Mata_ |
|
(16.9.2008 22:43:39) Žijeme v NL a tady to jde bez aktovek. Děti nosí do školy jen svačinu. Na škole, kde je naše nejstarší, nosí povinně penál od čtvrté třídy a osmáci ještě agendu. Chodí do školy ale od 4 let - takže první a druhá třída jsou vlastně předškoláčci, ve třetí se teprve začínají vážněji učit. Domů sem tam přinese kopii z nějakého pracovního sešitu. Domácí úkoly prakticky neznají. Pro nás je to něco neuvěřitelného a pořád ještě nechápu, jak to může fungovat. Děti se doma neučí, a přesto dospělí jsou vzdělaní. Že by většina toho, co se v Čechách učí, nebylo potřeba? Neumím odhadnout, kolek % látky základní školy ještě mám v hlavě. S tím zbytkem spokojeně žiju a pokud nějaké znalosti postrádám, sednu k internetu. Komenského tu vzali vážně a nechlubí se jím jako Češi. Děti tu učí myslet, vyhledávat a zpracovávat informace. Nepotřebují k tomu kupu učebnic. České memorování jsem jako holka nesnášela a školy byl jeden z hlavních důvodů proč jsme zůstali v NL. Jinak čítanky tady neznají. Na čtení jsou děti rozděleny do skupinek podle úrovně (4-5 dětí) a vyberou si ve školní knihovně, co budou číst. Angličtinu ještě holčina nemá, ale odhadem 10-letý děti jsou schopny komunikovat anglicky. A když jsme sem přišli, děti kolem mluvili lépe anglicky než já s 10 lety angličtiny na českých školách. Takže chybu bych hledala v systému školství. To je ale už jiné téma.
|
zuni |
|
(17.9.2008 7:43:44) Mato, také mám za to, že tady v ČR se učí takovým dost nepoužitelným způsobem. Já v běžném životě používám látku max. 1 a 2 třídy. Nic víc pro život nepotřebuju. Angličtinu jsem se nejlíp naučila v Anglii. Jde učit jinak a použitelněji, ale holt asi ne tady
|
Meluzína78 |
|
(17.9.2008 8:09:23) Dobré ránko, můžu se zaptat, co jsi profesí? Já se tedy přiznávánm, že v běžném životě neustále zjišťuju, co všechno nevím a často si přijdu jako úplný blbec. Dovzdělávám se dál soustavně a využívám to, co jsem se naučila jakna ZŠ, tak na gymplu a obou VŠ (ikdyž jsem hlava děravá a tupá a strááášně moc jsem toho zapomněla). znalosti 1. a 2. třídy byla asi jen nadsázka? Mel
|
zuni |
|
(17.9.2008 8:47:38) nebyla to nadsázka. Dělám v administrativě, mám za sebou 3 různá prac. místa, takže různé obory. Při druhé práci jsem využívala angličtinu, pravda vliv školy byl dobrý alespoň v tom, že jsem měla nabiflovaný základ. Znalosti 1. a 2. třídy: sčítání odčítání velkých čísel řeším kalkulačkou, nevidím důvod proč to počítat z hlavy. Nepotřebuju ani znát zpaměti odmocniny atd. Chemické prvky jsme se učili asi v 5. třídě, tak budiž. Ty si pamatuju, ale že bych je využila? Hodně věcí nevím, jako ty, ale to jsou dvě různé věci: "využít znalosti" a "nevědět znalosti" - to, co opravdu potřebuju, si najdu většinou na Netu nebo jinde a fakt to nepotřebuju umět nazpaměť - to mě říkali ve školách že je to nutné! Teď jsme byli na výletě s holkou asi tak z 6. třídy a když jsem pojmenovávala všechny stromy podél cesty, říkala "Tys asi měla z přírodopisu jedničku" ale to jsem se naučila sama, prostě jen proto, že mě to zajímalo.
To o té druhé třídě jsem napsala prostě proto, že si myslím, že české školy vyžadují po žácích doslova zbytečnosti. Proč jsme museli umět všechno nazpaměť, když se to dá vyhledat? Proč nás radši nenaučili to vyhledat? Lépe komunikovat s okolím, spolupracovat, být si vědom své hodnoty, umět se prosadit, toho je spousta!..... ale to tady u nás chápe málokdo.
|
Lucie (+3 zlatíčka) |
|
(17.9.2008 8:55:47) A například pravopis jsi se naučila kdy? Ani kalkulačku s sebou neustále nenosím, a díky tomu, že jsem vychodila více než 2 třídy základní školy, jsem si dnes spočítala, kolik mám zaplatit ve školce za všechny kroužky dohromady a kolik mi má p. učitelka vrátit. Obdobný příklad včera počítala moje čtvrťačka za domácí úkol
|
zuni |
|
(17.9.2008 9:05:04) S pravopisem převážně nemám problém ne proto, že bych se ho biflovala, ale protože jsem hodně četla. Člověku se to, jaké kde má být písmeno, takhle vryje do hlavy.
|
zuni |
|
(17.9.2008 9:08:40) no mě se teda asi vryla. Když chci něco napsat, nepřemýšlím o tom tak, jak nás učili ve škole, ale prostě to napíšu. Asi už to mám v hlavě.
|
Lucie (+3 zlatíčka) |
|
(17.9.2008 9:18:29) Suzann, nepřemýšlíš, nad tím, co a jak napsat, ale není to jen zásluha čtení, ale i drilu ve škole. Když čteš, taky nepřemýšlíš nad tím, z jakých písmenek se slovo skládá, přestože se to tak prvňáčci učí. A když se začíná např. s násobilkou ve škole, taky si děti nejdřív přeříkají celou řadu, než zjistí, kolik je pět krát pět. Za pár měsíců už nad tím přemýšlet nemusejí.
|
|
petishee |
|
(17.9.2008 14:17:32) Tak to musím nesouhlasit Např. shodu podmětu s přísudkem jsem se nikdy učit nemusela, stejně tak vyjmenovaná slova (teda učila jsem se je, ale spíš kvůli učitelce jako básničku, nikdy jsem to nepoužila), bylo mi jasné, jak se tyhle věci píšou dávno předtím. A myslím, že jsem to měla taky zafixované ze čtení (jooo, tehdá ještě v knížkách nebývaly hrubky ;-) )Škola mě spíš mátla, protože se furt řešily nějaké pravidla, pády a já nevím co u věcí, které se dají zdůvodnit jednoduše nebo to člověk prostě ví, protože se to tak všude píše (ale k tomu je fakt třeba číst).
Před časem jsem šokovala dva asi desetileté kluky, kteří se dohadovali, jaké i/y napsat ve větě typu "psi štěkali", tím, že si stačí říct TI psi, TY, ženy, popř. TA kuřata. Ve škole do nich jistě navalili spoustu pravidel o vzorech, rodech a bůhvíčem, ale využitelnost v praktickém životě = 0. Ten výraz náhlého poznání, který oba nasadili, stál fakt za to
|
Ilona a její holčičky | •
|
(17.9.2008 14:26:58) Tento příspěvek moc nechápu. Do této chvíle jsem o sobě měla docela příjemnou představu, že jsem středně vzdělaná, docela inteligentní a snad i víc než průměrně sečtělá osoba. Ale asi to nebude až tak úplně pravda, protože i já jsem si odůvodňovala i/y způsobem, který použili výše uvedení chlapci. A vyjmenovaná slova jsem se vlastně taky učila a pády taky. Asi to s tou mojí inteligencí, vzdělaností a sečtělostí nebude tak horké, když používám v životě takovéhle zbytečné "blbiny".
|
petishee |
|
(17.9.2008 14:54:18) Omlouvám se, jestli je můj příspěvek nesrozumitelný, možná na někoho používám příliš mnoho vložených vět a dlouhých souvětí. Co přesně je na něm nesrozumitelné?
Netvrdím, že ti, co musí používat pomůcky ve formě pádů apod. jsou méně inteligentní (ačkoli, jestli to chceš o sobě tvrdit, nikdo ti nemůže bránit - snad to neděláš proto, aby ti ostatní napsali - néééé, ty jsi přece tak strašně inteligentní ), jen jsem chtěla podpořit suzann-j, která tvrdí, že se jí shoda podmětu s přísudkem vryla při čtení - mám to taky tak. Nejsem proto snad génius a ostatní blbci (i když člověk nikdy neví, že jo... ;-)), prostě je to fakt.
Jen pro pořádek - hoši právě poučku TI psi, TY žáby atd. ze školy neznali, tu jsem jim řekla až já (v tomto místě jsem použila právě tu záludnou vloženou větu, která mohla někoho zmást , ale od toho zase máme čárky, aby nás to nemátlo, ne? ;-)) Zato znali ze školy spoustu jiných pouček, které nevěděli, jak mají použít.
|
Ilona a její holčičky | •
|
(18.9.2008 10:03:05) Možná ti tedy při čtení uniklo, že ve větě, kterou jsem přesně okopírovala, máš dost hrubou chybu. Pozor, věta vložená.
Škola mě spíš mátla, protože se furt řešily nějaké pravidla, pády a já nevím co u věcí, které se dají zdůvodnit jednoduše nebo to člověk prostě ví, protože se to tak všude píše (ale k tomu je fakt třeba číst). Protože, ať je to jak chce a ve větě, kde je víc slov, která mají shodný význam nebo něco společného, ale různé rody, používá se vždy tvar toho prvního, tedy
nějaká pravidla se furt řešila.
Promiň mi to šťouralství.
|
|
|
|
|
|
MirkaEyrová |
|
(17.9.2008 13:24:02) Suzann, no přinejmenším by bylo dobré kromě jmenovaného se NAučit i nějaké základy dalších vědění. Číst a psát (dnes už ani psát ne, když jsou počítače), plus základy počítání, to je zatraceně málo. Taky jde o to, abys MĚLA PŘEHLED o tom, že něco takového existuje. Když nevíš o existenci čehosi, tak si to těžko najdeš na internetu. Kdyby všichni lidi mysleli vážně to, co tu plácáš, vrátili bychom se brzo asi zase do středověku. Nebylo by žádných vědců, kteří by byli schopni vymyslet nové složité věci, postupy a úkony, protože by se ve škole nedostali dál než k malé násobilce .
Lze diskutovat o tom, jak s probíranými fakty pracovat. Určitě by se měl klást větší důraz na souvislosti. Ale jisté nejzákladnější údaje by se patrně nabiflovat měly - bez toho totiž ty věci nevyskočí tak automaticky z paměti, když najednou narazíš na něco zajímavého.
|
MirkaEyrová |
|
(17.9.2008 13:33:17) Jo, a už vidím, jak osmi- desetileté dítě, které by nemuselo chodit do školy a další vzdělávání by se nechalo na "přirozených zájmech", jak takové skoropubertální dítě samo od sebe studuje dějiny, fyziku, chemické vzorečky . Cha, holky by měly dýchánky někde v parku, probíraly by poslední módu a taky který kluk v okolí je nejvíc sexy, kluci by stahovali z netu cool muziku a do zblbnutí by hráli své oblíbené ekšn hry na PC. Chtěla bych vidět, kolik z nich by dnes dobrovolně louskalo Němcovou a Jiráska nebo matematicko-fyzikální tabulky.
|
petishee |
|
(17.9.2008 16:05:50) Myslím, že třeba já bych se určitě spoustu věcí chtěla učit i sama, byla jsem ohromně zvídavé dítě. Myslím, že by mě takhle bavila dokonce i fyzika - z knížek mi to přišlo zajímavé, různé zákony, pokusy a tak, ale škola mi to krutě otrávila
Ale je fakt, že u většiny by to asi dopadlo nevalně... I když, kdo ví...?
|
|
|
|
|
|
|
|
zuni |
|
(17.9.2008 9:06:55) a nejde mi o to, co jsem se v e které třídě naučila a jestli to využiju.
Jde mi o to, že učit se podle mě jde jinak než se stohama učebnic (příklad pisatelky z NL je toho důkazem) a že by bylo podle mě vhodné, aby se učily i jiné a myslím že důležitější věci, než biflovat znalosti. (Které si stejně mohu opatřit jinak, než taháním z paměti)
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.9.2008 13:27:29) Lucie, no nevím, já jsem se zrovna z pravopisu ve škole nenaučila skoro nic - už na začátku školní docházky (v první třídě) jsem skoro všechno psala intuitivně správně.
|
Lucie (+3 zlatíčka) |
|
(17.9.2008 14:03:04) Lído, tak to jsi přírodní úkaz . Závidím. A troufám si tvrdit, že 99% z nás to tak nemá
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.9.2008 14:58:39) Lucie, mají to tak oba mí sourozenci, a dvě z mých dětí. Z těch zbylých dvou je jeden dyslektik.
|
|
|
|
|
Meluzína78 |
|
(17.9.2008 9:07:24) Souhlas s tím, co píšeš především v posledním odstavci, konkrétně o schopnosti práce s informacemi, to je velmi důležité. Je ale pravdou, že zdaleka ne všechny učitelky a učitele je nutné házet do stejného pytle, jak mnozí dělají, teď - vůbec ne osobně - tak přemýšlím, kolik z těch diskutujících, kteří třeba kritizují učitele, si někdy zkusili stoupnout před tabuli... Já sama nejsem učitelkou (ale zkusila jsem si to krátkodobě na SŠ), pracuju jako auditorka, ale moje matka je učitelkou. Mám vůči ní miliony výhrad, ale svou práci dělá skvostně. Kromě toho(aprobace ČJ a Dějepis), že pracují děti s mnoha materiály, aby se naučily srovnávat a vyhodnocovat informace z několika různých zdrojů, pracují nejen s internetem, ale taky chodá do knihovny, což působí jako rarita. Ale je důležité naučit se i toto, protpže ne vždy stačí do googlu ťuknout slovo a fulltexte - snaž se. Vše doplňuje mnohými exkurzemi, přednášky, diskuze, samostatné projekty a i přesto má dost času na výuku a co si ppamatuju, tak téměř 100% úspěšnost u přijímaček (dnes už to není problém, ale kdysi býval). Ale to se asi shodnem. Prostě mě jen trošku zlobí ten jednostranný pohled některých rodičů :o). Pěkný den!
|
zuni |
|
(17.9.2008 9:09:54) Mel, máš pravdu v tom, že před tabuli bych si nikdy nestoupla, a taky že ze mě mluví zloba na všechny profesory do jednoho na jednom gymnáziu. Učili, jakoby byli sto let za opicema
|
Meluzína78 |
|
(17.9.2008 9:14:38) Jo, určitě je to také tou špatnou zkušeností. Přiznávám, že na hodně učitelů (byť jsem byla velmi problémové dítě, různě vylučované) vzpomínám ráda. Ne na většinu, ale dobře půlky si do dnes vážím. My měli velmi progresivní gympl, byl specializavaný, na první VŠ to taky bylo fajn - někteří pro nás dělali opravdu nadstandard, něco jako moje máma. Asi jsem měla štěstí :o)
|
|
|
|
|