| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Problémy s matematikou ve 2.třídě

 Celkem 45 názorů.
 majata 


Téma: Problémy s matematikou ve 2.třídě 

(24.8.2011 15:06:37)
Ahoj, jdu pro radu.
Máme doma 7letu slečnu, skoro druhandu, a problémy s matematikou. Přestože si na konci roku vysloužila z matiky jedničku, tak jí to stálo velké úsilí a nemalé i nás. Příklady do 20 tak nějak zvládne (na prstech) spočítat. Opakovaně ale měla problémy s příklady typu např. 5+?=12, ?-5=10 a podobně. Vysvětlovali jsme jí to nesčíslněkrát, berou to zruba od ledna. Přes týden to tak nějak zvládala (když jsme dělali matematiku dopředu, aby věděla, co budou druhý den počítat), pátky matiku neměli, tak jsme se na to podívali zase v neděli a ona se chovala, jako kdyby to v životě neviděla a vše jsme jí vysvětlovali znovu. Během prázdnin tedy počítá, pár příkladů, tak zhruba obden. A opět, nedokáže to spočítat, neví, netuší jak, vysvětlujeme to horem dolem, na korálkách, nakresli si to, jí prostě na jejím výsledku, který ztvoří - např. na ? v ?-5=10 dosadí 3 a přijde jí to v pořádku. Za pár dní začne škola, tak se už teď bojí, jak to tam bude dělat, že to nespočítá a podobně. A my už netušíme, JAK jí to vysvětlit, poradit.
Setkali jste se s tím někdo? Je prostě na matiku tak nenadaná, že to nechápe už od začátku? Manžel si myslí, že se nesoustředí a proto naseká tolik chyb, nekontroluje. To asi taky, ale na druhou stranu jí mrzí, že jí to nejde a snaží se to pochopit, tak opravdu nevím.
 darinanina 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:18:45)
Vnučce to také nešlo. Tak jsem o zkusila takto. Příklad: ?+ 5 = 12. Ať spočítá 12-5 vyjde jí 7 a to je ono. Tam kde je minus jako příklad: ? - 5 = 10 tak si zase změní znaménko na plus a je 10 + 5 = 15, takže 15-5 = 10. Takhle jsme to dělaly spolu a krásně to pochopila a začalo jí to jít. Nevím jestli jste to nezkoušeli. Jinak mě nic nenapadá. Nyní půjde do 5. třídy a ve 4. to dělali s velkými čísly a šlo to.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:21:02)
to právě nepochopila, to jsme jí vysvětlovali a říkáme pořád
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:26:33)
V podstatě to nemůže takto pochopit, dokud k tomu nedozraje. Ono je to hrozně těžké si představit. V podstatě je to už řešení úpravou rovnic, velmi velmi abstraktní. Vlastně by děti časem měly samy přijít na to, že 12-5 a 5+?=12 má stejný výsledek.

PPP je možné zvážit, ale rozhodně bych doporučovala kontaktovat paní učitelku a požádat ji o návod, jak s dcerou pracovat. Vyrobit společně s ní plán domácí přípravy. Oná vám také řekne, jaké postupy používá ve škole.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:37:43)
Taky mi to přišlo těžký, že pochopit to, musí dát těm dětem práci, ale v učebnici to holt po nich chtějí ~d~
 Dáňula 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:39:58)
Potomek to pochopil stejnou metodou. (prohazovat znamínka, když dává čísla na opačnou stranu =)
Ono dobré je i vysvětlit to přes množiny(takové ty ufo koráby, co se kreslily za nás - 2 malé oválky ve velkém oválku, do kterých se kreslí ty obrazce, a z každého oválu leze nožička na číslo), aby to viděla nakreslené, některým dětem to pomůže.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:42:23)
vida, množiny :-) Za zkoušku to stojí ~R^
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:19:02)
Majato, příklady tohoto typu jsou docela dobře vidět na číselné ose. Velmi dobrou pomůckou se mi zdá krokování (podle koncepce prof. Hejného).
Zkuste si udělat řadu čísel na zemi a opravdu po nich chodit: 5+?=12. Stojím na pětce, kolik kroků udělám, abych se dostala na 12? Začni, teĎ. 1,2,3,.... je důležité provázat pohyb s hlasitým počítáním.
Ještě - začala bych na příkladech, kde není nutné počítat s přechodem přes 10 (jako ve tvém příkladu.
Mmch, příklady s přechodem přes 10 nemusí být nutně docvičeny v první třídě, ve druhé se s nimi začíná.,
U odčítání se couvá, nebo se udělá nejprve čelem vzad (na signál znaménka mínus).
Ještě: nepokládám za úplně šťastné cvičit s dítětem příklady dopředu. Spíše s ním každý den zopakovat, co dělali ve škole.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:22:35)
Dobrá, děkuju za tip, určitě to s ní takhle zkusím, jestli pochopí a od září budeme opakovat, ne se koukat dopředu~;)
 Delete 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:30:48)
To krokování mi přijde super pro první, druhou třídu....dobrá by byla pěnová puzzle s čísly (měla jsem taková, když byly holky malé), po těch by se dobře chodilo....Časem by jistě stačilo přejít na pravítko (číselná osa)....

Jinak mi přijde, že děti leckdy zvládají lépe násobilku než sčítání a odčítání s přechodem přes desítku...
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:32:13)
ale na ty příklady s ? to nevím, jak by se krokovalo~d~
 Delete 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:57:40)
No když je ten ? uprostřed příkladu (2 + ? = 6, 12 - ? = 8), tak je to poměrně jednoduché. Jak psala Majkaf, stojím na dvojce a mám dojít k šestce, kolik udělám kroků dopředu (plus)? Stojím na dvanáctce, mám dojít k osmičce, kolik udělám kroků dozadu (to je to mínus)?

Když je ? na začátku ? + 2 = 6, ? - 4 = 8), je to těžší. Ale také se dá. Stojím na šestce, k ní jsem se dostala dvěma kroky dopředu (plus), z jakého místa jsem vyšla? Tam si musí dítě uvědomit že má couvat, že hledá začátek....V druhém případě stojí na osmičce a ví, že k ní se dostalo čtyřmi kroky dozadu (mínus), takže začátek příkladu (cesty) byl někde vpředu.

Podle mě je zásadní dodržovat stejná slova (např. plus = dopředu, minus = dozadu) a stejně postavené otázky...Kde jsem (na začátku příkladu (otazník uprostřed, vím odkud jdu a kam jdu) nebo na konci příkladu (vím, kam jsem došla a kolik jsem udělala kroků)), kam se budu pohybovat (plus, minus), a kolik kroků musím udělat....
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:58:08)
Štěpánko, př. 5+?=9 - žák se postaví na 5, otázka "kolik kroků musím udělat, abych zastavil na čísle 9?", počítá a jde: "jeden, dva, tři, čtyři" - "jsem na čísle 9, udělal jsem 4 kroky (tedy 5+4=9)
př. 7-?=3 totéž, buď znaménko mínus dává signál, že se nejprve musí otočit čelem vzad - k nule, nebo je možné i couvat, což je zvláště výhodné, pokud se řeší řetězec --- a, krokování jde dělat třeba na číselné ose nalepené na lavici, tam se couvá snadno~:-D.
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:25:51)
ahá, už to "vidím". tak to je fakt názorné, to by mohlo zakladatelce pomoci~;)
vzpomínám si, že takhle jsem v 6.třídě učila počítání do záporných čísel - děti měly na lavici č.osu a panáčka a s ním si ťapkali~3~
 Zazi (1+1+1) 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:22:04)
Majato,
probrala bych s učitelkou, jak to vnímáš a zeptala se jí, jestli by podle ní nebylo rozumné zajít do nějaké Pedagogicko-psychologické poradny (seznam na www.ippp.cz), tam by kdyžtak mohli rozkrýt, proč to dceři nejde a navrhnout další postup. (Jestli má spíš problém s pozorností, nebo s logickým pochopením věci, nebo konkrétně s čísly a počítáním atd.)
Kdyby učitelka nechtěla, ale pořád byste museli takhle hodně dotahovat, šla bych v průběhu podzimu do PPP i bez doporučení učitelky.
 Zazi (1+1+1) 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:25:28)
Teď čtu, že paní učitelka moc pochopení nemá. Ale určitě bych chtěla vědět, jako ona vnímá dceřino osvojování matematiky. Jestli na úrovni spolužáků, nebo jako jiné. Pokud jako jiné, tak v čem jiné.
A jak jsem už psala, pokud by se situace neupravovala, vyrazila bych do PPP.
Krokování je myslím vynikající nápad, jak prakticky cvičit.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:26:03)
Zazi, abych pravdu řekla, tak já jsem do toho učitelku moc nechtěla "zatahovat", protože jsme to vždycky počítali dopředu, věděla co a jak (ale ne, že by se naučila výsledky a pak je jen psala, to zas ne), tak jsem si spíš říkala, že jít za ní, bude jí "sledovat a....".
Nevím, nakolik v tom může hrát roli, že je červencová a do školy šla jako téměř čerstvě šestiletá, tu PPP jsem taky už zvažovala, protože bych jí nerada něco nutila, když to třeba prostě nezvládá.
Jestli to bude i od září stejný, tak někam vyrazíme
 Zazi (1+1+1) 


Re: počítání  

(24.8.2011 17:40:48)
Majato,
zvaž to, já bych v podobné situaci uvažovala tak, že je mým cílem, aby se to dítě dobře a použitelně naučilo. A jestli jí přitom pomůže i učitelka, tak je to jen prima. A jestli nepomůže, tak jsme jen tam, kde předtím :-)
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:20:36)
máš pravdu~R^
 ronniev 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:30:02)
Nic než trpělivost a opakovat, opakovat, opakovat. Mám to doma: dva kluci, se kterými nikdy nebyl s matikou problém (po manželovi). A holka, která má blok, jen vidí čísla (po mně). Přitom jí to jinak logicky myslí, chytrá je, to jo, ale prostě jak tam jsou čísla, naskočí jí "to neumím" a je zle. Teď bojujeme s násobilkou. jediné, co trochu pomohlo, bylo, že jsme nahráli příklady na empétrojku a musí si je v náhodném pořadí pouštět a počítat (má sluchovou paměť). A zlepšuje se to, takže vydržte. nemyslím, že by někdo mohl být tak nenadaný na matiku, že by to fakt nepohopil, takže spíš jste na tom jako my: to je matika, to já neumím, to já zas nepochopím.~6~
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:33:21)
No tak na to se taky těším, až bude násobilka.
Ono to asi fakt chce trpělivost, ale po víc než půl roce, kdy to znovu a zase nechápe, už jí moc nemáme.
Máš dobrej nápad, nahrát násobilku na MP3~t~
 Marťa11 


Re: počítání  

(24.8.2011 15:55:56)
Počítat to tam a zpátky, aby pochopila vůbec smysl toho prikladu... Takže 12-5, pak 12-7 pak 5+7 a pak teprve 5 a kolik je 12
Proste, aby pochopila smysl
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:19:07)
To jsem jí vysvětlovala na 3+2, že je to pořád dokola, to chápu, chápu, jasně. Vím, jak to je. A pak zas nic.
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 16:52:41)
tohle: 5+?=12, ?-5=10 jsou v podstatě rovnice. U starších dětí pomáhá předstatit si rovnoramenné váhy (jestli máte doma tak vzít na pomoc opravdické). na jednu misku dáš tu pravou stranu a na druhou misku levou. samozřejmě se to bude "převažovat", můžeš třeba na korálkách ukázat, že aby byly v rovnováze, tak musíš z těch 12 odebrat 7. u druhé rovnice jsme v mínusu, což je složitější úvaha, ale i tak se dá ukázat, že aby nastala "rovnost", musíme vlevo (místo otazníku) naházet 15 kuliček.
já to takhle vysvětluju, ale na gymplu, starším dětem, ale snad by to pomohlo i druhačce.
(podstata je - co "uberu nebo přidám na jedné straně rovnice, musím ubrat nebo přidat na druhé straně)~3~
jinak nevím, jestli není chyba učit se se slečnou "dopředu". myslím, že by si měla nejdříve vyslechnout výklad učitelky a pak teprve pracovat doma. Některé ambiciózní děti mi to taky dělají a pak se diví, jak je to vlastně snadné, mnohem lepší než vysvětlení rodičů~t~~t~~t~~t~
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 17:34:13)
Štěpánko, to je na druhačku opravdu dost brzy.
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 17:57:28)
zdá se mi to ale za názornější než vše ostatní, co tu zaznělo.... jak to vysvětluijí na 1. stupni? vlastně nevím. množinové vysvětlení podobných příkladů jsme nepochopila nikdy. naštěstí, než jsem začala učit, množinové pojetí na všechno ustoupilo (bohužel až do opačného systému)~d~~d~~d~
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:08:44)
Nejprve se dopočítává - na prstech, na ose. U přechodu přes desítku "na dvakrát". Něco jde manipulací - to hlavně u odčítání (14 - ? = 7). Některé děti si zapamatují vzor a dokáží příklady převracet (2+3=5, 3+2=5, 5-3=2, 5-2=3), ale je tam podle mě dost riziko, že to dělají bez pochopení. Je dobré příklady převádět na praktické úlohy, spousta dětí, které koukají na příklad 4+?=9 si s úlohou "Na dvoře jsou 4 husy, kolik je na dvoře slepic, jestliže je tam celkem 9 zvířat?" poradí lépe, protože si ji představí. ... Vlastně by se děti měly naučit si takovéto představy samy vyvolat, pokud vidí příklad - tedy, naučit se vědět "jak na to", ne jen bleskově vypálit výsledek.
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 18:19:15)
díky za vysvětlení.~x~
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:17:43)
Štěpánko, vysvětlení bylo na paní učitelce, to ano, dělali jsme s ní stránku dopředu, ale pokud byla nějaká nová látka, tak jsme nechávali na učitelce, aby jí to vysvětlila, to já vím, že neumím. Takže to vlastně měla chápat. Co vím, tak jim řekla 3 způsoby, jak na to přijít, ale hned první den si už pamatovala jen jeden a záhadným způsobem to na prstech dopočítává, ale ne vždycky se strefí. Když ví, že to má špatně, tak prostě přidá před číslo 1 a myslí, že tím to vyřešila, když to není 5, bude to 15.
Dostala 8 příkladů, schválně opíšu, jak to má
3+7=10, 5+14=9, 19-7=2, 16-4=12
takže ani tady se 2x nestrefila
a pak 7+?=10 (9), ?+5=19 (4), ?-7=12 (9), ?-4=12 (6) - v závorce jsou její výsledky za ?
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:24:14)
zjevně nemá představu, kolik to je. počítadlo jste zkoušeli? (nebo bonbónky - s tím, že když to spočítá dobře, může si je nechat~;))
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:28:36)
počítadlo jí nebavilo, jakmile to prostě bylo pod sebou, tak to neuměla pochopit, když už to pak bylo víc než 10. Pak ho mladší dítě rozbilo, tak jsme ty korálky z toho navlíkli na gumu, uzlem oddělený 10, má jich tam 30. A i tak trvalo docela dlouho, než pochopila, jak to počítat. Počítala pastelky, knoflíky, obrázky.
Už jsem přemýšlela, jestli nemůže mít nějakou formu dys, co se týče matematiky ~d~
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:35:07)
zrovna jsem to chtěla napsat, že by mohlo jít o nějakou lehčí formu dyskalkulie. to se ale pak můžeš doma přetrhnou a efekt nebude. v takovém případě to chce specialistu na dyskalkulii, který by pomohl, ale je jich málo.~Rv~Rv~Rv
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:38:48)
No právě. Určitě nebude nějaký těžký případ, protože něco přece jen umí, ale možná málo, něco, kdo ví... Právě proto bych fakt asi ráda někam došla a věděla to, abychom jí doma zbytečně nestresovali tím, že se to "musí" naučit, protože je fakt, že nám už přijde, že to přece není možný.
Ale běžný testy v PPP to alespon odhalí, nebo ne? Kdyby ano, tak pak bychom hledali odborníka, který by nás naučil jak na ní, nebo prostě poradil.
Fakt je mi jí líto, když mluvíme s kamarádkou, jejíž holčička je s tou naší ve třídě, tak tohle neznaj, neřešej, vůbec to doma dělat nemusej
 Delete 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:46:58)
majato,
já bych ještě zkusila dát jí najednou počítat jen stejný typ příkladů. Takže třeba deset na sčítání do desíti. Druhý den deset na odčítání do desíti. A vždy ten první příklad vyřešit s ní (koukat na ni, jak počítá), abys měla jistotu, že ví, co má dělat.
Potom vzít sčítání s přechodem přes desítku, nakonec odčítání s přechodem...
Máš tak větší šanci odhalit, kde přesně je chyba. Problém totiž nemusí být v matematické operaci jako takové, ale ve zmatení z toho, že neví, co má s kterým příkladem dělat, že toho je na ní moc najednou.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:49:24)
To je taky možný.
Ale třeba v učebnici jsou sloupečky vedle sebe, jeden normální sčítání, odčítání, druhej dopočítávání. Je mi jasný, že se jí to musí plést.
Ale máš pravdu, vyzkouším to po částech.
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:53:19)
kamarádka má dceru diskalkuličku. jedním z mnoha projevů je, že hodiny zvládla až někdy koncem ZŠ a digitální snad nepobrala vůbec. držte se, tu PPP určitě absolvujte i s tím, že předem řekneš svoje podezření, mohou se pak na to zaměřit~3~
 štěpánkaa 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:53:44)
dYYYs - kalkuličku
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:55:35)
že jo, taky si říkám, že PPP nic nezkazím
 Delete 


Re: počítání  

(24.8.2011 20:05:12)
majato,
hlavně pomalu, najednou co nejmenší zátěž (jen jeden typ příkladů), názor (peníze, kuličky, krokování...asi budete chvíli hledat, každému vyhovuje něco jiného)...
Doporučuju co nejvíc zafixovat počítání v rámci desítky, hlavně aby získala trochu sebevědomí.
Učebnici (pracovní sešit) zatím nech být, piš jí příklady sama.
Ono nemusí jít o dyskalkulii (přijde mi, že počítat jí jde), ale o dysnumerii, kdy má problém s čísly jako takovými. Dysnumerik nerozliší třeba 12 a 21, je to pro něj to samé číslo. PPak se to může maskovat za tu dyskalkulii, že to vypadá, že nezvládá matematickou operaci a on přitom neví, jak ji zapsat.
Zkus počítání bez napsaných čísel, pamětné počítání...

Oni to tedy budou zkoušet i v té PPP, ale ono to může ještě nějakou dobu trvat a ty tam můžeš přijít se svými postřehy, případně dát i učitelce podnět, co by měla u holky sledovat a procvičovat. Čím dřív se s tím začne, tím lépe pro dcerku....
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 20:28:16)
zkusím!
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:47:59)
Majato, já tam vidím problém s desítkou, asi obecně s představou množstí, na těch tebou uvedených příkladech je vidět, že ona vlastně počítá správně - jen ignoruje tu desítku (takže přechod je pak katastrofa).
Pokud jde o prosté příklady, zkusila bych manipulaci s penězi, konkrétně s desetikorunami a korunami. A opravdu každý příklad ukázat, dodržet to znázornění, kdy jakmile je číslo větší než 10, vezmu 1 desetikorunu a příslušný počet korun (nejdou tak znázorňovat příklady na odčítání s přechodem, u sčítání s přechodem bych ji nechala používat jen koruny a výsledek proměnit na kombinaci desetikoruny a korun).
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:54:12)
No, prostě neví, kdy tam má napsat jedničku, kdy tam patří a kdy ne. Zkouší to, to je vidět. Já to všecho přečtu, nachystám a zítra pomaličku začneme. Je tu tolik tipů, že jsem se měla ptát na začátku prázdnin, ale zas jsem jí chtěla dát volno, tím, že je škola za týden, tak jsme začali trošku víc a pořád to nejde.
 Delete 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:54:22)
Majkaf,
no a u odčítání se dá zvolit opačný postup, nejprve (např. v příkladu 13 - 5 = ?) znázornit 13 desetikorunou a třemi korunami, potom desetikorunu nahradit deseti korunami a pak začít odčítat.
 Mlada 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:56:56)
Já su ale~f~, máš pravdu, i když možná ještě názornější by bylo těch 10 korun vždy dát do krabičky, a ta by symbolizovala desítku.
 majata 


Re: počítání  

(24.8.2011 19:21:07)
Díky všem za tipy, nachystám a vyzkoušíme, určitě!~x~

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.