Lucie | •
|
(16.11.2006 10:10:47) Poslední věta mě doslova zarazila do židle. Jak má pracující rodič zařídit vyzvedávání dítěte po obědě??? Někdy se mi zdá, že tyhle "cyhtré" články píší lidé, kteří nemají o normálním životě vůbec žádnou nebo hodně skreslenou představu. Ráda si přečtu jiné názory a někdy mi i radou pomůží, ale tohle je na mě nějak moc. Mám dceru která nespí v poledne již od dvou let. Naštěstí ji ve školce spát nenutí a 2x v týdnu má v době poledního klidu kroužek.
|
autorka | •
|
(16.11.2006 10:15:14) tenhle článek je úvodem pro velkou diskuzi na téma spát nebo nespat, Rodina zařadila pouze tento díl, což mne mrzí. takhle část je něco jako "nástřel", slovo do pranice. máte-li někdo chuť mi napsat, co si o spaní a nespaní myslíte jako rodiče, budu ráda (pište do této diskuze)
|
Batulka | •
|
(16.11.2006 11:12:18) Ano bylo by to krásné, takové oddělení pro nespavce... Můj šestiletý syn potřebu spánku nemá. Do školky se mu nechce a to kvůli polednímu klidu, kdy musí ležet na lehátku a vydržet. Paní učitelce vadí např. i to, že se otočí na bok a podepře si hlavu, nebo že si hraje s rukama. A to upozorňuji, že syn je tiché dítě a ve školce toho moc nenamluví. Myslím, že toto trápí mnoho dětí a rodičů, místečko pro nespavce bych rozhodně uvítala. Kroužky bohužel naše školka nevede vůbec, natož o poledním klidu. Zdraví Batulka
|
Ivca+Verca 4 roky | •
|
(21.11.2006 22:51:27) S problemem sapni ve skolce se potykam i letos.Loni-prvnim rokem ve skolce,to byla celkem samozrejmost a ja byla rada,ze mala spi,protoze to proste potrebovala.letos jsme zmenily oddeleni a problem spanku mi dcera ,vyklada"tak,ze ji ostatni spat nenechaji,coz me celkem mrzi,protoze je dost ziva a myslim,ze poledni spanek by ji jen prospel.Proto zatim ani nevyuzivam moznost krouzku,ktere v dobe po obede ve skolce funguji.Jsem toho nazoru,ze takhle male deti by si mely nejakym zpusobem/a nemusi to byt spanek/odpocinout mely.Doma po obede zvykla spat byla,ale co navstevuje letos skolku,je trochu problem.S ucitelkami jsem to zatim neresila,ale za ten spanek bych byla vdecna..
|
|
Petra+Dan 2,5 roku | •
|
(25.1.2007 14:23:39) To snad není možné, že šestileté dítě nutí po obědě spát, ještě pochopím krátký polední odpočinek s pohádkou, ale to je snad šikanování dětí....nezlobte se za ten tvrdý výraz.Jen si představuji jak tam musí naprosto zbytečně ležet. Já bych toto se svým synem řešila nejprve v stávající školce (nejlépe s ředitelku) a navrhla jim např. nápady zde uvedené a také upozornila , že u předškoláků není přeci spaní nutné.... a pokud bych nepochodila, opravdu bych tam syna nedávala a našla si školku jinou, lépe zařízenou. Je to vše opravdu jen o lidech a oni jsou tam pro vás, ne vy pro ně.........takže držím palečky ať tu složitou situaci zvládnete. Petra
|
|
|
Lucie | •
|
(16.11.2006 11:17:59) Já to také možná napsala moc tvrdě. Každopádně jsem ráda, že se podobné články objevují. Já jsem ráda, že mé dítě nikdo spát nenutí. Paní učitelka v naší školce je k dětem hodně tolerantní, sice se převléknou všechny do pyžámka a lehnou si, ale po přečtení pohádky se mohou jít zase obléci a věnovat se jiné činnosti (samozřejmě tiché, aby nerušili jiné děti), případně mají kroužky.
|
Róza | •
|
(16.11.2006 11:29:13) A jak k tomu přijdou děti, které si jdou po obědě lehnout, ale rády by šly i na ten kroužek. Navíc kroužek je také potřeba dětmi naplnit, ne jen pár nespavci.
|
autorka | •
|
(16.11.2006 11:35:56) je fakt, že tohle je problém – já sama bych asi kroužky nechala na dobu, kdy se jich mohou zúčastnit všichni, kdo chtějí. ono některé věci nejdou řešit ideálně:-(
|
Róza | •
|
(16.11.2006 11:41:00) Jasně, s tím souhlasím. Děti které nechtějí spát, ať nespí, ale mělo by být jasné, že na programu je spaní nebo odpočívání a pokud neusnou, tak si mohou dělat něco samostatně a potichu. A hlavně by mělo být všem jasné, že normální je v tuto dobu odpočívat.
|
Líza |
|
(16.11.2006 12:26:42) Rózo, a pro tebe je normální od jedné do tří odpočívat? No a pro moje děti taky ne. Pokud jde o kroužky, u nás ve školce s jejich pořádáním po obědě souhlasili všichni rodiče; dopoledne by v malé školce hodně narušovaly normální činnosti, zato po obědě o nic nejde. A většina dětí, i těch, které jinak po obědě spí, s tím nemá problém, když si dvakrát do týdne nejdou po obědě lehnout. Na druhou stranu zkus donutit ležet dítě v době, kdy je přirozeně aktivní a spát se mu nechce. Zkus ho v té posteli půldruhé hodiny udržet násilím. Docela síla, co? Hlavně pro to dítě.
|
Róza | •
|
(16.11.2006 12:47:20) Já ale tím "normální" nemyslím co je normální pro moje dítě ani co je normální pro tvoje dítě. Já tím myslím, že v tuto dobu je ve školce na programu odpočinek a že neodpočinek je tolerován, ale nikoli podporován.
|
|
Aneka_ |
|
(16.11.2006 16:39:36) "normální" je divné slovo a je velice specifické pro každého. Třeba u nás je "normální" že po obědě spíme všichni. Tedy pokud nejsme v práci. Víkendy a odpolední odpočinek byl podporován u nás jako dětí až do pozdní puberty a pak, když jsem se vdala, tento "normální" kus dne jsem zachovala. Stejně tak to považuji za "normální" u svého dítěte a tím pádem bych nebyla moc nadšena, kdyby jsem neměla dávat dceru spát jen kvůli kroužku. Zkrátka po obědě se odpočívá. Pokud usne(99%)tak nebudím a pokud ne, ležíme tak hodinu. Takže ve školce spíše preferuji respektování klidu, nežli podporu kroužku, kterého chtěly-li by se zúčastnit děti spavé, musely by spánek oželit. Takže slovo "normální" je zavádějící, ale myslím, že by bylo dobré, respektovat běžný chod školky a kroužky pak umožnit bez omezení všem dětem po odpočinku. A pokud je dítě nespavec, pak mu umožnit individuální činnost a to takovou, aby nerušil ostatní. ostatně i toto je svým způsobem škola - učí se toleranci vůči jiným.
|
Aneka_ |
|
(16.11.2006 16:43:51) PS:každopádně nutit dítě ležet, pokuď to nevyžaduje je ale nevhodné. Každý má normální něco jiného.....Takže vlastně ke každému přistupovat dle jeho potřeb a ty respektovat
|
|
|
Adyna |
|
(18.11.2006 11:02:33) Mně osobně u takhle malých dětí nepřijde na odpoledním odpočinku vůbec nic divného a nezvyklého (když se nebudeme bavit o šestiletých předškolácích). Pro řekněme čtyřleté dítě, které rodiče ráno budí v šest hodin, aby v půl sedmé bylo ve školce a oni v sedm hodin v práci mi přijde víc než vhodné, když má možnost si po obědě odpočinout. Ale samozřejmě chápu, že ne všechny děti mají potřebu spánku stejnou a děti, které nejsou nuceny vstávat ráno tak brzo nemají potřebu odpočívat po obědě v postýlce. Syn chodil do malé jednotřídní školky, všichni chodili po obědě na lehátka, paní učitelka přečetla pohádku a pak byl klid. Kdo chtěl spát, mohl, kdo nechtěl, ležel na lehátku, mohl si tiše hrát nebo prohlížet knížku. Když bylo některé dítko příliš neukázněné, nechtělo respektovat právo na klid pro ostatní a rušilo, paní učitelka ho přesunula na lehátko až v kraji místnosti, kde nemělo poblíž nikoho, koho by mohlo "pokoušet" a svádět k lumpačinám. Myslím, že to docela fungovalo. Místo odpoledního spánku byl koružek jen jedenkrát v týdnu, angličtina, a to už pro ty starší děti. Nemůžu si stěžovat, ve školce to byly zlaté časy.
|
|
Adyna |
|
(18.11.2006 11:03:45) Mně osobně u takhle malých dětí nepřijde na odpoledním odpočinku vůbec nic divného a nezvyklého (když se nebudeme bavit o šestiletých předškolácích). Pro řekněme čtyřleté dítě, které rodiče ráno budí v šest hodin, aby v půl sedmé bylo ve školce a oni v sedm hodin v práci mi přijde víc než vhodné, když má možnost si po obědě odpočinout. Ale samozřejmě chápu, že ne všechny děti mají potřebu spánku stejnou a děti, které nejsou nuceny vstávat ráno tak brzo nemají potřebu odpočívat po obědě v postýlce. Syn chodil do malé jednotřídní školky, všichni chodili po obědě na lehátka, paní učitelka přečetla pohádku a pak byl klid. Kdo chtěl spát, mohl, kdo nechtěl, ležel na lehátku, mohl si tiše hrát nebo prohlížet knížku. Když bylo některé dítko příliš neukázněné, nechtělo respektovat právo na klid pro ostatní a rušilo, paní učitelka ho přesunula na lehátko až v kraji místnosti, kde nemělo poblíž nikoho, koho by mohlo "pokoušet" a svádět k lumpačinám. Myslím, že to docela fungovalo. Místo odpoledního spánku byl koružek jen jedenkrát v týdnu, angličtina, a to už pro ty starší děti. Nemůžu si stěžovat, ve školce to byly zlaté časy.
|
markéta | •
|
(22.11.2006 13:37:15) Když rodiče vzbudí dítě v 6, tak jsou v půl sedmé ve školce? To tedy klobouk dolů. My vstáváme ve třičtvrtě na sedm a ve školce jsme ve třičtvrtě na osm, tzn. že nám to trvá hodinu. I když bych vypustila ráno jogurt, neumím si představit, jak bychom to včetntě cesty zvládly za půl hodiny (tj. vstávání, zuby, vyměšování - dcera se zpravidla ráno "rozhodne" kakat, převlékání).
|
|
|
|
Toranoko | •
|
(16.11.2006 13:50:47) Jasne, normalni jsem ja a to, co ja si myslim, ze je normalni, ze? Trocha tolerance by teda vubec neskodila. Presne z tohohle vznikaji veskere pocity menecennosti a osamoceni - ty nejsi normalni, protoze mas jine potreby, nez ja si stanovil.
|
|
|
|
|
|
Lída | •
|
(16.11.2006 13:28:35) Jsem matkou dvou synů, kteří po obědě odpočívat nepotřebovali. Ten starší se tomu dokonce urputně bránil. Ve školce také tvrdili, že odpočívat se musí a že to děti potřebují a že to jinak zařídit nejde. Domluvili jsme se se synem (4 roky), ať o tzv. poledním odpočinku pozorně sleduje co se děje, že když nám pomůže, že mu nespaní prosadím. Vyprávěl, jak učitelky odejdou a nespavci po sobě hází polštáře a pokud jde kolem učitelka, tak se tváří, že spí a další pikantnosti. Druhý den jsem oba s manželem zašli za ředitelkou a otevřeně jí řekli, co jsme se dozvěděli od syna a přidali jsme další argumenty. A druhý den jsem přivedla syna do školky a paní učitelka nám se zcela nevinným úsměvem sdělovala, že rozdělují děti na ty, co potřebují spát a na ty, co napotřebují. :-)))) S druhým synem po rár letech to bylo obdobné. Paní ředitelce jsem povyprávěla, že už to znám, že už jsem podobnou situaci řešila a že bych se opravdu znovu nechtěla rozčilovat nad nepružností školky. A také to šlo zařídit. Problém jsem prodiskutovala s psycholožkou a ta se moc divila, že ještě existují školky, kde děti nutí ležet. Doporučuji to, co napsala Zuzana: upozorněte školku na to, že vynucované spaní je v rozporu Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. A trvejte na tom, co potřebují vaše děti.
|
zubejda | •
|
(21.11.2006 12:21:07) Jak to tak pročítám, zavzpomínala jsem na své vlastní zážitky ze školky. Je mi 26 let, takže jde o historii cca 22 let starou... MUSELI jsme samozřejmě po obědě spávat, ale nejen to, MUSELI jsme spávat NA ZÁDECH S RUKAMA POD HLAVOU!!! Já spím odmalinka na břiše a na zádech usnu jen při absolutní únavě...takže kdybych se tehdy byla bývala mohla otočit na břicho, byla bych bývala spala (ta čeština je ale nádherná!) jako dudek, ale neb jsme museli ležet na zádech s rukama pod hlavou (aby prý nám na ně viděli...snad aby si zejména hoši nehráli se svým "pokladem"?Kdo ví...) a mít zavřené oči (fakt, pamatuju, jak jsem jednou pozorovala zářivky na stropě a paní učitelka mě přišla šeptem seřvat, ať zavřu oči), neusnula jsem ani náhodou... ..a to není všechno, taky mě nutili sníst všechno k obědu, i když se mi už z pohledu na jídlo dělalo zle, a dosáhli jen toho, že jsem to pak vyzvracela... Navždy mi z toho zůstal špatný dojem z mateřských školek a už tehdy jako dítě jsem se zařekla, že své děti nikdy nebudu nutit do jídla a že jim při spaní dovolím ležet, jak budou chtít :)
Tak to jen tak, jak to bývalo dřív...
|
Tereza | •
|
(26.11.2006 11:31:30) Jsem jeste o neco starsi a moje vzpominka na odpoledni spani je TRAUMA. Ne ze bych nechtela, nebo nebyla klidne dite, ase kdyz se mi konecne podarilo zamhourit oko, byla jsem brutalne vzbuzena (na urovni psychickeho tyrani) a bylo misycenim sdeleno ze se je dovoleno spat POUZE na zadech uplne rovne, ruce u tela a polozene na pokryvce. Takhle neusnu nikdy, spis na boku nebo na brise. Horor, dodnes mam spatne mineni o ucitelkach.
|
|
Květka, 1 dítě | •
|
(19.1.2007 10:49:27) Ahoj Zubejdo, po přečtění tvé vzpomínky mi bylo, jako kdybych vzpomínala já sama. Ještě přidávám jedno: když jsme šli jednou na procházku a já zlobila( ani nevím, co jsem vlastně provedla)učitelka mi zakázala si druhý den hrát.To bylo tehdejší pravidlo. Takže druhý den jsem proseděla u stolečku, brečela a koukala na ostatní, jak si hrajou.Když jsem sebrala odvahu a šla se zeptat, jestli si už můžu hrát, že budu hodná, tak jsem byla poslaná zpět si sednout. Chyběl snad tehdejším učitelkám cit? To fakt nevím.
|
ivaa | •
|
(18.6.2007 15:29:43) sadismus učitelek za komančů jenom kvetl:-(s velikou chutí bych dala pár facek té,so naá přikrejvala hlavy za šeptání místo spaní....
|
|
|
|
|
Markéta + 8 dětí | •
|
(16.11.2006 15:17:20) Vážená paní autorko, díky za tento nástřel. Už dlouho jsme si na Rodině my maminky pořádně nepromluvily o takových zásadních tématech. Takové debaty do krve obvykle vyvolá příspěvek na téma Kojení, Porod, Nočník, Počet dětí v rodině,atd. (Skoro)každá jsme jsme to zažila, (skoro)každá k tomu máme co říci. Když si čtu některé příspěvky, nemohu se zbavit dojmu, že školka je tu především proto, aby maminky mohly chodit nerušeně do práce. A to, co opravdu potřebují děti, je až na druhém místě. Jasně, děti potřebují kolektiv, společnost stejně starých dětí, pestrý program, atd. Ale potřebují to opravdu 8 - 10 hodin denně? Příklad se spaním/nespaním ve školce je klasický příklad toho, jak nelze zcela, i při upřímné dobré vůli, vyhovět individuálním potřebám různých dětí. A což teprve, když dobrá vůle chybí, myslím třeba zřízení nespavé trídy. Už můžete, milé maminky, zvedat kameny a pouštět se do mě. Jak si můžu myslet, že v dnešní době je možné, aby dítě chodilo pravidelně domů po o? Jak si můžu myslet, že je možné, aby rodina žila po určitou dobu z jednoho platu? Jak si myslím, že je možné, najít si práci na zkrácený úvazek, abych se mohla více věnovat svému dítěti a vyhovět jeho individuálním potřebám - třeba odpočívat / neodpočívat po obědě. Tyto věci jsou obtížné, nepopírám, ale až na několik málo vyjímek ne nemožné. Je to otázka správně seřazených priorit. Myslím, že spokojené děti jsou prioritou hodně vysokou. A žádná instituce to beze zbytku neudělá za nás. Už se těším na bořlivé odpovědi, milé maminky. Markéta
|
Zahrádka, 2 děti | •
|
(16.11.2006 19:08:27) S vaším tvrzením:
"...nelze zcela, i při upřímné dobré vůli, vyhovět individuálním potřebám různých dětí. A což teprve, když dobrá vůle chybí, myslím třeba zřízení nespavé trídy."
nesouhlasím. Při dobré vůli LZE vyhovět běžným individuálním potřebám dětí (spát/nespat). A ve většině školek jsou třídy dostatečně velké nato, aby si nespané děti mohly potichu hrát třeba u stolečků v téže nebo vedlejší místnosti. Není třeba zřizovat zvláštní třídu nespavců.
Zahrádka, 2 děti
|
|
Tina,2 deti | •
|
(17.11.2006 21:09:27) Mila Marketo,
Naprosto s vami souhlasim! Chodim do prace na 30%.Mohu se (skoro) naplno venovat rodine, ale castecne i sve praci a nemusim delat kompromisy a handkovat se s p.uc. ve skolce.Ziju sice v zahranici, ale ani zde neni mozne, aby se navyky a rezim deti resily individualne.To by musela byt jedna ucitelka na dite.. rodicum, ktere toto vyzaduji doporucuji soukromou skolku.
|
Líza |
|
(18.11.2006 5:47:10) Ale Tino, v soukromé školce přece taky není jedna učitelka na dítě :-))) Týjo, chodit do práce na 30% by mi z hlediska mé další kariéry nebylo fakt vůbec k ničemu... z hlediska uznávání odbornosti je to totéž, jako bych nepracovala vůbec :-o, což ale neznamená, že nemůžu požadovat individuální přístup ke svým dětem od institucí, které se o ně starají. Ve škole to jde - evidentně. Ve školce to začíná jít - byť ztuha. Nevymluvíš mi, že to je jen otázka ochoty měnit zažité stereotypy.
|
Tina | •
|
(18.11.2006 11:50:14) Lizo, Rozhodne ti nic vymlouvat nechci. Sice je fakt, ze ani v soukrome skolce neni 1 p.uc. na dite, ale taky tam neni 20 deti na jednu pani ucitelku.V nasi soukrome skolce( nebo jsto spis takove jesle do 5 let.), jsou 4 deti na jednu osobu...nutno ovsem podotknout, ze se za tyto sluzby plati az 80 franku na den... dle vydelku rodicu.Sice je fakt, ze 30% tobe treba k dalsi kariere nepomuze, ale napr. u nas je ofcielne( statni) skolka az od 4 let a to pohe dve hodiny denne! od 9.00 - 11.30h.Deti musi na obed domu...a to plati i pro skolaky.Spolecne stravovani zde vubec neni.vyhledove to znamena, ze bych do prace nemohla vlastne nikdy... takze jsem rada i za tech par procent, ale i za to, ze mohu travit valnou vetsinu casu s detmi...
|
Kačka+1 kluk jako buk :o) | •
|
(19.11.2006 22:45:07) Původně jsem ani nechtěla psát tohle nás teprve čeká, malému je 15 měsíců a spát mi nechce během dne vůbec, když sne někdy na 1/2 hodiny jsem šťastná jako blecha a závidím holkám, kterým děcka během dne spí :o). Z postele mi normálně utíká už teď takže zkusíme a když neusne nenutím ani teď (stejně to nemá cenu). Pravda spí mi ráno tak do 8.
Markéto,
máš ve spoustě věcí pravdu, ale situace každé rodiny je natolik odlišná, že bych teda neříkala (vím, žes to nanapsala ale vyplynulo to z toho) rodič v práci=rodič neakceptující potřeby dítěte. Myslím, že potřeba je zkloubit potřeby všech tedy i třeba finanční potřeby rodiny. Mě se totiž zdá, že v poslední době je takový trend, jen aby náhodou nemělo dítě nějaké trauma z toho že chodím do práce nebo z čehokoliv jiného. Není samozřejmě dobré dítě traumatizovat, ale je třeba dítěti ukázat život takový jaký opravdu je!!! V životě si před ním nikdo na zadek nesedne a to je potřeba ho naučit a ne z nich dělat sobce a světe kolem mě se toč!!
Tíno,
ale ty žiješ v zahraničí tam je ale situace trochu odlišná od českého, ne? Mám kamarádku, žije v Německu až u Francouzských hranic a tam vozí dceru ráno do školky, na oběd domů, pak zase zpět. Mě to příjde dost na nic. Už jsem s ní dlouho nemluvila, tak nevím jaká je momentální situace.
|
|
|
|
|
Radka | •
|
(18.11.2006 2:21:57) Marketo, nesouhlasim.Ne kazdy manzel uzivi manzelku a 8 deti:-)
|
Věra | •
|
(21.11.2006 13:23:32) Pane bože,snad v dnešní době nemá někdo 8 dětí??????To Tě snad živí sociálka.
|
|
|
KačkaH |
|
(21.11.2006 10:18:57) Markéto, asi tě zklamu, ale naprosto s tebou souhlasím. I já si myslím, že není nutný, aby dítě bylo ve školce s dětma 8 hodin denně a zajistit to lze. Jen je třeba trochu se omezit a zapojit do péče i tatínky. Já osobně chodím do práce brzo ráno a tatínek se stará o vypravení dětí do školky. No a já mám pak čas je vyzvednout po O. Odpoledne pak stihneme spoustu věcí a jsme spolu. Vidím, že školka je pro ně velkým přínosem, ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že ten půlden jim úplně stačí. Takže - než začnete mluvit o respektování potřeb dítěte ze strany školky - respektujete i vy jeho potřeby??
|
|
MirkaEyrová |
|
(21.11.2006 17:35:48) Pokud jde o mě, rovněž bojující za to, aby MŠ respektovala zásadní potřeby dítěte, tak i já dělám pro své dítě maximum co můžu. Rovněž, jako Milada, jsem ještě doma, snad s tím rozdílem, že mám to štěstí, že je mé dítě zdravější než Miladiny děti. Netvrdím, že je to nejlepší řešení - uniká nám zase spousta jiných věcí, které bychom si mohli dopřát, kdybych vydělávala, a mnohé z těch, co mám na mysli, by zcela jistě uspokojily jiné ze spektra synových potřeb - nicméně nikdo nemůže mít všecko. Vybírám zatím ty synovy potřeby, které se mi zdají nejpodstatnější, a ty se snažím nějak naplňovat. Věřím a doufám, že na všechno časem dojde řada, že to, co si nyní odříkáme, si jednou přece jen dopřejeme, a možná to bude i přínosnější pro samo dítě - naučilo by ho to, že i když něco nejde honem hned a teď, trpělivostí a pílí se jednou k cíli dojde...
|
|
|
|
Jana038 |
|
(16.11.2006 18:12:53) Spaní po obědě bylo ještě minulý školní rok velkým problémem v naší školce. Paní ředitelka (která moji dceru spolu s jednou další paní učitelkou ve třídě učila) trvala na povinném spaní. Pokud dítě ne a ne a neusnulo, muselo alespoň povinně tiše ležet na lehátku. Uspáva-li paní učitelka, přečetla dětem aspoň pohádku. Uspávala-li paní ředitelka - děti se nahnaly do postýlek a pohádka nebyla. A samozřejmě se našly děti, které usnout nedovedly, ty potom paní ředitelka (jednou před mýma očima) vztekle vzala za ruku, do druhé lehátko, odvedla je stranou od ostatních dětí a ležet bezpodmínečně musely. Moje dcera se tedy naučila že musí usnout, ale večer nebyla schopna usnout dříve než ve 22,00 hodin. Tento školní rok máme jinou paní ředitelku, najednou děti spát nemusí, mohou si jít v klidu stranou např. kreslit, předškoláci si vyplňují "pracovní listy". Myslím, že je jen na dětech, zda spát chtějí nebo ne.
|
|
L+2 | •
|
(16.11.2006 18:30:11) Mila autorko,
rada bych se s Vami podelila o me zkusenosti z ciziny. Bydlime v UK, mam 2 dcery, dvojcata. Obe chodily do skolky od 2,5 let. Prvni rok chodily do skolky pouze dopoledne, takze bylo vyhrano, jelikoz jedna proste spat potrebovala a druha uz asi od 18 mesicu pres den vubec nespala. Problem zacal, az kdyz zacaly chodit na cely den (okolo 3,5 roku). Tady se totiz ve vetsine skolkach nespi. Nejsou na to vubec zarizeni. To byl kamen urazu pro tu, co spat chtela. Ve 3;30 jsme ji doslova v polospanku vlekli domu. Doma hned usnula, coz vsak byl problem, protoze uz bylo prilis pozde a pak vecer nechtela jit vcas spat, ...rano tudiz vice unavena..no a zacarovany kruh. Nastesti si asi tak behem pul roku zvykla. Ta druha nemela vubec zadny problem.
Na jednu stranu to bylo krute, na druhou stranu tady se zacina chodit do skoly od 4,5. Ve skole jsou deti od 9;00 - 15;30 a zde zde samozrjeme nespi. Holky byly jiz castecne "vytrenovane" vydrzet cely den.I kdyz samozrejme o schopnosti koncentrace v odpolednich hodinach mam sve pochyby.
|
Víťa | •
|
(21.11.2006 23:56:22) Mám o 15 let mladšího bráchu. Jedna kámoška dělala "pajdák" a přes prázdniny byla na praxi v naší školce, kam brácha chodil, a díky ní jsme přišli na jdenu zajímavou věc. Byla tam první den a i když některé děcka z dědiny trochu znala, neznala všecky. Ale věděla, že jich má být 18. Když děcka uložila k odpolednímu spánku, krve by se v ní nedořezal, bo jich napočítala jenom 17 a ze školy věděla o případech kdy na dědině děcko zdrhlo ze školky a bylo zadělané na neštěstí. Tak se honem ptá dětí: děcka jeden chybí, nevíte kdo chybí? Dostala znaleckou odpověď: Jó to je Mirek, on je na záchodě. Bráchovi se spát nechtělo a tak to vyřešil. Šel s hračkama na záchod a přes dveře tvrdil: "kakám" tak dlouho, až odpolední klid skončil. Doma pak šel s klukama na venek, kolem šesté se unavený a nevyspalý doplazil domů a téměř pravidelně usnul na zemi na kachličkách v chodbě při vyzouvání bot. Jednu vyzutou, druhou tak napůl. Jako kluk celý od bahna, tak jme ho v polospánku omyli žínkou a hodili dopostele. Večerníčka viděl tak jednou za týden a sprchoval se většinou až ráno. To byl zase vspaný brzy. Vstával ve čtyři a to se s ním zase nikdo nechtěl bavit, vyma dědy, který býval vzůru už od tří. Nezapomenu, jak jsem se vrátil z flámu domů o půl páté ráno a po pěti minutách spánku mi ho brácha přetrhl, zatřepal se mnou, v ruce autíčka a s bezelstným dětským výrazem pravil: Brácho,... pojď si hrát....
|
|
|
Jahůdka | •
|
(18.11.2006 17:31:10) Co k tomu napsat - každé dítě je přeci jiné, jedno neusne i kdybyste ho za ruku drželi a druhé zívá už při obědě. Mám tři děti, dvě už dospělé. Syn byl odjakživa nespavec, od jednoho roku už spal jen půl hodiny a to se s ním muselo drndat v kočáru. Dcera usnula hned po obědě a ve čtyři hodiny odpoledne jsem ji musela budit. A v osm večer už zase spala a klidně celou noc až do rána do osmi hodin. Pohoda. A vydrželo jim to dodnes - syn jde klidně spát nad ránem a dcera si zase klidně pospí přes den. Problém ve školce nebyl, protože syn šel do školky až v pěti letech a po obědě domů. Od ledna příštího roku nastupuje moje mladší dcera do MŠ, budou jí tři roky. Problém se spaním nemáme, chodí spát dobrovolně, jednak ji ani nenapadne, že by to mohlo být jinak (máme zkrátka takový režim od narození) a potom to spaní skutečně potřebuje, protože kdyby po obědě nespala aspoň hoďku, bude mi usínat v pět odpoledne, což je samozřejmě nežádoucí, protože by zase nespala večer. Proto se přimlouvám za všechny děti, které spát potřebují, aby tu možnost ve školce měly. Ty ostatní by mohly ve vedlejší třídě třeba malovat. Ale upřímně řečeno, slyším nebo čtu poprvé, že by se někde něco takového dělo. Není spíš praxe taková, že děti prostě ležet musí, i když se jim nechce? Za mých mladých let to tak bylo.
|
|
Dáša a čertík 2,5r. | •
|
(19.11.2006 22:53:21) Malému jsou 2roky 8m., do školky chodí od září a patří mezi "nespavce". Vzhledem k tomu, že je to třída smíšená, chodí spát jen menší děti a starší podle počasí jdou buď na procházku nebo si hrají v jiné třídě a s nimi je i ten náš mrňous. Je spokojený on i paní učitelky a určitě i děti, které si rády odpočinou, protože s naším čertem by to nešlo a do práce si ho vodit nemohu.
|
|
Monika,syn 5let | •
|
(28.11.2006 13:43:04) Milá paní autorko, váš názor je podle mě správný,leč těžko realizovatelný.I v dnešní době stále existují školky,kde převládají zastaralé (socialistické) názory,že děti musí po obědě spát.Nevím,jak to funguje v jiných koutech naší země,ale u nás na Moravě všichni žijí tím,že se děti vodí po šesté ráno do školky a tím pádem jsou logicky v jednu odpoledne schopné usnout.Už se, ale nemyslí na to,že jsou i tací,co vstávají v osm a při jednotvárném sezení ve třídě u pastelek a papíru nemají šanci vydat energii a tím se unavit,aby byly schopné za tak krátkou chvíli znovu usnout.Pak jsou vyjímky,které můžou vstávat v pět ráno a stejně ve společném kolektivu,na cizím lehátku prostě spát nebudou,protože to prostě nedokážou.I přesto všechno,paní učitelky strikně vyžadují,aby všichni poctivě leželi a přestírali spánek a nedej bože,když někdo vybočuje z řady,pak je problém,který se řeší s rodičema.Osobně jsem se setkala i s tím,že dítě v předškolní třídě,je nuceno spát pouze na zádech a nesmí se otočit na břicho!!!!Takže vás za všechny maminky prosím,neinzerujte tyto pokrokové názory jenom na rodině,ale snažte se spíše změnit myšlení učitelek,pokud máte možnost publikovat v nějakých odborných pedagogických publikacích.Monika z Ostravy
|
|
|