Karina | •
|
(12.9.2008 11:41:30) Dobrý den, nevidím důvod, proč by lidé měli mít oficiální sňatek jiný než "státní". Církevní ať si udělají např. jako oslavu. Rodinné vztahy se pak řeší podle státního práva (dědictví, rozvod apod) nikoliv podle církevního! Žádnou devalvaci rodiny v tom nevidím. Nebo sezdané v kostele pak také farář rozvede? Nikoliv, rozvádí se u státního soudu. Církev je dobrovolné sdružení a jako na takové se má na něj nahlížet, žádné výkonné pravomoce. A nebo na druhou stranu, ať si tedy oddává kdo chce, když může katolická církev, nevidím důvod ji nějak zvýhodňovat. Když je někdo zarputilý zahrádkář, ať je oddá předseda zahrádkářského svazu v kolonii políček, když je někdo přesvědčený katolík, ať jej oddá farář v kostele. Buď všichni, nebo jen stát. Nevidím důvod, proč by církev měla kecat a zasahovat do státu. To by jsme pak za pár let museli všichni povinně věřit a přísahat na bibli, v čemž vidím větší ohrožení demokracie než ve zrušení církevních sňatků. Nebo se nám snad líbí důsledné dodržování islámských tradit v arabských zemích? Oprosťme se od církví a podobných věcí, kvůli náboženství je drtivá většina válek a konfliktů.
|
Ledule |
|
(12.9.2008 11:55:54) Církevní sňatky tu byly o hóóódně dřív než ty státní. A katolická církev není rozhodně jediná, jsou i jiné církve, které mají právo oddávat. To by klidně někdo mohl říc, že stejně plno lidí žije na hromádce, tak co kdyby se svatby zrušily úplně. Nějak čím dál tím víc postrádám úctu k tradiční rodině a zákadní morálce vůbec.
|
boží žena |
|
(12.9.2008 11:57:35) úcta k tradiční rodině? co s tim má společný místo, kde dojde k sňatku?
|
Ledule |
|
(12.9.2008 12:05:00) Jde mi o tu možnost si to místo vybrat. Žijeme stále v demokratické společnosti, a nebo mám začít mít strach, že přijdeme díky STB o dalšího člena rodiny. To je oč mi běží. Věř mi nebo ne, ale pro některé lidi je důležité i to místo sňatku. A nevidím jediný důvod, proč jim toto právo upírat. Podle mně je to krok zpět, na jednu stranu jsme strašně "moderní" a legalizujeme partneství homosexuálním párům a na straně druhé upíráme věřícím lidem církevní sňatek. Mám pár věřících přátel a pro ně to opravdu důležité je.
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:08:03) je mi jasný, že to místo pro někoho důležité je a proto sepisují petici atd já spíš nerozumim té tvé větě s úctou v tradiční rodinu v této souvislosti
jako, že ty co by zakázali svatby v kostele, nemají úctu v tradiční rodinu?
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:09:07) pro hnidopycha krávu =svatby církevní
|
|
Ledule |
|
(12.9.2008 12:14:04)
Ne nemají, protože tím některým lidem, komplikují vstup do manželství. Proč nenechat věci tak jak byly stovky let a fungovaly a hlavně fungují dodnes.
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:18:06) tak, že by to byla pro někoho nepřekonatelná překážka jít po církevní svatbě ještě pro štempl na úřad ?? taková komplikace, že by se radši nevzali?
a tudíž navrhovatelé tohoto byli proti tradiční rodině a morálce vůbec...no nemyslím si to
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:19:53) Proč nenechat věci tak jak byly stovky let a fungovaly a hlavně fungují dodnes....no jak u čeho, že
|
Ledule |
|
(12.9.2008 12:32:39) Jednak nepíšu, že úctu k rodině postrádám jen u navrhovatelů zákona, ale ve společnosti obecně. A také mi, a to hlavně, vadí to, že stát chce někomu diktovat jak jedině je to správně. Nevím proč ses zrovna chytla jen té "úcty". I když to, že bych s někým žila na hromádce a měla s ním děti je mi dost proti mysli, ale každému co jeho jest.
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:34:18) já vim, ještě tam byla ta morálka asi je to tim, že mi žít nahromádce proti mysli není
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:36:31) jibi to první by mi nevadilo to druhé už je diskutabilní..
|
|
Ledule |
|
(12.9.2008 12:37:58) Fajn, já ti to neberu, klidně si tak žij a nediktuj jiným jak mají žít oni a všichni budeme v pohodě. Nebo nesouhlasiš ani s tímhle?
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:43:27) nediktuj jiným jak mají žít oni!!! to jsem snad někde dělala? jo vlastně, to krávě jsem jen něco pouze poradila..
|
Ledule |
|
(12.9.2008 12:51:58) Ale já to nemyslela zle na tebe. Jen mi vadí, že se o to pokouší stát. Blbě jsem to napsala. Omlouvám se. Chtěla jsem říct to, že každý by měl mít svobodnou možnost volby v tom jaký způsob sňatku a soužití mu vyhovuje a nikdo by mu do toho neměl zasahovat. Tak co, s tímhle souhlasíš?
|
boží žena |
|
(12.9.2008 12:57:25) tak tak ale mě je navíc jedno jestli to výše zmiňované bude mít chlap s chlapem, žensá se ženksou nebo dokonce...chlap se ženou
|
Ledule |
|
(12.9.2008 13:13:02) A kde jsi četla, že mně to jedno není. Jen mi vadí, že zatím co některým skupinám se to usnadňuje jiným se to ztěžuje. Toť vše. Tím tuto debatu končím TEČKA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mab |
|
(12.9.2008 12:55:38) Určitě to není taková překážka, že by se nevzali. Ale překážka to je. Jsou zvýhodněni ti, kteří se nechají oddat úředníkem (můžou, kde chtěj - v balónu, na hradě, v zámeckém parku...) a vše je hotovo. A ti co chtějí mít církevní obřad, pak ještě navíc musí jít za tím úředníkem. Je to zbytečná práce navíc pro úředníka i novomanžele. Musí si např. odložit svatební cestu nebo si v práci vzít volno, aby mohli za tím úředníkem apod. Je to prostě komplikace.
|
|
|
|
|
Hanka a Anička 3 roky | •
|
(16.9.2008 17:39:24) Dobrý den, myslim, ze vetsine z nas ani tak nejde o to, kde bychom se meli vdavat. Ale hlavne jde o to, ze clovek by v dnesni dobe ztratil moznost volby, coz popira demokracii jako celek. O nic jineho nejde....
|
|
|
|
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 12:31:21) Karin, a tys ještě neslyšela o církevním rozvodu? Nebo to myslíš tak, že ikdyž má např. KC církevní rozvod, tak musí rozvod ještě proběhnout jako civilní?
A prosím tě, jak podle tebe má ta "církevní oslava" vypadat a proběhnout? Tady zase postrádám valného významu já.
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 12:58:49) V katolické církvi teda rozvod rozhodně není, církevní sňatek se rozvést nedá, neboť "co Bůh spojil, člověk nerozlučuj"... Zajímavé, že?
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 13:06:04) Lucko, a odkdy není v katolické církvi rozvod? Říkají tomu Spor o platnost manželství a v podstatě jse o žalobu...většinou na protistranu, která rozvrat zapříčinila. Biblickým rozvodem by měla být pouze nevěra..najdeš v Písmu u Matouše. Jestli jsem to dobře pochopila, všechny ostatní důvody nejsou důvodem k rozvodu, ale k odluce.
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 14:02:32) No, to manželské právo je děsně složité, ale rozvod ve světském smyslu slova v církvi opravdu není. Církevní manželství rozvést nejde, je možná jen tzv. anulace - to zn., že se manželství z nějakého důvodu zruší, prostě nikdy jako nebylo. Teď pomíjím zůzné rozluky, odloučení od stolu apod. Je to fakt děsná složitost.
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 14:09:08) Lenko, ve sporu o platnost manželského svazku před círk. soudem se nezkoumá otázka, kdo je vinen na rozvratu manželství, ani soud nevynáší rozsudek o vině či nevině stran. Církevní soud se zabývá toliko otázkou, zda toto manželsství bylo uzavřeno neplatně, církevní soud tuto neplatnost potvrdí a vyhlásí. Bylo-li však manželství uzavřeno platně, církevní soud úna rozdíl od civil soudu/ nemůže manželství rozvést, ani když se manželé již rozešli a není naděje na obnovení soužití.
Z toho mi jaksi vyplývá, že KC šla nad to, co je psáno a taky že jde o alibismus.
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 14:14:59) Teď úplně nechápu, co tímto chceš říct, mám pocit, že jsi jen trochu jinak napsala, to co já. Ale to je úplně jedno, ani já ani ty odborníci na církevní manželské právo nejsme. Ani to není podstatou tohoto článku a této diskuse. Celý tenhle problém je zase jen byrokratická fraška a my bohužel slovy klasika s tím můžeme nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.
|
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 14:15:27) Teď úplně nechápu, co tímto chceš říct, mám pocit, že jsi jen trochu jinak napsala, to co já. Ale to je úplně jedno, ani já ani ty odborníci na církevní manželské právo nejsme. Ani to není podstatou tohoto článku a této diskuse. Celý tenhle problém je zase jen byrokratická fraška a my bohužel slovy klasika s tím můžeme nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 14:19:15) Jsi říkala, že je to manželské právo dost složité....já na tom zase tolik složitosti nevidím. KC to prezentuje docela jasně. Konec konců tu není jen KC.
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 14:40:58) Právě že je to složité, tvůj pohled je dost zjednodušený a nepřesný, měla jsem tu čest se tímto problémem zabývat jeden semestr, ale je mi zcela jasné, že to ze mně odborníka rozhodně nedělá.Jak by bylo krásné, kdyby to bylo tak jednoduché, jak si myslíš ty.
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 14:54:44) A v čem je podle tebe, prosím tě, ta složitost? Kdyby se lidé nedrželi toho, co je psáno navíc, kdyby nespekulovali, nefilosovali nad věcma, které jsou dané a jasně vyslovené v Písmu, tak by sposuta nepříjemností nebyla. Ale to by byla asi nuda na světě, co?
|
Lenka, Lucka3 | •
|
(12.9.2008 15:06:18) Tak si najdi k tomuto tématu nějakou literaturu a uvidíš, že to opravdu není tak jednoduché. Jasně, že je všechno zbytečně složité, kdyby se lidi měli jenom rádi, nepodváděli se, neměli nemanželské děti,...., nemuseli by se rozcházet - rozvádět, církevní právníci by nemuseli nad ničím spekulovat, rozebírat Písmo a my bychom neměly o čem diskutovat.
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 15:14:48) no ve světě církve se pohybuju cca od roku 91, na téma vztahy jsem toho trochu přečetla a naposlouchala....to opravdu není tak jednoduché, záleží na tom....co kdo má ovšem vlastně na mysli....nicméně nejsem katolík, ale měla jsem za to, že se bavíme o zpochybňování sňatku v KC a že se případně něco dozvím. Tak asi nic.
|
Lenka,Lucka3 | •
|
(12.9.2008 15:31:29) Tak skus třeba načíst něco od Rajmunda Tretery na téma církevní právo a potom i manželské právo. Jinak KC rozhodně manželství nezpochybňuje!
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 15:44:18) Díky za tip, mrknu k večeru /až budu mít víc klidu/ Ke zpochybňování manželství....jak mám pak rozumět lejstru z arcidiecéze v Olomouci Věc: Spor o platnosti manželství ke kterému byl ustanoven sborový soud o pěti lidech s tituly Mons.Dr. XY, podepsáno notářem. Jako důvod je uvedena neplatnosti tohoto sporu je uvedena vada souhlasu. Tohle manželství prostě bylo zpochybněno tím, že bylo uzavřeno neplatně.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jana | •
|
(12.9.2008 13:15:32) Moje slova, jen na ne nemam cas...!!
|
|
Katka,kluci 6 a 10 | •
|
(12.9.2008 13:36:04) Přesně tak. Konečně rozumný názor. A ještě by mi mohl někdo ze zde přítomných horlivců vysvětlit, proč jim tak hrozně leží v žaludku registrované partnerství....
|
|
ANNAHAM |
|
(12.9.2008 15:31:24) Konečně jsem se dočkala logického a rozumného vyjádření. Ano, sňatek je přece právní záležitost, stejně jako rozvod, a zákony jsou naštěstí záležitostí státu. Už nejsme ve středověku, kdy si v Evropě římskokatolická církev přisvojovala roli soudce nade všemi. Vzpomeňme jen neblahé činnosti inkvizice - a žádná světská ( tedy státní) moc ty církví odsouzené "čarodějnice" z hranice nedostala. Myslím, že by bylo rozumné, aby po uzavření sňatku, které se uskuteční podepsáním příslušných listin, ať už spojeném se slavnostním obřadem, nebo prostě jen v nějaké kanceláři a před svědky, proběhla jakási druhá část svatby - každému dle jeho gusta, víry atd. Tedy např.věřící ať nechají proběhnout slavnostní svatební rituál dle zvyklostí své církve apod. Tím chci říct, že považuji za správné, když stát potvrzuje a eviduje sňatky. Byl by to hrozný chaos, kdyby oddával kdekdo. Zažila jsem v minulosti ( sedmdesátá léta) několik svateb, kdy po úřední svatbě na radnici se svatební průvod odebral pěšky do kostela za zvuku zvonů a tam proběhla velká svatba se mší. Bylo to hezké. V praxi to vypadalo tak, že kdo ze svatebčanů měl něco proti (tehdy socialistickému) státu, tak nešel na radnici, a komu vadil obřad v kostele, ten si zase počkal venku, až si to věřící odbydou s farářem. Asi je dnes nepopulární, co jsem napsala, ale opravdu to tak bylo, i když se dnes píše, že do kostela se snad ani chodit nesmělo, jinak že z toho byly nějaké perzekuce. Ale já jsem tu dobu zažila. Ačkoliv jsem byla vychovaná jako nevěřící, tak jsem se šla do toho kostela taky podívat, moc se mi tam líbila varhanní hudba i krásné a tajemné prostředí gotického kostela. A věřte, že nikdo nepronásledoval ani ty novomanžele, kteří byli rozumní a tolerantní a nechtěli, aby jim příbuzní vytýkali že spolu žijí "v hříchu" když nejsou oddaní v kostele.Takové řešení mi přijde optimální.
|
|
ANNAHAM |
|
(12.9.2008 15:31:29) Konečně jsem se dočkala logického a rozumného vyjádření. Ano, sňatek je přece právní záležitost, stejně jako rozvod, a zákony jsou naštěstí záležitostí státu. Už nejsme ve středověku, kdy si v Evropě římskokatolická církev přisvojovala roli soudce nade všemi. Vzpomeňme jen neblahé činnosti inkvizice - a žádná světská ( tedy státní) moc ty církví odsouzené "čarodějnice" z hranice nedostala. Myslím, že by bylo rozumné, aby po uzavření sňatku, které se uskuteční podepsáním příslušných listin, ať už spojeném se slavnostním obřadem, nebo prostě jen v nějaké kanceláři a před svědky, proběhla jakási druhá část svatby - každému dle jeho gusta, víry atd. Tedy např.věřící ať nechají proběhnout slavnostní svatební rituál dle zvyklostí své církve apod. Tím chci říct, že považuji za správné, když stát potvrzuje a eviduje sňatky. Byl by to hrozný chaos, kdyby oddával kdekdo. Zažila jsem v minulosti ( sedmdesátá léta) několik svateb, kdy po úřední svatbě na radnici se svatební průvod odebral pěšky do kostela za zvuku zvonů a tam proběhla velká svatba se mší. Bylo to hezké. V praxi to vypadalo tak, že kdo ze svatebčanů měl něco proti (tehdy socialistickému) státu, tak nešel na radnici, a komu vadil obřad v kostele, ten si zase počkal venku, až si to věřící odbydou s farářem. Asi je dnes nepopulární, co jsem napsala, ale opravdu to tak bylo, i když se dnes píše, že do kostela se snad ani chodit nesmělo, jinak že z toho byly nějaké perzekuce. Ale já jsem tu dobu zažila. Ačkoliv jsem byla vychovaná jako nevěřící, tak jsem se šla do toho kostela taky podívat, moc se mi tam líbila varhanní hudba i krásné a tajemné prostředí gotického kostela. A věřte, že nikdo nepronásledoval ani ty novomanžele, kteří byli rozumní a tolerantní a nechtěli, aby jim příbuzní vytýkali že spolu žijí "v hříchu" když nejsou oddaní v kostele.Takové řešení mi přijde optimální.
|
10.5Libik12 |
|
(12.9.2008 15:47:49) Pochod z radnice do kostela v minulosti byl fakt strašně hezký, na radnici se 1/2 hodiny mluvilo o tom, jak nám socialistická společnost vzkvétá. To mohl normální člověk vydržet jen když byl hodně vožralej.
|
Cow :-) |
|
(12.9.2008 15:49:58) Odchod z radnice do kostela pamatuju i pár let po revoluci. To se zrovna vdávaly moje spolužačky
|
|
ANNAHAM |
|
(15.9.2008 11:54:56) Vdávala jsem se v roce 1976. Na radnici v Českých Budějovicích. Obřad byl poměrně krátký a důstojný. Žádný rozvláčný kecy o socialistickým státu tam nebyly,snad jen, že uzavíráme sňatek před znakem Československé socialistické republiky, nebo tak nějak podobně. Spíš si pamatuju jak vzletně a nadneseně mluvil oddávající o naší lásce a o dětech, které přijdou. Přihodil nějaké verše, chtělo se mi smát. Byla jsem těhotná a připadalo mi, jako by to ten člověk o mě věděl. To byla totiž taková doba, kdy se rodiče dítěte brali ve většině případů ještě před jeho narozením, nevěsta pokud možno bez bříška. Taky to byla doba, kdy nebylo moc svobodných matek, i když je nikdo nediskriminoval, ale naopak, dostávaly poměrně slušnou podporu od státu. Ale přece jen byla každá matka raději vdaná, hlavně proto, aby její dítě žilo v úplné rodině a jeho postavení bylo zajištěné i právně. A taky aby na ní lidi nekoukali jako že si nechala udělat dítě od chlapa, kterýmu nestojí za to, aby se k ní veřejně hlásil, dal jí i dítěti svoje jméno a o dítě se staral. Dneska je to jinak. Nikdo se nepozastavuje nad tím, když svobodná žena má několik dětí, každé s jiným mužem. Koneckonců takový příklad nám dávají i ženy v politice, námi zvolené. A muži zase opouštějí své děti dříve narozené, které počali(jistě z lásky) se svými manželkami, aby se ve zralém věku věnovali mladším, krásnějším a chytřejším partnerkám a jejich dětem.
|
|
|
Ladka | •
|
(13.9.2008 9:25:15) "Už nejsme ve středověku, kdy si v Evropě římskokatolická církev přisvojovala roli soudce nade všemi. Vzpomeňme jen neblahé činnosti inkvizice - a žádná světská ( tedy státní) moc ty církví odsouzené "čarodějnice" z hranice nedostala."
Jen upozorňuji na zapomínaný fakt: u čarodějnických procesů byli přítomni především představitelé světské moci a odsouzení lidé byli předáváni světské moci k vykonání rozsudku. (To byl např. i Hus, když po odsouzení koncilem - církevní mocí - byl předán světské moci k vykonání rozsudku.) špatné následky mělo toto propojení světské a církevní pro obě strany. Ty pro světskou moc jsou dobře známy, Pro katolickou církev v tom, že o čistě církevních záležitostech velmi často rozhodovali nevzdělaní lidé světské moci, kteří sledovali mocenské zájmy. A pak ty hrozné výsledky!
|
|
Lenie |
|
(14.9.2008 18:23:45) K tomu evidovani snatku. To se deje a je to spravne, ale kvuli tomu se nemusi snizovat vyznam snatku v kostele. I ted se musi po svatbe v kostele jit na matriku s potvrzenim, na jehoz zaklade dostanete oddaci list. Ale podle novely by to melo vypadat tak, ze po svatbe v kostele, budou muset snoubenci jit na "radnici" a tam je oddaji znovu. Takze se vse vraci do doby pred 20 lety...
|
|
katka | •
|
(14.9.2008 20:25:45) K sňatkům za totáče: moji rodiče r. 1964 (kdy už bylo mnohem volněji než v padesátých letech)museli svatbu v kostele tajit, aby nepřišli o místa. Neměli ji ani zapsanou na svatebním oznámení, rodině termín řekli ústně. O perzekuci církví, jak mluvíš dál, nic nevíš, ... to že jsi byla v dětství párkrát ve velkém patrně městském kostele a nebyla perzekuovaná, nic neznamená. Moje příbuzná chodila desetkrát na zkoušku na VŠ, vždy vše odpověděla, a poslední otázka byla, jestli stále chodí do kostela a věří v Boha, když odpověděla kladně, vyhodili ji od zkoušky, dali ji to podesáté. Já jako malá holka v osmdesátých letech chodila na nácvik kostelního sboru, a nás , malé prvňačky si před farou každou přicházející fotil zdálky nějaký pán, kluky, co chodili ve stejnou dobu na nácvik ministrování taky. Šikana jako hrom. Ve škole nás strašili, že když budem chodit do kostela, budeme to mít v "posudku", ještě že nás naši nepřihlásili na náboženství, to bychom měli daleko horší. Ostatní děti, kteří byli přihlášeni, na jiné škole, stáli před celou třídou a učitelka se jim před celou třídou vysmívala, jak jsou hloupí, že věří na Pánbíčka... V kostele vzadu stál "pán", který se nekřižoval a nemodlil, ale nahrával kázání, a po něm zmizel. Když náš nejstarší bratr dal na gymplu přihlášku do kněžského semináře, zažil neskutečnou šikanu, volali si rodiče , vyhrožovali, že se žádné z nás dalších dětí nedostaneme ani na střední školu, ... když ho táta poslal někam, přitvrdili, a z vyučování bráchu vyvolávali k zastrašujícím rozhovoruům s příslušníkem Stb. Ten mu vyprávěl hrozné věci o všech známých lidí z kostela, jeho kamarádech z ministrování, knězi...později se dozvěděl, že stejný příslušník podobně mluvil o něm ošklivé výmylsy s nimi. Jak asi bylo takovému osmnáctiletému klukovi... atd. atd. atd. spoustu věcí už jsem zapomenula ...Ten tlak si nedokážeš představit, ...a to byla 80. léta, pohodička až vata oproti padesátým letům, kdy lidé kvůli víře byli vězněni, popravováni ....
|
ANNAHAM |
|
(15.9.2008 12:17:17) Promiň, ale mám trochu pochybnosti o tom, co tady píšeš. Nepřeháníš trochu? Třeba s tím, jak tvoje příbuzná dostala zkoušku až podesáté, a pokaždé se jí ptali, jestli věří v boha. Nevím sice, jakou školu studovala, ale nevím o takové, kde by někdy poskytovali tolik zkouškových termínů. Obecná praxe je ta, že je termín řádný, pak jeden až dva opravné a pak už se musí žádat děkan o mimořádný termín. Pravda, někdy si domluví zkoušející jaksi "načerno" i mimořádný termín, ale to se týká spíš "protekčních! případů než pronásledovaných studentů.Vždyť jí mohli snadno vyhodit, a ne jí dávat termíny navíc. A taky by mě zajímalo jak to dopadlo s tím bratrem, který chtěl studovat kněžský seminář. Vystudoval ho? Nebo nakonec vystudoval něco jiného? Nebo šel snad dělat do fabriky? Víš, já dost pamatuju. Sama jsem maturovala v roce 1972 a hlásila jsem se na medicínu. Nevzali mě. Přijímačky jsem udělala,ale zájemců bylo mnoho.Moje spolužačka, která měla daleko horší studijní výsledky než já, se tam hlásila taky a neudělala ani přijímačky. Ale vždycky se říkalo, že jí nevzali proto, že její otec byl v roce 1968 politicky aktivní, a pak ho vyloučili z KSČ. Štve mě, když se věci překrucují. Jako s těmi návštěvami kostelů. Já jsem vždy měla kostely ráda a dost jsem je navštěvovala, hlavně jako studentka, tedy v době normalizace. A nikdy se mě na to nikdo ani nezeptal.
|
Katka | •
|
(15.9.2008 17:57:29) Nepřesvědčuji Tě, abys mi věřila. Já vím, co je pravda a pokud je někdo předem zaujatý, stejně jej nepřesvědčím. Krátce: Ty zkouškové termíny nebyly řádné, to je snad pochopitelné, zmíněná příbuzná studovala medicínu - přelom 50. a 60. let. (Nejsem si jista o jakou zkoušku šlo - klidně to mohlo být z marxismu -leninismu, ...nevím.) Můj bratr do semináře nastoupil, dostudoval jako laik, protože se zamiloval a oženil, má rodinu, knězem není. Ostatní jsem zažila na vlasntí kůži jako dítě, a velmi dobře si to pamatuji. Pokud někdo nebyl v církvi aktivní, jistě mohl občas do kostela zajít, bez problémů. Pokud někdo projevoval aktivitu, měl problémy, věř či nevěř.
|
|
Ráchel, 3 děti | •
|
(24.9.2008 21:55:28) no, ono bylo něco jiného "navštěvovat kostely" a být z aktivně věřící rodiny. Můj muž to zažil taky.
|
|
|
Sulejma |
|
(16.9.2008 2:52:07) Katka má pravdu. Vdávala jsem se v roce 1968, nejdřív jsme museli zaplatit radnici poplatek, pak nás předseda MěÚ oddal. Teprve po úředním sezdání jsme mohli být sezdáni v kostele za účasti komunistických špiclů. Kamarádka - učitelka, ač sama bez vyznání, měla svatbu v kostele. Toto se jí stalo osudným - dlouhá léta byla perzekuována, dlouhá léta byla na stejném platě, dokonce jí hrozil odchod ze školy. Připadá mi to, jako bychom se vraceli do dob nechvalně známých.
|
|
|
katka | •
|
(14.9.2008 20:28:04) K sňatkům za totáče: moji rodiče r. 1964 (kdy už bylo mnohem volněji než v padesátých letech)museli svatbu v kostele tajit, aby nepřišli o místa. Neměli ji ani zapsanou na svatebním oznámení, rodině termín řekli ústně. O perzekuci církví, jak mluvíš dál, nic nevíš, ... to že jsi byla v dětství párkrát ve velkém patrně městském kostele a nebyla perzekuovaná, nic neznamená. Moje příbuzná chodila desetkrát na zkoušku na VŠ, vždy vše odpověděla, a poslední otázka byla, jestli stále chodí do kostela a věří v Boha, když odpověděla kladně, vyhodili ji od zkoušky, dali ji to podesáté. Já jako malá holka v osmdesátých letech chodila na nácvik kostelního sboru, a nás , malé prvňačky si před farou každou přicházející fotil zdálky nějaký pán, kluky, co chodili ve stejnou dobu na nácvik ministrování taky. Šikana jako hrom. Ve škole nás strašili, že když budem chodit do kostela, budeme to mít v "posudku", ještě že nás naši nepřihlásili na náboženství, to bychom měli daleko horší. Ostatní děti, kteří byli přihlášeni, na jiné škole, stáli před celou třídou a učitelka se jim před celou třídou vysmívala, jak jsou hloupí, že věří na Pánbíčka... V kostele vzadu stál "pán", který se nekřižoval a nemodlil, ale nahrával kázání, a po něm zmizel. Když náš nejstarší bratr dal na gymplu přihlášku do kněžského semináře, zažil neskutečnou šikanu, volali si rodiče , vyhrožovali, že se žádné z nás dalších dětí nedostaneme ani na střední školu, ... když ho táta poslal někam, přitvrdili, a z vyučování bráchu vyvolávali k zastrašujícím rozhovoruům s příslušníkem Stb. Ten mu vyprávěl hrozné věci o všech známých lidí z kostela, jeho kamarádech z ministrování, knězi...později se dozvěděl, že stejný příslušník podobně mluvil o něm ošklivé výmylsy s nimi. Jak asi bylo takovému osmnáctiletému klukovi... atd. atd. atd. spoustu věcí už jsem zapomenula ...Ten tlak si nedokážeš představit, ...a to byla 80. léta, pohodička až vata oproti padesátým letům, kdy lidé kvůli víře byli vězněni, popravováni ....
|
10.5Libik12 |
|
(14.9.2008 21:35:44) Moje matka na vsi, kde jsme bydleli, byla daleko široko jediná kvalifikovaná učitelka MŠ, takže ředitelka, její podřízené byly po mnoho let místní ženy bez kvalifikace. A jednou nás o Vánocích vzala na jesličky do kostelíka. (70. léta), no a bylo to, byla odvolána a v té situaci personální nouze tedy vykonávala dalších mnoho let učitelku pověřenou vedením školy, což bylo o nějaké peníze méně. A šlo o to, mrknout na jesle. Zajímavý je, že já si z toho kostela nic nepamatuju, znám v tý díře každej plot, ale do chrámu nevím kudy se leze
Už tam nemám nikoho, takže se tam nevracím jinak než ve vzpomínkách, takže jsem to ani nenapravila.
|
|
|
|
katka+katka | •
|
(12.9.2008 16:13:37) souhlas.
|
|
Vrtichvostova |
|
(12.9.2008 19:00:42) Nejsem proti církevním svazkům, v daném návrhu mi přijde, že jde opět o kontrolu státu nad něčím.Jak jinak. A jedna otázka, nebo spíš úvaha, jak s tímto zákonem statní úředníci (pokud projde) půjdou na židovskou obec? Taky maj církevní svatby.
|
|
Lenie |
|
(14.9.2008 17:11:38) Dovolila bych si polemizovat: Manzelstvi jako takove bylo ustanoveno prave v krestanske prvotni cirkvi, takze cirkev ma vetsi pravo oddavat nez stat. A proc farar nerozvede? Protoze v krestanstvi rozvod neni. I kdyz se lide pred statem rozvedou, pred cirkvi jsou porad manzele (existuje jen zruseni manzelstvi z velmi vaznych duvodu). Mozna prave pro tyto duvody je navrh zruseni cirkevniho snatku na povazenou. Prece, ten kdo chce mit svatbu na urade, at ji tam ma, nikdo mu to nezakazuje. Tak proc by se clovek nemohl SVOBODNE rozhodnout, kdyz chce mit svatbu v kostele. Mimojine - zucastnila jsem se svatby v kostele i na urade a musim rict, ze na urade to bylo studene, a pro me neprijemne. V kostele (kdyz uz kvuli nicemu jinemu) je krasna atmosfera pro tak dulezity krok v zivote jako je manzelstvi, jak delana. Ale i kdyby nic z toho co jsem ted psala - proc by lide nemeli mit pravo volby?
|
|
MirkaEyrová |
|
(14.9.2008 17:28:34) Ne, myslím si, že většina válek není kvůli křesťanství, ale kvůli lidské nenažranosti, závisti a honbě za bohatstvím. Každou ideu lze zneužít, protože ti, co věří, i ti, co nevěří, jsou stále JEN chybující lidé.
|
|
|