| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Pomoc, moje dítě se neumí učit!

[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 65 [Dalších 45 >>]
playa, 2 dcery
  • 
28.3.2007 18:41:44
škola by napřed měla naučit jak se učit
Lajka
  • 
28.3.2007 17:46:53
Valkyrijo,
samozřejmě nevím, jaké povahy jsou ty zdravotní problémy o kterých píšeš, ale pokud si pamatuju ze svého dětství, tak většinou když jsem byla nemocná, tak to neznamenalo, že bych se nemohla taky učit... já jsem trpěla hlavně na angíny, bronchitidy a podobná respirační onemocnění, a kromě nějakého prvního dne nebo dvou mi bylo celou dobu toho pobytu doma celkem fajn, akorát že jsem brala nějaké ty léky a kašlala a nemohla do kolektivu abych to tam neroznášela... ale fyzicky i psychicky schopná přijímat nějaké informace jsem většinou byla. Taky znám to dlouhodobější chybění, měla jsem dlouhodobé respirační problémy ve čtvrté třídě, protože se nemohlo přijít na to proč pořád kašlu (a zkoušelo se všechno od různých antibiotik přes různá vyšetření a rentgeny plic až po prohlášení že ten kašel jenom simuluju protože se chci ulejvat ze školy), takže jsem z toho školního roku byla doma taky několik měsíců.
Vždycky jsem měla někoho, kdo mi nosil úkoly - tedy buď to byl nějaký spolužák, nebo přímo máma chodila do školy za učitelkou a ta jí dala seznam toho, co se bere a bude brát (dejme tomu v těch třech týdnech na které mne doktorka nechala doma) a rodiče to se mnou mohli probrat a vysvětlit. V podstatě to tak chodilo o v době mých pozdějších studií, na střední atp., když jsem byla třeba v nemocnici a pak doma na zotavení, tak mi rodiče oběhli profesory a vydyndali od všech co se probírá a co bych měla doma dělat.
Tak myslím, že spolupráce rodičů s učitelem je v případě nemocnějšího dítka klíčová, je opravdu potřeba aby se rodič s učitelem spojil a vyžádal si od něj informace o probírané a plánované látce a na tom pak může doma s dítkem pracovat... pokud je onemocnění dítěte takové povahy, že to jde (což často jde). Buď by se rodiče měli sami snažit dítku případné nejasnosti vysvětlit, nebo to může vysvětlit spolužák který nosí úkoly, popř. mám zkušenost i s placeným doučováním. To doučování je třeba podle mne docela účinné a když se jedná o dítko na základce třeba s nějakým takovým problémem, po nemoci s potřebou dohnat učivo, neváhala bych do toho investovat... třeba sehnat nějakého šikovného středoškoláka z okolí, o kterém vím že to umí a umí jednat s dítkem a naučit jej to... já jsem si takhle už na střední přivydělávala. Každopádně bych to nenechávala jenom na dítěti samotném ať si s těmi úkoly poradí, je to nová látka, tak musí být někdo, kdo se mu bude v tomto směru věnovat.
Myslím, že když dítě přijde po měsíčním chybění do školy a teprve tam se dozvídá, co všechno se dělalo a co musí dohnat, tak to už je dost pozdě a dohání se pak veeelmi těžko.
28.3.2007 17:07:04
Mila Marketko, neni tomu tak davno co jsem byla na Zakladni skole. Je mi 20 let a to byly jiz jine pomery.
Vim ze dislekcie neni dedicna, ale jde mi o to dohaneni. Jak dohnat uceni s ditetem, ktere se musi zaroven se zameskanou latkou, ucit dalsi novou latku. Dite nemusi mit dislekcii aby toho hodne ve skole zameskalo! Jen beru prumerne dite, ktere bych nechtela pretezovat, nebo aby si osvojilo spatne ucebni navyky. Mohlo by dopadnou jako ja... obdobi kdy jsem aktivni a obdobi kdy jsem pasivni (k uceni)!!! Zaroven, je to i pomoc pro me... jak uz jsem psala pred tim, chtela bych studovat, ale nemoci se me drzi stale a narusuji moje snahy... Proto i ja bych si timto rada nejak pomohla, aby se mi upravili ucebni navyky a pasivni obdobi se zkratilo na minimum. Myslim ze toto pomuze nejen me, ale hodne maminam co maj casto nemocne deti... Ono se vsude pise o tom jak zachazet s dislektikem, ale kde se pise jak se ucit s casto nemocnym ditetem. Dislekcie je stala, dite se jen pomalejs uci, stalym ucebnim navykem se to da vsechno zvladnout. U casto nemocneho ditete je to narazove, kdyz je zdrave je to OK., kdyz onemocni je to spatne (proto ze vam onemocni od zacatku skolniho roku do vanoc cca 4x na 2 tydny, nebo jednou na 2 mesice!!!)... Jak teda na casto nemocne dite
Markéta
  • 
28.3.2007 13:21:53
mila valkyrijo,
mela jsi asi fakt smulu. v dobach drivejsich se na poruchy uceni casto nebral ohled. reklo se, dite je line a blbe navrch a bylo vymalovano.
pevne verim, ze je to dnes uz lepsi a o sveho potomka se nemusis v tomto smeru bat. pises, ze se detatko jeste nenarodilo. pokud vim, dislexie neni dedicna porucha, neni tedy duvod, proc by tvoje dite melo mit stejne problemy, jako ty. muzes ho ale nechat vysetrit az nastane vhodna doba a pokud budes mit podezreni. myslim, ze teprve potom je cas to zacit opravdu resit. poohledla bych se preventivne po literature, napr v nakladatelstvi portal, vydavaji mnoho kvalitnich prirucek pro rodice, urcite ti poradi a neco nabidnou, ale jak rikam, ted jsou tvoje obavy trochu predcasne.
muzes ale jiz v predskolnim veku rozvijet co nejvic schopnosti sveho zlaticka, hodne cist, kreslit, najit nejakou vyuku anglictiny pro predskolni, s pisnickami apod. koupit knihu her a napadu pro batolata do tri let, zrovna portal jich nabizi nekolik.
pkud dite opravdu bude mit dislexii, je na tobe, abys trvala na zohledneni tohoto problemu v klasifikaci, navstevovala poradny, psychologa, zazadala o asistenta pro tve dite, nasla vhodnejsi skolu, pokud to jinak nepujde.
hlavne se neboj dopredu. uzij si tehotenstvi a peci o miminko a neboj se uz ted problemu, ktere se pravdepodobne neobjevi.
drzim palce

marketa
27.3.2007 21:31:46
Jako mala jsem byla velmi casto nemocna, hvlavne ve 3. tride. Mam k tomu jeste LMD, ale nikdy na me nebyli brany ohledy jako na dislektika. Diky tomuto jsem ztratila zaklady ve veskerem uceni. Musela jsem neustale dohanet a ktomu se ucit novou latku, coz neslo dohromady. Vzdy se tim neco ozelilo a to vetsinou to co jsem musela dohanet.

A ve treti tride kde se braly zaklady ceskeho jazyka, mi dava zabrat do dnes. Deti se tam uci vyjmenovana slova a predpony vy/vi, s/z, me/mne, a take koncovky (ci jak se tomu nadava) -ovi/-ovy. Nikdy uz jsem se to nenaucila i kdyz jsem pozdeji mela soukrome lekce cestiny s ucitelkou v duchodu. Byla skvela a s hodne vecmi mi pomohla, abych tak nejak z CJ prolezla. Ale vim ze to pro me neni dostacujici. Ani nevite, jak se citim kdyz mam psat nejaky psany projev!!!

Tento problem se netykal jen CJ a pozdeji cizich jazyku (u me AJ), ale i matematiky, vlastivedy (pozdeji Dejepisu), atd... Mam stesti ze jsem technicky (logicky) typ, tak ze jsem Matematiku dohnala velmi rychle (cca 2 roky - zlomky jsem proste prosvihla totalne). Ale jsou veci ve kterych mam zmatek, ci je vubec neumim a kdyz jsem prolezala dalsimi tridami, velice jsem pocitovala, ze mi neco chybi a neni to v poradku. Od treti tridy se mi take prumer postupne zhorsoval. Nakonec jsem byla rada ze jsem z nekterych predmetu prolezla za 4.

Proto chci poradit jak se vyhnout ztrate ucebnich zakladu a pozdejsim stresum z uceni. Lepe receno, jak to spravne dohnat i s poruchou soustredeni a rychlym tempem ve skole! Cekam dceru a rada bych byla poucena dopredu, ale i ja se chci jeste vrhnou na skolu, proto ze i pres vsechny starosti a problemy me studia velmi bavi (jsem zvidavy clovek).

PS: Mela jsem strasne mindraky, ze z diktatu na ZS jsem mela z 80% za 5, dalsich 18% za 4 a zbyla 2% za 3! Tak zkuste hadat jak mi bylo... pritom nejsem nejak "blby" clovek jen obcas lempl, ale i tak umim v uceni zabrat. Jen u me je to stridave oblacno. Kdyz zaberu, tak pak musim i povolit... neni to vyrovnane! Je to zpusobeno temi nemocmi a dohanenim! Kdyz jsem byla nemocna vsechno povolilo a kdyz jsem byla ve skole, jela jsem na 200%.

Diky za rady... urcite to nepomuze jenom me!
Markéta
  • 
27.3.2007 16:14:39
katko,
diky za podporu, pekne mne ten prispevek od zajdy nadzvihl. hlavne to, jak ironicky mluvi o tom, ze nerozumim vlastnimu manzelovi (coz samozrejme neni pravda) a ze za dva roky by se v dane zemi jazyk naucil kazdy. prave, ze nenaucil. v knihovne vidam cizi studenty, kteri jsou tu na stazi, ucili se uz predtim a presto casto mluvi dost spatne, tvori konstrukce, ktere by rodily mluvci nikdy nepouzil a predevsim maji desny prizvuk. to je z toho, ze se uci jen z ucebnic, to nestaci. je to jen vizualni vjem, ale jazyk je postaven v prvni rade na vnimani sluchovem. male deti se prece take uci poslechem.
no to a ani nemluvim o tureckych pristehovalcich, mnozi z nich jsou tu casto leta a neumi skoro nic.
katka
  • 
27.3.2007 15:41:02
no ono je dost velky rozdil mit z daneho jazyka zkousku a schopnosti se jazykem dorozumet. vetsine lidi , co maji treba i pokrocilou zkousku, dela mluveni potize, s rodilym mluvcim jeste vetsi. a to ani nemluvim o porozumeni rodilemu mluvcimu. a nevim, proc schazujes uceni poslouchanim radia a televize? je to skutecne jeden z nejlepsich zpusobu, jak jazyk vstrebat, navic v podobe, v jake se skutecne pouziva!
  • 
27.3.2007 12:09:34
Takže se nakonec asi i shodneme. Ty jsi studovala, hledala svoje možnosti. zkoušela, co ti vyhovuje a co ne. A i o tom to je. A i v tom spočívá jádro problému při přechodu ze základní školy na střední. také je to důvodem, rpoč dvojkaři ze základní školy mívají někdy alespoň zpočátku na střední škole lepsí výsledky než bývalí jedničkáři.

Jedničkáři totiž zvládali učivo základní školy "levou zadní". Tedy se nemuseli učit. Chyběl tlak. Tedy se ani učite nenaučili. Zatímco dvojkařům to nikdy nešlo samo. Učit se museli a nyní vědí "jak na to".

Dovolím si říci, že co student, to jiné potřeby a jiný způsob studia. V diskusi je i přípěvek, kdy si dívka zvykla učit se v tramvaji. U ní to fungovalo, ale kde najít v učebnici takovýhle příklad? :-)
Vanda1
  • 
27.3.2007 9:40:44
Zajdo,
(a co tady děláš Ty jiného než kritizování?)
Já jsem napsala proč se mi článek nelíbil a pak jsem na výzvu skutečně napsala několik málo příkladů toho, co jsem v článku očekávala...
Nikdo tu netvrdil, že studenti mají problém jenom s cizími jazyky. Mým cílem NEBYLO podat tu souhrnný seznam způsobů učení pro všechny obory a předměty, pro jazyky i přírodní vědy a pro všechno... napsala jsem, že toto je jenom náhled pár metod a že jich existuje mnohem víc... Já jsem přírodní vědy vždycky chápala sama od sebe a dobře jsem si učivo pamatovala. Nešly mi slovíčka, data v dějepise atd., proto jsem se víc pídila po způsobech učení tohoto typu informací (no a co, že jsi tytéž rady četla v časopise? Já jsem taky uvedla, že jsem je vyčetla v literatuře a ještě jsem k nim dodala, jaké s nimi mám konkrétní zkušenosti). Takže popisovat tu, jak se má člověk naučit matiku, jsem tu ani neplánovala. Možná to můžeš doplnit sama.

S tím "Nechápu lidi, kteří pořád někoho kritizují a přitom mají sami tak málo co říct." tak trochu mluvíš i o sobě.
Markéta
  • 
26.3.2007 20:07:02
jinak ten clanek sem mozna napisu, az budu mit cas. ted mam jine starosti. veselejsi :-)
navic nevim, proc bych nemohla vyjadrit kritiku. od ceho jsou tu ty diskuze, prece snad taky od toho, abychom reagovali na napsane clanky. nektere si tu kritiku zaslouzi.
[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 65 [Dalších 45 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.