Molly Weasley | •
|
(20.8.2008 10:55:55) Když se na tohle ptám v pondělí dětí ve školce, tak mi ještě žádné neodpovědělo, že si doma s rodiči četlo, vyprávělo, dělalo grafické cviky. Vím pouze o jedné holčičce, které se doma rodiče věnují, ale jinak děti tráví volný čas na počítači nebo si doma hrají. Pamatuju si, že mě ze školky vyzvedávala babička a každý den jsem dělala nějaké cvičení z knihy pro předškoláky, kreslila kliky háky a čáry, povídaly jsem si u knížky, malovaly jsme obrázky. Dneska je pro děti tolik knížek (nejlepší jsou ale stejně ty starší), a přesto se rodiče dětem nevěnují a jsou toho názoru, že se všechno naučí ve školce. Rodiče neřeší, že dítě v šesti letech neumí držet tužku - má ho to naučit školka, a když nenaučí, jistě mu pomůže učitelka ve škole. Dítě neumí stříhat? Drží nůžky jako by je vidělo poprvé? Řekla jsem mamince předškoláka, aby se doma více snažili stříhat, načež mi bylo řečeno, že to malého nebaví, proto to netrénují, že já jistě něco vymyslím. A tak jde dítě do školy s tím, že drží nůžky oběma rukama, i když jsem se opravdu snažila.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 11:01:40) ...a stejně jako čekají, že je držet tužku naučí školka, čekají, že dny v týdnu je naučí škola, poznávání hodin je naučí škola.... motivovat k učení je bude škola (hahahaha, taky učím )
nějak si neuvědomují, že si to ve škole třeba zopakují v prvouce, ale mají to umět z domu, že se ve škole učí tolik jiných věcí, o kterých se člověku ani nezdá, že je to učení, ale vyčerpává to, třeba kde je jídelna, šatna, nezapomenout aktovku, přezout boty na cestu domů, dojít domů...
|
|
Sylvie |
|
(20.8.2008 11:07:24) Když se na tohle ptám v pondělí dětí ve školce, tak mi ještě žádné neodpovědělo, že si doma s rodiči četlo, vyprávělo, dělalo grafické cviky.
Když se já zeptám dětí, co dělaly ve školce/školce, tak se dozvím že "nic". V lepším případě od školkové holky, že "papali a spinkali". To je hrůza, jak málo se dětem ve školkách učitelky věnují! :o))))
Jinak třeba moje děti kreslení, lepení, modelování, čtení a podobně nepovažují za činnosti, o kterých by bylo potřeba nějak referovat. Prostě mám pocit, že je dělají tak nějak mimoděk, že mají tužku k ruce přirostlou, a proto ani nevnímají kreslení jako nějakou činnost...
|
Sylvie |
|
(20.8.2008 11:08:30) ptám se dětí, co dělaly ve školce/škole
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 11:10:33) některý děti jsou jeden případ, jiný zase ten druhý, ale ono se to na nich pozná :-(
a na rodičích taky :-( je dost maminek, který svým dětem barvičky, nůžky nebo lepidlo nedají, protože děti by mohly něco pošpinit, pokazit a stejně, to budou dělat ve školce :-(
naštěstí jsme tu my
|
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 11:13:32) Sylvo, nápodobně. Kluci se chovají velmi obdobně. Přijdou ze školy (většinou se řítí hned do kuchyně, takže jim nařídím mezipřistání v koupelně) a když jim připravuju svačinu "trapně" se vyptávám, co bylo ve škole, co se dělo nového..většinou se dozvím že vůbec NIC... úkoly píšeme až když se trochu vylítají venku, tam to z nich pomalu začíná "lézt". Zbytek dopoví, když dohlížím na jejich večerní hygienu..... Něco se nedozvím vůbec, prostě krom toho, že David má nový typ XBoxu, nebo jak se to jmenuje, se nic podstatného neděje.
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 11:15:04) P.S. vloni tvrdili po prázdninách paní učitelce svorně oba, že nebyli na prázdninách nikde.
10 dní u moře, 14 dní s babičkou u prababičky, 10 dní na horách s námi a pak nějaké prodloužené víkendy))
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 11:18:50) školkáči bývají sdílnější, navíc třeba řeknou, že NIC, ale po čase jim to dojde a klidně to zajdou paní učitelce říct dodatečně
|
|
Sylvie |
|
(20.8.2008 11:22:46) Terezo, bezva :o) Já věděla, proč jsem holku nasměrovala k psaní prázdninového deníčku, který ji hned prvního přistrčím do aktovky :o)))
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 11:40:08) Sylvi, to naše jedno tvůrčí dítě si ho píše samo (jde do 4-té třídy a dostali jako úkol na prázdniny). To druhé na něj opět nemá sáhnuto, nedonutím ani párem koní, protože se tváří, jako bych mu ničila prázdniny......
|
Sylvie |
|
(20.8.2008 11:45:28) Ter, moje dítě je prvŇák, co řekne píučka, to je svaté - píučka řekla přes prázdniny napsat denně aspoň jednu větu psacím písmem, tak píše :o) I když pravda, od srpna to už nějak dře a už se to šolichá třeba celý týden naraz - byli jsme u babičky a chodili na hřiště. K tomu obrázek a je spokojená.
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 11:47:31) JJ, Sylvi a ještě je to holčička... mám naprosto jasno a lehce závidím .... naši kluci mají hodně jiný přístup.
|
|
|
|
|
|
|
Molly Weasley | •
|
(20.8.2008 11:14:31) Jistě, když vidím dítě, které kreslí vždy a všude, tak mi dojde, že tak činí i doma. Mám na mysli děti, které drží tužku jako kladivo, maminku nakreslí jako kouli s pěti čárama (předškolák) a když lepí, tak jedině tunou lepidla. U takových dětí mi je jasné, že když řeknou, že o víkendu byli na počítači, tak že to myslí vážně. Oproti tomu děti, které nakreslí medvěda tak, že je rozeznatelný od sluníčka, vybarví ho, vystřihnou a nalepí na louku, většinou říkají, že byly na výletě, že si s rodiči hrály stolní hru a občas nějaký obrázek přinesou do školky. O samotném kreslení doma se moc nezmiňují, ale je na nich poznat, že ho provozují
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 11:17:41) Molly, mně se i tohle docela dobře srovnává, mám dvojčata.
Jeden syn maluje od mala a velmi rád, taky zdobil prvouku jako o život. Druhý syn maluje nerad a prostě ho nedonutíš.... teď jsme třeba společně dělali decoupage, druhého to nebavilo moc dlouho.
Co ho bavilo, je "korálkování", psala jsem v té debatě, jak vzal všechny lahvičky s korálky a sesypal mi je do mísy, chtěl navlíkat barevně )) přebírala jsem je do dvou do rána..., ale zase ho to bralo - jenom chvíli.
Genetická výbava stejná, výchova stejná, přesto jsou každý jiný.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 11:20:37) taky moji kluci jeden maluje pořád, druhý málo, vypadá, ajjko by tužka byl nepřítel, ale věř mi, že to poznat fakt je, ne třeb na tom malování, ale na slovní zásobě, prostě učitel pozná, kterýmu dítěti se rodiče věnují a kterýmu ne
|
Barča, 2kluci | •
|
(20.8.2008 12:01:11) Ano, myslím si, že na slovní zásobě na komunikaci to poznat je, na malovaní (na které jste to tady zúžily) to poznat nejde. Můj syn např. v první třídě moc neuměl stříhat, bylo to jeho nevyhraněností a trvalo mu to celou první třídu než si v tom sám "udělal" pořádek. Ve školce nestříhali, tam spíš trhali, malovali někdy modelovali. Paní učitelka ve škole se mu v tomhle směru opravdu věnovala, my doma jsme se také snažili a výsledek se dostavil, ve druhé třídě zvládal pracovat v pracovním vyučování samostatně dle návodu a mě překvapil opravdu podařenou keramikou ke dni matek. Jeho kreslení je stále na úrovni lepšího předškoláka - ve třídě není sám a dle mého manžela (VŠ - červený diplom) malování opravdu není to hlavní, sám malovat neumí a asi to už nikdy nedohoní.
|
|
|
néni |
|
(20.8.2008 12:32:00) Terezo 33, jak jsi dělala úkoly a čtení s klukama. Letos mě to čeká a nevím, jak to všechno zvládneme, když chodím v pět domu. Četli jste třeba všichni najednou a kluci se střídali?. Nebo s každým zvlášť - odděleně? Moc díky Jinak dnes jsem zrovna připravovala všechny pomůcky do školy včetně tašky a kluci se mi málem pod tou tíhou zlomili. Jsou srandovní - jdou boty a pak jenom taška. Nad ní vykukují blonďatý vlasy
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 16:32:43) Veri, v první třídě se teprve učili, takže se střídali ve čtení, psali najednou, někdy jsem si připadala jako schizofrenik, protože mi hlava lítala od jednoho sešitu ke druhýmu.
Od druhý třídy, kdy začala jednomu jít líp matika (pak jsme zjistili, že starší je dyskalkulik) a druhému čeština, postupně...., hrozně se rušili.
Teď dokončili třetí, třeba malování do prvouky už dělali sami, takže jeden maloval a já druhýho ničila s češtinou nebo matikou a opačně.
p.s. a úkoly nechtějí dělat vůbec
|
|
Teraza Horáková |
|
(20.8.2008 16:33:29) A P.s. taky jsem je v první třídě litovala, takoví knoflíci a takový tašky, jsem měla strach, že nám je devítka ušlape )) no a ejhle, jdou to čtvrtý. letí to jako voda.
|
néni |
|
(24.8.2008 18:42:13) Děkuji za zprávu. No bude to mazec.Také říkám, že se ze mě asi stane alkoholikBude to zkouška mé trpělivosti
|
|
|
|
|
Barča, 2kluci | •
|
(20.8.2008 11:35:27) Můj syn např. nikdy ve školce nemaloval a nikdo ho nenutil. Doma jsme se pokoušeli, ale on nechtěl. Písmenka uměl od 3let, počítat (sečítat u člověče nezlob se) také. Na počítač začal chodit v pěti letech, na výlety jezdíme, doma se mu věnujeme - přesto malovat prostě neumí. Letos začne třetí třídu prospěch má výborný, má sice LMD a je nevyhraněný (z toho vyplývá, že je problém v pracovním vyučování). Dle psycholožky nadprůměrně inteligentní - přesto prostě malovat ho nebaví a neumí to. Co mám dle tebe dělat ? Jezdit na výlety i v týdnu? Tyhle soudy mám fakt ráda, naše paní učitelka říká, že se většinou děti projeví až ve čtvrté - páté třídě (pokud opravdu to dítě nemá vysoké IQ) většinou na třídních schůzkách upozorňuje rodiče, aby se neučili s dětmi dopředu. Většina jich to má totiž "našprtané" dopředu s rodiči. Podle mě je nejlepší nechat tomu volný průběh, když se dítě zeptá odpovědět - vysvětlit, není přece nic špatného na tom, že dítě umí číst-počítat před první třídou. Dnes je úplně jiné školství a paní učitelky si s tím poradí.
|
Molly Weasley | •
|
(20.8.2008 11:43:21) Nevím, proč si myslíš, že jsem tvé dítě odsoudila za to, že nerado kreslí? Taky máme ve třídě kluka, který nemaluje, ale vím, že se mu rodiče věnují. Můj příspěvek nebyl o tom, že nekreslí = nemá péči rodičů. Onen hoch umí násobit do tisíce, má bohatou slovní zásobu, ale nemaluje. Přesto vím, že nesedí celý den na zadku u autodráhy.
|
Barča, 2kluci | •
|
(20.8.2008 12:49:50) No mě ten tvůj příspěvek tak přišel. Podle ohlasů nejsem jediná, také tam píšu, že jste problém věnování se dětem rodiči hóóódně zjednodušily. Pokud by jsi se zeptala našeho mladšího co dělal o víkendu tak ti na 99% povykládá právě o počítači a to na něm fakt netráví celé hodiny. Trošinku mě mrzí, že neuvádíte také jiný extrém a to "drezůru" dětí.
|
|
|
|
pala2 |
|
(20.8.2008 15:08:27) to je těžký. Můj 6-ti letý syn tak nesnáší malování, že já prostě nevím jak ho přinutit. Ještě něco vymalovat - to jo, ale nepomohly ani trojboké tužky, prostě ho to nebaví. Je přesně ten typ než namalovat pajduláka, tak radši si vezme nůžky lepidlo a něco vytváří. Posledně - s mojí pomocí - si z krabice udělal domeček, polepil ho papírem, vymaloval, jindy zase namaloval hříbek, vystřihl, nalepil aby stál... ale něco namalovat -auto, domeček... ach jo... a nemyslím si, že se mu něvěnuju, a že s ním nemaluju!!!
|
|
Líza |
|
(23.8.2008 7:31:15) Molly, to dítě, které nakreslí v předškolním věku matku jako kouli s pěti čárama je s trochou nadsázky moje mladší dcera. Nemá buňky na kreslení. Zato je strašně fyzicky zdatná. Její starší sestra kreslila ve dvou letech tak, jak ona nyní. Starší dnes chodí na výtvarku do zušky, ale když má vylézt na prolézačku víc jak metr nad zem, dodnes se třese strachy. Je to proto, že jsem ji nevodila na hřiště? Ne, je to proto, že je prostě taková. S některými dispozicemi se děti rodí. Nebudu kazit dny dítěti, které nenávidí kreslení, tím, že bych ho denně nutila hodinu kreslit. Vím, že ve škole bude psát jak prasátko, ale naučí se to. Nevidím ale jediný důvod, proč mu tužku v ruce zhnusit tím, že ho k ní budu nutit.
|
|
Marketa | •
|
(29.8.2008 23:49:27) Tak to není. Já jsem se snažila synovi pastelky nabízet. něco jsem mu namalovalo, koupila jsem omalovánky. Vůbec ho to nebavilo, vztal pastelku, udělal pár klikyhák a utekl. Ve čtyřech letech jsem ho dala na výtvarku, aby se tam trošku rozmaloval. Byl tam nešťastný a nebavilo ho to tam. Malilinko to pomohlo, nejvíc ho bavilo, když něco lepili z papíru nebo modelovali. Prostě někdo na to malování není.
|
|
|
katka+katka | •
|
(21.8.2008 7:38:33) Věř mi, že odpověď NIC není ještě tak hrozná. Mě to Kačka říká taky (pak z ní většinou během večera vypadne něco sdílnějšího), nicméně jednou jsem chtěla trošku konkrétnější odpověď během cesty ze školky a Kačka mi začala vyprávět, že Tomášek dneska kýchnul na procházce, neměl kapesník, byl celý od nudlí a Péťa, se kterým šel za ruku to měl i na bundě. V tu chvíli se mi začalo dělat špatně a litovala jsem, že jsem vůbec chtěla něco vědět
|
|
|
Markéta, syn 6 l. | •
|
(20.8.2008 11:22:21) Molly, VŠICHNI rodiče dětí z tvé třídy kromě jednoho páru se svým dětem nevěnují? To musí být zajímavý sociologický vzorek, samozřejmě znám také rodiče, kteří děti nechají celý den u počítače, ale naprostá většina mých známých si s dětmi hraje, čte, kreslí, jezdí na výlety, hraje hry a podobně. Divné.
|
Molly Weasley | •
|
(20.8.2008 11:29:03) Tak schválně jsem se podívala na fotku celé 28 dětné třídy a tak nějak si myslím, že zhruba 7 dětem se rodiče opravdu věnují. Dalších pět je přirozeně nadaných a cílevědomých, materiály doma mají, ale pracují s nimi buď samy nebo s mírnou pomocí rodičů. S ostatními dětmi je to horší. Máme heterogenní třídu.
|
Markéta, syn 6 l. | •
|
(20.8.2008 11:51:02) No tak to zní o hodně líp než popis situace z tvého prvního příspěvku.
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(20.8.2008 12:13:28) Molly, nechceš doufám tvrdit, že těm přirozeně nadaným, které s materiály pracují doma samy, by se měli rodiče věnovat víc?
|
Molly Weasley | •
|
(20.8.2008 12:15:17) Nechci. Pokud mají dost citové péče a umí si poradit samy, není třeba rodičů (pokud je samy nevyžadují).
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 12:16:13) proč by neměli? i ti přirozeně nadaní by měli vědět, že to vrozený nestačí a musí se dál snažit a rozvíjet, ono jim to vrozený nadání taky nebude stačit napořád...
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(20.8.2008 12:30:59) Nojo, jenže takový nadaný dítě je obvykle i bez speciálního podněcování dost úmorný tím, že pořád něco chce vědět, naučit... často je to nad síly rodičů, vymýšlet ještě něco dalšího.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.8.2008 12:37:42) no právě, ono se nedá moc dobře popsat pár větama to, co je na dlouhý povídání, nic není jenom černobílý, nadaný děti zase mají jiný potíže, Martínek nemá problém ve škole, zato si ještě pořád neumí zavázat boty, Tomášek má problém s poblíkáním, Martínek z přemíry soustředění má sklon k tikům, prostě každý dítě je jiný
|
|
|
|
|
Mili+2 |
|
(20.8.2008 15:32:21) Pokud je dite schopne a nadane, tak snad ta mala pomoc rodicu staci. Kde je hranice mezi venovanim a "malou pomoci"? Pokud jsme treba 3 hodiny na plazi, tak snad nemusim 3 hodiny placat babovicky, kdyz je to dite normalne inteligentni tak si poradi i samo. Ovsem neci jineho je vrazit mu lopatku a hrabicky a pak si ho celou dobu nevsimat a kecat s kamoskou.
|
|
Ivana Procházková |
|
(20.8.2008 21:44:42) Tak Molly, podle tvých měřítek se zřejmě dcerce také dostatečně nevěnuji. Doteď mě totiž nenapadlo, že kritériem je to, zda nacvičujeme držení nůžek a podobné, s prominutím, krávoviny. Dcerce se věnuji tak, že odpoledne stávená spolu vzájemně "protlacháme", případně se zabavíme jinou nenáročnou činností a je nám dobře :). Hele, a představ si, že i přes takto zanedbávanou péči umí moje čtyřleté dítě kupříkladu sčítat a odčítat čísla do desítky (já ji to teda cíleně neučila).
|
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.8.2008 0:47:03) Molly,
Ty opravdu učíš v mateřské školce? „materiály doma mají“ „pracují s nimi samy“… to mi připadá spíš jak požadavky na školní dítě. O jakých "materiálech doma" to píšeš? Náš čtyřletý syn doma vůbec nemaluje. Prostě ho to nezajímá. Podobně jako psaní, čtení, počítání... Má k tomu svůj důvod – neumí sedět na jednom místě. Miluje akci, společnost, nejradši někde lítá nebo sportuje, v pražském Beckilandu je jak ryba ve vodě. Když musí být doma (domov někdy nazývá nelichotivě vězením), staví lego. Na chalupě řeže dřevo vlastní pilou, seká dříví, vykopává motykou plevel, tvoří stavby z polínek a trávy. Ráno vstává jako první, po obědě dávno nespí, má divoký temperament a velmi tvrdě prosazuje svoje „zájmy“. Nesnesitelné dítě. Žádný pracovní sešit jsme nikdy doma neměli, omalovánek se nikdy ani nedotknul, písmenka ho nezajímají, počítá do 13, ale moc ho to nevzrušuje. S pastelkami jsem ho naposled viděla, když ve vzteku čmáral v bytě po zdech. A představ si – ve školce jsou samá chvála. Tak si říkám, že ty děti se stejně nakonec nějak rozvíjejí podle svého vnitřního nastavení a je to skoro fuk, jak se jim kdo věnuje. Nechávám je žít.
|
|
|
|
Líza |
|
(23.8.2008 7:27:05) Molly, mně jsou naopak proti srsti rodiče, kteří celou školku hustí do dětí přípravné sešity pro předškoláky. A jsem z těch matek, které v předškolní přípravě (tím myslím takové ty věci jako doplňování logických úkolů a uvolňování ruky) nechává věci na školce. Ono totiž moje dítě je (tedy dosud bylo, jde do školy za týden) malé dítě, které si potřebuje hrát, povídat a řádit, potřebuje se seznamovat se skutečným světem a rozhodně raději stráví víkend na kole, v bazénu nebo v lese než u procvičovacího sešitu pro předškolní děti. Učit se bude ve škole, na to má čas. Děláme z nich příliš brzo výkonové stroječky, děti se mají rozvíjet - aspoň v tom předškolním věku - úplně jinak.
Jo a starší dcera šla do školy s tím, že už tři roky plynně četla tlustý knihy, na kterých bylo napsáno, že jsou pro děti od 9 let, tiskace psala, sčítala a odčítala, jedině jsem jí zakázala psát psace, aby se nenaučila nějakej zlozvyk, na kterém by konzervativní učitelka mohla v první třídě bazírovat a dávat jí ho sežrat. Ale dělala to proto, že chtěla ona, kreslila proto, že ji to bavilo, vyráběla a stříhala proto, že ji to bavilo.
A ať si učitelky - v základní či mateřské škole - myslí cokoliv, všechny děti se psát naučí a to, že nepíšou přesně tak, jak je to v písance, ničemu nevadí - jen to vadí učitelce. V mnoha zemích se vůbec neučí psací písmo a lidi píšou celej život vlastní zkráceninou, vzniklou z psaní malých tiskacích písmen, a taky to tam po sobě přečtou. Bazírování na psaní v českých školách je přehnané.
|
|
|