Miluše | •
|
(25.6.2013 10:16:28) Když mi někdo říká, že jeho dítě lže, vzpomenu si na své vlastní dětství. Od dětství jsem lhala rodičům úplně ve všem. Měla jsem rodiče, kteří mě od malička "rozebírali", pořád se zabývali tím "jaká jsem". Otec mě neustále kritizoval, byl perfekcionista, nikdy nebyl spokojený. Nepamatuju se, že by dokázal někdy vyřešit nějaký banální problém. Třeba když se něco porouchalo nebo nepovedlo, bylo dusno týden. Nezažila jsem, že by někdy řekl "to nevadí". Kritizoval mě úplně za všechno. Jak chodím, jak se tvářím, že nejím, že moc jím, že se dívám tak a tak. Když jsem mu dala dárek, nikdy se mu nelíbil, vždycky objevil něco, co bylo špatně. Lhala jsem rodičům úplně ve všem, protože jsem vlastně nevěděla, jak "by to všechno mělo být správně". Někdy jsem vlastně ani nevěděla, jestli mluvím pravdu nebo lžu, protože jsem prostě jen věděla, že to, co je ze mě, je špatně. A tak docházelo k paradoxním situacím, například k tomu, že jsem se přiznávala k průšvihům, které jsem neudělala. Trestem u nás bylo jedině mlácení, protože zakázáno jsem měla úplně všechno. Nesměla jsem nikdy chodit ven a mít kamarády, vždy jen do školy a ze školy, takže vlastně ani nebylo co zakázat. Nesměla jsem mít záliby, směla jsem se jen učit, protože dobře se učit je prý to nejdůležitější. O víkendech a prázdninách jsem seděla celé dny u učebnic. Co v nich bylo, nevím. Měla jsem nakonec tak špatný prospěch, že jsem se šla vyučit. Vysokou a střední jsem si dodělala až v dospělosti. Taky až v dospělosti jsem se dozvěděla, že můj perfekcionistický otec celá léta tajně chlastal... (mimochodem on ve škole propadal). Takže, prostě, když mi někdo řekne, že jeho dítě lže, je mi toho dítěte líto. Nevěřím totiž, že nějaké dítě lže a podvádí jen tak bez příčiny.
|
Líza |
|
(25.6.2013 12:54:05) Miluše, poslední věta je logická chyba. Ty jsi lhala z vážných příčin, neznamená to ale, že stejně vážné příčiny má každé dítě, které lže. Dokonce některé to prostě jenom baví...
|
Petr+4 | •
|
(25.6.2013 13:46:36) Neříkám že tento klučina lže ze stejného důvodu jao lhala Miluše, ale jestli jsem se při práci s lidma něco naučil, tak to, že pro všechno co lidi dělají, mají nějaký důvod.
I když si toho důvodu čsto nejsou vědomí. Lidi mají důvod pro dělání nepodstatných banalit, ale tím spíš mají důvod pro dělání věcí, s kterými potom mají opakovaně potíže. Takže odpověď na otázku proč toho ten člověk nenechá, když mu to zjevně škodí, je většinou taková: má k tomu nějaký důvod. Třeba blbý (nahlíženo nezaujatě), ale má.
|
Saina | •
|
(25.6.2013 15:34:06) Souhlasím s Petrem, vždycky je nějaký důvod, ať vážný či zdánlivě vážný nebo nedůležitý, ať už akceptovatelný nebo ne. Ale důvod neomlouvá jednání, vůbec ne u dospělých a podle mého k tomu tak nelze přistupovat ani u dětí. Já chápu, že vezme ve školce auto, protože přesně tohle nemá (ikdyž má jiných 20) a zrovna ho hrozně chce, ale když mi začně lhát, že ho našel, tak ho jeho touha po něm neomlouvá ani z krádeže, ani ze lhaní.
|
Petr+4 | •
|
(26.6.2013 14:19:20) takhle jsem to nemyslel. To že uznám, že někdo má důvod k tomu, aby dělal něco špatného, ještě neznamená, že ho tím omlouvám.
To jenom znamená, že když tomu důvodu porozumím, můžu nějak dosáhnout toho, aby to ten člověk už nedělal. To může být i práce pro psychologa, zvlášť když si ten člověk vůbec není vědomý proč něco dělá.
Samozřejmě taky funguje už od počátku, že pokud předběžně uznávám že nějaké jednání má důvod, líp se mi s tím člověkem navazuje kontakt, než když ho rovnou chci změnit a jeho důvody mne nezajímají.
|
|
Petr+4 | •
|
(27.6.2013 11:19:34) To jo. Jenže jsou ještě důvody pod důvody. Takže, když děcko moc chce 21 autíčko a proto ho ukrade (důvod 0.), tak proč ho tak moc chce, že riskuje krádež (důvod 1.1)? Nebo, proč riskuje krádež, když si to autíčko může obstarat jinak? (důvod 1.2)?
|
|
|
Líza |
|
(25.6.2013 16:42:28) Petře, důvod je samozřejmě vždycky nějakej, ale Milušina paušalizace mi přijde trochu zbytečná. Jak je ostatně zmíněno i v článku, strach z trestu za pravdu nemusí zdaleka být jediným důvodem lží, může to být třeba touha po upoutání pozornosti, zájmu. Takže automaticky říkat je mi líto dítěte, které lže, protože je to určitě týranej chudák, mi přijde s prominutím poněkud laciné.
|
|
|
|
Gety, syn + dcera - 1. stupeň | •
|
(26.6.2013 4:46:14) Jako bych četla přízpěvek ze svého děství. Liší se jen tím, že v mém případě to byla matka, která byla perfekcionistka. Také mi nebylo co zakázat, znala jsem cestu ze školy a do školy, potrestaná jsem byla i za dvojku, za špatný pohled. Nic jsem si nedovolila chtít, požádat o bombon mě ani nenapadlo. Lhala jsem jak o závod - když bylo potřeba, přiznala jsem se k věcem, které jsem neudělala (stejně by mě zmlátila, protože by mi nevěřila), často mi spíš uvěřila lži než pravdu, nevěděla jsem, co říct. U mých dětí je vše jinak. Když mají průšvih, tak mi ho pro jistotu telefonicky volají už od brány školy a já se moc snažím natolik se ovládnout, aby se příště nebáli mi opět přiznat pravdu. Netrestám je fyzicky (maximálně jim zakážu počítač, televizi, běhání po venku), děti dělají spoustu aktivit. Leccos se mi nedaří, protože nemám z čeho těžit (zkušenosti z vlastního dětství jsou nepoužitelné), ale čtu, hledám, zkouším a snad se mi podaří svým příkladem a svou snahou, že lhaní v naší rodině nebude mít nikdy místo. Jsem také toho názoru, že děti se lhát naučí kvůli příliš přísné výchově v rodině.
|
Lucka + 3 školáci | •
|
(26.6.2013 12:47:50) Souhlasím, myslím, že hlavní příčinou lhaní u předškolních a mladších školních dětí je strach z případného trestu. A že šestiletý kluk vezme ve školce hračku - to udělaly moje děti mockrát. Vysvětlilo se jim, že se to bez dovolení nesmí, a druhý den ji vrátily. Žádní chorobní lháři se z nich nestali.
|
|
|
|