Marico | •
|
(24.6.2009 13:51:59) Za rok budu řešit, zda dát do školy svoji dceru. Je narozená 2. října, teď jí je 4 a tři čtvrtě roku. Za normálních okolností bych ani neuvažovala o tom, že bych ji dávala do školy dřív, právě proto, že jí nechci zkrátit dětství apod. Jenže ona se bohužel v některých oblastech úplně vymyká všem tabulkám. Ve čtyřech letech měří 125 cm, takže jí kupuju oblečení na 8 - 9 let, nejvíc ji baví knížky, malování, ale hlavně naučné věci (miluje seriál Byl jednou jeden život, zajímají ji dinosauři, vesmír, ale vůbec si třeba nehraje s panenkami), od malinka má velice dlouhou výdrž (dvě hodiny malování nebo modelování není problém). Umí už přečíst všechna písmena a většinu i napsat (naučila se to sama, jen se nás ptala), začíná ji zajímat angličtina. Takže sumasumárum ve školce mezi dětmi o dvě hlavy vyčnívá, je chytrá, nadaná, mluví bezvadně, je to taková ta rozumbrada. Jenže... po emocionální stránce mi přijde hodně nezralá, je to takový ten maminčin mazánek. Přitulit se, pomazlit se, to je její. Navíc při své výšce má velmi špatnou koordinaci pohybu, takže neumí pořádně běhat (není tlustá, váží 20 kg), padá z koloběžky, když někam pospíchá, vždycky jí držím v duchu palec, aby se to povedlo a nepřerazila se. Prostě mi to připadá, že v tom velikém těle je uvězněná úplně malá dětská dušička a že si s tou nezvykle narostlou tělesnou schránkou zatím neumí moc poradit. Jenže co s tím? Bojím se, že když ji budu chtít dát do školy, emocionálně to neustojí. Ale když jí dám odklad, půjde pak v sedmi a bude všechny o tři hlavy převyšovat. Bojím se, že se pak stane terčem šikany, protože nejen malé děti, ale všichni, kdo nějak vyčnívají z normálu, jsou často oběťmi šikanování. NAvíc, ona je tak neskutečně hodná a dobrácká, že mám o ni opravdu strach. Myslela jsem si, že se ve školce trošku otrká, ale je to takový ten dobráček, učitelka často říká, že je až moc hodná. Tak zatím nevím. Poraďte, máte někdo dítě, které je poměrně nadané, ale tělesně "není v tabulkách"? Jak to řešíte? KDyž jsme jí loni nechali udělat prognózu růstu na růstovém grafu, musela si paní doktorka na ni namalovat zvláštní křivku, protože na tom čtverečkovaném papíře, na kterém ty grafy malovala, nebyla už žádná předkreslená. Vypočetla, že doroste někde mezi 185 - 195 cm, ovšem +- 12 cm. To jsme si uměli představiti bez ní, anžto můj manžel měří přes dva metry.
|
Radka/04/06+12/07 | •
|
(24.6.2009 13:59:43) marico, podobnou zkušenost nemám, spíš naopak... my máme zase drobečky, jen pro info.... starší dcera 3 a 1/4 roku měří 95cm!!!! a mladší v 18m 75,5 a má 8,5kg, ale obě jsou zdravé, jedí normálně, šikovné. Nicméně bych koukala spíš na ten mentální a psychický vývoj než na tu výšku. Vyčnívat bude zřejmě vždycky, tak pokud si myslíš, že ještě zralá není, tak jí do školy nedávej, protože pak si třeba může i víc připouštět nevhodné poznámky adresované na její výšku
|
radule | •
|
(24.6.2009 22:58:58) chtela jsem se zeptat,zda je odklad vzdy jen na doporuceni PPP nebo i jineho lekare. syn je na tom po mentalni i socialni strance velmi dobre, pouze zaostava v biologickem vyvoji (potvrzeno lekari). proto uvazuji o odkladu, nastoupil by temer v 7,5letech.
|
Myss |
|
(27.6.2009 20:53:40) ano,o odkladu muze vzdy rozhodnout jen PPP.Pokud chce dat maminka dite presto do skoly,muze,je to na ni.
|
radule | •
|
(28.6.2009 22:09:08) spis mi slo o to,jestli se o odkladu muze vyjadrit treba endokrinolog nebo ortoped. pokud v PPP dite uznaji jako psychicky vyzrale a na skolu pripravene, zda muzu zadat odklad na zaklade posudku o biologickem zaostavani (osifikace kostry zaostava o dva roky) od jinych lekaru
|
kili | •
|
(28.6.2009 22:48:48) myslím si, že samotné opoždění kostního věku není důvodem k odkladu školní docházky a myslím si, ýže žádný lékař nevydá na základě samotného opoždění kostního věku doporučení k jejímu odkladu.
|
atevi ,3 děti | •
|
(29.6.2009 12:40:27) dcera byla velmi malá, učitelka myslela, že je to něčí mladší sestra, ale pokud bych měla čekat jen kvůli výšce, tak to by musela mít odklad 2 roky. Je jí skoro 17 a její růst se zastavil na 155,5 cm.
|
|
|
|
|
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(24.6.2009 14:24:28) No náš vědátor měl v šesti letech problém vylézt na prolejzačku, na které tříleté děti blbly bez pomoci rodičů . A přerostlý ani jinak hendikepovaný nebyl (ztloustl až v pozdějším věku). A do 5. třídy s ním chodí kluk, který měří 170 cm, má problém udělat na TV kotoul, je ve všem poměrně pomalý, i ve psaní, jinak je velmi chytrý, na gympl se dostal s druhým nejlepším výsledkem.
Co se týče posouzení o nástupu do školy, určitě bych zašla do PPP - orintačně někdy v lednu před zápisama a potom ještě jednou v červnu, půl roku je na vyspění dítěte dlouhá doba.
Jinak bych si dala záležet na výběru školy, na tom hodně záleží, aby se tam dcera cítila dobře, zvláště u dětí, které se nějak vymykají je to hodně důležité.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(24.6.2009 14:30:13) Jo ještě k tomu vysokému spolužákovi. Nikdo ve třídě se mu neposmívá, stejně jako se nikdo neposmívá synovi, že je prcek nejmladší. Tolerantní prostředí je hodně důležité, učitel musí i vychovávat, nejen učit, na učiteli nejvíc záleží, jak se k sobě děcka ve třídě chovají.
|
|
Jana D. | •
|
(25.6.2009 9:02:08) Myslim, ze rozhodnuti, zda by dite melo predcasne nastoupit do skoly je na rodicich, a ze je to velmi individualni zalezitost. Ja se ovsem domnivam, ze je to vetsinou na skodu. Nevim, proc by mel byt pro dite problem, kdyz bude maturovat ve dvaceti. Po pravde receno vubec nechapu, co by dite melo ztratit tim, ze pujde do skoly v necelych sedmi letech. Nekteri rodice ve svem potomkovi tusi genia jakmile rozezna par pismenek, ale neuvedomuji si, ze skola je predevsim o tom, ze dite musi ctyri az pet hodin vydrzet sedet a soustredit se (ano, samozrejme, prestavky, ale myslite, ze si drobek behem peti minut dokaze odpocinout?) Moje matka je ucitelka na druhem stupni ZS a tvrdi, ze u naproste vetsiny deti, ktere byly predcasne prijaty do skoly, se projevi casem problemy - ne hned v prvni nebo druhe tride, ale az o nekolik let pozdeji. Ony ty deti jsou totiz nejen v prvni tride o rok mladsi, ale i v seste, osme, dvanacte. Muj syn mluvi v sesti letech plynule tremi jazyky, popovida si s vami o obou svetovych valkach, francouzke revoluci, o moreplavcich, konstrukci lodi a letadel atd. ale - co je v prvni tride velice dulezite - neumi poradne vymalovavat, vystrihovat a kreslit - je zkratka pozadu motoricky. Kdybych ho dala do skoly predcasne, jedine by tim trpel, protoze by za spoluzaky zaostaval (i kdyz v tak "primitivnich" vecech), i kdyz je vedomostne o nekolik let vpredu. Myslim, ze takove rozhodnuti je treba prepeclive zvazit, a rodice by pri rozhodovani meli svou ctizadost nechat stranou.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(25.6.2009 10:03:49) No ona je otázka, čím se udělá větší a čím menší zlo. Jestli to, že bude dítě perfektně připravené na všechno do našeho tabulkového školství a nastoupí v pozdějším věku, což u dítěte chytrého podle mého způsobí především to, že se minimálně první roky ve škole bude příšerně nudit, zanevře na školu i na vzdělávání obecně, protože škola mu nebude přinášet nic nového a na vyšším stupni nebo střední škole bude trpět, protože několik let (někdo i celou základku) dítě nemuselo přes výborné výsledky dělat nic a najednou zjistí, že se vůbec neumí učit. Tohle znám z vlastní zkušenosti zase já a opravdu bych nechtěla, aby tohle zažily moje děti a bohužel přes veškerou snahu zažívají.
Nechci děti přetěžovat, to v žádném případě, vůbec nejsem ambiciózní rodič, jen bych chtěla, aby měly možnost využít svého talentu a nemůžu si pomoct a asi se opakuju, člověk má mít vždy laťku zvednutou o kousek výš, než jsou jeho schopnosti, jinak usne na vavřínech.
Já jsem šla do školy o rok dřív a na druhém stupni jsem poslouchala taky řeči od některých učitelek, že to byla hloupost od mých rodičů dávat mě do školy dřív, že na to doplatím. Nešel mi v sedmé třídě dějepis, v pololetí jsem měla trojku a dějepisářka mi to dávala patřičně sežrat. Jenže problém nebyl ve věku, ale v tom, že mě dějepis totálně nebavil a navíc jsem nebyla zvyklá se do té doby učit, protože jsem si všechno pamatovala ze školy.
Vlastně mi ani není jasné, proč se tak moc bazíruje na třídách věkově sourodých. Já jsem například vyhledávala i ve školce třídy věkově smíšené, přišlo mi to naprosto přirozené, děti se učily toleranci k mladším a respektu ke starším, navzájem si pomáhaly, bylo to hrozně fajn.
|
Jana D. | •
|
(25.6.2009 10:23:03) U nas ve skolce jsou tridy vekove smisene, deti od tri do sedmi let a mame tam i jednoho lehce mentalne postizeneho chlapecka. Ja si rozhodne nemyslim, ze jsou rodice schopni dite pripravit na skolu tak, ze se "jenom nudi" - vzdycky je tu neco, co to dite jeste nezna a co je pro nej nove. Myslim, ze je uplne normalni, ze deti, ktere maji vic vedomosti nemusi tolik casu venovat domaci priprave, a to je i dobre, protoze maji vic casu na sve vlastni aktivity a zajmy. Ja absolvovala celou zakladku se samymi jednickami bez jakekoli domaci pripravy, a dokonce jsem bez biflovani zvladla i gympl - pravda, uz to nebyly jenom jednicky, ale nepropadla jsem a maturovala jsem s vyznamenanim. O nic jsem neprisla, a to i presto, ze me mi rodice nesoupli do skoly o rok driv. Mela jsem krasne plnohodnotne detstvi a mladi, a urcite nemusim vzpominat jenom na to, jak jsem hodiny a hodiny sedela nad ucebnicemi - a o to v zivote tak trochu jde, ne?
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(25.6.2009 11:30:32) Ale jasně, že je fajn být v pohodě a beze stresů. Ale ono to beze stresů tak úplně není. Možná je taky něco jiného přizpůsobivá holčička a něco jiného kluk, který když se nudí, tak prostě zlobí, což je případ spíš našeho mladšího, starší je kliďas, ale je z té nudy ve škole děsně otrávený a i psychicky vyčerpaný a ztrácí motivaci k dalšímu vzdělávání.
|
|
Myss |
|
(27.6.2009 21:03:16) no jasne,deti prece-pokud se ve skolce tak strasne nudi-muzou navstevovat krouzky a zdokonalovat se v cinnosti,ktera je bavi a na kterou ty normalni deti treba uz nemaji cas.Ja zastavam nazor,vseho s mirou a s tou latkou stale o kousek vys bych taky moc nejancila,Clovek potom nikdy v zivote nezazije opravdovy pocit vitezstvi-coz je pro zdrave sebevedomi tak dulezite!
|
|
|
|
Marico | •
|
(25.6.2009 13:27:58) Díky za všechny názory. Je to opravdu složité. Víte, já mám v hlavě ještě jednu věc. Nejde jen o to, že moje děti budou (pokud budou chytré) maturovat ve dvaceti. To určitě není problém. Problém trochu vidím v tom, že to jsou dcery. Kdyby to byli kluci, určitě jim nic neuteče. Jenže zažívám sama na sobě, jak mi tikají biologické hodiny. Do pětadvaceti jsem byla ve škole. Chtěla jsem se vdát, až školu dodělám. Pak zařídit bydlení a pak mít teprv děti. A nechtěla jsem jen jedno, ale víc dětí. V sedmadvaceti jsem měla první, ve třiceti druhé. Te´d je mi třicet dva a ještě bych chtěla někdy za dva roky jedno dítě. Jenže... není to pozdě? Bude mi 34. Mojí mamce, když jsem se narodila, bylo 37. Zemřela v 61 letech, když mně bylo 25. V době, kdy jsem ji opravdu hodně potřebovala. Táta umřel půl roku po ní v 69 letech. Nechci, aby jednou moje děti byly samy na prahu dospělosti. Moji rodiče vnoučata neviděli. Pořád to mám na mysli, když si říkám, že není kam spěchat. Nechci, aby jednou moje děti, pokud jim to ve škole půjde, byly do 27 ve škole... a pak co? budou se vdávat ještě při studiích? Nebo to budou ty přestárlé matky pětatřicátnice, pokud budou chtít mít víc dětí? Uvidím já někdy vnoučata? Ta otázka se zdá absurdní teď, když je mým dcerám 5 a 2 roky. Ale... zkrátka, ať je to co chce, jednoduchý to není.
|
Jana D. | •
|
(25.6.2009 19:58:36) A ty myslis, ze je jeden rok takovy rozdil? Navic, i kdyz je to hrozne, clovek nikdy nema jistotu, zda se dozije zitrka, takze pocitat s tim, ze te vnoucata neuvidi, protoze jejich mama sla o rok pozdeji do skoly je hodne absurdni. Dalsi vec, hodnoty se stale posouvaji, a zvlast dneska uz vetsina mladych zen odklada dite na pozdejsi dobu, ja sama znam nekolik matek, ktere mely prvni dite az po ctyricitce. Pokud jde o biologicke hodiny, myslim, ze jsou ty uvahy ponekud liche, protoze, mezi nami, neni az takovy rozdil, jestli ma zenska ctyriatricet nebo petatricet....
|
|
Sarus, tři děti | •
|
(25.6.2009 23:45:58) Uvažovat o nějakém "kdyby" a plánovat 20 let dopředu je nesmysl. Ten jeden rok nemá v životě žádnou váhu. A kde máte jistotu, že Vaše děti budou chtít studovat? Že školu udělají na jeden zátah na první pokus? Můj syn např. šel do školy o rok později (prázdninový) a první ročník VŠ studoval dvakrát. Podle Vašich propočtů už ztratil dva roky. Ale nám to vůbec nepřijde a spousta mých známých má děti, které studují třeba ve 24 letech nebo studují druhou VŠ. Spousta jich školu třeba přeruší apod. A co se vdavek dcer týká, nechala bych to na nich. On to život nějak zařídí a určitě jinak, než si to naplánujete. Dnes je úplně normální rodit po 30. roce. Já (a mnoho dalších mých vrstevnic) jsem rodila skoro v 36 letech svoje třetí dítko. Když se zadaří, půjdu do důchodu v době, kdy má nejmladší dcera bude končit studia (pokud bude studovat VŠ) a já pak budu moci být k ruce třeba jako "hlídací" nebo "zeškolyvyzvedávající" babička. , což je v dnešní době hotové terno.
|
|
|
|
Myss |
|
(27.6.2009 20:57:38) naprosto souhlasim.Nehlede k tomu,ze ma potom v 8 a 9tride dost problem,kdyz ostatni mutuji a zacinaji vyspivat a on je stale jeste dite.S tim dost valcil muj syn,takze vim,o cem mluvim.
|
|
|
|