zpaměti informace od Sáma až po baroko. Vyjmenovaná slova považuju za užitečná, dokonce jsem i zastánce násobků zpaměti, za zvrhlost považuju až tu vlastivědu.
|
Majákova |
|
(8.10.2019 17:35:36) Lenko, vlastivědu na prvním stupni, jak se učí moje děti, také pokládám za zvěrstvo.
|
Majákova |
|
(8.10.2019 17:39:29) S tím slohem je to taky zvěrstvo. Nechápu, jak může být na nějaké základce vynecháván. Podle mě je to jen z pohodlnosti učitele, protože se špatně opravuje a hodnotí. Já píšu slohovky s dětmi stále. Co jsem na základce okleštila, je literární historie. Prioritně pracujeme s texty a čteme literaturu. Literární historii budou hlavně dělat na SŠ.
|
Zufi. |
|
(8.10.2019 17:42:37) Literární historii jsme dělali 4 roky na gymplu a jeden diktát dočně, blé, na maturu jsem se učila ze sešitů 9.tř. mluvnici.
|
|
Vítr z hor |
|
(8.10.2019 18:07:20) U nás toho vynechávali... Mně nemrzí jen sloh. Furt postrádám eseje, nebo aspoň 3–4 řádky 2x týdně na téma "co si (ne)myslím o chroustech/Mikešovi/vesmíru + proč". Formulace a zdůvodnění myšlenek + nalezení jádra pudla.
|
|
sovice |
|
(8.10.2019 18:24:27) Mám pocit, že ideální není ani nahrazování ústního zkoušení písemným, nejhůře jen testy s odpověďmi typu slovo, seznam slov. Tedy nevadí mi to, pokud se děti učí promlouvat, odpovídat na otázky, vyjadřovat myšlenku... ovšem tohle se bohužel všude nedělá.
Když vidím, kolik dospělých lidí neumí sdělit myšlenku při nějaké diskusi ve větší skupině, myslím, že stojí za to děti cíleně učit vyjadřovat se, hledat jádro toho, co chci říct, mluvit srozumitelně.
|
|
|
|
Zufi. |
|
(8.10.2019 17:41:19) Učím i vlastivědu a po malých letopočty nechci, snad jen 1989 v 5.třídě. Ale aby věděli, že Sámova říše byla před Habsburky, to jo.
|
|
|
|
|
Len |
|
(8.10.2019 15:36:54) A proto maji me deti nekolik mist, kde maji telefonni cisla ulozena. Mobil starsi porad jeste nevlastni a nechce. Pamet na cisla je jedina, kterou mam, basnicku se zpameti nenaucim, at to po me ve skole chteli sebevic celych dvanact let ceske skolni dochazky.
|
|
|
Žžena |
|
(8.10.2019 15:28:44) To je furt jako by se šprtalo zpaměti všechno. Objem věcí, co jsem se za dvě dekády vzdělávání musela naučit zpaměti, by se vešel na jednu A4. Abeceda, vyjmenovaný slova, malá násobilka, druhá mocnina 11-20, pár básniček, ný natý itý ičitý. Šlus.
|
Len |
|
(8.10.2019 15:33:03) Zzeno, tos mela stesti, chodila jsem do skol, kde naprosta vetsina pedagogu (cest vyjimkam) vyzadovala presne odrikani ucebnice nebo jejich vykladu zapsaneho v sesite. VS byla velka uleva.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 15:36:35) Len, já jsem nezažila pedagogy, co by učení zpaměti paušálně vyžadovali, zažila jsem ale dost žáků, co se jinak než zpaměti nedovedli informace naučit, z čehož pak byli učitelé spíš zoufalí, protože studentka sice uměla přesně pořadí slov z odstavce v učebnici, ale vůbec netušila, o čem to bylo.
|
Len |
|
(8.10.2019 15:39:55) Zzeno, no, tomu by se u nas reklo, ze takova studentka ma studijni talent. Vyjimky byly ucitelka dejepisu a cestiny, ucitelka fyziky a pak par ucitelu na stredni. Zbytek povazoval biflovani ucebnice nazpamet za normu a porozumeni je nezajimalo vubec.
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 23:17:44) Na SŠ jsme taky měli takovou spolužačku. Přišla ze školy, sedla k učení a jela, někdy třeba i do večerky. Premiantka. Jí bylo jedno, co se nadrtí, ve čtvrťáku si třeba opakovala učivo z prváku. Profesoři se divili, proč se nehlásila na VŠ, ale tam by zkolabovala po 1.semestru.
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(8.10.2019 15:38:28) Třeba fyzikální vztahy. Přitom všechny se dají odvodit a pamatovat si je netřeba. Stačí jen je pochopit. Nevím, jak vás, ale nás zkoušeli, jestli je umíme zpaměti. Nic proti memorování, ale nutné to pro mnoho lidí není.
|
Žžena |
|
(8.10.2019 15:40:32) Půlko, hele to o pochopení a zapamatování tak úplně jednoznačně neplatí. Já jsem chápala v matice všechno a jediný, co si dodnes pamatuju, je definice funkce, kterou jsme se učili jako jedinou zpaměti Já teda to, co pochopím, zapomínám velmi snadno.
|
|
|
byvala radka |
|
(9.10.2019 15:01:11) taky tak + ještě definice ve fyzice a nějaké básničky
|
|
|
|
holkamodroočka |
|
(9.10.2019 20:04:38) Vysvětlovala jsem kamarádky dceři angličtinu, a nevěděla nějaké slovíčko. Chtěla jsem, ať si ho najde ve slovníku. A ona opravdu nevěděla, jestli je "f" před "m"( to je jako příklad).. dítě 12 let.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 20:35:13) Ve svým slovníku jsem měla přilepený lístečky s písmeny, taky jsem neuměla abecedu, tak jsem to vyřešila jinak, první písmeno hned, pro další bylo kam se podívat, když jsem si nebyla jistá
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 20:37:30) a co se týká slovíček, jak často děcko potřebuje hledat ve slovníku? dostanou seznam, který se naučí, nic nemusí hledat, mám syna v sedmé třídě, nic jinýho než učebnici nepoužívají, teda pracovní sešit, ale rozhodně žádnou jinou četbu, aby narazili na nový slovo a museli ho hledat
|
holkamodroočka |
|
(10.10.2019 1:40:08) Ve 12 letech mi abeceda připadá jako základ ( zvlášť pro hláskování), ale rozumím tomu, že to každý má jinak. Kromě toho, že teď se začali učit další jazyk. A děti si často špatně opíší něco z tabule, tak pak to spolu opravujeme. V učebnici tyhle slovíčka neměli. Ale chápu, že každá škola i učitelka má jiný systém, já učitelka nejsem. A nevidím nic špatného na tom umět něco vyhledat v knize.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.10.2019 6:15:19) já právě vidím jako špatný, že se to hledání jinde než v učebnici vůbec nechce, děcko se naučí abecedu ve druhé třídě a pak ji vůbec nepoužívá, jak by ji mohlo ve 12 umět?
|
|
|
|
|
|
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 15:15:31) No dyť jo, abecedu využije každý a taky je třeba se jí naučit nazpamět. Třeba už jen proto, aby děti věděly, kdy je učitelka vyvolá, pokud jede podle abecedy
|
Koníček mořský |
|
(8.10.2019 15:20:03) To byly strašný nervy. Nebo taky úleva, když začala od A a já byla od P.
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 15:21:33) "aby děti věděly, kdy je učitelka vyvolá, pokud jede podle abecedy"
No tak to je fakt velice dulezite.
Ono jde vyvolavat i "random". Nebot dle abecedy jde rovnez mozny si vyvodit, ktera "dulezita znalost" vyjde na mne. Treba ze ja mam umet 9x9, protoze na Frantu vyjde 8x9....
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 15:24:31) Proč tam asi byl ten smajlík? Ach bože...
|
|
Žžena |
|
(8.10.2019 15:25:07) Ale tak vyvolávání je detail. Podle abecedy jdou slovníky, rejstříky, různý registry, často úřady (třeba u nás na OSSZ jsou kanceláře "A-J""K-S" apod a Novotný musí vědět, kam jít)... prostě je to jedna ze základních znalostí našeho informačního rámce.
|
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 23:20:50) Takhle jsem si spočítala, že na VŠ na seminárce na mne už nevyjde referát. A taky že ne, měla jsem půl roku leháro, makali ti ostatní, co na ně referáty vyšly.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 16:04:44) Různý jazyky mají různý abecedy... No a to je důvod neumět abecedu? Naopak, když se přestěhuješ, musíš se ji naučit navíc, tu jinou. Podle abecedy se řadí kdejaký jmenný seznam, přece. Jdeš k volbám, tam mají volební listiny taky podle abecedy, např. Karty pacientů v kartotéce, knihy v knihovně... prostě je to dohodnutá pomůcka, jak strukturovat seznamy obsahující písmena.
Bez nabiflování azbuky bych se nemohla učit ruštinu, například.
Když se nenaučím zpaměti značky prvků, veličin, vzory podstatných jment, dost blbě se pracuje dál, když musím pořád pátrat a odvozovat základní věci. Jak tu někdo psal, proč vymýšlet kolo.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 16:13:03) Jitys ono to biflování je skoro na počátku veškerého učení. Dokud si základní věci nezapamtuješ, tak se stále zdržuješ a vracíš. Je důležité vědět proč, jak atd. to určitě. Ono i to prosté sčítání je vlastně taky nabiflované. Už nepočítáš na prstech 2 a 5, ale víš, že je to 7. Neustálým opakováním to už prostě VÍŠ.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 16:19:56) Jitys, pokud má fotografickou paměť, tak má "nabiflováno" za jedno kouknutí a VÍ. (Ten bude mít se zapamatováním násobilky nejmenší problém ne? Koukne a vidí.) Kdo fotografickou paměť nemá a neví, tak se základy potřebuje nabiflovat, tj. opakovat dokud se nedostane také do stavu, že VÍ.
Mě by zajímalo, jak děti, které nejsou sto nabiflovat malou násobilku a vyjmenovaná slova (prostě cokoliv jednoduchého, základního), pak vystudují VŠ, když tam jde o mnohem větší objemy vědomostí, které člověk musí nabiflovat = zapamatovat si.
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 20:14:43) "Bez nabiflování azbuky bych se nemohla učit ruštinu, například. "
Marko, jestli mas pocit, ze nabiflovanim naky abecedy/azbuky se naucis nakej jazyk, tak fakt je zbytecny neco diskutovat.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 20:48:32) Eudo možná ti unikl jemný rozdíl ve významu učit vs. naučit. Se znalostí azbuky se můžu začít tu ruštinu vůbec učit. Pokud ji neumím, nic si nepřečtu, žádný slovíčko, nic. (Nemluvím o malých dětech, které se naučí poslechem, ale i ty musí časem k nabiflování azbuky dojít, jinak opět, nepřečtou, nenapíšou.)
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 21:04:25) Jitys a kolik je synovi? JO angličtinu se taky zpočátku děti učí jen poslechem (obzvlášť když neumí psát ani česky), ale třeba už po roce se čtením a psaním začnou. A když jsme u toho, tak to opakování slovíček není biflování? Některý slovíčka si dítě zapamatovalo hned, některá jsme prostě spolu museli biflovat, tj. opakovat stále dokola, dokud se je nenaučilo. To samé různé fráze My name is... stejně jako tu násobilku. Vysvětlila jsem co a proč to je, k čemu a pak jsme prostě biflovali. Obrázky ovoce, pojmenovat, barvy, atd. čísla, pak jednoduché věty z tech nabiflovaných slov. Až později to nabiflované dokáže používat tak, jak si vyžádá situace, aplikuje naučené.
|
|
|
sovice |
|
(8.10.2019 21:02:59) Marko, nemusí se ji nabiflovat, můžou ji mezičasem "vsáknout", stejně jako se většina čtoucích předškoláků nebifluje abecedu, ale různými dotazy a užíváním písmenek se je postupně naučí.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 21:05:18) Sovice viz moje odpověď Jitys - mně to neustálé opakování přijde jako biflování, ale možná si pod tím každý představuje něco jiného.
|
|
|
Eudo |
|
(8.10.2019 21:05:34) Marko, jak uz jsem psala v jinem prispevku - NIC MI NEUNIKLO. Ucit a naucit se muzu ruznymi zpusoby - a zadny biflovani k tomu nepatri. NMabiflovat se muzes tak neco, co nepochopis, ale eventuelne si to nejakou dobu pamatujes, dokud ti to nevyvane z pameti. Jazyky patri k tem znalostem, ktery se uci pouzivanim. Pokud s tim mas nejakou zkusenost, tak zaci ruznych skol.... se se svym skolnim jazykem nikde moc neuplatni. Potrebuji k tomu x- ruznych zkusenosti a znalosti v praxi (=cist, psat, mluvit =pouzivat OD ZACATKU).
Na to, abych se naucila ZNAKY (=pismena) nepotrebuju biflovat zadnou abecedu/azbuku (predstav si, existujou dokonce jazyky, ve kterych se slova z pismen neskladaji).
A opet. BIFLOVANI ani nahodou neznamena, ze se nekdo nauci neco potrebneho a pouzitelneho.
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 21:18:56) Eudo pro mě je biflování součástí učení. Některé věci se hodí nabiflovat, příklady tu zazněly. Další mě napadla morseovka. Moje dítě se nabiflovalo pomocná slova, stejně jako já kdysi. Jo mohlo by si to vyhledávat v pavoukovi, ale rychlejší je psát po paměti.
Např. já jsem znala anglická slovíčka ze školy, učila jsem se od základky i na gymplu, nabiflovaná, ale neuměla jsem pořádně mluvit, když jsem přijela do Anglie, za chvíli jsem mluvila, skládala zkoušky. Kamarádka, která tam přijela a angličtinu se předtím ve škole neučila, jen šla na tříměsíční kurz do jazykovky v ČR před odjezdem, tak neměla nabiflováno a prostě to sakra drhlo. Za rok si netroufla ani na PET, já měla bez problémů FCE. A to nebyla hloupá na jazyky, před tím byla v Německu a tam to zvládala, protože právě měla nebiflováno ze školy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(8.10.2019 21:37:33) já bych víc hledala smysl, pokud se budu biflovat slovíčka, abych je uměla na písemku, pak je okamžitě po písemce zapomenu. pokud se je ale budu učit proto, že chci do Anglie, pak to můžu dělat tak, že mi v hlavě zůstanou. když jsem u nás měla cizince, nemělo smysl něco jim lít do hlavy, smysl mělo to používat, kdyby si denně třikrát zopakoval, že chleba je chleba, stejně by to nikam nevedlo, ale když se to slovo používalo, zvládl to. Syn neuměl nikdy násobilku, ale tak často počítal a chtěl počítat, někdy ve druhé třídě, že se ji velice rychle naučil bez biflování, kolegyně učitelky mi tvrdily, že to nejde, jde, pokud je zájem. a že všichni zájem nemají? taky ne všichni tu násobilku umí, stačí půl roku ji neopakovat a sedmáci dělají neuvěřitelný chyby. tak umí ji? uměli ji, ale jen dokud ji měli v krátkodobé paměti, často ti, kdo chtějí, ti ji mají pochopenou a rozumí jejímu použití, v tom je bohužel rozdíl. stejně jako starší kluci neodříkají vyjmenovaná slova, ale chybí neudělají, nejmladší odříká nabiflovanou básničky, ale dělá chyby, moc chyb
|
|
|
|
|
sovice |
|
(8.10.2019 21:00:16) Eudo, jakkoliv s Markou nesouhlasím, učit se a naučit se jsou dvě diametrálně odlišné věci.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 21:09:43) Sovice, jisteze. neco se UCIT, aby se to NAUCILO, neznamena ucit se to zpameti nebo biflovat detaily. Ale pouzivat vsechno ucene soucasne v praxi primo pri uceni.
Neco se ucit jsou ruzne pochody a pristup ke znalostem, aby se "zakotvily"=naucilo se.
|
sovice |
|
(8.10.2019 21:18:06) Eudo,
tys psala Marce toto (včetně citace jejího textu):
"Bez nabiflování azbuky bych se nemohla učit ruštinu, například. "
Marko, jestli mas pocit, ze nabiflovanim naky abecedy/azbuky se naucis nakej jazyk, tak fakt je zbytecny neco diskutovat.
Marka nepsala, že se nabiflováním azbuky naučí jazyk, tos jí podsunula. Souhlasím, že se není třeba nabiflovat azbuku, aby se mohla jazyk učit, ale ty z ní děláš pitomce, který si myslí, že se tím ten jazyk naučí, a následně jsi ji tímto argumentem ohodnotila jako osobu, s níž je zbytečné diskutovat.
Buď už neumíš dobře česky, nebo argumentuješ podpásově. Doufala jsem v to první.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 21:48:04) Sovice, Marka opakovane pise, jak je dulezite biflovat to ci ono.
"Buď už neumíš dobře česky, nebo argumentuješ podpásově." je roztomily argument.
"Bez nabiflování azbuky bych se nemohla učit ruštinu, například. " plus " ty z ní děláš pitomce, který si myslí, že se tím ten jazyk naučí, a následně jsi ji tímto argumentem ohodnotila jako osobu, s níž je zbytečné diskutovat."
Formulovala jsem to podstatne jinaK: "Marko, jestli mas pocit, ze nabiflovanim naky abecedy/azbuky se naucis nakej jazyk, tak fakt je zbytecny neco diskutovat." Coz pro ty, kdo skutecne problem s cestinou ani po letech nemaji, znamena, ze je zbytecny neco diskutovat (=objekt S KYM v te vete neni).
= nabiflovat se azbuku znamena schopnost ucit se rustinu? Ucit se rustinu znamena se ji postupem casu naucit.
Zaklad = naucit se rusky neni postaven na nabiflovani azbuky. Naucit se rusky muzes ruznym zpusobem.
Napriklad: Kdyz uz vemem tu rustinu: Azbuku si muzes NAPR. sama vykombinovat pomoci ruznych stejnych pismen=a jejich zvuku ve slovech podobnych cestine (=a ucebnice nejen rustiny pro zacatecniky jsou dokonce postaveny na tom, ze se zacina tim, co je podobne (treba nase ucebnice anglictiny pro zacatecniky nejsou shodne s ucebnicemi, pouzivanymi v CR, co se tyce slovicek a gramatiky…) , ackoli to v prevazne vetsine zakum i jejich ucitelum zcela unika).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(8.10.2019 21:58:04) vcelku souhlasím s tím, že učit se azbuku, protože pak se budu učit rusky, je blbost
lepší je poslouchat, mluvit postupně přidávat čtení, ony jsou ty písmenka zajímavý, zapamatují se čtením i opisováním, používáním
stejně jako chemický značky, dril bez využití je k ničemu, znalost bez zájmu je k ničemu, krátkodobý znalosti kvůli písemce nepovažuju za naučení se čehokoliv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
breburda71 |
|
(8.10.2019 14:49:13) Ne všem, ale VĚTŠINĚ lidí fakt pomůže, když nemusí nad 6x9 moc bádat...Když jsem se učila hrát na klavír, musela jsem se naučit ovládat prsty a prstoklady, jinak složitější skladbu nezahraješ, ten samý princip..
|
|
|
Půlka psa |
|
(8.10.2019 14:47:10) Já chápu, že nefunguje jeden mustr a každému vyhovuje něco jiného. Ale mám pocit, že to mnohde nechápe naše školství.
|
byvala radka |
|
(9.10.2019 15:06:43) jasně, ale když chceš stavět, musíš mít v první řadě cihly, a ne furt jen písek, hlínu a teprv ty cihly pálit a pokaždé je vyrábět znovu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(8.10.2019 12:25:41) Monty, v synově třídě se učili ve 3. třídě vyjmenovaný slova bez biflování. Žádný básnicky zpaměti, fuj! Tak si kreativně vymýšleli pohádky s vyjmenovanými slovy..které brzy zapomněli. Výsledek byl, že vyjmenovaný slova neuměli vůbec a o rok později se s velkou slávou teda učili ty vysmívané říkanky. A najednou to funguje.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.10.2019 16:53:47) to je nesmysl, nabiflováním vyjmenovaných slov totiž vůbec nezajistíš, aby je děti správně používaly. jsou lepší způsoby, jak je to naučit
|
Žžena |
|
(8.10.2019 16:56:22) Ráchel, ale nabiflováním vyjmenovaných slov výuka nekončí, nýbrž začíná. Zabývají se tím používáním vyjm. slov na ZŠ prakticky tři roky.
|
Monty |
|
(8.10.2019 16:59:52) Žženo, a přesto nejméně polovina žáků, kteří opouští základní školy má písemný projev plný hrubek, vyjadřují se jak Tataři a mají problémy s porozuměním textu.
|
Zufi. |
|
(8.10.2019 17:04:58) ,, mají problémy s porozuměním textu,,
Na tabuli: Na str.xy najděte článek o pravomocích prezidenta, vypište základní do sešitu Výchovy k občanství (pak to pokračuje, ale držme se této věty). 1.Co máme dělat? 2. Kde to je? 3.Kam to máme psát? 4. To jako celý článek opsat? 5. Do jakého sešitu? (to je myslím TOP, v obče máme jeden sešit) 6. My máme něco dělat? (to už je provokace, rádoby vtipálek se předvádí)
|
|
Žžena |
|
(8.10.2019 17:17:26) Monty, ano, máš pravdu, ale vyjmenovaná slova, jakkoli se učí, nejsou jediná náplň základkové češtiny. K tomu vyjadřování: ve škole našeho synátora třeba rezignovali na výuku slohu. Prostě se neučí. S oficiálním vysvětlením, že písemný projev budou žáci potřebovat až u maturiry a to pak maj na SŠ dost času se naučit. Takže tak.
|
Vítr z hor |
|
(8.10.2019 17:34:59) "ve škole našeho synátora třeba rezignovali na výuku slohu"
V naší bývalé škole taky. Mládežnice teď píší svůj první delší souvislý text v životě – na dvě stránky. Jedna má naštěstí dar od boha, ale s tou druhou se ještě nadřu
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(8.10.2019 17:13:21) Žženo, a přesto v tom hromadně chybují, i v druhé půlce druhého stupně. Nejdřív se je naučí z paměti a pak se je učí dosadit do připravených cvičení. Případně je chrlí na rychlost. Na to, aby se naučili používat správná i/y (v čemž by jim měla vyjmenovaná slova pomáhat)v textu, zbývá úplně nejméně času.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(8.10.2019 22:11:18) představ si, že znám řadu dětí, které se vyjmenovaná slova NEBIFLOVALY a přesto je umí používat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(8.10.2019 23:15:49) přesně tak, čím dál víc vnímám ten rozdíl mezi "naučit se" a "umět" ale k tomu musí člověk dojít, ta zkušenost je nepřenositelná přebrala jsem třídu po kolegyni, která odešla do důchodu. přísná, poctivá, v hodinách absolutní ticho, pečlivě vedený sešity, tak dlouho psali písemky, až to napsali všichni dobře, děcka se o přestávkách učily snad jen k ní. Člověk by řekl, že děcka umí všechno i pozpátku. A ono ne, neumí nic, stejně jako od všech ostatních 😁 co znamená naučit? co znamená naučit se? a co znamená umět?
|
Eudo |
|
(8.10.2019 23:48:06) Neni jednoducha odpoved.
co znamená naučit?
Naucit znamena otevrit dvere ke znalostem a ukazat RUZNE zpusoby, jak na to. Zacit tam, kde uz je nejaky "zakladni kamen": zajem, zvedavost, touha vedet ZROVNA TO (=ne tim, com mame na "dnesek" zrovna naplanovano a je nutny to zrovna dneska probrat). Coz znamena vysoky naroky na ucitele: individualni pristup (=na ktery neni cas a sily…)
co znamená naučit se?
Naucit se znamena ruznym zpusobem ty znalosti konzumovat a mit prilezitost ruzne procvicovat v praxi, chapat, co se ucim a proc, jak to funguje, k cemu je mi to dobry, zkouset si to pouzivat. (=a na to neni cas a prostredi ve skole, nestaci se to diky vselijakym osnovam, neda se to znamkovat, natoz jednoduse, a obhajit to rodicum, ktery jsou zvykli na biflovani a pisemky, kde se jednoduse odskrta, co ten muj milacek umi).
a co znamená umět?
Umet znamena, ze chapu a vim, co s temi znalostmi, jak je pouzivat, rozvijet a stavet na nich, k cemu jsou dobry, umet sam najit dalsi cestu, jak je obohacovat a ziskavat dalsi. (=a to se neda znamkovat, to dobry ucitel vidi a oceni, ale na to neexistuje zadna tabulka, kde se to da odskrtat)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 6:23:19) Eudo,s tvým vysvětlením souhlasím, v tom "učit" ani v tom "učit se" není nic o tom, že by člověk pak něco uměl
a u nás jsme pořád zvyklí na to, že učitel odučí, žáci se naučí, ale pořád tam chybí to, že by pak něco uměli, že by věděli, k čemu jim to bude a je pravda, že třeba úpravy lomených výrazu nebudou téměř nikomu k ničemu, rozhodně ne těm, kdo jdou na nematuritní obory, ti stejně neví,o čem učitel půl roku mluví, vlastně bych řekla, že osmou a devátou třídu konkrétně v matematice jenom odsedí, zbytečně a tady teda nutno říct, že učivo skutečně přikazuje rvp, takže ho škola musí odučit, musí ho mít v švp narozdíl od třeba zeměpisu, kde si učitel může mnohem víc vybrat, co a jak bude dělat
|
TaJ |
|
(9.10.2019 9:19:22) Yuki - "a u nás jsme pořád zvyklí na to, že učitel odučí, žáci se naučí, ale pořád tam chybí to, že by pak něco uměli, že by věděli, k čemu jim to bude..."
Naprosto souhlasím, tímhle způsobem to naučené stejně za chvilku zapomenou, aby tam mohli nacpat zase jiné (vzápětí nepotřebné) znalosti... Slyšela jsem teď od jedné kamarádky, co má dítě v 5.třídě běžné ZŠ (mimo Prahu), jak tam probíhá "výuka" - v podstatě dostanou ve škole zadané, co si mají doma nastudovat a pak z toho píšou písemku...v jedné hodině jim učitelka dá pětiminutovku, 20minutovou písemku a ještě jim oznámkuje samostatnou práci ve zbytku hodiny...takže z jedné hodiny běžně 3 známky a dítě tráví doma nad učením cca 4 hodiny denně (aby mělo jedničky a dvojky), prakticky každý den píšou z něčeho test (a většinou ne jeden)...k čemu tam taková učitelka je, když vlastně neučí, jen opravuje písemky a zadá, co se mají naučit doma? Fakt nechápu, proč nejde dělat něco jiného...jako je mi jasné, že to takhle zdaleka není všude, ale poslední dobou podobné příběhy slýchám čím dál častěji...
|
Aninabe |
|
(9.10.2019 13:08:09) Taj, jó tak tento styl výuky známe velmi dobře. Na jedné ze škol, kam děti chodily, jsem se s tím potkala, a to i v třídách níž. Učitel zásadní učivo 4. ročníku matiky procvičil asi 3 vyučovací hodiny a pak na to hodil písemku. Většina třídy se nechytala, tak to pak potupně víc jak měsíc pořádně probírali a cvičili. Člověk by řekl, že zkušeného pedagoga napadne, že takhle to fakt nejde, ale jak vidno . Na současné škole děti taky píšou kde co a stále, někdy si říkám, kdy se jako učí. Tři testy denně, žádná míra , ale ať nekecám, není to pravidelně, jen občas se to sejde. Ale aspoň je to na téhle škole nejdřív učí, ne že jim to jen ukážou a pak jim dají rovnou test.
|
|
|
|
|
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 23:32:01) Já si myslím, že problém slohu a vyjmenovaných slov je ještě jinde. Já třeba vyjmenovaná slova NIKDY neuměla vyjmenovat, ale umím je používat. Protože my jsme měli NAČTENO! Když čtu, taky vnímám pravopis. Já mám třeba obrovskou slovní zásobu, dovedu zformulovat myšlenku, napsat delší text.Ale základem těcho dovedností je, že jsem MĚLA NAČTENO. A to je to, co dnešním děckám chybí. Za mého dětství TV vysílala jen omezenou dobu, my lítali venku a taky jsme hodně četli. Teda holky asi víc, kluci o něco míň.
|
Eudo |
|
(8.10.2019 23:50:43) "my jsme měli NAČTENO! Když čtu, taky vnímám pravopis."
Souhlas. To je to vnimani v praxi, a jeste ke vsemu daleko jednodussi nez biflovani.
Jenze se to neda znamkovat a zabere to hodne casu.
(Takhle ja leta letouci ucila jazyky… protoze takhle jsem se jue naucila samA. Zadny biflovani. Slova a cele fraze vyplyvaly pri potrebe, vcetne gramatickych "zahad")
|
Majákova |
|
(9.10.2019 6:26:29) Eudo, proč by se četba nedala známkovat? U mě tvoří podstatnou část hodnocení předmětu Český jazyk a literatura. Stejně tak jde ohodnotit i sloh, i když je to opruz. Ale když se chce, všechno jde.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 6:29:32) Majáková, jak hodnotíš četbu? já se snažím chtít po děckách práci s textem, čím dál víc, v naukových předmětech, ale dře to, oni neví, co čtou, v delším textu by se ztratili úplně, učebnice jsou nad jejich síly, teda u některých, ale pořád jsme běžná základka
|
|
Eudo |
|
(9.10.2019 9:39:14) Majakova, samozrejme se da znamkovat!
Ovsem pro ucitele je to narocnejsi, nez odskrtat nabiflovany jednotlivy detaily (=napr. vybrana slova…)
Co se mne tyce, ja jsem cely profesionalni zivot mela takovy stesti - na reditele/rodice/zaky, hlavne ze mne reditele nechali delat si, co chci. Vsem slo o vysledek: vypoustet "absolventy", kteri zvladli. A jak jsem k tomu dosl, bylo uplne individuelni (=u nas INDIVIDUELNI stoji v "osnovach", ovsem jakl jednoduchy to je s 30 individui, to vi kazdy ucitel…)
Poslednich 20 let na nejvyssim stadiu jsem mela svuj projekt zalozeny na cetbe krasne literatury. Od zacatecniku po deti narozene tady se ucili rec na zaklade Jimi vybrane knizky. O kazde knizce jsme si s kazdym ditetem povidali, do diskuze se mohl pripojit i dalsi. Potom kazdy o sve knizce psal - ne recenzi, ale prevedl to svymi slovy na "vypraveni" obsahu. Na konci kazdy udelal slovnicek, kde neznama slova svymi slovy vysvetloval. (= zaci nemeli spolecny jazyk, takze opsat vyznam ze slovniku nemelo pro ostatni zadny vyznam).
A za tohle dostavali znamky podle tabulky, kterou jsme si sestavili spolecne se zakladem z narodnich zkousek ze svedstiny =odstupnovano, jak chapou text. Znamkovali jsme taky spolecne - aby se deti naucily, co ja jako ucitel musim ruzne ocenit.
Cas jsem na to mela tim zpusobem, ze kazdy mel vice mene individuelni seznam, co za pololeti odevzdat. Z toho si vybirali podle toho, co zrovna meli "chut" delat. Vysvetlovali jeden druhemu (=ucili se spolupracovat), ptali se mne, kdy potrebovali… atd atd. Zajet tenhle styl zabralo asi 2 mesice v sedmicce, pak uz jeli zbytek 3 let vice mene sami. Coz vubec neznamena, ze jsem tam byla zbytecna, ale ze kazdy mel zaruceny svuj individualni cas a trenoval jazyk, diskuzi a konverzaci a dalsi veci. Coz vsem pomohlo i ve vsech dalsich predmetech.
|
|
Eudo |
|
(9.10.2019 10:04:19) Jeste k tomu dodam: Predchozi vlna pristehovalcu za valky na Balkanu mne zastihla ve skole pro deti utecencu, kterou jsem mela na starost. Tam jsem mela tridu se 40 - 50 detmi - obyvak byvaleho lekare v "doktorske vile", patrici k sanatoriu, kde bylo ubytovano nekolik set utecencu. Jejich deti prochazely tou skolou par mesicu, nez dostali povoleni pobytu a byli rozmisteni na jina mista ve Svedsku. Cili kazde rano prekvapko - ve dverich stalo nove dite, ktere jsem musela vmistit mezi ty ostatni. Tudiz jsem musela mit nejaky system - nemuzes stat u tabule a vykladat nove veci….
Po letech byl tabor zrusen a ja pracovala nekolik let s dospelymi jinde. Totez v ruzovem - ponekud mensi skupiny, ale kazde pondeli nekdo novy s urcitym poctem let ve Svedsku, urcitou zkusenosti, nekteri s nejakym kurzem (prideloval mi je pracak po ohodnoceni, kde se jazykove nachazeji, ktery jsem delala ja a odkud se rozmistovali do ruznych kurzu a na ruzne praxe pracakem). V patek nekdo vzdycky koncil.
Kdyz tohle bylo zruseno, vratila jsem se do skoly, ale s podminkou reditelce, ze budu pracovat timhle stylem.
No a posleze se mi v sedmicce objevil hoch (balkanskeho puvodu), ktery sedel ve skole s rukama zalozenyma a NIC nedelal. NIC delat nechtel. Jeho tridni a spec.pedagog, ktera mu mela pomahat v dalsich predmetech, ve kterych nic nedelal a sedel stejnym zpusobem, pozvali psychologa, jestli kluk nema nejaky trauma. Mezitim jsem zjistila od ostatnich, ze znam jeho rodice i starsi bratry (=bratri byli v me tride v tom tabore a otec chodil na jeden z mych kurzu). Chlapec byl jejich nejmladsi bratr, ktery se uz narodil tady. A jelikoz byl celkem sverazny, prosel sesti rocniky, kdy ho pro jistotu ucitelky nechaly na pokoji a hoch psal o mesitach a ilustroval si to (ve sve puvodni zemi nikdy nebyl a rodice nebyli nijak specielne muslimsky zalozeny). A jelikoz u mne mu to bylo zatrzeny, nedelal par tydnu nic. Spec. pedagozce pred pohovorem s psychologem rikal, ze ma v hlave hlas, kterej mu (hlavne v noci) rika, co ma delat. Ona usoudila, ze okamzite potrebuje psychiatra… Ovsem v praci s takovymi zaky jsem se naucila, ze neumi vyjadrit vsecko "spravnymi vyrazy", ale snazi se to nejak vysvetlit. Dosli jsme k tomu, ze 12 letej kluk neumi vysvetlit, ze v noci premejsli a ma obavy, ze se na nej kazdy zlobi a on nevi proc, atd atd. Nikdo krome rodicu na nem nic nechtel, vsichni usoudili, ze je hloupej, protoze nic nerozumi a nic jinyho nedela. Pak si se mnou o prestavkach chodil povidat a "radit se", stadium dokoncil bez problemu, na gymnaziu chodil na celkem prestizni linii, kterou zvladl, a o volnych hodinach se casto stavel u mne a "pomahal", zakum vysvetloval, ze maj delat, co ja chci, protoze at se podivaj na nej, kam to dotahl.
|
Eudo |
|
(9.10.2019 10:06:08) Jo, kluk mel stesti.
Byl jednou nohou ve "zvlastni skole". Psychologicke testy by byval nezvladl, protoze byly svedsky a kluk mel velice omezenou slovni zasobu.
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(9.10.2019 7:00:13) Analfabeto, jenže dnes děti načteno nemaj. Tečka
Tak na to "načteno" nemůžeš spoléhat při výuce.
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 12:22:33) Monty, proto, že to ušetří mnoho času rozkladného počítání, když to umíš zpaměti. Získáš čas na jiné výpočty nebo věci. Malou násobilku využiješ v podstatě denně. Dítě má nebiflovací školu, ale některé věci po něm nabiflovat chci, protože je považuju za důležité. Násobilka je jedna z nich. Ví jak se dopočítá, v tom problém není, ale zdržuje to prostě. Vyplatí se to umět zpaměti.
|
Monty |
|
(8.10.2019 13:02:21) Marko, ono ani není potřeba žádný velký rozkladný počítání, pokud nepočítáš fakt hooodně pomalu, tak u malý násobilky větších čísel se to s minimální časovou ztrátou spočítá přes násobky 10. Navíc mi furt není jasná místní posedlost "rychlostí počítání". Je možné, že násobení člověk potřebuje denně, ale potřebuje to mít denně spočítaný za vteřinu?
|
Žžena |
|
(8.10.2019 13:14:32) To není ani tak posedlost rychlostí počítání jako vědomí, že se má člověk posunout dál, ke složitějším operacím, kde se hodí, aby násobilka byla zcela automatický detail, ať se člověk může soustředit na pokročilejší matematiku a nevymejšlet kolo pokaždý od začátku.
|
Monty |
|
(8.10.2019 13:34:04) Žženo, jakákoli operace na úrovni malý násobilky mi přijde tak banální, že nevidím v podstatě žádnej rozdíl mezi 3+3=6 a 6+3=9 a 3x3=9 a nevím, v čem a jak by to mělo někoho "zdržovat". Jakej tam může být rozdíl, vteřina na jednu operaci? A kde jinde mimo školní písemku to asi tak hraje roli?
|
susu. |
|
(8.10.2019 13:36:00) Monty, když potřebuješ u pultu v obchodě sečíst 520 x 3, tak se násobilka prostě hodí.
|
Monty |
|
(8.10.2019 13:41:17) susu, 520 x 3 je přesně ten krásný příklad, kdy to krásně dopočítáš přes desítku (resp. stovku). Nemluvě o tom, že to není malá násobilka a fakt pochybuju, že se někdo bifluje násobky tří až do čísla 520. Nevím jak ty, ale já tohle počítám tak, že si sečtu 500 x 3 a 20 x 3. Což teda víc jak dvě vteřiny nezabere.
|
susu. |
|
(8.10.2019 13:44:32) Monty, je to malá násobilka - 3x5 je 15, 3x2 je šest, dopočítáš nuly a sečteš. S trochou praxe a znalostí malé násobilky to dáš bez velkého přemýšlení prakticky v mžiku. Matematika nabízí občas více cest. Ale bez malé násobilky je to jako jít se zavázanýma očima. Jde to, ale blbě.
|
|
susu. |
|
(8.10.2019 13:48:09) Vlastně to počítáš stejně a používáš malou násobilku. Protože abys věděla, kolik je 3x500, potřebuješ vědět, kolik je 3x5.
|
Monty |
|
(8.10.2019 13:52:33) susu, jenže 3x5 je totéž jako 3+3+3+3+3.
|
susu. |
|
(8.10.2019 13:55:39) Monty jo, o tom je násobilka, ale takto to počítá zbytečně jen idiot,,, éé, pardon, ten kdo násobilku neumí. Proto se ji učíme, abychom nedopočítávali na prstech jako ti idioti. A neztratili se v tom, kolik těch čísel jsme už vlastně sečetli.
Prostě 3x5 je 15. 3x50 je 150. 3x500 je 1500......Pořád malá násobilka.
|
Analfabeta |
|
(8.10.2019 23:37:08) Susu, přesně. Kdysi děcka objevila, že existujou i různé soustavy, vedle desítkové ještě třeba šestková, dvanáctková a taky dvojková. Zkoušeli jsme stejnou operaci v desítkové a pak ve dvojkové soustavě ajasně se ukázalo, že desítková je podstatně rychlejší. Právě proto, že postupně sčítá větší čísla. Ve dvojkové to byl opruz (ale počítače to zmáknou).
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(8.10.2019 13:39:27) At si to kazdej dela jak chce. Ja si myslim, ze o ten vypocet nejde, z meho pohledu jde o "znalost cisel". Vidim 63 a vim jak se mi to cislo rozpada (deleni se mimochodem z hlavy dava o dost hur)... ja nevim treba v praxi, potrebujes rozdelit 48 deti (jidla, cehokoli) a v hlava ti rovnou nabidne varianty..takovych veci je jak v realnym svete, tak v dalsi matematice mraky. Ale pripada mi, ze toho se nemusi dosahnout jen namemorovanim tabulky, ze clovek nasobi tak casto, ze se mu to ulozi do hlavy samo. Asi jako ty vyjmenovana slova ctenarum.
|
|
libik |
|
(8.10.2019 14:01:29) Tak zdá se mi rychlejší 9x7 než 7+7+7+7+7+7+7+7+7, to se tedy nezlob.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:03:55) Já si představuju toho zoufalce, jak stojí před regálem a počítá 7+7+7.... a pak se ztratí, protože zapomněl, kolik sedmiček už započítal, a začíná znovu, podruhé, po třetí, ukazuje si to na prstech,....
|
Marika Letní |
|
(8.10.2019 14:06:54) Susu no hlavně si třeba vybere tu buchtu za 9 kč a až to posčítá, tak zjistí, že nemá dost peněz, tak zkusí buchtu za 8 kč a zase nic. Ale tak když to někoho baví... jo možná teď ti "nebiflovači" vyndají mobil a budou to počítat na kalkulačce. Jen aby s jim nevybila zrovna baterie.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:08:56) No, vždyť já vím, že násobilka je potřeba.
|
|
Lei |
|
(8.10.2019 15:14:47) “Zkusí buchtu za osm.” :-D
|
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:08:55) susu, nemusí, stačí ovládat ty násobky 5 a 10 (což v podstatě není počitání, jen přidání nuly, že). Proč bych počítala 7+7+7+7+7+7+7, když 10x7 je 70 a 7+7+7 = 21, 70 - 21 = 49. Ano, je to o něco delší, ale opět - kolikrát v životě hraje těch pár vteřin nějakou roli?
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:10:24) Monty, ale dítě, které neumí násobilku, nedá ani úvahu na takový rozklad, nebo jak se to jmenuje.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:15:51) No vsak prave, a fakt jim nepomuze, ze budou umet zpameti nasobkove rady.
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:22:07) "Monty, ale dítě, které neumí násobilku, nedá ani úvahu na takový rozklad, nebo jak se to jmenuje..."
susu, to je právě blbost, protože se bavíme o tom, že neumí zpaměti násobilku, tzn. nemá ji nabiflovanou, ne že by ji neumělo používat. A naopak ji celkem s přehledem nemusí umět používat ten, kdo ji nabiflovanou má, protože tomu prostě nerozumí.
|
libik |
|
(8.10.2019 14:25:06) No, to se ale bavíš o dítěti do 3.-4. třídy, pak už by mělo mít zafixováno, jak to funguje i jak to lítá, jinak se nehne.
|
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:26:40) Monty, když ji neumí zpaměti, tak to bude řešit opravdu dlouho a ztratí se v tom. Je to velmi nepraktické počítat 5+5+5+5+5. Ve složitějších výpočtech k ničemu. Proto byla násobilka vymyšlena, aby to jedinec nemusel počítat pořád dokola a znovu a znovu......
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:30:39) Tady se clovek dozvi veci. Tohle susu opravdu neni ten duvod, proc vznikla nasobilka
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:31:30) susu, bavíme se o malé násobilce? V čem se chceš ztrácet, když umíš a chápeš princip? Fakt nevím, kde se tohle přesvědčení bere, dítě mám ve druháku na střední, matiku občas doučuje, mj. si dobrovolně vybralo jako nepovinnej seminář matice a determinanty a zatím se tak úplně nezdá, že by se v čemkoli ztrácelo jen proto, že nevyklopí na otázku 7x6 okamžitě nabiflovanou odpověď, ale spočítá si to.
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:34:50) Tak zatím je říjen, že? Ztrácet, no já když budu chtít sečíst 7*7 bez násobilky, tak si to musím ukázat na prstech, jinak zapomenu jestli jsem to už sečetla 4 x nebo 5 nebo kolikrát vlastně...
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:40:34) susu, ale takhle to máš ty, to přece není žádný univerzální pravidlo. Jinej příklad, moje sestra má ekonomické vzdělání, většinu života pracuje s čísly, a dokud jsem jí neprozradila trik s desítkou, dopočítávala si velkou násobilku sčítáním a taky jí to nikdy život nekomplikovalo, jen to prostě trvalo o něco déle.
|
Černá kronika |
|
(8.10.2019 14:46:05) No tak velkou násobilku se snad nazpamět nemusí učit nikde. Ta ale vychází z malý násobilky a proto je ta malá násobilka podle mě základ. Možná si jen tady nerozumíme, co si kdo představuje pod pojmem nazpaměť. Jako dítě jsme samozřejmě museli umět násobky nazpamět, dneska to mám v hlavě ofocený, snad kromě násobilky 9, tam dodnes odčítám od 10. Ale i tohle nám ve škole tehdy říkali jako způsob, jak si násobilku zapamatovat a nepočítat po násobcích.
|
Koníček mořský |
|
(8.10.2019 15:26:41) Já teď úplně chytám paniku, jestli vlastně umím malou násobilku. Asi jí nějak mimovolně používám, ani o tom nevim. Ale s některými násobky mám problém. Třeba 6x7. Ty mi v paměti nějak nezůstaly i když jsem si je tam zpaměti uložila, tak tam mám pár děr a mezer. Ale vždycky si nějak poradím. To jsem se naučila ve škole. Vždycky si nějak poradit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:04:58) Libiku, no asi to je rychlejší, ale podstatný snad je, aby to bylo dobře, ne? Kolikrát za život ti tak někdo drží pistoli u hlavy a dá ti dvě vteřiny na spočítání slovní úlohy o tom, kolik korun ušetřila Anička, když to bylo 6x víc než Mařenka, kterážto našetřila 7 Kč?
|
susu. |
|
(8.10.2019 14:16:34) Nejde o pistoli u hlavy, jde o to nepočítat jako idiot.
Když jdeš ze schodů, tak střídáš nohy, nejdeš jako malé dítě pořád jednou napřed. Když mluvíš, tak nepoužíváš jen holé věty, rozvité jsou praktičtější. Když tančíš, nestačí ti základní krok, aby to byl tanec.
Když počítáš, je třeba umět malou násobilku a ne počítat na prstech 5+5+5+5+5+5...
|
|
libik |
|
(8.10.2019 14:23:48) Monty, a co dělení(součást násobilky)?
|
|
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:06:32) Takhle to ale nikdo nepocita. Reknes si nejblizsi znamy nasobek, a odectes nebo prictes, co ti nadbyva, nebo chybi
|
Monty |
|
(8.10.2019 14:09:18) Rozálie, no asi tak.
|
|
byvala radka |
|
(9.10.2019 15:16:01) a jak si řekneš ten nejbližší známý násobek, když ho nevíš (když ses ho nenaučil)? vy to furt berete z hlediska chytrých dětí, kterým nedělají problémy rozklady a logické úvahy je třeba myslet i na ty druhé, kteří se to jinačím způsobem nenaučí
|
Majákova |
|
(9.10.2019 15:26:14) Bývalá Radka...souhlasím s tebou. Připadá mi, že mnoho zde diskutujících berou za normu chytrého žáka, který ví hned, jak dopočítat, rozložit. Pro ty méně nadané je to nadlidský výkon a paměťové učení jim pomáhá alespoň v tomto, že nemusí řešit další postupy. A učitel nemůže říct ve třídě, že z paměti se to mají naučit ti hloupí a chytří si to mohou dopočítávat.
I to dělení práce na "chytré" a "hloupé" je pokulhávající. Dovedu si představit tu nevoli z řad rodičů, kdyby jejich dítě někdo dal do "béčkového" týmu, že je "hloupé". Je to nesmysl.
Co se týká dějepisu...pro velkou část dětí je časoprostorová orientace zcela nad jejich schopnost chápání. Stejně tak vysvětlovat souvislosti, hledat propojení, kriticky mysle. Pro mnoho dětí je doslova záchranným kruhem naučit se z paměti trochu faktografie. Nic víc nezvládnou.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 15:38:40) Majáková v čem je pro ně záchrana naučit se pár faktů? Jak dlouho si je budou pamatovat a kdy ak čemu je využijí? potřebují to i jinde než ve škole kvůli známce?
|
Majákova |
|
(9.10.2019 15:43:07) To já nevím, kolik si zapamatují do dospělosti, na to ti odpovědět nemůžu.
Zlomek z faktografie je jediné, co jsou schopny nějakým způsobem reprodukovat, když nezvládnou nic jiného ( a to s nimi dělám i spoustu tvořivých aktivit).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 16:10:40) nejen co si zapamatují, ale k čemu jim to bude?
já jsem opravdu hodně změnila přístup k probírané látce, hlavně proto, že jsem změnila svůj přístup k dětem, já nechci, aby si pamatovaly, já chci, aby rozuměly, v písemce se neptám co, ale proč, oni jsou trochu zmatení, ze začátku, ale zvyknou si 😉, zatím si každý ročník zvykl, a když se pak syna zeptám, je stejně zmatený,ale přes to "proč" se postupně dostane k tomu "co", a teprve pak umí, je to způsob, jak tu znalosti změnit ve vědomosti, se kterýma dál může pracovat
|
|
|
|
Klauri |
|
(9.10.2019 16:04:26) Uvádí se, že 5 % lidí má mentální postižení, ale 20 % lidí podprůměrné IQ (70 -90) a těch+- 20 % dětí s IQ do 90 by mělo být vzděláváno v klasických ZŠ. Už vzdělávání dětí nejenom s nižší inteligencí,ale popřípadě s ADHD, ADD musí být i pro to dítě hodně složité a fakt co se mechanicky nenaučí neumí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 16:13:20) Lucko, ano, stejně jako jsou děti nadprůměrně inteligentní, tak jsou i podprůměrně inteligentní a všichni dohromady jsou ve stejné škole, a když se k tomu přidá socioekonomická situace rodiny, je to katastrofa pro naše školství, některý děti si z domu nesou nechuť, neochotu, a není prostor pro to, aby změnily sami sebe
|
Klauri |
|
(9.10.2019 16:21:15) Když česká škola je nastavená na průměrné děti bez SPU a poruch chování. Ideální žák je prostě dítě s IQ tak 110. Dostatečně inteligentní, ale zase není vývojově napřed.
|
Majákova |
|
(9.10.2019 16:30:13) Moje zkušenost je, že poslední roky se otvírají nůžky doširoka...dřívější většina dětí průměrných se rapidně zmenšuje a ve třídě se formují dvě dost extrémní skupiny - děti nadané, nadprůměrné (i průměrné), ale se silnou podporou rodiny X děti podprůměrné s nulovou podporou rodiny. Průměrné děti bez podpory rodiny většinou spadnou do té skupiny podprůměrných. Skupinka dětí nadaných a podporovaný pak dost z kolektivu vybočuje, nezapadá. Není divu, že raději ze základek odchází na víceletá gymnázia. Ale jsme opět u toho, jak oficiálně rozdělit děti na "hloupé a chytré"? Podle mě to není možné.
|
Majákova |
|
(9.10.2019 16:38:03) K těm asistentům...nejsou, nikdo to nechce dělat. Proto poradny ve velkém ruší diagnózy jak na běžícím pásu. Mám ve třídě kluka, který léta maká podle IVP, dokonce měl i dotovaného speciálního pedagoga. Po letošní kontrole v PPP odcházel čistý jak nepopsaný list - zrušili mu i IVP, i speciálního pedagoga...najednou je zcela "zdráv, neporouchaný". Proč? Protože školy asistenty a spec.pedagogy nejsou schopny zajistit a rodiče je dle doporučení PPP vyžadují a posílají do PPP stížnosti na školy. PPP s tím má samozřejmě mnoho práce.
O diagnostice v PPP si nedělám už dlouhá léta žádné iluze. Zprávy jsou jen zkopírované jedna od druhé, doporučení stále stejná, okopírovaná. Jen papír pro papír.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 17:17:54) ppp jsou taky tlačený k tomu, aby bylo asistentů míň, inkluze po Valachovsku je prostě nedomyšlená, celá špatně, už teď na ni není tolik peněz, kolik slíbila, na nic nejsou peníze
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.10.2019 17:07:22) Lucko, přesně, přesně k tomu jsem došla taky, ale mám ohromnou radost, že se najde škola schopná postarat se i o jiný, nadaný nebo jinak problémový dítě, ale dá to práci a všude takový školy ani nejsou
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kachna_ |
|
(8.10.2019 14:19:10) MOnty, známá učí na univerzitě a říká, že studenti s nabiflovanou násobilkou dosahují lepších výsledků, jsou prostě rychlejší.
|
Rozállie |
|
(8.10.2019 14:26:03) Hele to se mi fakt nezda. Za 1.jak se pozna na VS, ze nekdo zna nasobilku zpameti?! A za 2.to teda bude asi nematematicky obor, protoze kdo matiku studuje na VS, ten uz ji proste zpameti umi - protoze ji casto pouziva (nebo relativne casto, samozrejme chapu, ze na matfyzu se pouzivaji zcela jine operace, nez nasobilka).
|
kachna_ |
|
(8.10.2019 15:00:57) Rozálie, to nevím, ale pamatuju si, že mi to utkvělo z nějaké naší společné debaty, ani se nezeptám, páč už se prakticky nesetkáváme, představuju si to osobně tak, že byl nějaký statisticky významný rozdíl ve výsledcích testu, který ji přiměl k tomu, to zjišťovat.
|
|
|
|
|
|