Re: Skloňování - jak to mám dítěti vysvětlit?
Já nevím, tohle se asi moc těžko vysvětluje. Možná bych mu zkusila ty pádové otázky jednak rozdělit - aby si uvědomil, že KDO se ptá na živé věci a CO na předměty - prostě aby to neměl namleté jako básničku KDO - CO? KOHO - ČEHO?....... ale dovedl si pod tím předstvit větu.... Taky by mohlo pomoci mu ty otázky rozšířit (jako: To je KDO (nebo CO)?, Půjdeme ven bez KOHO (bez ČEHO)? atd.). Ale pokud "necítí" jak to je správně, tak mu to asi nejde vysvětlit.
Jako třeba můj táta žije v ČR přes 60 let stejně je schopný říct např. "Počkáme na pes". (Ne tedy u takovéhoto jednoduchého slova, ale zvláště u víceslabičných slov v množném čísle má někdy potíže.) A taky měkční slabik DI TI NI mu dělá někdy potíže. A jak říkám, žije tu téměř celý život - přišel sem někdy v 23 studovat VŠ a je mu 86.
Pak by se musel syn učit prostě calý řady slov - hrad - hradu - hradu - hrad - hrade! - o hradu - s hradem.... a pod. Ale to by byla děsná otročina.....
Simča
Odpovědět