komba |
|
(7.2.2012 12:16:54) Zdeněk Pinc píše ve své monografii Ovádem ve své obci, že nic takového jako dysgrafie, dyslekcie a všechna další různá dyť vlastně neexistují. Co vy na to, existuje matematická indispozice zvaná dyskalkulie?
Já sice občas tvrdím něco podobného, ale každopádně mám před psychologií velkou úctu. Existenci dysfunkcí beru jako jakýsi ověřený fakt. Ovšem jako vyučující jsem se s disfunkcemi v podstatě nepotkal. I když mi někdy rodiče říkají, že jejich dítě nějakou takovou má, nevím o tom. Učitelé matematiky se naučí číst jakoukoli mazanici, tím, že tam jdu po logice, po smyslu, tak mi čitelnost zas tak nevadí. Vím, co tam mám hledat. To jsou zlatá slova, do kamene tesat. Jako matka 3 dětí a z toho 2 dyslektiků také musím potvrdit, že se přístup učitelů mění v čase. Dcera psala správné odpovědi, ale 3x7=21, výška Sněžky 3 061 m odzadu, chápete, že, nebo ve vlastivědě na otázku, kdo byl 1. československým prezidentem napsala Toms Msrk, a učitelka jí to NEUZNALA za správnou odpověď. Přitom jsem náhodným náhledem do lingvistiky zjistila, že nositelem informace jsou souhlásky a samohlásky jsou jaksi navíc a jsou jazyky, kde se samohlásky nepoužívají vůbec. Nejmladší syn už to měl jednoduché, učitelé věděly o problému a výsledek v matematice si našli, jak popsáno v článku. A v jazycích se francouzštinářka optala, jak bys to napsal - hláskuj a syn obvykle správně vyhláskoval správný tvar. A protože poměrně dobře mluvil, vládla spokojenost. Rozdíl mezi dětmi je 6 let. K matematice ještě poznámka. Pamatuji se na zděšení v rodinách, když se v 70. letech začaly učit množiny a děti chodily domů s informací, že množina obsahující nulu není prázdná. Proč potom budí u této generace údiv mé RČ, kde poslední čtyřčíslí jsou čtyři nuly: Nula je přece pro počítač platné číslo!!!! Jinak ač jsem neměla z matematiky nikdy jedničku, velmi mě bavila a považuji ji za velmi krásnou, je to královna věd. A na Zatlanku jsem chodila na gympl, fandím jim.
|
komba |
|
(7.2.2012 12:18:25) Jejda :učitelé věděli, ale učitelky věděly, upsala jsem se
|
|
Beruska | •
|
(7.2.2012 15:12:54) Přitom jsem náhodným náhledem do lingvistiky zjistila, že nositelem informace jsou souhlásky a samohlásky jsou jaksi navíc
Mohu se zeptat, o jakou publikaci se konkretne jednalo? Studuji lingvistiku a toto mi pripada vytrzene z kontextu. 1. Existuji slova, kde se souhlasky vubec nevyskytuji (v cestine i jinych jazycich), 2. ve spouste jazycich jsou samohlasky znakem, ktery odlisuje podobna slova, popripade jeho obmeny (mesto - mestu - mesty nebo man (arabsky kdo) - min (arabsky od nebo nez).
Mozna by pomohlo, kdyby vasi dceru zkousela ustne?
|
komba |
|
(7.2.2012 16:16:56) O ústí zkoušení jsem žádala, zamítnuto, jaký by pak byl doklad o zkoušení? bylo to na počátku 90. let. Pravda, jednou měli pana učitele, který byl naopak velmi vstřícný a dceru zkoušel tak, aby uměla, bohužel se stal zástupcem ředitele a přestal učit na 1. stupni. Tento tvrdil, že nestudoval vysokou školu 5 let proto, aby dokazoval žákům, že nic neumějí, naopak učitel MUSÍ udělat vše proto, že žák umí. Bílá vrána, že... Dcera velkým úsilím vystudovala průmyslovku a pak šla na speciální pedagogiku, kde vystudovala celkem v pohodě. Jistě přes gymnázium by to měla jednodušší, ale nezvládla by přijímačky, hledaly jsme školu, kam se dalo jít bez přijímaček. Maturitu udělala s vyznamenáním a pak to šlo samo. Mladší syn už takové problémy neměl, ústní zkoušení už bylo běžnější. Kniha, o které se letmo zmiňuji : Úvod do studia jazyka / Jiří Černý, Olomouc : Rubico, 2008
|
|
Jachtarka |
|
(8.2.2012 9:08:33) Nejsem lingvista, ale tu informaci mám ze studia informatiky - samohlásky jsou povětšinou redundantní - když z delšího souvislého textu samohlásky vypadnou, stejně je - sice hůře - ale čitelný, pochopíte o co jde. Nebo jinak. Odmažte jednu samohlásku, přečtete, odmažete druhou, stále přečtete, když odmáznete souhlásku už často slovo nepoznáte.
|
Beruška | •
|
(8.2.2012 13:08:38) Njsm lngvst, l t nfrmc mm z stdj nfrmtk - smhlsk js pvjtšn rdndntň - kdž z dlšh svslh txt smhlsk vpdn, stjň j - sc hř - l čtln, pchpt c jd. Nb jnk. Dmžt jdn smhlsk, přčtt, dmžt drh, stl přčtt, kdž dmznt shlsk ž čst slv npznt.
versus
Ejsem ligvista, ae u informai ám e sudia infomatiky - samohásky sou pojetšinou redudantní - dyž elšího souislého tektu samohásky ypadnou, sejně e - sie ůře - ae čielný, pochoíte o o je. Ebo jiak. Odažte ednu saohlásku, přetete, odmaete ruhou, sále přetete, dyž omáznete soulásku u čato sloo nepozáte.
Hmmm, nějak se mi to nezdá :-P
|
Veveruše |
|
(13.2.2012 8:27:46) Když koukám na psaný text, skoro bych s tebou souhlasila, ale zkus si to přečíst nahlas A když už sem tedy píšu, taky se přidám k mlčící (patrně údivem nad tím, že takoví úžasní učitelé skutečně existují) většině. Momentálně mám trauma už ze školkové docházky svých dětí, narazili jsme na poněkud průměrné učitelky (z hlediska přístupu k dětem - ve školce sice s dětmi ledacos dělají, ale zdá se mi, že nemají k dětem moc citový vztah) a kluci do školky nechodí s žádným velkým nadšením, malý spíš s odporem. Zatím chodí spolu do třídy, tak to celkem jde (po 2 letech docházky tam díky tomu aspoň starší začal chodit docela rád), dokonce tam začali nedávno i spát po obědě, ale příští rok tam má chodit mrňous sám (starší půjde do školy) a mám z toho docela obavy. Na soukromou školku bohužel nemáme. Ale mrknu se raději po nějaké školkové diskusi
|
|
|
|
|
Beruska | •
|
(7.2.2012 15:19:40) Take by me zajimalo, ve kteremzeto jazyce se samohlasky vubec nepouzivaji (vyjma znakovych). I Guinessova kniha rekordu rika, ze nejrozsirenejsi hlaskou je a, ktere se vyskytuje ve vsem jazycich. Pokud mate na mysli psanou podobu, pak musim upozornit, ze je rozdil mezi zapisem a pouzivanim (tj. psanou i mluvenou podobou). To, ze se treba v perstine, arabstine atp. casto vynechavaji pri zapisu, neni ovsem duvodem k tomu, aby to tak zacala praktikovat i cestina, protoze je to jiny jazyk s jinou strukturou a navic musi ve spolecnosti existovat nejaka forma, kterou budou vsichni dodrzovat, protoze jinak bychom se nedomluvili.
|
|
|